[Teszt] Astro Bot

Astro Bot

sQrNagy Csaba2024.09.05. 14:00

A Team Asobi irányelve nevéhez hűen mindig a játékos kreativitás és könnyed szórakozás megőrzése volt. Persze a megalakulása óta eltelt tizenkét évben a Japan Studio aprócska részlegéből 80 főt számláló, önálló, kiemelt fontosságú belsős csapattá nőtték ki magukat egykori anyacégük hamvain. A generáció elején a kontrollerek és AR / VR kiegészítők technikai képességeinek bemutatása helyett már a japán brand teljes hardveres történelmét ünneplő játékot csomagolhattak minden PlayStation 5 konzolhoz. A névtelen kis robotok közül aztán lassan kiemelkedett egy könnyen felismerhető, kedves, szerethető kabala figura, aki végre egy hatalmas kalandra csábíthat mindenkit!

A történet amolyan vízvezeték szerelősen minimalista. Astro kapitány PlayStation 5 formájú űrhajóját ismét utoléri gonosz nemezise, a zöld űrlény elrabolja CPU kölyköt a gép szívéből, a legénység és a többi fontos alkatrész pedig szétszóródik a világűrben. Feladatunk természetesen, hogy DualSense kontrollert idéző kis járművünk segítségével bolygóról-bolygóra haladva összegyűjtsünk lassan mindenkit a gyönyörű univerzum térképről. Az egyes apró galaxisokat csak egymás után fedezhetjük fel, de azon belül a fő planéták között mindig legalább két-három opcióból választhatunk, miközben az elhúzó meteorok szétzúzásával és a csillagok tucatjai között megbújva opcionális kihívásokat is találhatunk. A nehézségi szintet ez utóbbiak emelik majd meg ugrásszerűen a gyakorlottabb platformer játékosoknak!

A fő csapásvonalat alkotó több mint 50 egyedi bolygó mindegyike egy tenyérnyi kis világ, amin nagyrészt lineáris módon vezet végig az utunk. Ennek ellenére érdemes benézni minden sarokba, hiszen a pályákon 300+ megmentésre váró bot, rengeteg csillogó érme és számos puzzle darab van elszórva - néhányon pedig alternatív kijáratot is találhatunk, ami az Elveszett galaxis rejtett planétáihoz juttat el minket. A felfedezés örömét erősíti, hogy a gyűjtögetni valók mindegyike egyaránt hasznos, tökéletesen átgondolt és motiváló! Ha összeáll egy kirakós, akkor új épület jelenik meg például a bázison, aminek segítségével átszínezhetjük a Dual Speedert, egyedi kosztümöket ölthetünk magunkra, szafari túrán fotózhatjuk a több mint 80 fajból álló robot élővilágot vagy a már ismerős Gatcha-laborba dobálhatjuk be a zsebünk tartalmát.

Érdemes tehát minden kósza coint összeporszívózni, mert a nyerőgép adhat új festést és különleges hacukát Astro számára, valamint személyre szabott kiegészítőket a V.I.P. botoknak! A legénység között ugyanis ezúttal több mint 150 ikonikus videojáték karakter által inspirált kis robot is volt, akiket külön élmény megtalálni. A Team Asobi a hardverek után ezúttal kimondatlanul is ezeket a PlayStation konzolokhoz köthető figurákat ünnepli az elmúlt 30 évből, tényleg a legismertebb gigászoktól kezdve a legkisebb független fejlesztések hőseiig. Bár néhányat nyilván láthattunk már a promóciós anyagokban, garantálom hogy maradt még meglepetést okozó ismerős arc a felhozatalban. Szerintem Astro rideg mechanikus elemekből álló, mégis szívmelengetően színes világa mára egyedül is megáll a lábán, mégis örülök, hogy ennyire organikusan beépítették ezeket a vendég karaktereket a játék világába.

A kimenekített kis robotok ugyanis az anyahajó becsapódási pontja köré felhúzott bázison táboroznak le és ha éppen nem követnek minket hűségesen, táncolnak körülöttünk vagy segítenek egymásba kapaszkodva újabb pontjait elérni a környező területeknek, akkor apró csoportokba rendeződve ütik el az időt. Mindegyikük egyedi animációkat kapott, reagál ránk és a körülöttük lévőkre, valamint ha sikerül kihalászni a hozzájuk köthető tárgyat a Gatcha masinából, akkor újabb jópofa mozdulatsorokkal hálálják meg a törődést. Van abban valami szívmelengető, amikor idővel több száz kis bot várja a hazatérésünk és egyre több ismerős figurát fedezünk fel a soraikban. Mint ahogy hatalmas élmény az is, amikor Astro lép be esetleg egy ismert PlayStation sorozat világába...

Mindegy azonban, hogy az univerzum melyik pontján járunk éppen, a játékos kreativitás, a gyermeki kísérletezés és a könnyed szórakozás minden egyes bolygón garantált. Kortól függetlenül. Rengeteg emlékezetes pillanattal. A Team Asobi számtalanszor kap fel egy ötletet, csiszolja le az éleit, adja mindössze egyszer-kétszer a kezünkbe, majd lép tovább rajta a következőért. Lehet kritizálni azért, hogy nem épít ezekre a klasszikus struktúrával, nem járja körbe és bővíti, de a játékelemek őrült váltakozása üdítően hat és kíméletlenül sodor magával. Astro alap mozgásrepertoárja ugyan nem bővült, de az ugrás, lézeres lebegés, ütés és forgás továbbra is több funkciót tölt be és visszatért a szabad úszkálás is a Rescue Mission víz alatti pályáiból. Ismét csak: egy komplexebb rendszer nagyobb mélységet tudna nyújtani a műfaj rajongóinak, de a stúdió ügyesen dolgozza körbe az egyszerűségét.

Ezek mellé érkeznek ugyanis az erőnyerőkből kiszabadítható társak, akik hátunkra pattanva egyedi képességeket biztosítanak az adott pályán. A majom például segít felkapaszkodni a platformokon és nagyobb sziklákat dobálhat. A buldog rakétája horizontálisan hasít át mindenen, a csirke vertikálisan tör fel. Az ikerbéka rugós bokszkesztyűként püföl szét mindent és csimpaszkodik bele a ragadós felületekbe. Az is megtörténhet, hogy egy DualSense formába pattanva vízágyúval locsolunk vagy dobócsillagot szórunk. A kulcsszó itt is a változatosságon és játékosságon van, ami gyakran párosul a különböző szimulációk kihasználásával. A meglepően fejlett fizika mindenre kiterjed és gyakran jelenti az előrehaladásunk kulcsát - ezzel pedig valószínűleg nem csak engem sikerült meglepniük!

Nagyon mókás ahogy komoly fluid szimulációt követnek a folyékony anyagok, leveleket kap fel utánunk a szél, százszámra esnek ránk élethűen a különböző tárgyak vagy a formákat felvéve, súlytól függően feszülnek és szakadnak át a szövetek. Hiánypótló az ezzel történő kreatív játszadozás és nem egyszer késztetett önfeledt ámuldozásra. Talán többször is, mint az előző részek esztétikáját megtartó pofás látvány. A kép tűéles (valószínűleg valahol 1800p környéki dinamikus tartományban), a 60 képkocka abszolút stabil, a mélységélesség kiemelése minőségi, a formák letisztultak, a karakterek kellően részletesek, a különböző felületek realisztikusak, a színek élénken törnek át a képernyőn. Szerencsére Kenneth C. M. Young is visszatért, akinek a kibővített zenei anyaga lassan száz fülbemászó dallamot sorakoztat fel.

Természetesen az Astro's Playroom alatt megismert egyedülálló DualSense támogatást szintén sikerült megőrizni ezen a masszív kalandon keresztül. Minden egyes felületre más érzés rálépni, a környezet reagál ránk, a mozdulatainknak súlya van, ezeket pedig pontosan lekövethetjük a kezünk között. Mint ahogy az ujjunk alatt is valósághűen roppan össze a Gatcha gömb, rúg vissza a pisztoly ravasza vagy feszül meg az íj húrja. A haptikus visszajelzés, az adaptív ravasz, a beépített hangszóró és mikrofon is végig dolgozik a markunkban, olykor a játékmenet elengedhetetlen részeként. Ilyenkor még inkább sajnálom, hogy a generáció leginnovatívabb eleme ennyire kihasználatlanul maradt a külsős csapatoknál.

A Team Asobi tehát ismét képes volt egy nyugati közönségnek is vonzó, minden korosztály számára szórakoztató kalandot alkotni egyedüli japán csapatként a PlayStation Studios berkeiben. Az Astro Bot egy rendkívül tartalmas, az eddigi tapasztalatokat gondosan egybegyúró, játékos kreativitással felépített, végletekig csiszolt belépési pont a kis robot magával ragadó világába. Az ígéretek szerint ráadásul ez még nem minden! A megjelenést követően újabb könnyed pályákkal és embert próbáló időmérő kihívásokkal bővül majd ingyenesen tovább az univerzum térkép. Én valahogy így képzelem el az év játékát.

PLATFORM PlayStation 5   KIADÓ Sony Interactive Entertainment FEJLESZTŐ Team ASOBI   MEGJELENÉS 2024. szeptember 6. ÁR 25.990 HUF

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

22 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19