A vállalat összeomlásának híre futótűzként terjed az eddig rabszolgasorban sínylődő munkások között. A szemétben fulladozó sikátorok mélyéből a pislákoló neonfényes kocsmák félhomályáig morajlik. Az utcákon pillanatok alatt eluralkodott a káosz. A rádióm bedöglött. Nem kapok újabb parancsokat. Évek óta először kell döntenem a következő lépésemről. Hát ilyen érzés lenne a szabadság?
A svéd Neon Giant csapatát alig egy maréknyi lelkes fejlesztő alapította 2018-ban. A stúdió tagjai olyan sorozatokon dolgoztak korábban, mint a Far Cry, Gears of War, Wolfenstein vagy éppen a Doom újragondolása. Pár éve azonban az AAA projektek kötöttségeit és fragmentáltságát hátrahagyva egy átláthatóbb, kreatívabb és kevesebb erőforrásból is hatékonyabban működő munkakörnyezetet igyekeznek teremteni maguknak. Debütáló alkotásukban a fegyverropogás persze nem csöndesedett el, csupán a kamerát úsztatták távolabb némileg a robbanásoktól.
A The Ascent ugyanis egy twin stick shooter alapokra támaszkodó ARPG, ahol az akció-szerepjáték kombinációból érezhetően az utóbbi kap kevesebb szerepet. A magányos farkasként, távoli galaxisokban élő online ismerősökkel vagy akár egy kanapén kooperálva is átélhető kalandról azonban beszéljen inkább tapasztalt kollégánk. Mivel Warhawk már az Xbox és PC változatok tavaly nyári megjelenéskor Veles bolygójára lépett az Ascent Group indentjeként, így átengedem neki az idegenvezető szerepét. A lenti képre kattintva indulhat a következő csoport!
Mi változott a nyolc hónappal később érkező PlayStation verziók esetében? Szögezzük le: nem sok minden. Az ideiglenes konzol exkluzivitás árnyékosabb oldalán maradni olyan szempontból legalább előnyös, hogy rengeteg kisebb-nagyobb hibajavítást már alapból tartalmaz a most kézhez kapott változat. Némi tartalmi bővítéssel együtt! Ilyen például az ingyenes ruhadarabokon és festéseken túl az utólag implementált nehézségi szint választás, a szabadabb kezet adó Photo mód, a New Game+ opció és a Transmog rendszer - aminek segítségével átültethetjük a testesebb statisztikákat divatosabb külsőbe.
A játék legerősebb pontja azért továbbra is az Unreal Engine 4 eszköztárából építkező letaglózó látványvilág. A központi magként ma is mindössze tizenegy főt számláló stúdió tudatos tervezéssel, évtizedes rutinnal és különböző procedurális tartalomgenerálási módszerekkel cáfolt rá a szűkös létszámára. Az eseményeket általában izometrikus nézetből követhetjük, de bátran vált dinamikusan pozíciót a kamera, ha a helyzet megkívánja. Az összkép ilyenkor sem esik szét, sőt. Csak újabb rétegeit fedi fel a környezet apró részleteinek és a karakterek kidolgozottságának.
PlayStation 5 konzolokon mindezt a Series X-en tapasztalt dinamikus 4K felbontásban, 60 képkockát pörgetve élvezhetjük. Ez a gyakorlatban ismét 1440p - 2160p közötti értékeket jelent, valamint néhány frémet ugyan elejtő, de alapvetően rendkívül stabil teljesítményt. A motor a tőle megszokott módon kiváló képminőséget biztosít, a hangulatot segítő képzaj a menüben ízlés szerint kikapcsolható. Az egyetlen változás néhány árnyék renderelésében fedezhető fel: az Xbox verziók homogén megoldása helyett, itt bizonyos esetekben a fényforrás távolságától függően halványodó, lágyabb beállításra váltottak - ez megfigyelhető például a nyitóterület forgó ventilátorainál.
Némileg csalódás, hogy a modern felépítésű konzolok háttértárát továbbra sem használja ki teljesen a játék. Bár az előző generációs Xbox verzió három kínos percet súroló töltési idejét elfelejthetjük már DualShockot szorongatva is, a Series X|S szűk harminc másodpercét nem sikerült tovább csiszolni PlayStaton 5 esetében sem - nem jó, de nem is tragikus. Szerencsére ha véletlenül hűvös betonba harapnánk, akkor szinte rögtön visszadobnak az akció közepébe, így a frusztráció minimális.
Viszont egyértelműen többet vártam volna a DualSense támogatástól. Érthetetlen, hogy az adaptív triggereket miért nem vették igénybe, a haptikus visszacsatolás pedig csupán a technológia miatt érződik valószínűleg részletesebbnek. Bizonyos hangforrásokat ugyan átirányítottak a kontroller hangszóróira, de ebből semmit nem tapasztalunk majd, ha inkább egy minőségi fejhallgatón keresztül élvezzük a Sweet Justice Sound valóban remekül sikerült audio munkáját.
A The Ascent tehát pont azokat a lehetőségeket hagyja figyelmen kívül, amitől némileg több, valóban egyedi lehetne a PlayStation kiadás. Ettől függetlenül az alapanyag pozitívumait problémamentesen ültették át a kék neonfények alá, így bátran ajánlom a kedvezményes jegyeket ebbe a hihetetlen odafigyeléssel kidolgozott, mocskos, nyüzsgő cyberpunk világba.
THE ASCENT
PLATFORM PS5 (tesztelt), Xbox Series X|S, PS4, Xbox One, PC
KIADÓ Curve Games FEJLESZTŐ Neon Giant
MEGJELENÉS 2022. március 24. ÁR 10 590 Ft