[Teszt] 198X

198X

VegaNagy-Sz. Ferenc2019.06.26. 08:00

Bizonyára sokan belefutottatok már abba a mémbe, amin az önérzetes kis lator gamer azt az erős állítást húzza elő, miszerint neki nem egy élete van, hanem annyi, amennyit csak a megszemélyesített karakteren keresztül ő választ magának. Nagyjából ez a gondolat áll az 198x középpontjában is, kiegészülve azzal, hogy régen minden jobb volt. Egészen pontosan a nyolcvanas években, amikor a játéktermek világa nem csak addig ismeretlen élmények forrásaként, de egyben a más közösségekből kirekesztettek legjobb menekülési lehetőségeként is funkcionált. Magyarul egy olyan hely volt, ahol magasról lehetett tenni a külvilágra és elmerülni a virtuális térben. Ezeket nem én állítom, hanem az 198x, ami - közhelyes szófordulat, tudom, elnézést - egy klasszikus szerelmeslevél egy érának, egy életérzésnek és -módnak, valamint úgy általában véve a retro játékoknak.

A körülbelül egy órás játékról nem állíthatjuk, hogy húzná az időt, a szűk időkeretbe belefér egy fantasztikusan jól kinéző, egyszerű, de frappáns kerettörténet (az álmodozó fiú a nyolcvanas évekből rákap a játéktermek világára), valamint a korszak öt népszerű műfajának egy-egy prototípusa tíz perces adagokban. A beat'em uptól indulva kapunk még egy vérbeli Outrun-klónt, egy balról jobbra scrollozós, Gradius- és R-Type-gyökerekkel bíró shmupot, egy villámgyors reflexeket igénylő, leginkább talán a Shinobira hajazó kaszaboldát, majd zárásként egy sajátos dungeon crawlert. Ezek mindegyike úgy néz ki, mintha feljavítanánk a nyolcvanas évek jellegzetes pixelgrafikáját a mai, jócskán fejlettebb technológiai lehetőségekkel, ami nemcsak egyedi, de nagyon stílusos összképet eredményez. Legyen szó bármelyik minijátékról, rendkívül jó érzékkel nyúltak hozzá az alapokhoz, hangulatteremtésből csillagos ötös az 198x. És az a zene... a legjobbak között lett volna a maga idejében is, nem kevésbé fantasztikus most is (köszönjük Yuzo Koshironak és a svéd Sinephonynak).

A legkomolyabb problémák sajnos a játék hosszából adódnak. Nem az egy órával van baj, mert bármennyire is furán hangzik, ez akár még elég is lehetne, hiszen a fenti zsánerek nagy része simán működik egy-két órás teljes játékidővel is (sőt, a fél óránál hosszabb shmupokra a rajongók már tikkelnek). A gond azzal van, hogy mindenből csak egy kis ízelítőt kapunk, mintha random játékokból kiemelték volna a második-harmadik szakaszt, aztán kivették volna a kezünkből az irányítást és betöltöttek volna valami teljesen mást (eközben a nehézségi szint a mai elvárásokhoz lett igazítva). Ez azt jelenti, hogy nincs igazán ügyes játékmechanikákkal, valamint ötletes level designnal felépített íve a pályáknak, inkább amolyan termékminta hatást kelt az egész. Persze nyilván pont ez a koncepció, de így inkább csak kísérletként működik az 198x, kerek, összefüggő, teljes körű élményként nem. Fura, de olyan sétálószimulátor érzetét kelti, amiben az első perctől az utolsóig szinte minden interaktív, de mégis végig külső szemlélők maradunk csak.

Habár teljesen szubjektív szempont, de a kiváló hangulatú körítésen kívül számomra volt még egy óriási pozitívuma a játéknak, elég jól rámutatott arra, hogy a három évtizeddel ezelőtti slágerműfajok közül mi mennyire időtálló és képes megállni akár komolyabb változtatások nélkül is a helyét ma úgy, hogy a nosztalgiafaktort kizárjuk. Nos a shoot'em up működött - túlzott könnyűsége ellenére is a legjobban, az autóverseny ugyanakkor a legkevésbé. Persze a sajátos koncepció miatt sosem tudjuk meg, melyik hogyan ragyogna teljes pompájában, így marad a múltidézés, a nosztalgia és a hozzám hasonló vén trottyoknak a "de jó is volt" érzés. A fejlesztőcsapat magja részt vett a Stockholmi Videojáték Múzeum megalapításában is néhány évvel ezelőtt, az 198x pedig egyértelműen ennek az áldozatos munkának a kiterjesztése. Kár, hogy ennél a gyorsan illanó élménynél többet nem vállaltak be, elbírta volna a koncepció.

6/10

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

8 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==