casper0072013.01.29. 21:24

vigyázz, kész, rajt!

Kihalófélben vannak a platformer játékok. Na, ez az állítás nem teljesen igaz, noha jóval kevesebb játék érkezik a zsáner képviselőjeként. A másik dolog, hogy kevert műfajú játékokban bár feltűnnek mászkálós szekvenciák, ezek a megfelelő irány megadásán és az időzítésen túl nem igényelnek koncentrációt és gyakorlást. Ezekben az esetekben egyáltalán nem kell precíznek lenni, hiszen a karakter már automatikusan a jó irányba rugaszkodik el, néhol pedig meg sem mozdul, ha a játékos rossz felé tereli. A Rayman Origins szerencsére nem ilyen játék.

Én már abban a hitben éltem, hogy a lebegő végtagokkal megáldott játékhős helyét visszavonhatatlanul átvették az őrült nyulak. Akik viccesek és jópofák ugyan, de a kellemes partijátékokon kívül mással nem tudtak szolgálni. Hiányzott a számozott Rayman játékok (és az M) nosztalgiát sugárzó ugra-bugrája. Ezt a lukat tömte be kamatostól az Origins, ami visszatért a gyökerekhez: 2D-ben, de a mai ember érzékszerveinek kellemes módon hozta vissza az ízig-vérig profi ugrálást.

Történetre nem nagyon kell számítani, de nem is ez a lényeg. Rayman és bandája nagy ricsajjal tengeti mindennapjait egy fa ágán, az alsószomszéd boszorkány ezt megelégeli, és káoszt szabadít a világra. A játékos dolga, hogy a pályákon végigszlalomozva kiszabadítsa a szörnyetegek testébe zárt mágikus lényeket és megtörje a boszorka átkát. Ennyire egyszerű. Persze senkinek sem kell egyedül belevetnie magát a kalandba, én például testvéremmel együtt markoltam kontrollert. Összesen pedig négy játékos szállhat ringbe a cél elérésnek érdekében. A co-op sok esetben könnyíti a játékot, hiszen a játékosok kisegíthetik egymást. Bár a pályákon elszórva extra életet biztosító szívecskék találhatók, viszonylag könnyű végzetes csapdába sétálni: a meghatározott pontokon strázsáló vagy néha kiszámíthatatlanul cikázó ellenfelek, a mozgó pályaelemek sokszor a vesztemet okozták már, ami a checkpoint automatikus visszatöltésével jár. De nem úgy többedmagammal. Ilyenkor a szerencsés túlélő egyetlen mozdulattal újraélesztheti társát és folytatódhat a móka. Az egyik bakot tarthat a másiknak, így könnyebben elérhetőek a magasan lévő finomságok, bizonyos részeken pedig csakis együttműködve lehet a szükséges pontszámot elérni. Van viszont ennek a gyümölcsöző kapcsolatnak egy nagy hibája. A karakterek képesek ütni, ez nagyon jól jön ellenfeleknél vagy a továbbjutást gátló akadályoknál. Sokszor szakadékok, tüskés vermek felett kell ugrás közben egy deszkatákolmányt szétverni. Viszont a játékosok egymást is ütlegelhetik. Ez poénos, mert a figurák rémesen ostoba fejet vágnak ilyenkor, viszont meg is akasztják egymást a mozgásban. Ha pedig éppen egyszerre rugaszkodnak el a levegőbe, és az egyik szétveri az akadályt, a másik megakad, és lezuhan. Ugyanígy az egyébként nagyon adrenalindús jeleneteknél, ahol éppen egy üldözés zajlik, és a képernyő folyamatosan ki akar szaladni láb alól, nagyon idegesítő, ha valaki azért hal meg, mert a másik éppen felpofozott egy útban álló lényt. Nem is értem, ilyen szarvashiba hogyan kerülhetett a játékba, a végigjátszás során több alkalommal is csak egyikünknek sikerült beérni a célba, mert bár tisztában voltunk az ütésekből fakadó veszélyekkel, egyszerűen egy másodpercnyi hezitálást sem engedhettünk meg magunknak.

A pályák alapvető célja, hogy végigérjen rajta a játékos. Menet közben pedig aranyló kis bigyókat próbál összegyűjteni. Ezek felszedésük után a bal felső sarokban lévő számlálót gyarapítják, ami a szekvencia végén egyfajta teljesítménymérőként szolgál és ennek megfelelő a jutalom. A legtöbb pályán 350 aranylényecske begyűjtése után egy aranymedál üti a kitartó vállalkozó markát, de 100, 150 és 300 után egy-egy rózsaszín golyócska kerül az aktuális teljesítményt jelző medálba. A cél természetesen, hogy az összes üres hely betöltésre kerüljön, és így a medál kiteljesedjen. Ehhez járulnak hozzá továbbá az ládikók, amiket egy csapdákkal telerakott szoba végén találhatnak meg a felfedezők. Persze a képlet nem ennyire egyszerű. Sokszor kapkodnom kellett, hogy a nagyobb falatok ne ússzanak ki a képernyőről és nem egyszer csak egy-két ponton múlott a hőn áhított medál.

A Rayman Origins nem könnyű játék. A világok között haladva egyre komolyabb kihívásokkal kerültem szembe, sokszor tucatnyi próbálkozás után sikerült csak az adott ponton továbblépni. A több ponttal kecsegtető aranyérmék úgy vannak elhelyezve, hogy csak a legprecízebb ugrásokkal lehessen őket megszerezni, a mozgó ellenfelek pályája annyira megkavaró, hogy biztosan beleütközök valamelyikükbe. Sokszor pedig azt sem látni, mi is történik a képernyőn a nagy kavarodásban, ilyenkor már-már tudatalatti állapotban, a reflexeimre utalva haladtam. A változatosságra sem lehet panasz, és itt nem csupán a gyönyörűen megrajzolt helyszínekre gondolok. Folyamatosan újabb és újabb típusú ellenfelek, játékelemek jelennek meg, amik elsőre kirívóan nehéznek tűnnek, persze idővel hozzászokik az ember az újdonságokhoz, de ez a folyamat szinte az egész játékra jellemző.

Az egyszeri végigjátszás után nem ér véget a móka, sőt, akkor kezdődik igazán. A két legnagyobb kihívásnak az időverseny és a medálok teljesítése számít. Előbbi célja, hogy az ezzel a lehetőséggel megjelölt pályákon a megadott időn belül végigérjen a játékos. Itt nem számít, mennyi pontot gyűjt, csakis a szűkösen szabott limitre kell koncentrálnia, ami azonban egy szinte hibátlan rohanást követel meg. Ez a nagyszámban tobzódó hátráltató elemek mellett pedig igazi kihívás. Rengeteget gyakoroltam és sokszor vettem ki a lemezt, mielőtt valami olyat tettem volna, amit megbánnék. Igen, ez a játék egyik sajátossága: nagyon könnyen felhúzza az embert. Főleg az időversenyeknél minden erőfeszítés nélkül el lehet patkolni, újból és újból nekilódulni az adott kihívásnak pedig frusztrációt eredményez. Egy idő után idegesítő a karakterek csipogása, a zene, a töltőképernyő, minden. Szóval kitartást, ha ezeket a feladatokat teljesíteni szeretnéd! Nem mondom, hogy a medálok abszolválása könnyebb, hiszen magukba foglalják ezeket a nagy rohanásokat is. Vannak olyan plecsnik, amelyekhez csupán a kijelölt számot kell elérni gyűjtögetéssel, de sok helyen meg kell keresni a titkos ládákat és ahol időverseny van, ott bizony azt is teljesíteni kell. Szerencsére a 350-es pontszámért járó aranymedál már nem követelmény a kimaxoláshoz.

Persze az alapfelállás is vicces, de két jópofa dolgot kiemelnék. Több szereplő irányítására is lehetőség nyílik, akik a medálokat kitöltő rózsaszín golyóbisok gyarapításával válnak elérhetővé. Tulajdonságaikban megegyeznek, de legalább kinézetükben nem. A másik a kristályfogak megszerzése. Ezen szakaszok szintén az ominózus rózsaszín csirkefogók felhalmozásával válnak elérhetővé, ahol egy piros ládát kell egy igencsak dinamikus mederben végigüldözni. Itt egyáltalán nincs helye hibának, azt a program azonnal bünteti, és minden kezdődhet előröl. A jutalom a ládában található kristályfog, amit tulajának, a jó öreg kaszásnak visszaszolgáltatva egyre közelebb kerül a játékos a rejtett zombis kampányhoz, ami hasonló nehézségeket rejteget.

Tartalomban, kihívásban és változatosságban nem szenved hiányt az Origins. Néhol kifejezetten nehéz, de egyszer nagyobb elakadások nélkül is végig lehet futni rajta, ami magában sem rossz időtöltés. Az igazi játék azonban a fentebb taglalt maximalista hajlam hajtotta teljesítés. Ha szívesen elmerülnél ismét a platformer műfajban, akkor ez egy nagyszerű alkalom. Ha az összes achievementet meg szeretnéd nyitni, akkor készülj „egy kis” gyakorlásra, de ne add fel, annyira nem nehéz és az alapvetően domináló dinamika hajt előre.

p34c3
Pod előttem, pod utánam

Sok éve már, hogy a napjaim jelentős része podcast hallgatással telik, azok közül is talán a videojátékokkal foglalkozóak a legkedvesebbek számomra.

4 napja
10

Necroman Mk2
Surgeon Simulator 2013

Orvost! De ne azt az egybalkezest!

6 napja
2

axl
Tükörország peremén...

...hitem újra meglelém. (Nem kell aggódni, nem írok végig rímekben.)

6 napja
15

Stadia HUN
Stadia Premiere Edition

Mi kell a teljes Stadia élményhez? Hivatalos kontroller és Chromecast Ultra. Hardverbemutató!

8 napja
7

liquid
We Fight For Love

Mivel vasárnap van, és nem történik semmi...

2021.01.17.
8

Stadia HUN
Panzer Dragoon (Stadia)

A SEGA jó szokásához híven mindenre is kiadta a Panzer Dragoon Remake-jét. Jól sikerült a Stadia-port?

2021.01.11.
3

Cash Bacsi
A3 Still Alive - Teszt (iOS)

A tavalyi év igencsak jól indult, vajon így lesz ez most is?

2021.01.06.

Hwopapa
VR-vélemények 2 hónap után

Aki már régebb óta olvassa a blogom, megszokhatta, hogy rendkívüli módon tudok lelkesedni az új dolgokért / friss élményekért, amik néha hosszabb-rövidebb idő után elhalnak és ilyenkor kicsit objektívebben tudok/fogok nyilatkozni a témáról.

2021.01.05.
20

Necroman Mk2
Flash játékok 2021-től

Élet a kivégzés után, avagy az utolsó FlashFan bejegyzés

2021.01.03.
3

p34c3
A VR soha nem érhet véget

Ahogyan szemezgettem az év játéka szavazás helyezettjei között, nem túlságosan meglepve szembesültem a VR játékok szerény szereplésével, mindössze két címnek sikerült bekerülnie a legjobb harminc játék közé.

2021.01.02.
8

Warhawk
21 indie 2021-re

Nézzünk szét a radar alatt!

2021.01.02.
16

mcmacko
Készázötvenhat

MB, GB, avagy 16 év távlata egy ezres nagyságrend ugrásának szemszögéből.

2021.01.02.
8

Stadia HUN
Cthulhu Saves Christmas (Stadia)

Megérkezett a könnnyed karácsonyi JRPG Stadiára is. Teszt.

2020.12.30.
4

Necroman Mk2
2020. év dala

2020-ban ismét keresem az év dalát! Nem a legjobb zenét, nem is a személyes kedvencemet, hanem azt a slágert, amely adott esztendőben, nemzetközi szinten a legnagyobb hatást váltotta ki. Így ha azt mondom, hogy 2020. év dala, akkora válaszom:

2020.12.29.
4

vem
Retró kvíz (tuti Steam kulcs!)

Gyere játékosnak vagy nézőnek, olyan címeket nyerhetsz mint pl. a Duke Nukem: Forever a 2 DLC-vel vagy a Two Worlds: Epic Edition. December 31-én este 20.00-kor.

2020.12.26.

Idgn
SYNERGY

Sziasztok! 12 évvel ezelőtt fogant meg először a gondolat bennem, hogy készítek egy grafikus novellát. Idő közben az alap koncepció többször változott átalakult, míg végre olyan formát öltött, amivel meg vagyok elégedve. Az elmúlt 10 évben beutaztam azokat a helyszíneket, ahol a történetem játszódik és szorgalmasan fotóztam, videóztam, jegyzeteltem. Nem ezen a platformon szeretném elindítani ezt a projektet, de úgy döntöttem teszek egy próbát az új Gamer365 blogban is. Új oldalak hamarosan!

2020.12.22.
4

reptile
AMONG US - PERMANENS DISCORD

Gyertek játszani, link a posztban.

2020.12.20.
1

maktub
Destiny 2 - Beyond Light

Amikor a sötétség jelenti a fényt az alagút végén.

2020.12.20.
13

Necroman Mk2
Hijacker Jack

Gazdag. Híres. Körözött. (Részben) Magyar.

2020.12.18.
10

Warhawk
Alba: A Wildlife Adventure

Környezetvédelmi kisokos a napsütéses mediterrán szigetvilágban.

2020.12.18.
4