[Teszt] Wolfenstein II: The New Colossus

Wolfenstein II: The New Colossus

liquidSomosi László2017.11.13. 18:56

Ha van az FPS műfajnak magabiztosan meghatározható öregapja, akkor a Wolfenstein az. Az id Software 1992-es (jézusúristen, huszonöt éve, és én ezzel megjelenéskor játszottam!) sajátszemszögű nácigyilkolós alapvetése zsánert teremtett. A sorozatot azóta legalább kétszer újraindították, legutóbb 2014-ben - a svéd MachineGames ügyesen vegyítette a klasszikust az újjal, a pörgős lövöldözést a sorozatra korábban egyáltalán nem jellemző lopakodással, és még a korábbi, 2009-es rebootból is megőrzött olyan elemeket, karaktereket és történéseket, amik kifejezetten jó tettek egy elmélyítettebb Wolfenstein mitológiának.

Mint játék a Wolfenstein II: The New Colossus az előd határozott utózmánya (pontosan ott kezdődik, ahol az befejeződött), történet és játékmenet tekintetében is bátran és kötelességszerűen épít arra, amit az első rész megteremtett. A játékmenet nagyon-nagyon hasonló, a játék első pár órájában annyira, hogy akár a szánkat is húzhatjuk miatta - hasonlóan, mint az előd, a Wolfenstein II is lassan indul be, és bár ilyenkor is élvezetes, az újdonságait és az igazi tűzijátékot a játék második felére tartogatja. Ez még akkor is így van, ha a folytatás nem kínál tonnányi újdonságot. A teljesítmény-függő perkrendszer (mindent úgy fejlesztesz, hogy sokat csinálsz belőle - sok fejlövés, a fejlövés fejlődik / sok lopakodós gyilok, akkor arra kapsz bónuszokat és így tovább) és a fellehető ápgréd-pakkokkal fejleszthető fegyverek most is jól működnek, és kár is lett volna jelentősen változtatni rajtuk.

A lényeges újdonságokra várni kell, nem is keveset, a Wolfenstein II istenigazából az utolsó három-négy órájában villantja fel a teljes fogsorát. Itt már választottunk magunknak egy másodlagos tulajdonság-készletet (három lehetőségből), és komolyabban megbarátkoztunk a bázisukként szolgáló méretes tengeralattjáróval, az Eva's Hammerrel is. Éva Kalapácsa tényleg óriási, és mindenfélét lehet csinálni rajta - lesznek csak itt elérhető mellékküldetések, és jópofa bónuszok (árkád játékgép a sarokban, rajta a komplett klasszik Wolfensteinnel) is. Ja, és simán el lehet tévedni benne, én többször is az öklömet rázva bolyongtam a szűk folyósokon, és a térképet kellett böngésznem, hogy kitaláljam, hová is kéne mennem.

A második rész a lövöldözésen és a lopakodáson sem változtat sokat. Na jó: semmit. Pontosan ugyanazt kapod, mint korábban, a fegyverarzenál hasonló, a lopakodás hasonló (most baltát dobálsz kés helyett), a különbség talán annyi, hogy (érzésem szerint) némileg kiokosították az első rész félvak ellenfeleit, így most könnyebb lebukni, És ha lebuksz, most is elszabadul a pokol, és üvöltve mészárolhatod el magad a folyamatos riasztást küldő tisztekig - őket lecsapva enigma-kártyákat kapsz, rájuk még visszatérünk később. A pályadizájn is hasonló, mint az előzményben, több szálon futó, alapvetően lineáris, de többféle megközelítést lehetővé tevő térképekről van szó, amiket igazán akkor fogsz élvezni, amikor már legalább másodszor ugrassz neki egy pályaszakasznak.

Ilyesmi pedig gyakran elő fog fordulni, a Wolfenstein II nem lett könnyű játék, pikk-pakk meg lehet halni, és (ha csak nem a legalacsonyabb fokozatot választod - ne tedd) meg is fogsz, sokszor. És ez rendben van, a kihívás magas, de nem igazságtalan. Hovatovább: körömrágósan izgalmas összecsapásokat eredményez, egy masszívabb tűzharc gyakran végződik úgy, hogy összeszorított fogakkal kapaszkodsz az életerőd utolsó 10 százalékába, és gyakorlatilag folyamatosan élet-halál szélén táncolsz.

Vizuális tekintetben alaposan összekapta magát a játék, köszönhetően elsősorban a motorváltásnak, generációs ugrás történt id Tech5-ről id Tech6-ra. A váltás mindenképpen üdvözlendő, az előző rész (noha ronda nem volt) sokszor inkább tűnt előző generációs anyagnak, leginkább azért, mert egy előző generációs technológiára építették. A The New Colossus ezzel szemben tényleg igazi kurrens gen játék, ami amellett, hogy jól néz ki, még tisztességesen is fut, mindkét konzolos verzió hozza (a nem teljesen stabil) 60 fps körüli értéket dinamikus felbontás-kezelés mellett. Érdemes megjegyezni, hogy az Xbox One X változat az eddigi egyik legimpresszívebb XOX cím, a dinamikus felbontás felső korlátja itt a natív 4K, amit a játék sok esetben elér / tartani tud.

A sztoriról a lehető legkevesebbet fogom elárulni, és mindenkinek azt javaslom, hogy egy-két traileren kívül semmit ne nézzen meg előzetesen a játékból, lesznek benne igazán vad fordulatok és meglepetések. Annyit mindenképpen érdemes tudni róla, hogy a Wolfenstein szigorúan felnőtteknek szóló, piros tizennyolcas karikás játék, még véletlenül se add gyerek kezébe, a játékban felvonultatott fizikai és lélektani (!) brutalitás még egy felnőtt, sokat látott szemnek is sokkoló lehet.

Ugyanakkor: továbbra is értetlenül állok a New Colosuss narratívája előtt. Hasonló a problémám, mint az első résszel volt: ismét (és durvábban!) keveredik a víz a tűzzel, miképp lehet teljesen komolyan vett témákat ötletszerűen keverni a Wolfenstein "náci robotok - a padlóra okádó, magát összepisáló Hitler - futurisztikus szuperfegyverek" világával? A kérdés valós, annyira, hogy sokadik napja nem hagy nyugodni. Az új Wolfenstein drámai része ugyanis remek, tényleg az, simán az egyik legjobb karaktertanulmány, amit videójátékban valaha láttam. A MachineGames fogja az (eredetileg) a játék-képernyő alján grimaszoló. elnagyoltan megrajzolt karaktert, és tényleges mélységet ad neki. Szörnyű gyermekkor, borzalmas apa, anya védelmező, szerető ölelése - egyértelműen látod, hogy Blazko miért lett az, aki, és mi hajtja előre.

És ott van az, amitől Wolfenstein a Wolfenstein. Alternatív univerzum, komikusan-félelmetesen demens Hitler, túltoltan szadista náci gonoszok, és lézerszemű robotkutyák. A két irányvonalat most (sem) sikerült összefésülni. Vagy az egyik, vagy a másik, srácok, tudom értékelni a komolyságot (pláne, ha ilyen szinten művelik), és komoly pirospontokat lehet beszerezni nálam a hatékony komédiáért is - de a kettő egyszerre ritkán működik, nem lehetetlen, de igazi bűvészmutatvány, amit érzésem szerint ezúttal sem sikerült összehozni.

A multiplayer pontosan olyan, mint amilyennek elképzeled: lévén, hogy nincs ilyesmi, neked kell elképzelned, hogy milyen lehet. Van viszont elég hosszú single player játékidő, maga a single kampány is bőven tíz óra felett jár, ha ehhez hozzáveszed, hogy az összegyűjtött enigma kártyákat egy (elég butácska) minijátékban megfejtve további levadászható titkos parancsnokok tartózkodási helyét tudod kideríteni (ilyenkor gyakorlatilag a már megjárt pályákra térsz vissza), az ő levadászásukkal is el lehet tölteni jópár plusz órát.

A Wolfenstein II korrekt folytatás, de semmi több, becsülettel hozza azt, ami elvárható tőle. Nagy újításai nincsenek, de szebb, csiszoltabb, és tartalmasabb játék, mint az elődje volt - ügyesen bővíti és mélyíti a Wolfenstein univerzumot, kikövezve az utat a potenciális további epizódok előtt.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

22 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19