Az Overwatch 2 grandiózus story előzetessel mutatkozott be még 2019-ben, és akkor joggal azt hittük, hogy ez egy teljes értékű folytatás lesz. Azóta tudjuk, hogy a játék F2P modellre váltott és inkább tűnik a 2016-os első rész tökélyre csiszolt változatának, némi grafikai ráncfelvarrással és extra tartalommal. A fejlesztők jövőre ígérik a kampányt és a kooperatív módot, így most még maradt csak a PVP élmény. Az alapjátékról már írt drag, és a blogomban én is teszteltem a Switch változatot, így arra külön nem térnék ki, inkább az újdonságokra koncentrálok.
Szerintem a fent linkelt teszt elolvasása után felesleges belemenni az alapozásba – a hero shooter alapok nagyon erősen építenek az elődre. Úgyhogy az újdonságokra és az átszervezett részletekre fókuszálunk. Olyan szerencsés helyzetben voltam, hogy még a nyáron a játék béta verziójához is kaptam kulcsot a Blizzard-tól Series X-hez, illetve most már 3 különböző konzolon is megnéztem a végleges eredményt (Switch-en és PS4 Pro-n is). A játék minden platformon ingyenes, melyhez többek között 9 hétig tartó Premium Battle Pass is és egyéb kiegészítők is vásárolhatóak. Volt pár arany Nintendo-s pontom, így kedvezményesen megvettem tesztelés céljából az első szezon bérletet. Mi is ez? 1 szezon 80 szintet kínál, melyeken 1-es szintről bizonyos számú tapasztalati pontokkal (10.000) lehet felfele haladni (pass tulajoknak +20% XP jár). A vesztes meccsekért is jár pont, de a nyert ütközetek bónusz XP-t adnak. Ezenkívül napi, heti, szezonális, kompetitív és all-time kihívások is vannak, melyek szintén extra pontokat érnek. Szintlépésenként ad a játék például skineket, tárgyakat, emotokat. Újdonságként díszes névkártyákat és játékos titulusokat is megnyithatunk haladásunk során. A pass nélkül nem minden szintlépéskor kapunk jutalmat, és amit adnak, sajnos az is elég kevéske. Szerencsére nem árazták túl véleményem szerint a Pass-t, mivel már 1000 arany Overwatch Coin az ára, ami nagyjából 4200 forint, ami 2 hónapos folyamatos ajándékozásért szerintem rendben van.

Ami picit zavaró, hogy elég lassan lehet haladni a létrán, így a végleges szinthez minimum napi 2-3 óra farmolás szükséges a rövidke szezonokban. A skinek is drágultak, nagyjából dupla annyiba kerülnek, mint régen. A Coin-ok nem csak pénzért, de a heti kihívásokért is járnak, igaz eléggé szűkmarkúan bántak velük. Hetente 30 Coin a jutalmunk, ha 4, 50 ha 8, és 60 ha mind a 11 heti feladatot teljesítjük. A régi játékosoknak megmaradtak a régi szintjeik és cuccaik, valamint statisztikáik is. Eltűntek viszont a loot boxok, és a régi pénz (Legacy Credits) sem fordítható mindenre sajnos. Vicces azonban, hogy a megszerzett trófeák/achievement-ek is változatlanul megvannak az adatlapon, illetve Switch-en is leolvasható a korábbi naplózott óraszám a menüben – ebből látszik, hogy inkább egy nagyobb update ez. Az első rész tulajdonosainak, valamint a Watchpoint Pack DLC-t megvásárlóinak alapból minden karakter elérhető (az új 3 szereplő is). Úgy volt, hogy ehhez a megjelenésig manuálisan migrálni kellett az OW1-es profilt, így aki nem lépett be, az elvesztett mindent. Szerencsére a Blizzard enyhített ezen, és immáron bárki, aki legalább 1x bejelentkezett korábban az első részbe, és Battlenet profillal rendelkezett, az most utólag is mergelhet mindent. SMS-es autentikációt írtak elő premierkor, de ezt is törölték most.

Az új játékosoknak kezdésként csak 13 hősük van a 35-ből, így nekik meg kell nyitniuk őket – ehhez körülbelül 100 mérkőzést kell teljesíteniük. Aki nem költ pénzt a játékon belül, az sem lesz hátrányban megfelelő számú mérkőzés után, így ők is egy teljesértékű és nagyszerű játékot kapnak. Az új üzleti modell után röviden a legfontosabb változtatásokra térnék rá. Mivel F2P lett a játék, így egyik masinán sem kér online előfizetést. Nyáron az első részben megjelent a Cross-Play, azaz minden platform tulaj játszhatott a konkurens masinával rendelkezőkkel – a Blizzard okosan csinált PC és Console only pool-okat is. Az Overwatch 2 megérkezésével a Cross-Progression is elérhető, így például, ha Switch-en játszol pár kört útközben, hazaérve PS5-ön folytathatod 4K felbontással ott, ahol abbahagytad. A party chat is jól működik minden konzolon, így a Switch tulajoknak sem kell mobiltelefonos appot telepíteni, hanem beépített party chat van ezen a platformon is.

Játékmenetben legjelentősebb újítás az, hogy most már nem 6, hanem csak 5 játékos van egy csapatban. Kaptunk új játékmódot is, ami a Push névre hallgat. Itt a feladatunk az, hogy a pálya közepén elhelyezett robotot tereljük az ellenség zónájába. Amelyik csapat messzebb jut el vele, vagy vezeti be az utolsó zónába, az nyeri a meccset. Ehhez a módhoz három új térkép is érkezett, melynek Toronto, Lisszabon és Róma ad otthont. Kaptunk még egy új helyszínt az Escort, azaz a kocsitoló módhoz (Monaco), valamint két Hybrid pálya is bekerült a játékba (New York és Rio de Janeiro). Új játszható hősök is csatlakoztak (összesen 3). A kanadai Sojourn egy támadó karakter, aki egy olyan railgunnal csúszkál, aminek maximális feltöltésével azonnal likvidálható az ellenfél, de emellett képes még egy folyamatosan sebző zónát is létrehozni. Kiriko egy újabb japán nindzsa karakter, de most ő a gyógyítók sorát gazdagítja. Ofuda, azaz talizmánok szórásával tölti vissza az életcsíkokat, de emellett a kunaik dobásával sebzeni is tud. Ő oda tud teleportálni a csapathoz még a falakon át is, valamint rókaszellem megidézésével a csapattársak tulajdonságait javítja, növeli sebességüket. Harmadik karakter Junker Queen, aki tank kasztba tartozik. Ő szinte kimeríthetetlen energiával bír, és a csapata mellett saját életerejét is képes tölteni. A Scattergun shotgunjával és Grace nevű késével, valamint a baltájával harcol. A régi karakterekben is történt változás. Több hős kasztot cserélt, de tudásban is módosultak. Orisa például már nem rendelkezik páncéllal és csapattársakat gyógyító képességgel, helyette lándzsát ragadott, és jóval erősebb lett.

A látványban és a hangzásban is érezni javulást az első részhez képest. A nextgen gépek tulajdonosai három választható grafikai módot kaptak. A „resolution” módban a legnagyobb a felbontás és ott a legszebb a külcsín is. A balanced módban lejjebb vették a felbontást és a látványt is, de stabilabb a kép (nem preferálom). A harmadik a performance mód, melyben tovább csökkentették a fenti értékeket, de növelték a frameratet 60-ról 120-ra. Fontos két dolgot megjegyezni. PS5-nél mindenki figyeljen arra, hogy valóban a nextgen változat van a gépen, mert mivel nincsen Smart Delivery, emiatt több felhasználó tapasztalta frissítéskor, hogy a gépre a sima Ps4 verzió került (abban nincsenek ezek az opciók). A másik érdekesség, hogy Series S-nél valamiért 2x kell elfogadni a mód változtatást, mert nem frissülnek be elsőre a váltások. A felbontáson túl a dekorációs elemek számában van eltérés. Például az egyik pályán a színpadon Switch-en csak egy gitár van, PS4-en, Xbox One és Series S gépeken már egy mikrofon állvány is áll mellette, PS5-ön és Series X-en még kábelek is vannak a földön. Ugyanez igaz effektekre és árnyékokra, valamint a kidolgozottságra is. Switch-en a leggyengébb, utána 1 kategóriában a PS4 és One konzolok, valamint a Series S, végül trónon a PS5 és a Series X. HDR támogatás a Switch kivételével minden verzióban van, SSR tükröződés azonban csak Series X-en és PS5 konzolokon. A nextgen only 120 fps-es performance mód PS5-ön a legstabilabb, igaz a felbontás valamivel alacsonyabb, mint a konkurensnél. Series X-en sajnos 100 és 120 fps között ugrál a ráta. Series S-en is stabilabb az érték ebben a módban, viszont ott a felbontás csupán 720p. VRR támogatás adott az új gépeken (PS5, Series S/X), így, ha olyan tévé van otthon, ami tudja ezt, akkor a Series X a legjobban sikerült port, mert a dropok ott is megszűnnek ezzel.

Fontos megjegyezni, hogy egér és billentyű használata minden verzióból hiányzik. Egyébként a portolásnál odafigyeltek és kihozták a maximumot a platformokból. Nagyon szép, még a Switch változat is, köszönhetően a játék művészi stílusának és jól játszható az alacsonyabb ráta mellett is. A Switch port framerate-je a legalacsonyabb (30fps), de ők vigaszként egy exkluzív gyro, azaz mozgásérzékelős célzás lehetőséggel gazdagabbak. (*Na, majd megnézzük, mit tud a Deck kisajtolni magából… - mcmacko.) A PS5 tulajok is örülhetnek, ugyanis az adaptive triggerek is használatban vannak. A lövések, mint érezhetőek, de például Pharah repülése közben is ellen kell tartani a ravaszt.
Van pár negatív módosítás is, pl. változott a meccs végi értékelés. Én szerettem a régi arany, ezüst és bronz érméket, melyekkel a különböző teljesítményeket összegezték. Ezt kivették, így nem tudunk villogni velük, helyette kicsit a pont tábla lett fejlesztve és több információhoz jutunk hozzá. A meccsek végi dicsérő kártyákat és szavazásokat is kiszedték, amit én rossz döntésnek érzek. Már nem látjuk az ütközetek előtt a játékosok szintjeit sem. Ezt azért tették, mert sokan már a startnál kiléptek, ha túl erős ellenséget láttak. Megszűnt az Assault mód, és kikerült számos legendás pálya is, ami nagy szívfájdalom. A cseresznyefás Hanamura, a sivatagos Anubis templom helyszíne, a jövő Párizsa, a havas Volskaya ipartelepe, és a holdbázisos Horizon Lunar Colony helyszín is törölve lett, illetve csak az egyedi, avagy costum/sajátjáték beállítással érhetőek el. Én hiányolom, mert szerettem ezt a módot és a pályákat is kedveltem – innentől az alapjáték nem adja be, talán majd egy későbbi frissítéskor visszakapjuk őket (Szerintem is erre bazíroznak… - mcmacko). A megmaradt helyszíneken egyébként változtatták a napszakokat (hamarosan dinamikus lesz) is.
Az Overwatch 2 összeségében továbbra is nagyon jó, sőt az 5vs5 meccsek miatt jóval pörgősebbek mint régen, és a fegyverkezelés is sokkal fontosabb lett, azaz az egész játék sokkal több odafigyelést igényel. A látvány is lenyűgöző, játékmenet továbbra is bravúros, a karakterek zseniálisak, így még 6 év után is az egyik legjobb és legminőségibb online, hős-alapú FPS játék. Az elveszett pályák, az assault mód törlése, a lassú battlepass létra, a drága skinek, a hiányzó történetmesélő és kooperatív mód miatt kicsit szigorúbb voltam az értékelésnél, de így is az egyik kedvenc játékom az idei felhozatalból és lehet úgy lesz hogy a végén a generációból is.