[Teszt] Observer

Observer

VegaNagy-Sz. Ferenc2017.08.25. 12:00

Sokak kedvence volt a tavalyi év egyik legsikeresebb sétálószimulátora, a Layers of Fear, amely a korlátozott interakciós lehetőségeket felkavaró vizualitással, a gazdag világábrázolást pedig egy megbomlott elme totális káoszának bemutatásával próbálta egyensúlyozni. A lengyel Bloober Team alkotása a műfajon belül valóban újszerűen használt olyan eszközöket, amelyek korábban máshol kiegészítő szereppel bírtak (folyamatosan változó pálya, rémálomszerű képsorok gyakori "villogásokkal"), de igazán az erős vízión kívül nem tudott felmutatni túl sok kimagaslót (ezzel persze szerkesztőtársaim egy része bizonyára nem ért egyet). Sokkal izgalmasabbnak tűnt ugyanakkor a fejlesztők új projektje, nem csak amiatt, mert a pszichohorrort ezúttal cyberpunk környezetbe ültették, hanem mert sokkal komolyabb szabadságot és a sétálószimek kötöttségei helyett valódi kalandjátékos eszközöket is ígértek.

Ízlelgessük egy kicsit: cyberpunk horror. Azért ennél tényleg nehéz egyedibb keretbe foglalni egy kalandjátékot. Az >OBSERVER_ világábrázolása egyszerre visszafogott és ambiciózus. A hat-nyolc órás történet alatt alapvetően egyetlen lezárt háztömböt járunk be az alagsortól a legfelső szintig. Vizuálisan minden egyes lépésnél érződik, hogy az információtechnológia olyannyira a mindennapok részévé vált 2084-re, hogy még a falak is mátrixos futó karakterekel vannak beborítva, de közben a szolid, ká-európai retro sci-fis báj is visszaköszön. Egyes berendezések ugyanis pont úgy néznek ki, mint a történések előtt egy évszázaddal. Folyamatosan adagolva kapjuk, hogy mi történik a nagyvilágban, hol tart az emberiség, mennyire határozzák meg a létezést és a boldogulást az implantátumok, és szerencsére ehhez könyvnyi leírásokat sem kell elolvasni. Szépen fokozatosan érkeznek az infómorzsák a beszélgetésekből, a történésekből és a környezetből. A házban többé-kevésbé szabadon járkálhatunk, az egész helyszín tele van opcionális feladatokkal, beszélgetésekkel és szobákkal, amelyek ugyan nem sokat adnak hozzá a fő nyomozáshoz, de annál többet a háttér megismeréséhez.

A nyolcvanas évek ikonja, Rutger Hauer adta az arcát és a hangját Daniel Lazarskinak, a főszereplőnek. Lazarski egy olyan nyomozó, akinek a testében jóval több a mesterséges implantátum, mint a természetes “anyag”, ennek köszönhetően képes a külvilágból olyan dolgokat is észrevenni, amit más nem. Egy gombnyomással átválthatunk a normál látásról a bioszkennerre, amellyel szerves dolgokat vizsgálhatunk meg alaposabban, vagy akár elektromágneses érzékelésre, amellyel értelemszerűen a környezetünkben lévő elektromos eszközök lesznek beszédesebbek. A játékidő nagy részben ezek segítségével fogunk információkat gyűjteni, és bár szigorú értelemben vett tárgyhasználat nincs, egyszerűbb feladványok többször is előfordulnak. Lazarski még egy fontos dologra képes, be tudja drótozni magát mások agyába és átélni azok emlékeit és félelmeit. Ezt alapvetően élő személyeken szabadna csak alkalmaznia, de a mostani ügyben személyesen is érintett, úgyhogy ezt a határt gondolkodás nélkül lépi át.

Fontos, hogy miben merül ki az Observer horror jellege. Lazarski az apartman bejárása során több brutálisan megcsonkított holttestbe botlik, így az alapsztori már önmagában is elég nyomasztó, de az igazi rémálom akkor kezdődik, amikor elkezdi átélni az áldozatok emlékeit. Ezekben a negyed órás jelenetekben az Observer tulajdonképpen visszavált Layers of Fearre. Egyrészt a viszonylagos interakciós szabadság megszűnik, ezek a szegmensek nagyrészt az iránygombok nyomogatásából állnak. Másrészt az emlékek nem kézzel fogható történések, hanem olyanok, mint az álmok, ezért ezekben a cyberpunk atmoszféra is visszaszorul és átadja a helyét a tíz másodpercenként változó környezetnek és a zavarosan értelmezhető történéseknek. Inkább emlékeztet az egész egy hiperaktív rendező videoklipjére, mintsem játékra, ráadásul szinte mindben van valami frusztráló és rossz értelemben zavaró. Bár ezeknek az elmeturkálásoknak kellene a játék csúcspontját jelenteniük, bevallom, gyűlöltem szinte az összeset. Mindegy, le kell tudni őket, hogy a végén valami olyan információ birtokába jussunk, ami előregördíti az eseményeket.

Az Observer óvatosan, és néhol ügyesen egyensúlyoz a kalandjátékok és a sétaszimulátorok mezsgyéjén. Összességében semmiképpen sem illetheti az a vád, hogy csak menni kell előre és élvezni a történetet, másik oldalról ugyanakkor jogos az a kritika, hogy a feladványok egyszerűek, gondolkodásra pedig leginkább a sztori összerakása miatt van csak szükség. Ha műfajilag rokon játékot kellene említenem, az a SOMA lenne, de az szinte minden szempontból ügyesebben vonta össze a két zsánert. Az Observert valószínűleg inkább azok fogják élvezni, akik a Layers of Feart szerették, nem pedig azok, akik egy jó cyberpunk kalandjátékra vágynak. Mert bár a világot meglepően ötletesen sikerült felépíteni és tartalommal megtölteni, ráadásul még a játékos kezét is el merték engedni, azért összességében jót tett volna neki, ha nem csak az apartman bekapcsolható számítógépein elérhető logikai minijátékkal dolgoztatják meg az agysejteket. Ambiciózus kísérlet, a Layers of Fearnél én mindenképpen eggyel magasabb polcra tenném, de még mindig nem tökéletesek az arányok.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==