[Teszt] Life is Strange: Before the Storm - évadzáró

Life is Strange: Before the Storm - évadzáró

mcmackoGéczy Attila2018.03.11. 21:50

Max Caulifield kalandja igazán közel állt a szívemhez, a korábbi teszteknél látott olvasói kommentárok pedig azt bizonyították, hogy titeket sem hagyott hidegen a Dontnod tinidrámája. Mi több, a Life is Strange rajongói időközben egy értékes kult címmé érlelték az alkotást. A Before the Storm lefutása után elmondható, hogy bár az előzmény messze nem üt akkorát, mint amekkora potenciál volt a sztori előzményében, azért óriási pozitív tényként könyvelhetjük el, hogy Arcadia Bay történetéből megint kaptunk három, sőt, négy zamatos szeletkét. A Before the Storm szinte természetfeletti ármánykodástól mentes, földhözragadt konfliktusokat tett le az asztalra, tovább boncolgatva az idillinek tűnő kisváros problémáit. A sztori lezárásával, és a rajongók kiszolgálására készült búcsúepizóddal pedig végéhez ért a mély fájdalommal, feltétlen szeretettel és emberi gyarlósággal kikövezett mese.

És ha már lezárás: az előzmény talán a harmadik epizódnál vált le teljes mértékben az eredeti sztori által megidézett mágikus realizmusról; bárminemű spirituális maradványként egyedül a Chloe-t követő holló maradt meg, aki mintegy totemállatként jelzi a lányra nehezedő sötétséget. A Hell is Empty alcím pedig biblikus utalásában is azt a mindennapi tényt deklarálja, hogy az ördögök közöttünk járnak, és senki, de senki az égvilágon nem tud tiszta erkölcsök mentén élni.

Ezek mellett pedig egy további súlyos kérdés kerül a felszínre: hazudhatunk-e bárkinek azért, hogy a valóság elfedésével meghagyjuk a másik boldogságát? A Hell is Empty epizód olyannyira ezen kérdés köré épül, hogy már-már el is nyomja a szezon többi felvetését. A cselekmény egyes elemei, valamint a múlt árnyai rendre ebben az újszerű megvilágításban kerülnek a porondra.

A forgatókönyv által feszegetett felvetések javarészt életszerűek, és akárcsak egy Lynch moziban, úgy ebben a kertvárosban sem érkezhet válasz minden kérdőjelre! Sőt, a játék kifejezetten távol tartja magát a morális állásfoglalásoktól, hiszen egy ilyen kérdéskörben nem is lehet mindenki számára elfogadható megoldásokat letenni az asztalra.

Kellett pár éjszaka, amíg a cikkíró elfogadta ezt a művészeti hozzáállást, révén ha már egyszer irányokat vázolnak fel az alkotók, akkor kíváncsiak lehetünk egy kicsit konkrétabb írói kommentárra is - pláne, hogy a hisztit sokkal szájbarágósabban tálalta a Deck Nine, mint annak idején a Dontnod írógárdája. Nem lenne csoda az sem, ha sok játékos dühösen érezné magát a végjáték után, amely kétféle lezárás közül egyikben sem kínál teljes megnyugvást vagy erkölcsi megtisztulást. A sztori elvarrása pedig jóformán csak a Before the Storm cselekményét próbálja elsimítani, a Life is Strange forgatókönyvéhez csak egy pár másodperces jelenettel köti magát Chloe sztorija. Ez megint egy kihagyott ziccer, de gyanúnk szerint a Deck Nine csapata tudatosan kímélte meg magát attól, hogy komolyabb ok-okozati összefüggéseket vázoljon fel Rachel későbbi eltűnése kapcsán.


Könnyes búcsú

A játék készítői egy utolsó könnyes búcsút vesznek Max és Chloe karaktereitől a Farewell című bónusz epizódban. Az extra fejezet körülbelül egy-másfél óra alatt kipörgethető, és még ezzel együtt is kalandosabb perceket biztosít, mint Before the Storm kissé leegyszerűsített, narrációra építő játékmenete. A készítők sajnos túl sok mindent akartak erre a másfél órára bezsúfolni, így a Farewell záróképsora talán kicsit túlzónak is hathat a Life is Strange alapvetően kimért koncepciójához képest.

Chloe életében ugyanis nagyjából egyszerre üt be minden rossz. Tíz perc leforgása alatt kell Maxnek és Chloénak felfogni a gyerekkori kötelékeket megtépázó szülői döntések súlyát, majd ezután érkezik haza Chloe anyukája, megtört, sápadt arccal, egy rendőr társaságában… Az a jelenet már csak hab a tortán, amikor a Price apuka temetéséről közvetlenül indul el a Caulifield család, magára hagyva Chloe-t, ezzel is nagyot taszítva a lejtő tetején egyensúlyozó kishölgyön.

Spoiler felfedése

A végső jelenetsor megerősíti Chloe tragédiájának hátterét, de egy kicsit túlzó, kicsit halivúdi, és kicsit szájbarágós módon van előadva az egész - mintha csak az utóbbi évek mozifilmjeit néznénk, nem pedig egy alapos, művészi igénnyel kialakított sorozatot. Ezen felülkerekedve azért jóban lehet maradni a Farewell epizóddal. Az eredeti szinkronhangokat kellemes élmény visszahallani, még akkor is, ha a cserepadról felállt BtS szinkronstáb is vastagon kitett önmagáért.

[](http://www.gamer365.hu/_article/49/2249/media/lis.jpg)

A Farewell rajongóknak kötelező, másoknak viszont csak egy guszta bónusz lesz, amit a Deluxe kiadás extrái között lehet megtalálni. Amúgy külön megéri fizikailag is beszerezni a játékot: a dobozos kiadás a kiemelt verzió extrái mellett egy lemezes kópiát, képeskönyvet, szép kartondobozos csomagolást és egy OST korongot is tartalmaz.

Sajnos az új fejlesztők kezéből további szálak is ki-kicsusszantak. Az Elliot vonal gyakorlatilag nem vezet sehová, így legalább annyira kihagyhatatlan jeleneteket láthatunk a pszichóba átforduló sráccal, mint amennyire fontos volt a Final Fantasy bolygó az Utolsó Jedikben. Aztán ott van a történet központjába kerülő fehér ruhás nő, aki az utolsó pillanatban évtizedes motivációján fordít 180 fokot, mert… mert, hát igen, így gurulhat ki valamiféle morális megfejtés-féleség a játék záró fél órájából. Szerencsére van ellenpontozásként egy Mikey+Drew szál is, ami a harmadik epizód egyik legérdekesebb jelenetét tartogatja. Chloe beszélgetései az elképzelt apjával szintén szívhez szóló módon lettek előadva, a Tempest előadás meg lazán ott van az egész LiS széria legjobb pillanatai között.

Ezek miatt már önmagában vastagon megéri végigjátszani a Before the Storm-ot. Ha végig értél a csomagon, esetleg a Farewell bónusz epizódot is végigpityeregted, akkor garantáltan újra fogod értékelni a Chloe-hoz való viszonyodat, és ezzel kicsit másabb megvilágításba kerülhetnek Max döntései is a folytatásban. Bizonyos nézőpontból pedig pont erről szól az egész LiS-legenda, úgyhogy nem lehetünk teljesen mérgesek a frissen csatlakozó coloradói fejlesztőkre. Végül a technikai oldalt megemlítve: az alsóbbrendű Unity motorra való váltás ellenére a játék talpon marad, a pasztell-szinesztézia pedig remekül fonja össze az ízes képi világot a színes fényhatásokkal, valamint a háttérzene melankolikus atmoszférájával.

Nem sikerült az előd bravúrjának megismétlése - a Before the Storm egy kicsit szimplább koncepciót feszeget, hangulatilag kevésbé kiegyensúlyozott, dráma és feloldozás szempontjából pedig kifejezetten esetlenebb, ha a párizsi csapat 2015-ös remekművét vesszük alapul. Arcadia Bay és lakóinak története viszont az újabb négy epizódban is érdekes tudott maradni, és minden részben volt jó pár olyan pillanat, ami lazán odafér a narratív kalandjátékok krémjéhez. A Gone Home, a Night in the Woods és a Life is Strange után viszont itt az idő, hogy a modernkori mitévő fiatalok problémái mellett más hangsúlyos kérdések is hasonlóan érett, hasonlóan izgalmas feldolgozást kapjanak. Megérdemelnénk.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==