[Teszt] Sonic Mania

Sonic Mania

Gamer3652017.08.31. 08:20
  1. Száguldás, gyűrűk, mögöttem egy kétfarkú róka próbálja felvenni a ritmust. Elkap a sodrás, a semmihez sem fogható flow, a reflexeim automatikusan hárítanak minden akadályt. Néha elvesztem a gyűrűimet egy-egy ellenfélen fennakadva, de kit érdekel. Tovább előre, miközben a Videoton tévéből üvölt a pörgős zene. A végén gyűrű nélkül megyek neki Robotniknak, a pillanat feszült, egyetlen rossz mozdulat is halált jelent. Sikerül! Átélem a katarzis semmihez fogható érzését. Sega MegaDrive és a Sonic minden idők legmeghatározóbb játékélményében részesít.

...

  1. Türelmetlenül viszem haza a PS4-et, összedugom a rendszert, és ugyanazzal az izgatottsággal indítom a Sonic Maniát, mint anno a MegaDrive II-t a Sonic 2-vel. Megszólal egy hang: Sega. Elindul az első pálya, a jellegzetes Green Hill Zone zene üvölt a Philips tévéből, elkezdek szaladni, csilingelnek a gyűrűk. Egy perccel később jön az atomvillanás, ott vagyok újra 1994-ben, az ortodox, semmihez sem fogható Sonic hangulat szinte letépi a fejem. Katarzis újra. A Sega végre megcsinálta! Sonic visszatért! Hazaértem.

Ezzel a két felskiccelt rövid hangulattöredékkel le is zárhatnánk a tesztet. Itt a Sonic Mania, ami a régi vágású 16 bites Sonic fanok számára magát a nirvánát hozza el. Mit lehet ezen ragozni, mérlegelni, bemutatni? Ha akkor a '90-es évek elején ott voltunk, és szerettük a Sonic-ot, akkor nem is lehet kérdés, a Sonic Mania az a játék, amire a Sonic 3&K óta vártunk. A Sonic Mania ízig vérig egy alázatos 2D-s Sonic rajongó ajándéka, hasonló kaliberű Sonic rajongóknak. Egy igazi kézműves darab, egy céhes mestermunka, ami kenterbe veri a manufaktúrák sorozatgyártott vackait. Christian Whitehead, aki már a 2011-es Sonic CD remake-kel és az első két MD-os epizód telefonos portjával is megvillantotta tehetségét, most bebizonyította, hogy egy zseni, aki jobban ismeri a Sonic formula lényegét, mint az eredeti Sonic Team aktuális alkotói. Whitehead az alapokhoz nyúlt vissza a Mania megalkotásával. Fogta a klasszikus öt Sonic epizódot (1, 2, 3&K, CD), majd ezekre építette fel saját elképzelését. Ennek mentén a játék ereje két forrásból táplálkozik. Az egyik a nosztalgiafaktor, a másik a teljesen új, de az alapokat nem felrúgó újdonságok ereje, amelyek frissítik a megszokott játékmenetet. A játék a fanservice és az újító megoldások tökéletes keveréke.

A Sonic Mania - ami a Sonic 3&K folytatása, egy kisebb időutazós csavarral - visszahozza a MegaDrive-os és MegaCD-s széria pályáit, és ügyesen remixeli őket. A régi részek világainak Act 1 szintjei mind az eredeti pályák újragondolt változatai, míg az Act 2 azok alapjaira felhúzott vadonatúj pályák. Mindegyik pályán olyan új ötletek, megoldások, és annyi rajongóknak szóló poén van, hogy a kedves Sega rajongók sírni fognak a gyönyörűségtől. Egy példa: amikor a Chemical Plant végi bosst, egy Dr. Robotnik Mean Bean Machine (Puyo Puyo) párbajban kellett legyőzni, döbbenten bámultam magam elé, mert ilyen kiváló ötletre nem számítottam. De ez csak egy a sok közül, a számtalan easter egg mellett. Vannak itt Master Systemes és Game Geares epizódokra utalások, Sonic Spinball, Street of Rage, Daytona USA referenciák, és igazi rajongói kiszólások („Genesis does”). A játék egy jó értelemben vett időutazás, ami felidézi a Sega legjobb pillanatait.

Mind ez azonban kevés lenne, ha a Sonic Maniával nem lenne kivételesen jó játszani. Szerencsére azonban a Sonic Mania egy igazi élmény bomba. A kulcsszó a hangulat, amelyet tökéletesen találtak el az alkotók. Megkockáztatom, hogy erre a Sonicra vártam már több mint húsz éve. A pályák felépítése, dijáznja patikamérlegen kimért precizitással hozza vissza azt az érzést, amiért szerettem a régi Sonic szériát. Száguldhatunk, rohanhatunk, gurulhatunk előre, akár őrült módon is, mert érzésre tudjuk már mikor lesz ellenfél, amiről tovább pattanva szaladhatunk tovább. Ha beránt a játék, ugyanazt a sodrást, ugyanazt a külvilágot megszüntető lendületet fogjuk átélni, mint régen. A változatosságra nem lehet panasz. Minden pályán lesz egy olyan ötlet, olyan elem, ami feldobja játékmenetet, és kicsit újragondolásra készteti a haladást. Ha csak Sonic-kal megyünk végig a játékon, akkor is több útvonalon el lehet jutni a végéig, és akkor még ott van a két másik szereplő Tails és Knuckles. Az ő mozgáskultúrájuk teljesen különbözik Sonictól. Tails-szel a magasba repülhetünk, Knuckles-szel pedig olyan pályarészeket is bejárhatunk, ami a másik kettővel elérhetetlen. Így a három karakter mindegyikével végig kell vinnünk a játékot, hogy teljes mélységében kiismerjük, pont úgy, mint a Sonic 3&K-ban. Van újra a MD-s időket idéző kétjátékos mód (verseny is), ahol a második játékos Tails-t irányíthatja, ami a boss-oknál kisebb cheatelésre is használható, hisz Tails nem veszít gyűrűket és mindig visszatér. Apropó boss-ok! A főellenségek elleni harcok rendkívül ötletesek. Itt is találkozhatunk számtalan ismerős dologgal, de alapvetően újfajta kihívások elé állítanak minket. Az egyik kedvencem, amikor Sonic és Robotnik helyet cserélnek Hydro City-ben, Sonic bepattan a doki gépébe és így kell őt lenyomni.

A legjobban sikerült részek kétség kívül a teljesen új világok, mert bár újrafelhasznált elemek ott is vannak, ezeknél mutatkozott meg mennyi kreativitás, ötlet szorult az alkotókba. Azt hiszem a Studiopolisszal és a Press Gardennel új kedvenceim születtek. Sajnálom, hogy a Sega kicsit biztonsági játékra játszott, és a 12 (+1) világból csak négy teljesen új van a játékban. Remélem, hogy ha lesz folytatás, akkor az arányok minimum fordítottak lesznek. Ugyanez a véleményem, a bónusz szintek kapcsán. A bónusz játékok sokkal markánsabban építenek a nosztalgiára. Én örültem volna, ha a programozók kicsit bátrabbak, és néhány teljesen új aljátékot is megalkotnak. Ha célunk a 100%, akkor össze kell szednünk a hét Chaos Emeraldot, amit a Sonic CD-hez hasonló pályákon, az UFO-k elfogásával lehet megszerezni. Emellett jelen van a Sonic 3-ból vett Blue Sphere is játékban - az összes kék gömb felszedésével érmeket lehet összegyűjteni, amelyek további érdekességeket, képességeket és módokat nyitnak meg a játékban. Dicsérendő, hogy Whitehead csapatától az önirónia sem áll távol, mivel ezek egyike az „& Knuckles” mód, ahol Knuckles Tails módjára követi a játékost. Ezzel a lépéssel a készítők a játék részévé tették az egyik legismertebb Knuckles-es mémet. Itt jegyezném meg, hogy szerintem a Sonic Mania nem könnyű. A második felétől kifejezetten nehéz. A régi szériát valahogy mindig egy szuszra nyomtam le, mentés ugye csak S3&K-ban volt, és a jó megnyerés megszerzése volt igazán nagy kihívás. A Sonic Maniában a játék közepétől, azért sokszor láttam a Game Over képernyőt. Meg kell mondjam azonban, jól áll a játéknak ez a kicsit megemelt nehézség. Hibák? Apróságok akadnak. Nagyon jópofák voltak, a pályákat összekötő kis animációk, amelyek korábban a Sonic 2-től a Sonic 3&K végéig kísérték a történetet, egyfajta folyamatosság érést adva az egésznek. A Sonic Maniában is vannak ilyenek, egy-két szinten azonban - pld. a Flying Battery és a Press Garden között, illetve a játék második felében - elfeledkeztek erről, amiért nagy kár. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy egy-két bugba beleszaladtam, olyan helyre kerülve a pályán, ahonnan nem volt kiút.

A Sonic Mania egy igazi vérbeli, profi 2D-s Sonic játék, mondhatnánk, egy gyönyörű örömóda, a rajongók megtestesült álma. A grafika csodás, igazi 16 bites szépség, de ugyanez a véleményem a zenei aláfestésről is. A régi számok remixei nagyon jók, az újak pedig fülbemászóak. A Sonic Mania hála Istennek nem reformálja meg a Sonic szériát. Aki annak idején nem szerette a sorozatot, nem ezzel fogja megkedvelni. De nem is ők a célközönség. Sokkal inkább azok a Sonic rajongók, akik arra vártak, hogy végre visszajöjjön az eredeti széria hangulata. Az pedig újra a toppon van, én alig tudtam abba hagyni a programot, mert minden egyes perce élvezet. Meghalhattam többször, szívathatott, hibázhattam, mégis előjött az a fergeteges érzés, hogy újra és újra megpróbáljam teljesíteni a szinteket. Egyetlen komoly hibája van a Sonic Maniának. Igazából nem most, 2017-ben kellett volna megjelennie, hanem húsz évvel ezelőtt, Sega Saturnra. Hosszú idő volt, de megérte rá várni, ez teljesen biztos.

Veres Miki

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==