[Teszt] Dakar 18

Dakar 18

StingerCsere Krisztián Gábor2018.10.27. 14:30

Az embert és gépet egyaránt próbára tevő Dakar versenysorozat ugyan már idén januárban lezajlott, de a belőle készült hivatalos Dakar 18 off-road „kazuárszimulátor” csak most, a halloween-i hét alkalmával csusszant be a postaládánkba. Az eset apropója azért is érdekes, mert ad1: kis csapat első komolyabb autós megmérettetéséről van szó, ad2: az eleve underground zsánernek titulált off-road mivoltával még két ányalatot hozzá is csap az idei autóversenyes színkavalkádhoz.

A Dakar 18, amely a legnagyobb országokat átívelő off-road rally a világon, talán túl nagy falatnak is bizonyult egy olyan kis csapat számára, mint a brit Bigmoon Studios. A fiúk ezidáig főként egyszerűbb játékokkal jelentkeztek és a motorsport világához kapcsolódóan csupán asseteket, artokat gyártottak olyan ismertebb szériákhoz, mint a WRC, vagy a MotoGP - de a Dakar 18 az első, teljesen önállóan felépített játékuk. Az időzítés kiváló, hiszen a Dakar idén ünnepli 40. évfordulóját és tíz éve történt az is, hogy a problémás afrikai helyzet miatt az egész sorozatot a dél-amerikai kontintensre helyezték át.

A játék hatalmas, mintegy 15.000 km2-t felölelő mérete miatt a kezdetektől kezdve openworld környezetnek készült, mely teljes egészében, keresztül-kasul bejárható - igaz, javarészt kő és homoksivatag, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy nincs bennük szépség. Néhol ugyanis ligetes-pálmafás klasszikus dél-amerikai régiók felé is elgrasszálhatunk, sőt! A játék valójában még a gyalogtúrát is engedélyezi, azaz ki lehet szállni a kocsikból, de óva intek mindenkit: nem tesz jót sem a szemnek, sem pedig az eredményünknek, de... a tapasztalat élményét meghagyom a kedves olvasónak. Külön örömteli, hogy a játék rendelkezik a hivatalos ASO licenszekkel is, így az első felcímkézett kerékcsapágytól kezdve az utolsó pilótáig minden stimmel a valósággal - még a helyszínleírások, fotók és bizonyos pályaelemek is az eredeti másolatát képezik.

A Dakar 18 azért is érdekes, mert zsigerből más stílust képvisel, mint a klasszikus DiRT-WRC- és árkád offroad formációk, így az sem véletlen, hogy a Tutorialt végighallgatva gyakorlatilag minden újnak és szokatlannak hat majd: ismeretlen jelölések, fogalmak, szélességi fokok, koordináták, információs piktogramok teljes sorát kell majd árgus szemekkel figyelni verseny közben, amely remekül kifordítja még a leghiggadtabb versenyzőt is a komfortzónájából. Persze, a Dakar 18 open-world mivolta miatt nem is lehetne másképp, hiszen a megszokotthoz képest nincs kijelölt útvonal, sem körversenyek, a kihívó triumvirátus ugyanis a tájékozódás, az idő és a versenygép állapota lesz.

Aki valamennyire követi a Dakar 18 eseményeit az tudja, hogy a különböző versenyosztályok közti versenyzésben az a közös, hogy az ellenőrző pontokon áthaladva, a lehető legrövidebb idő alatt kell teljesíteni az adott versenyszakaszokat úgy, hogy a tájékozódási pontok gyakorlatilag GPS koordináták és/vagy helyi domborzati viszonyok, épületek, képződmények vagy utak objektumai. Nincs előre kipécézett útvonal, az egyetlen segítségünk az eltévedés ellen a mitfahrerünk lendületlen és lelkes segítsége, amely a fentebb említett ábrák segítségével jelenik meg a jobb alsó sarokban. A kulcsszó a CAP point: ez gyakorlatilag az a pont, amely felé haladni kell a megadott ponton vagy tereptárgyakon keresztül és amely a kör 360 fokos ábrázolásával mutatja a megfelelő irányt a következő waypointig. Menet közben persze figyelmeztetéseket kapunk a távolságról, a környező tereptárgyakról, a veszélyekről és magáról az útviszonyokról is.

Szinte borítékolható, hogy már az első versenynél komoly eltévedéseket él majd át az, aki játékra adja a fejét: a perui Pisco régió gyakorlatilag egy homokdűnékből és végtelen tengerparti szakaszokból álló sivatag, amelyben ha követjük is a mitfahrerünk utasításait, garantáltan el fogunk tévedni néhányszor. Ilyenkor két lehetőségünk van: emlékezetből visszavezetni az utolsó ismert waypointig, vagy time penalty-ért cserébe visszatölteni az utolsó waypointot, amellyel viszont komolyabb időhátrányba kerülhetünk a többiekkel szemben. A dolgot tetézi, hogy a játékban fellelhető egy külcsínjében felszínes, de részleteiben komolyabb törés- és sérülésmodell is: ha a kocsi meglehetősen furán is viselkedik bizonyos helyzetekben, az állapotára a menettulajdonságainak változása miatt akkor is vigyázni kell, mert az eleinte apróságnak ható problémák idővel kritikus hibákká nőhetik ki magukat.

A repair service jó oldala az, hogy némi időveszteségért cserébe verseny közben is meg lehet javítani dolgokat - a rossz, hogy mindez csak ún. Dakar Pointokért cserébe végezhető el, amelyek a teljesítményünktől függően adódnak az egyenlegünkhöz. A barátságtalan táj persze további akadályokkal is nehezíti a továbbjutást: futóhomok, dombok mögött megbúvó sziklák, hatalmas, szakadék-szerű homokdűnék és kemény, pattogó, bukfencre hajlamos terepviszonyok váltogatják egymást - még szerencse, hogy Bolívia és Argentína egy picit eltérőbb környezettel operál, de ott is előfordul, hogy egy óriási sártócsába ragadva vagy kicsörlőz minket valaki aki arra jár (merthogy ilyet is lehet), vagy kezdhetjük az egész versenyt elölről.

Összességében három ország tizennégy különböző terepen amortizálhatjuk le a kocsit és magunkat is - már amennyiben autó választására adjuk a fejünket, hiszen a játékban csapatni lehet kamionokkal, quadokkal, sivatagi motorokkal és az ASO Dakar szabályzatnak megfelelő, egyedileg épített szöcskékkel (SxS) is. Mindegyik jól érezhetően elkülönülő vezetési élménnyel szolgál hozzátéve, hogy bizonyos versenyosztályok (pl. a Motorok) eleve extrém szintet képviselnek, hiszen itt nincs mitfahrer, azaz lőttek az ilyesféle segítségnek. A Motorozás btw teljesen más kategória, aki anno csapatta a Motorcross Madnessel, az tudja, hogy miről beszélek.

A Dakar 18 az egymásutánjában következő kampányversenyek mellett két további opcióval is igyekszik bevonzani a közönséget: az egyik az Explore opcióban található Treasure Hunt nevű jószág, amely jellegzetes, a tájra, vagy a népi anekdotákra jellemző kincsek felkutatását jelenti (freeride, gyakori térképcsekkolgatással, amely támpontjául szolgál, mit is keresünk), míg másik az online/offline multiplayer, ahol a fenti játékmód mellett Dakar Rally-t is szervezhetünk a többedmagunk szórakoztatására. A szerverek sajnos eléggé kihaltak, de megemlíteném, hogy mindezeket akár offline, osztott képernyőben is tolhatjuk, ami eléggé ritkaságszámba megy már manapság.

A Dakar 18 tipikusan a jó koncepció / kevés erőforrás, limitált lehetőségek közti dilemma (sajnos) tipikus mintapéldánya. A logikus és részletesen dokumentált felépítés adott, a feldolgozott téma hiánypótló és színes, de a megvalósítás sajnos csak jóindulattal is közepes. Felteszem, ez a szűkös erőforrások, a tapasztalat és bizonyos fokig a jártasság hiánya is - jól látszik, hogy időbeni és pénzbeni ráfordítással akár két kategóriával is feljebb lehetett volna tornászni az eredményt, de hát mindenki abból főz, amely a csapat rendelkezésére áll. Bár a játék UE4 enginen fut, a tereptárgyak, a (siralmas) közönség és a karakterek ábrázolása egyértelműen prevgen szint. A kocsi viselkedése úgy-ahogy elmegy - a sok variálható paraméter ellenére is abszolút árkádos, a szimuláció szó már csak említés szintjén is erős túlzás lenne. Törésmodell bár van, de abszolút felszínes, sajnos nem érezni a súlyt a kis sérülés és a végzetes között (nincs különbség, ha 10km/h-val gurulunk neki valaminek, vagy 110-el csapódunk bele).

Feltehetően nehéz megtölteni egy sivatagot, vagy sivár vidéket élettel, de néhány jobban kidolgozott tereptággyal, a környezet emulációjával (légből kapott példák: miért nincs szél, ami viszi a homokot, miért nem koszolódik a kocsi, miért nincsenek sivatagi állatok, madarak az égen a tenger felett, vagy több elszórt objektum, stb) ellensúlyozni lehetett volna a kietlenséget - főleg, hogy egy tileset és art-gyártó csapat játékáról beszélünk. Az audio szekcióra amúgy nincs panasz, ahol kell vinnyog a hajtás, a mitfahrer sem a google-felolvasó gépet szimulálja és amúgy a metálos zenei tracklista (?) is rendben van.

*Kicsit felemás érzésem van a játékkal kapcsolatban: egyfelől jó dolog, hogy végre open-world offroad Dakar játékunk is van és az is becsülendő, hogy egy ilyen kis csapat a szűkös erőforrásaiból képes volt ezt ilyen szinten összehozni. Másfelől, egy szűk rétegnek készült technikailag elavult játékot megjelentetni 2018-ban elég merész vállalkozás AAA értéken, de arra mindenképpen elegendő, hogy lássuk: ilyen is létezik és jövőre talán színesebb, szebb és tartalmasabb formában tér majd vissza.

A játékot Xbox One platformon teszteltük.*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==