[Teszt] A Hat in Time

A Hat in Time

ne5hVáradi Dániel2017.12.05. 13:00

A minden korosztály számára szóló játékok egyik legnagyobb önmagukkal szemben támasztott kihívásuk pontosan az előbbi tézisből fakad. A frappáns 9-99 éves korúnak szóló plecsnik azonban néha akarva-akaratlanul valamelyik véglet felé tolódnak el, ezáltal az egyik célközönség szórakozását csorbítva. De nem az A Hat in Time esetében, alanyunk ugyanis közel tökéletesen egyensúlyozik a két tábor kiszolgálása között.

Történetünk kezdetén apró, kalpagos kislányunk éppen békésen tengeti mindennapját az űrhajójában (nekem miért nem volt saját kozmoszjárgányom, a fenébe is), amikor is váratlanul kopogtatnak az ablakán. A hívatlan vendég hathatós közbenjárásának köszönhetően a járgány széfjében őrzött nagy erejű homokórák szétszóródnak a világban (vagy inkább világokban?), a feladatunk pedig innentől egészen egyszerű: vissza kell szereznünk az összeset.

A történettől nem kell bestelleri magasságokat várni, pontosan annyi keretet ad a tevékenységeink köré, amennyi szükséges. Sokkal nagyobb hangsúly van magán a világokon végighaladó órahajkurászáson, amit természetesen itt-ott folyamatosan megnyíló képességek és trükkök dobnak fel. Ezek közé tartoznak a címben is szereplő sityakok, melyek mindegyike más-más képességgel ruházza fel kis órásmesterünket. A tájolóként funkcionáló fejfedővel mindig az éppen aktuális célunk felé tarthatunk, míg a sprinter satyek a nevéből adódóan villámgyors közlekedést biztosít.

Természetesen akadnak ezeknél sokkal specifikusabbak is, amiket csak bizonyos helyzetben vethetünk be, a rendelkezésünkre álló kalpagválasztékot pedig különböző kitűzőkkel tehetjük teljessé. Ezek nem csak díszként szolgálnak, segítségükkel további extra képességekre és passzív bónuszokra tehetünk szert. Az egyik például nagy magasságból való zuhanás esetén rögtön Mary Poppins-szá változtat minket, esernyővel fékezve a szabadesést.

Az egész játékot körüllengi az ábrázolásból és a fent is részletezett mechanikákból fakadóan egyfajta gyermeki bohókás hangulat, ami bármikor képes mosolyt csalni az arcunkra. Ehhez asszisztálnak a karakterek, a párbeszédek és a megannyi rejtett utalás és kikacsintás, biztosan mindenki talál majd a számára örömet okozó gaget. A bejárható világok egytől egyig eltérnek egymástól, legyen szó a körítésről vagy az őket benépesítő lakókról. Személyes kedvencem a filmeket kifigurázó mini univerzum volt, ahol két médiamogul küzdött a legjobb filmért járó trófeáért, és persze a főszerepbe mindig mi kerültünk.

Az elején említettem, hogy a játék igyekszik kicsit és nagyot egyaránt lekötni, ez pedig valóban nem csak üres fellengzés volt. A homokórák mellett a gyűjthető kristályok segítségével nyithatunk meg újabb zónákat a már felfedezett világokban, melyek ugyan nem mindig tartalmaznak új területet (sokszor a már ismert helyszínekre térhetünk vissza kisebb változtatások mellett), de mindig más és más szituációba kerülünk, ezáltal fenntartva a változatosság illúzióját. A legszebb pedig az egészben, hogy az előrehaladáshoz nincs szükség minden zóna teljesítésére, a legtöbbjük a maximalistáknak szolgál némi extra kihívással és játékórával. A Gears for Breakfast csapata sikeresen találta meg, hogyan tudják mindenki számára jutalmazóvá tenni a játékot. A fiatalabb korosztály vagy a platformerre kevésbé fogékonyak is gördülékenyen haladhatnak előre, míg a műfaj szerelmeseit rendszerint csábítják vissza a már teljesített zónák, hogy az új képességek birtokában minden rejtett zugot és titkos tárgyat felfedezhessenek. És ha már a rejtett tárgyakat szóba hoztam, időről-időre különféle anomáliák is felbukkannak, ezek az apró területek teszik igazán próbára a reflexeket, melyek végén egy újabb homokóra lesz a jutalmunk.

Ezen túl még akad pár további gyűjtögetnivaló, melyek inkább csak érdekességként szerepelnek, mint például a ritka pénzérmék, melyekkel a hajón és máshol megtalálható ruletten pörgethetünk új öltözéket vagy a kalpagokhoz más kinézetet. Apróság ugyan, néhány skin azonban remekül eltalált lett, ezek között is biztosan találunk kedvünkre valót.

Dacára az eddig dobált képzeletbeli piros pontoknak, sajnos az A Hat in Time sem hibátlan alkotás. Ezek egyike, hogy a lazább és könnyedebb irányításnak köszönhetően néhány apró platformon való ugrálásnál a hibázás is egyszerűbb, valamint hogy a kamerakezelést sem sikerült tökéletesre belőni. Egyrészt bizonyos esetekben nem tudjuk teljesen szabadon mozgatni, másrészt a fix kamerás részeknél akadhatnak problémák, hogy pontosan belőjük, hova is szeretnénk érkezni egy ugrás után. Azt pedig csak sajnálattal konstatáltam, hogy az egyébként jó szinkronmunkák pont főszereplőnket kerülték el, meglehetősen kevés alkalommal elegyedik ugyanis beszédbe.


Macko platformközi utazása

Volt szerencsém az összes platformon megtekinteni a játékot. A játék PC verziója már október ötödikén megjelent, így annak idején ezt a verziót játszottam először Böjti kollégának köszönhetően. A PC változat remekül skálázható, simán kihozható a konzolos minőség egy manapság már gyengének számító PC-ből is. Az alkalmazott Unreal motor skálázhatósága a szokásosnál is simább élményt tud nyújtani. Ha van egy diszkrét VGA-t tartalmazó laptopod, nagy valószínűséggel fullosan tudod játszani a Hat in Time-ot egy ilyen masinán is.

Az Xbox One változatra külön kíváncsiak voltunk, hátha az indie szcéna portolói belenyúlnak az X-lehetőségekbe. Tapasztalataink alapján XOX platformon is hasonlóan fut a játék, mint a sima gépen. Ami furcsa, hogy még a gyorsabb masinán is előjön a szokásos Unreal betegség (lassú textúrabetöltés az első pár másodpercben), de a próbakör alatt kiderült, a stabilitással ezen a platformon sincs különösebb baj.

mcmacko

Az A Hat in Time legnagyobb hibája azonban nem abból fakad, hogy némileg ötvözni próbálja a pontos ugrásokra és időzítésre építő platformerkedést és a collect-a-thon gyűjtögetési mechanikáit, hanem hogy emiatt a fúzió miatt a játék nehézségi íve nem egyenletes. A legváratlanabb pillanatokban csaphat le ránk egy helyzet, melyben vagy nem lesz egyértelmű, mit is kéne csinálnunk, vagy a korábban részletezett apró negatívumok, főleg a kamera miatt kell egy-egy szakaszt többször újrapróbálni.

Minden hibája ellenére azonban Kalapos Lány kalandja üde színvolt nemcsak az idei év, de a platformerek listáján is. Nem tudta tökéletesen ötvözni a műfaj két alfaját, azonban az egész játékot belengő hangulat, humor és (itt most nem tudok más jelzőt használni) cukiság könnyű szerrel tompítja az esetleges kellemetlen pillanatokat. Mert rögtön utánuk biztosan kapunk valamit, ami felvidít és feledteti, hogy a fránya homokórák hajkurászása bizony nem mindig hálás feladat.

***A Hat in Time | Platform: PS4 (tesztelt), One

Kiadó: Humble Bundle | Fejlesztő: Gear for Breakfast

Megjelenés: december 6.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 napja
1

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

6 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

7 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

9 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==