[Könyv]  Fighting Fantasy: a főhős Te vagy

Fighting Fantasy: a főhős Te vagy

VegaNagy-Sz. Ferenc2021.10.13. 16:47

Jövőre ünnepli negyvenedik születésnapját a Steve Jackson és Ian Livingstone által életre hívott Figting Fantasy sorozat, amelyet Magyarországon inkább "Kaland, Játék, Kockázat" néven ismerhetünk a nyolcvanas évek vége óta. Nem tudom van-e valaki, akinek be kell mutatni ezt a D&D térhódítását meglovagló lapozgatós könyvsorozatot, vagy elég annyi, hogy "a főhős te vagy" ezekben az írásokban, amelyekben döntéseken és harcokon keresztül vezet az út a cél felé. De a rendre négyszáz bejegyzésből álló történetek során sokkal ritkábban fordul elő az, hogy célba is érsz, ennél nagyságrendekkel gyakoribb, amikor azzal kell szembesülnöd, hogy "kalandod itt véget ért".

A nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján egy generáció gyerekkorát határozták meg hazánkban is ezek a könyvek, és bár a kilencvenes évek végére világszerte sokat veszítettek népszerűségükből, a kiadók és szerzők sokszor próbálkoztak mind a felfrissítésükkel, mind az újraindításukkal, inkább kevesebb, mintsem több sikerrel. Ian Livingstone nem kevés ideig az Eidos elnökeként (is) tevékenykedett, öt évvel ezelőtt mégis megpróbálkozott az akkorra teljesen tetszhalott állapotban vegetáló franchiseba életet lehelni néhány teljesen új írással (Allansia bérgyilkosai, A veszedelem kikötője), és ha nem is állíthatjuk, hogy világmegváltó siker lett a sorozat, úgy tűnik mostanra ismét megvetette a lábát annyira, hogy életben tudjon maradni. El kellett telnie néhány évnek ahhoz, hogy hazánkban is újra fantáziát lásson valaki ezekben a kötetekben, végül az Univerzál-Kaméleon kiadó karolta fel tavaly a Fighting Fantasy brandet. A gondozásukban azóta megjelent az egyik legnagyobb fan-favorit (Az országút harcosa), az 1992-es, magyarul eddig nem olvasható Visszatérés a Tűzhegyhez, valamint a reboot első két, már említett kötete. Az egykori klasszikust az új irányvonal egy képviselőjével összevetve mi pedig arra voltunk kiváncsiak, van-e manapság létjogosultsága a Fighting Fantasynek, vagy csak a nosztalgiára építenek ezek a könyvek.

Az első sokk akkor éri a régi köteteket ismerő olvasót, amikor a könyveket kinyitva szembesül azzal a térképpel, amelyben szinte az összes Fighting Fantasy írás játszódik. Persze, valahogy tudat alatt régen is tisztában voltunk vele, hogy annyi a kereszthivatkozás a könyvek között, hogy biztosan kell lennie egy közös világnak, de az igazából Allansia térképének tanulmányozásakor válik nyilvánvalóvá, hogy mennyire kis területen osztoznak ezek a történetek.

...a zárt, labirintusszerű terek mindig jobban álltak a Fighting Fantasynek, mint a hosszú utazások.

A Visszatérés a tűzhegyhez a sorozat tizedik évfordulójára jelent meg, helyszíne pedig visszautal a kezdetekre: kalandunk ismét Zagor pokoli lakhelyére vezet, hogy ismét kísérletet tegyünk a legyőzésére. A történet minden szempontból old-school, magában foglal mindent, amitől a nyolcvanas-kilencvenes években népszerűek voltak ezek a kötetek. A történet középpontjában a mindent felülmúló gonosz legyőzése áll, az odáig vezető út során pedig válogatás nélkül kell szembenézni mindennel, amire a legjobb jelző a "tisztességtelen". A sztoriban rengeteg az elágazás, ebből adódóan nagyon-nagyon nehéz minden begyűjteni, ami az életben maradáshoz szükséges, ráadásul számtalanszor kell olyan bejegyzéshez lapoznunk, aminek a számát órákkal korábban kellett feljegyeznünk, ha pedig nem tettük ezt meg, akkor így jártunk. Az történet fele játszódik csak a Tűzhegy gyomrában, az odavezető út legalább annyi veszélyt, de sokkal kevesebb érdekességet rejt - hiába, a zárt, labirintusszerű terek mindig jobban álltak a Fighting Fantasynek, mint a hosszú utazások.

Maga a hegy természetesen maga a totális káosz, egymás mögé minden logika nélkül felsorakoztatott ötletek és szivatások halmaza, amiben lehetetlenség jó döntéseket hozni (de ezt szemrebbenés nélkül elnézzük, mi több, tudunk magunkon röhögni minden alkalommal, amikor kalandunk véget ér). Erősen látszik, hogy építettek arra, hogy az olvasó majd négyszer-ötször nekifut a végigjátszásnak (még csalással se nagyon csinálható meg szerintem kevesebből), és a következetes történetnél sokkal fontosabb volt az égbe pumpált nehézség, ebben szerintem amúgy biztosan top hármas a Visszatérés a tűzhegyhez. Teljes retro hangulat, amolyan Fighting Fantasy best of az egész - jó választás volt ezt kiadni az igen bőséges kínálatból, még akkor is, ha összességében orbitális nagy katyvasz a történet.

...érezni-e bármi változást az új történeteket olvasva, vagy simán elférnének a régiek között?

Arra voltam kíváncsi ezután, hogy az öt évvel ezelőtti reboot magával hoz-e változásokat az évtizedes szabályrendszerbe. Elfogadják-e a készítők, hogy a legtöbben kockák nélkül, legalább három-négy ujjal könyvjelzőset játszva forgatják a könyveket? Hogy azok a borzalmas történetek, amik elmentek a nyolcvanas években, azoknál már a pályakezdő fantasy-szerzők is jobbat írnak? Egyáltalán, olvasóként érezni-e bármi változást az új történeteket olvasva, vagy simán elférnének a régiek között? A rövid válasz az, hogy annak ellenére, hogy a szabályrendszer semmit sem változott, egyértelműen más szellemiségben íródott A veszedelem kikötője. Ez, ellentétben az előbbi történettel egy utazást ír le, Frodó sem járhatott volna be kacifántosabb utat, mint a főhős.

Van itt labirintus, erdei helyszín, hosszabb utazás, kisváros és nagyváros, mindez szépen következetesen végigvezetve, talán túlzottan is lineáris formában. Egészen más az írói megközelítés is, nem ritka a két-három oldalas leírás a fontosabb pontokon, a korábbi kötetekre jellemző egyszerű nyelvezet is sokkal igényesebb és olvasmányosabb lett. Az alaptörténet - természetesen ismét a világot mentjük meg a gonosztól - banalitása mellett hiányoznak az igazán gagyi, logikátlan fordulatok is, már-már meglepő, de az egymás után következő jelenetek között van összefüggés, a történések között pedig kohézió. Ennek természetesen ára van, mégpedig az, hogy sokkal kevesebb az elágazás, mint azt megszokhattuk, és ugyan el lehet rontani a dolgokat, második végigolvasásnál többre itt aligha van szükség. Már csak azért is, mert a felfedezést és a kíváncsiságot jutalmazza a könyv, nem pedig 50%-ban bünteti, mint korábban. A csaták során bevallom - most is - csaltam, de az még így is szemmel látható volt, hogy mennyivel könnyebb lett minden, nem csak a tárgyak összegyűjtése, de az ellenfelek legyőzése is.

...akaratlanul is visszautazik az ember harminc évet az időben.

A legnagyobb különbség mégis talán az volt a kettő írás között, hogy míg a Visszatérés a tűzhegyhez olvasása igazi guilty pleasure, végtelenül szórakoztató, de bármilyen minőséget nélkülöző történetvezetésével, addig A veszedelem kikötője (aminek csak töredéke játszódik a címben szereplő helyszínen) sokkal igényesebben van felépítve és megírva. Na persze nem éri el egy másodvonalas fantasy regény szintjét, de egy másodpercig sem ez a célja, sokkal inkább a könnyed, alapvetően stresszmentes kikapcsolódás biztosítása, miközben akaratlanul is visszautazik az ember harminc évet az időben. Nem tudom, hogy új, fiatal olvasók értik és értékelik-e, hogy miről szól ez az egész, és miért ennyire élvezetes, vagy megmarad nekünk boomereknek a Fighting Fantasy, de akárhogy is legyen, nagyon jó érzés újra magyarul olvasni ilyen történeteket.

A két kötetet az Univerzál-Kaméleon kiadó bocsátotta rendelkezésünkre.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

3 órája
3

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

19 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
30

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==