[Könyv]  Fighting Fantasy: a főhős Te vagy

Fighting Fantasy: a főhős Te vagy

VegaNagy-Sz. Ferenc2021.10.13. 16:47

Jövőre ünnepli negyvenedik születésnapját a Steve Jackson és Ian Livingstone által életre hívott Figting Fantasy sorozat, amelyet Magyarországon inkább "Kaland, Játék, Kockázat" néven ismerhetünk a nyolcvanas évek vége óta. Nem tudom van-e valaki, akinek be kell mutatni ezt a D&D térhódítását meglovagló lapozgatós könyvsorozatot, vagy elég annyi, hogy "a főhős te vagy" ezekben az írásokban, amelyekben döntéseken és harcokon keresztül vezet az út a cél felé. De a rendre négyszáz bejegyzésből álló történetek során sokkal ritkábban fordul elő az, hogy célba is érsz, ennél nagyságrendekkel gyakoribb, amikor azzal kell szembesülnöd, hogy "kalandod itt véget ért".

A nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján egy generáció gyerekkorát határozták meg hazánkban is ezek a könyvek, és bár a kilencvenes évek végére világszerte sokat veszítettek népszerűségükből, a kiadók és szerzők sokszor próbálkoztak mind a felfrissítésükkel, mind az újraindításukkal, inkább kevesebb, mintsem több sikerrel. Ian Livingstone nem kevés ideig az Eidos elnökeként (is) tevékenykedett, öt évvel ezelőtt mégis megpróbálkozott az akkorra teljesen tetszhalott állapotban vegetáló franchiseba életet lehelni néhány teljesen új írással (Allansia bérgyilkosai, A veszedelem kikötője), és ha nem is állíthatjuk, hogy világmegváltó siker lett a sorozat, úgy tűnik mostanra ismét megvetette a lábát annyira, hogy életben tudjon maradni. El kellett telnie néhány évnek ahhoz, hogy hazánkban is újra fantáziát lásson valaki ezekben a kötetekben, végül az Univerzál-Kaméleon kiadó karolta fel tavaly a Fighting Fantasy brandet. A gondozásukban azóta megjelent az egyik legnagyobb fan-favorit (Az országút harcosa), az 1992-es, magyarul eddig nem olvasható Visszatérés a Tűzhegyhez, valamint a reboot első két, már említett kötete. Az egykori klasszikust az új irányvonal egy képviselőjével összevetve mi pedig arra voltunk kiváncsiak, van-e manapság létjogosultsága a Fighting Fantasynek, vagy csak a nosztalgiára építenek ezek a könyvek.

Az első sokk akkor éri a régi köteteket ismerő olvasót, amikor a könyveket kinyitva szembesül azzal a térképpel, amelyben szinte az összes Fighting Fantasy írás játszódik. Persze, valahogy tudat alatt régen is tisztában voltunk vele, hogy annyi a kereszthivatkozás a könyvek között, hogy biztosan kell lennie egy közös világnak, de az igazából Allansia térképének tanulmányozásakor válik nyilvánvalóvá, hogy mennyire kis területen osztoznak ezek a történetek.

...a zárt, labirintusszerű terek mindig jobban álltak a Fighting Fantasynek, mint a hosszú utazások.

A Visszatérés a tűzhegyhez a sorozat tizedik évfordulójára jelent meg, helyszíne pedig visszautal a kezdetekre: kalandunk ismét Zagor pokoli lakhelyére vezet, hogy ismét kísérletet tegyünk a legyőzésére. A történet minden szempontból old-school, magában foglal mindent, amitől a nyolcvanas-kilencvenes években népszerűek voltak ezek a kötetek. A történet középpontjában a mindent felülmúló gonosz legyőzése áll, az odáig vezető út során pedig válogatás nélkül kell szembenézni mindennel, amire a legjobb jelző a "tisztességtelen". A sztoriban rengeteg az elágazás, ebből adódóan nagyon-nagyon nehéz minden begyűjteni, ami az életben maradáshoz szükséges, ráadásul számtalanszor kell olyan bejegyzéshez lapoznunk, aminek a számát órákkal korábban kellett feljegyeznünk, ha pedig nem tettük ezt meg, akkor így jártunk. Az történet fele játszódik csak a Tűzhegy gyomrában, az odavezető út legalább annyi veszélyt, de sokkal kevesebb érdekességet rejt - hiába, a zárt, labirintusszerű terek mindig jobban álltak a Fighting Fantasynek, mint a hosszú utazások.

Maga a hegy természetesen maga a totális káosz, egymás mögé minden logika nélkül felsorakoztatott ötletek és szivatások halmaza, amiben lehetetlenség jó döntéseket hozni (de ezt szemrebbenés nélkül elnézzük, mi több, tudunk magunkon röhögni minden alkalommal, amikor kalandunk véget ér). Erősen látszik, hogy építettek arra, hogy az olvasó majd négyszer-ötször nekifut a végigjátszásnak (még csalással se nagyon csinálható meg szerintem kevesebből), és a következetes történetnél sokkal fontosabb volt az égbe pumpált nehézség, ebben szerintem amúgy biztosan top hármas a Visszatérés a tűzhegyhez. Teljes retro hangulat, amolyan Fighting Fantasy best of az egész - jó választás volt ezt kiadni az igen bőséges kínálatból, még akkor is, ha összességében orbitális nagy katyvasz a történet.

...érezni-e bármi változást az új történeteket olvasva, vagy simán elférnének a régiek között?

Arra voltam kíváncsi ezután, hogy az öt évvel ezelőtti reboot magával hoz-e változásokat az évtizedes szabályrendszerbe. Elfogadják-e a készítők, hogy a legtöbben kockák nélkül, legalább három-négy ujjal könyvjelzőset játszva forgatják a könyveket? Hogy azok a borzalmas történetek, amik elmentek a nyolcvanas években, azoknál már a pályakezdő fantasy-szerzők is jobbat írnak? Egyáltalán, olvasóként érezni-e bármi változást az új történeteket olvasva, vagy simán elférnének a régiek között? A rövid válasz az, hogy annak ellenére, hogy a szabályrendszer semmit sem változott, egyértelműen más szellemiségben íródott A veszedelem kikötője. Ez, ellentétben az előbbi történettel egy utazást ír le, Frodó sem járhatott volna be kacifántosabb utat, mint a főhős.

Van itt labirintus, erdei helyszín, hosszabb utazás, kisváros és nagyváros, mindez szépen következetesen végigvezetve, talán túlzottan is lineáris formában. Egészen más az írói megközelítés is, nem ritka a két-három oldalas leírás a fontosabb pontokon, a korábbi kötetekre jellemző egyszerű nyelvezet is sokkal igényesebb és olvasmányosabb lett. Az alaptörténet - természetesen ismét a világot mentjük meg a gonosztól - banalitása mellett hiányoznak az igazán gagyi, logikátlan fordulatok is, már-már meglepő, de az egymás után következő jelenetek között van összefüggés, a történések között pedig kohézió. Ennek természetesen ára van, mégpedig az, hogy sokkal kevesebb az elágazás, mint azt megszokhattuk, és ugyan el lehet rontani a dolgokat, második végigolvasásnál többre itt aligha van szükség. Már csak azért is, mert a felfedezést és a kíváncsiságot jutalmazza a könyv, nem pedig 50%-ban bünteti, mint korábban. A csaták során bevallom - most is - csaltam, de az még így is szemmel látható volt, hogy mennyivel könnyebb lett minden, nem csak a tárgyak összegyűjtése, de az ellenfelek legyőzése is.

...akaratlanul is visszautazik az ember harminc évet az időben.

A legnagyobb különbség mégis talán az volt a kettő írás között, hogy míg a Visszatérés a tűzhegyhez olvasása igazi guilty pleasure, végtelenül szórakoztató, de bármilyen minőséget nélkülöző történetvezetésével, addig A veszedelem kikötője (aminek csak töredéke játszódik a címben szereplő helyszínen) sokkal igényesebben van felépítve és megírva. Na persze nem éri el egy másodvonalas fantasy regény szintjét, de egy másodpercig sem ez a célja, sokkal inkább a könnyed, alapvetően stresszmentes kikapcsolódás biztosítása, miközben akaratlanul is visszautazik az ember harminc évet az időben. Nem tudom, hogy új, fiatal olvasók értik és értékelik-e, hogy miről szól ez az egész, és miért ennyire élvezetes, vagy megmarad nekünk boomereknek a Fighting Fantasy, de akárhogy is legyen, nagyon jó érzés újra magyarul olvasni ilyen történeteket.

A két kötetet az Univerzál-Kaméleon kiadó bocsátotta rendelkezésünkre.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

23 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19