[Teszt] Sine Mora EX

Sine Mora EX

StingerCsere Krisztián Gábor2017.08.10. 10:30

Kevés zsáner képviselői iránt viseltetünk akkora egyöntetű szerkesztőségi vehemenciával, mint az árkád játéktermekből sarjadó shooterek világa: nem tehetünk róla, az elmúlt harminc évben megtapasztalt felívelés, tündöklés és hanyatlás ellenére ez a stílus a mai napig széles rajongótábornak örvend, így (külösen az indie szcénában) szép számmal találni érdekes újításokat ötvöző próbálkozásokat, amelyek rendszerint több időt töltenek el nálunk, mint amennyit valójában szánunk rájuk.

Ez most azonban más. Az egykori Digital Reality színeiben felbukkant japán-magyar szerelemgyermek, a Sine Mora öt évvel ezelőtt gyakorlatilag a semmiből robbant be, hogy a hazai berkekből egyből a nemzetközi STG liga dobogójára lője be magát. A kritikusok körében is kiváló érdemeket szerzett játék hű maradt a műfaj sajátosságaihoz, ám nehézsége és mesterien megkomponált játékmenete mellett bámulatosan szép látványvilágával vívta magának az elismerést.


Időutazás

**Oldern** kolléga érzelmi töltettel átitatott eredeti Sine Mora élménybeszámolója a mai napig bátran ajánlható olvasmány, így kicsit csalok: ha többet szeretnél tudni a játék első verziójáról, a Gamer365 2012-es Sine Mora [tesztjében](http://www.gamer365.hu/show-article.php?id=963&article) minden kérdésedre választ kaphatsz.

Tiszta szerencse, hogy a DR Sine Mora jogait a THQ Nordic tudta magához ölelni: a lelkes kiadó kiválóan felismerte, hogy ez azon kevés játékok egyike, amelyben tényleg van újrakiadási potenciál feltéve, hogy azzal a kurrens generációs platformok MINDEGYIKÉT megcélozza. Bizony, a Sine Mora EXtended verziója a PC mellett Xbox One (X) PS4 (Pro) és Nintendo Switch platformokra is megjelent (igaz, a switch verzióra még várni kell egy kicsit). Természetesen a kiváló játékmechanikához és építőkockákhoz csak minimálisan nyúltak hozzá ott, ahol feltétlen szükséges: az immáron angolul (vagy magyarul) is játszható történet mellett inkább az extrák és a technikai ráncfelvarrások sokasága az, ami jellemzően újdonságnak hat. No de mik is ezek ? Figyelem, tech sarkunk következik:

A Sine Mora EX játéktere alapvetően natív 4k 16:9-es képarányban fut, így a teljes képernyőt kitölti, amely a belátható terület szempontjából szerencsésebb választás. Opcionálisan a 21:9-es módozat is választható, ezzel még inkább a modern megjelenítőkhöz igazítható a felbontás. Számok tekintetében a Nintendo Switch változat muzsikál leggyengébben, ott dokkolt állapotban 900p, 2xMSAA-val, handheld módban pedig 720p MSAA nélkül - persze ennek az oka a kijelző felbontási limitjében keresendő. A többi platformon az elérhető maximális részletesség és képfelbontás mellett zuhog a golyózápor, a PS4 Pro és a leendő Xbox One X pedig 4K-ban kényeztetheti majd a látóidegeket. Az új generációnak és néhány programozási trükknek köszönhetően a játék már semmit sem tölt akció közben... de vajon a számok tükrében tartalmilag is többet nyújt a bővített verzió ? Nem is akárhogy. Nem véletlen, hogy a Sine Mora EX-et már a kezdetekben kiérdemelte a definitív jelzőt, ugyanis amellett, hogy a magyar fiúk kisebb optimalizációkat csempésztek a kódba, gameplay-ben is felfedezhetünk változásokat.

A felvehető power-upokat most már determinisztikusan dobja a játék, így a pályák esetleges memorizálása alapvetően segítség lehet. Igaz, van némi variáció a felvehetőséget illetően, de nagyjából hasonló mozdulatokkal hasonló eredményt is lehet elérni. A korábbi visszajelzések alapján az árkád játékmód két nehézségi szintje eggyel lejjebb került (challenging és hard fokozatok), ráadásul a hátterekkel történő ütközés is kevésbé gyengíti a hajónk állapotát. A sokat átkozott szemétledobós pálya szintén alapos könnyítésen esett át (nagyobb sugárban lehet „elbújni”), a hőkövető rakéta immár az időlassítás funkció alatt is pontos, és az sem elhanyagolható, hogy elhalálozás esetén a weapon upgrade tokenek egyszer visszapattannak a képernyő széléről, ezzel elősegítve az újra felszedésüket (lásd pl. DonPachi).

Ha már a játékmódokon van a hangsúly, a klasszikus útvonalválasztós sztori mellé bekerültek a PS3 verzió korábbi exkluzív tartalmai illetve új, ún. kihívásokkal operáló Challenge pályaszakaszok is. Az arcade játékmód és a Score Attack mellett a listát tovább bővíti a 3 db helyi kétjátékos opciót kínáló Versus pálya (ahol különböző feltétel-szabályrendszer segítségével vívhatunk pontháborút egymás ellen), illetve egyik személyes kedvencem is, mellyel akár (online nem, de) lokál koopban végig lehet masírozni az egész kampányon.

A könnyített játékmenet mellett a Nordic még arra is fordított energiát, hogy a játék nehézségével osztályszerűen variáljon: míg a sztori mód normál és „challenging” nehézségi szinten fut, az árkád kihívást megcélzó opció a „challenging” és hard fokozatokra van optimalizálva. Előbbi normál fokozaton kifejezetten könnyű, ha általánosan megismerted a tutorial és néhány pálya alapján a játék alapvető mechanikáját, garantáltan nem fog gondot okozni a végső cél teljesítése sem - ez esetben a játékidőt valahova 10+ óra környékére lőném be.

Az árkád kihívás kicsit combosabb, ám akinek volt már szerencsére közepes nehézségű bullet-hell STG játékokhoz, megfelelő gyakorlással még ez a mód is a teljesíthetőség határán mozog. Az igazi zorall kihíváspakkot ugyanakkor még nem említettem, ez tényleg csak a beteg elméjű, japán kawaii shootereken edződött mókusoknak szól: ember legyen a talpán, aki a Score Attack opció hard és insane fokozatán értékelhető eredményt ér el. Mondanám, ha igaz lenne: lehet ez az opció viccből került be a játékba, mert évtizedes shooter tapasztalattal is maximum vért izzadva tudtam egy-egy szakaszt (nem-)teljesíteni a fentebb említett feltételek mellett.

Jól látszik, hogy a Sine Mora EX alapvetően nem a kezdő játékosokat célozza meg, ám ezen verzió lényegesen csiszoltabb kihívástartalommal bír, mint az eredeti változat: a módosítások sora, a csökkentett nehézségi szintek lehetővé teszik, hogy a mechanika begyakorolható és betanulható legyen. Ugyanakkor sok opció, játékmód és pálya kezdetben zárva van és csak szívós kitartásunkon múlik, hogy megnyithatóvá válik-e az idők során. Az autentikus hardcore mivoltát hazudtolná meg a játék, ha összességében véve degradálná az eredetileg is magasra tett lécet: a Sine Mora (és most furcsa a párhuzam pl. a teljesen más ligában versenyző DiRT Rally-val, de) egyszerűen nem az amatőröknek készült. Nehéz, de a kitartást jutalmazó lényével megtanít a tiszteletre és az alázatra is. Való igaz, hogy a népszerűség érdekében ajánlatos lett volna elfogadhatóbbá tenni a végeredményt, de a shmup műfaj ezen ligájában a kikönnyítés formula egyszerűen nem működik. Mégis, az optimalizációk és segítségek sorát figyelembe véve a THQ Nordic részben mégiscsak teljesítette ezt a kívánalmat.

A még mindig elképesztően profi és hangulatos szinkron (olyan hazai színészekkel, mint pl. Menszátor Magdolna, Kálid Artúr, Szersén Gyula, vagy Solecki Janka), a játék látványvilágába belelátható számos hazai vonatkozás (a rovásírás, a cameok, a moragyok, jelképek, helyszínek sokasága... na és a ROBOTMAJOM!) minden alkalommal ha csak felbukkan, melengeti az érző magyar szíveket. A kulcsfontosságú irányítás is halálpontos (legyen az mezei Xbox One kontroller, vagy árkád stick) és tökéletes - akárcsak a mesebeli steampunk környezet, amelybe a játék illeszkedik. A karakterek stílusosak, a párbeszédek változatosak és jópofák: a látvány, a bossharcok, a gyönyörű felszíni- és alatti helyszínek, a mesteri pályadizájn, illetve stabil 60 képkocka/másodperc szinten tartása ennyire egyként ritkán létezik ebben a műfajban.

Mi mást mondhatnánk: a Sine Mora EX stílusában valódi, érzelmekkel, vágyakkal és élményekkel átitatott szerelmeslevél, mely a nemzetközi viszonylatban abszolút top felső kategóriás produkciós értékével együtt nem kérdés, hogy a nyár egyik nagy visszatérője. Kiváló játék, amely 2017-ben is hűen tükrözi az STG műfaj létjogosultságát platformtól, évszámtól, életkortól és témától függetlenül. Ne maradj le róla... ennyivel tartozol neki.

9/10

Stinger

Cím: Sine Mora EX | Platform: Xbox One (X), PS4 (Pro), PC, Switch | Kategória: STG Shooter | Fejlesztő: Digital Reality | Port: Gyroscope Games | Kiadó: THQ Nordic

Az Xbox One tesztpéldányt a THQ Nordic biztosította, köszönjük.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

30 perce
1

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

16 órája
2

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

19 órája

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

1 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

1 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
5

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

2 napja
10

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

3 napja
1

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

4 napja
10

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

4 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

5 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

5 napja
6

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

5 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

6 napja
9

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

6 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

6 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

6 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

7 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

7 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

8 napja
5