[Teszt] Tacoma

Tacoma

siklaraSimon Klára2018.05.27. 15:00

A Gone Home készítőinek tavaly nyáron PC-re és Xbox One-ra megjelent sci-fi narratív kalandjátéka, a hasonló jellegű, ám családi ház helyett egy űrállomáson játszódó Tacoma idén tavasszal megérkezett PS4-re is, mi pedig 2-5 óra alatt a végére járhatunk, mi történt a Hold körül keringő, elhagyatott Tacoma űrállomáson.

2088-ban járunk, és miután a tulajdonos Venturis cég tulajdonában álló űrállomáson dolgozó hatfős személyzet egy rejtélyes baleset miatt evakuálni kényszerült, a cég a játékos által irányított Amy Ferriert küldi a helyszínre, hogy kiderítse, mi áll a történtek hátterében, és hogy begyűjtse az állomást irányító mesterséges intelligenciát, Odint. A Venturis állomáson működő megfigyelő rendszere 3D-s AR felvételeket készített a személyzet tagjainak fedélzeten töltött mindennapjairól, és ezekhez adott hozzáférést Amynek. Ez adja a játékmenet legérdekesebb mechanikáját, és a gyakorlatban annyit jelent, hogy a központi hubból az állomás egy-egy részét átvizsgálva ezeket lejátszhatjuk, megállíthatjuk és akárhányszor visszajátszhatjuk. Erre azért is van szükség, mert hat ember ritkán tartózkodik egy helyen, így azonban lehetőségünk van végignézni, illetve hallgatni az összes szobában párhuzamosan lejátszódó jelenetet és párbeszédet, illetve ha valaki épp megnyitja a számítógépét, a levelezését és chat előzményeit is megpróbálhatjuk helyreállítani.

Mindezekből egyre jobban kirajzolódik a számunkra csak arc nélküli, egyszínű és áttetsző sziluettként megjelenő emberek személyisége és a köztük lévő viszony, kidolgozottságuk és a szinkronszínészek hiteles alakításai miatt a történet végére pedig megismerjük és megkedveljük őket annyira, hogy rájuk emlékezzünk leginkább az egész nyomozósdiból. Kár, hogy őszintén aggódni sosem tudunk a sorsukért, mivel a játék kicsit abszurd módon előre lelövi a poént, és kezdettől fogva tudjuk, hogy sikeresen megmenekültek, ami elég nagy öngól, még ha a fő csavar csak részben kapcsolatos is velük. Az események kibontakozását kívülállóként végig az ő szemszögükből élhetjük át utólagosan, mindössze pár nappal azok megtörténte után, miközben azért régebbi felvételeken keresztül bepillantást nyerünk a katasztrófa előtti, dolgos és idilli mindennapjaikba is. A Gone Home-hoz hasonlóan bejutunk mindegyikük szobájába, pontosabban kabinjába is, áttúrhatjuk a személyes holmijukat és némi utánajárással (kódok és kulcsok megszerzésével) ilyen-olyan titkaikra is fényt deríthetünk.

A Tacoma étkezője Rebecca Mock tervrajzán, illetve a játékban.

Habár a Gone Home - elsősorban a rosszul belőtt ár-érték arány miatt - némiképp megosztotta a szerkesztőséget, azt el kell ismerni, hogy világépítésben a Fullbright már akkor nagyon jó volt, és második játékuk gerincét is leginkább ez adja, hiszen sétaszimulátor révén a Tacoma a címadó helyszínt is maximálisan felhasználja a történet szavak nélküli közvetítéséhez. Akárcsak a Gone Home-ban, itt is meg lehet fogni és jó alaposan meg lehet nézni szinte valamennyi tárgyat, amelynek sokszor ugyan nincs különösebb értelme, de egy újságban félig kitöltött keresztrejtvényből vagy pár sarokba dobott noteszbe firkantott gondolatból is érdekes dolgok rajzolódnak ki. Emellé jön a már említett AR felvételek és személyes desktopok átbogarászása, ami egyébként eleinte igényel némi beleszokást, de alapvetően nagyon egyszerű, mégis kellemesen felrázza a máshonnan már untig ismert tárgymanipulálást.

Maga az űrállomás kívül-belül lenyűgözően fest és nagyon hangulatos, hogy az állandóan mozgásban lévő gyűrűiről olykor beszűrődik a fény az ablakon, az egyes modulok és azokon belüli helyiségek pedig úgy lettek kialakítva, hogy az díszlet helyett egy valóban működő és belakott helyszínnek hasson. Az egy-egy funkcióra specializálódott modulok mindegyikében megjelennek mindenféle kényelmi vagy gyakorlati célt szolgáló elemek, amik megkönnyítik a hosszabb ideig űrben töltött életet, például a növények szinte mindenütt jelen vannak. A műfaj kedvelőit, így engem is lenyűgöznek ezek a részletek és ezeknek hála a végigjátszás viszonylag rövid idejére teljesen be tudott szippantani ez a mikrokozmosz. A történet háttérben lassan felépülő fő fonala az olyan alaposan körüljárt toposzok mellett, mint például egy mesterséges intelligencia személyiségi jogai, vagy az egyén és a profitot minden elé helyező óriásvállalat érdekellentétei, meglepően sötét témákat is érint, viszont az alighanem ihletül szolgáló sci-fi irodalommal ellentétben kifejezetten bizakodó végkicsengésű.

A Tacoma űrállomás Rebecca Mock tervrajzán.

A játék 2-5 órára becsült hossza annak függvényében változik, hogy mennyire ássuk bele magunkat a részletekbe, és bár én kifejezetten kényszeres vagyok ilyen tekintetben, első alkalommal nem sikerült mindent megtalálnom, márpedig ezek az apró adalékok sokszor hozzátesznek az összképhez is. Vannak persze jópofa apróságok is, például az egyik achievement/trophy akkor nyílik meg, ha az állomás különböző pontjain alvó összes macskát megtaláljuk, akit pedig igazán érdekel minden részlet, most már a Fullbright csapatának kétórás fejlesztői kommentárját is meghallgathatja, ami korábban nem volt a játék része. Újrajátszani nem igazán érdemes, hacsak ezek vagy a kihagyott titkok miatt nem, és mivel minden interaktivitás ellenére egy roppant lineáris cselekmény viszonylag passzív résztvevői vagyunk, megint lehetne vitázni, hogy a Tacoma pszeudo-játék-e, ugyanakkor a Gone Home legnagyobb hiányosságai közül párat orvosolt. A helyszín ezúttal kétségkívül látványos, a többrétegű narratíva izgalmas, és a minimalista játékmenetet feldobó AR-felvételek révén félig-meddig jelen lévő szereplők megelevenedő jelenetei hatásos ellentétet képeznek az egyébként néma és kihalt folyosókkal.

Bár terjedelmét tekintve a Tacoma is inkább desszert, semmint lakoma (elnézést), és a stúdió előző játékához hasonlóan nem forradalmasítja a videojátékok történetmesélését, nagy gonddal felépített világa és szokatlan módon megelevenedő karakterei révén mégis a műfaj teljes értékű tagjai közé tartozik. Egy űrszappanoperába oltott detektívregény a Gone Home családi drámájánál több izgalmat tartogató témákkal és jobban belőtt árcédulával, amely ugyan lábon lövi magát az egyik fő rejtély szándékos leleplezésével, sci-fi kedvelőknek mégis kifejezetten ajánlott egyestés kaland.

***Tacoma | Platform: PC, PS4 (tesztelt), Xbox One

Kiadó: Fullbright | Fejlesztő: Fullbright

Megjelenés: 2018. május 8. (PS4) | Ár: 5.990 Ft (PSN)***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 órája
1

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==