[Teszt] Battletoads

Battletoads

StingerCsere Krisztián Gábor2020.08.26. 09:00

A magamfajta harmincasok talán emlékeznek még az eredeti 1991-es Battletoads NES Turbo Tunnel pályájára, amely arról vált hírhedté, hogy szinte teljesíthetetlenül nehézre sikerült. Akkor persze nem létezett még a day0 (és gyakorlatilag semmilyen) patch lehetősége, így ha valami meggondolatlanul csúszott ki a fejlesztők kezéből, az gyakorlatilag már úgy is maradt. Érdekes egyébként, hogy miféle indíttatásból övezi underground hype a Battletoads reinkarnációját - ha csak nem azért, mert az akkoriban feltörekvő brit RARE a ‘90-es évek média-szenzációjaként hírnevet szerzett Teenage Mutant Ninja Turtles direkt ellenfeleként szánta a játékot.

Hajtotta a vitorlát az is, hogy a Nintendo-pénzelte angliai csapat rövid időn belül a kiotói óriás prominens 2nd party stúdiójává nőtte ki magát, szép sorban csurgatva ezzel a jobbnál jobb NES (később SNES) címeket (ki is járt nekik a a Seal of Quality plecsni). A mutáns teknőcök vs. békák táncát végül előbbi csapat nyerte, a Battletoads pedig megmaradt a videojáték zsáner egyik bohókás, groteszk vagánysággal nyakon csapott fekete bárányának… jobban mondva békájának.

Nem ez az első alkalom, hogy a Microsoft egykori underground játékokat kotorászik elő az ezredforduló környékéről: Phil Spencer ominózus 2013-as finom belépője (a Battletoadsos pólós prezi-blokk) sem volt véletlen, a Killer Instinct egykori RARE tulajdonban levő frencsájzának sikeres újraélesztése után evidens volt, hogy valami más is érkezik a britek kifőzdéjéből. Habár bő hét évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a 26 éves álmából feléledt békaság valósággá váljon. Ami kellemes meglepetés, hogy még mindig akad RARE szál a történetben, igaz, csak leheletnyi: ugyan a DLaLa Studios végezte az érdemi munka nagy részét, de a britek becsületesen végigasszisztáltak és kollaborálták a az egész projektet, elejétől a végéig így azért az ő kezük is csirizes maradt a nagy barkácsolás közben.

Na, de milyen lett a 2020-as Battletoads? Röviden: felemás. Egyfelől továbbra is csábítja az embert a rajzfilmszerű vizuális képorgia (a ‘80-as neonbeütésű szakaszok nagyon adják), a nagyszájú (és nagyképű) karakterek, és a megmásíthatatlan klasszikus beat'em up élmény, ami gyakorlatilag ugyanúgy kitölti a gameplay nagy hányadát, mint huszonsok évvel ezelőtt, habár - bizonyos szempontok alapján újra is gondolja azt a Battletoads élményt, amit gyermekkorunkban anno megtapasztaltunk. Az új epizód inkább egyfajta szerelmeslevél a leköszönő generáció népszerű zsánere felé felé egy kissé erőltetett, ám szerethető animációs kalandjátékba oltva.

Ahogy a franchise története, úgy Rash, Pimple és Zitz, a három jómadár sorsa is összefügg: a korai dicsfénynek már nyoma sincs, de egy közös kaland ismét összehozza a szuperbékákat, hogy a klasszikus árkád vonalon keresztül még egyszer belenyaljanak mindabba, ami egykoron “légy”eges volt számukra. Visszatérnek a kaotikus bunyók, a fejvesztett menekülés, az őrült száguldások (természetesen bérelt járgányokon), a látványos versenyek, és logikai és ügyességi feladványok is, sőt! a repertoárt kibővítve a platformer, de még az árkád shooter kvintesszenciáját is maximálisan kiélvezheti az, aki velük tart és bírja a gyomra. Az új Battletoads ugyanis nem hazudtolja meg magát és ugyanúgy viseli az elődei stigmáit (a csapongást és a kaotikus megvalósítást), mint az évtizedek során megjelent összes variánsa.

A narratív szál és a gameplay etapok közt sokszor érezni azt, hogy nincs koherens irányvonal a történetben, a játék csak úgy dobálja egymás után a különböző játékstílusokat és szinte erőlködve vet be mindent, hogy a figyelmet mindvégig fenntartsa. Ennek az lett a következménye, hogy bizonyos szakaszok minőségi szintje erősen hullámzóra sikerült. Így akadnak, melyek elnagyoltak, töltelékként funkcionálnak, vagy épp túlzottan nehéz mivoltukkal próbálják a játékidőt kitölteni. Alapvetően fel sem tűnnének, ha az amúgy is gyors tempójú játékmenet flow élménye elkapja a játékost - inkább akkor érezhető a “vörös béka” effektus, ha újrajátszuk vagy újra próbáljuk ezeket a fejezeteket.

Szerencsére a gyengébb etapokat valamelyest ellensúlyozzák azok, amelyek egész jól sikerültek, vagyis mindig mesteri kivitelezéssel párosultak - úgymint a beat'em up szekciók, ahol a kombóra épülő pofozkodáson van a hangsúly. Ezeknél nagyon jól érezni azt, hogy minden egyes mozdulat, animáció, képesség vagy jelenet szinte hangversenybe illő módon van koreografálva és kiváló visszajelzést ad a játékosnak - akármelyik karakterrel is küzd éppen. Az új mozdulatok, a team kombók, vagy a karakterswap lehetősége és az eltérő stílusokból (erő, gyorsaság, technika) adódó mozdulatok pedig ízletes masszává állnak össze a legvégén. A bunyót felváltó platforming, vagy egyéb zsánereket ötvöző kiállások inkább stressz levezetésként használhatóak, de a narratívának köszönhetően nem akasztják meg annyira a cselekményt, mint várnánk tőlük, sőt! A Battletoads olykor veszettül jól forgatja a rá jellemző kiszámíthatatlan zagyvaságot, így a meglepetéseknek hála ez inkább pozitívan sül el, ami az egyik legnagyobb erénye a DLaLa játékának (leszámítva az utolsó harmad erölködéseit, de ezt nézzük el neki). A három players couch-coop szintúgy veszettül jól áll neki, főleg a Rayman-szerű áthallásokkal, így ezért is szép nagy kudos jár.

A Bossharcok hasonlóképp a játék lényegi mivoltához, a ‘80-as, ‘90-es évek oldschool mechanikáját követik. A siker garantált, ha a velük egykorú árkád játékok klasszikus trükkjeit követjük, azaz: a felmenőikkel azonos módon, az ugrabugra, a kitérések-hárítások és a megfelelő időben bevitt támadások ideális együttállásában murdálnak meg leggyorsabban. Minden egyes ilyen harc egy-egy speciális gameplay mechanikai láncra épül fel, és ezek ismerete szükséges is lesz ahhoz, hogy végigasszisztáljuk a három dude legújabb, szteroidtól duzzadó ámokfutását.

Habár a kampány enyhe szóval is kaotikus és a stílus kedvelőinek az egész egy bizarr utazásnak hat majd, valójában nem túl hosszú kalandra kell készüni, ez pedig sajnos érződik is a játékon is. Olykor feltűnhet (és fel is fog), hogy a szóban forgó cselekmény (illetve a bugyuta minijátékok tömkelege) a történet szempontjából vagy teljesen felesleges, vagy időhúzó szándékkal erőlködik kitolni a játék szavatosságát, esetleg csak a keresgélhető cuccok gyűjtögetése miatt szorulunk további ismétlésekre (már ha perfekcionistaként az összes jópofa csecsebecsét meg akarod nyitogatni). Mindenesetre a Battletoads 2020-as visszatérése talán azzal lep meg legjobban, hogy totál másképp szolgáltat videojátékos élményt a mai gamer társadalom számára: egy korokon és stílusokon átívelő nosztalgikus kaland, néhol erőltetett (és talán ezért elhasaló) groteszk humorral felcicomázott köntösben. Rétegjáték, de az becsülendő, hogy majd' harminc év után is hű maradt önmagához.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==