A Don ellen irányuló ügy koronatanújaként hamarosan rács mögé juttathatod a maffia rettegett vezérét, a tárgyalásig azonban tíz nap még hátravan. Túl tudod élni addig?
A mesterségesen bloated cuccok és az open-world-mánia fénykorában minimum szokatlannak érződik egy olyan játék, ami egyetlen picike, jól körülhatárolható helyszínen játszódik. Nem is feltétlenül azért, mert ne lennének manapság „egydélutános” játékok – az indie szcéna bőséggel gondoskodik erről (is). Sokkal inkább amiatt, mert elszoktunk attól, hogy igazán kiismerjünk játékokat, szerencsére azonban mindig akadnak kivételek – ilyen a magyar fejlesztésű Targeted is, amely megmutatja, hogy akár még egy apró mélygarázsban is el lehet veszni hosszú órákra.
A játékmenet rettenetesen egyszerű, már-már primitív – de csak a felszínen, a Glitchy Frame Studio alkotása ugyanis nagyrészt a fejünkben játszódik, nem mechanikai szinten. Minden egyes nap ugyanaz történik: kiszállsz a liftből, körülnézel, és ha mindent rendben találsz, akkor beszállsz az autódba, ha pedig nem, akkor visszasietsz a lifthez segítséget kérni. És ennyi. Elsőre bizonyára valami nagyon egyértelmű jel fog szembejönni: ha például egy bomba figyel a kocsi motorháztetőjén, akkor nincs kérdés, menekülni kell. De mi van akkor, amikor már percek óta nézelődsz, de nem találtál semmi anomáliát? Nincs gáz, és lehet nyúlni a kilincshez? Vagy csak figyelmetlen voltál? Nos, hölgyek és urak: erről szól a Targeted.
Érdekes dizájndöntés, hogy ha átsiklunk egy anomálián, és úgy próbálunk beszállni az autónkba, akkor nem kapunk semmiféle visszacsatolást a hibánkról – csak jön az animáció a robbanásról, majd indul elölről a tíz nap. De igazából pont ettől működik az egész koncepció, az egyszerű logikai játék ugyanis átmegy feszült, már-már horrorisztikus, klausztrofób élménybe, ahol képesek vagyunk bármit megkérdőjelezni, vagy éppen bemagyarázni magunknak. Ez a folt eddig is itt volt? Erre a plakátra eddig is ez volt írva? Na és a rendszám? Így aztán az igazi kihívás nem a játékon belül vár ránk, hanem a saját bizonytalanságunkat kell legyőzni. Meg persze a figyelem is fontos, de megtalálni valamit, ami eddig nem volt ott mindig egyszerűbb, mint megbizonyosodni arról, hogy tényleg minden rendben van. Akár többször is egymás után.
Mivel tíz napot kell így abszolválnunk, ezért egy normál végigjátszás akár egy órán belül letudható, ha kellően figyelmesek vagyunk, a Targeted azonban itt közel sem ér véget. Egyrészt 200-nál is több anomália van ezen a picinyke területen, úgyhogy az újrajátszhatóság nagyon magas. Másrészt pedig ott vannak a magasabb nehézségi fokozatok, ahol 25, illetve 99 napot kell kihúznunk, így aki szereti a kihívásokat, az itt talál bőven. Nemrég ráadásul bekerült frissítésként az Anomália játékmód is, ami a szabályokat nem írja át, a hangulatot azonban annál inkább, az amúgy is feszült atmoszférát itt ugyanis kifejezetten horrorisztikusra hangolták, több mint 60 új hátborzongató anomáliával. Néhányszor a normál játékmódban is sikerült megijednem, ez a mód pedig kifejezetten parára sikeredett – főleg, ahogy szintről szintre rátelepszik az emberre a sötét, félelmetes közeg.
A Targeted -10 Days hibátlanul kerüli ki azt a csapdát, amibe a legkisebb indie fejlesztések gyakran beleesnek: a szűkös erőforrások és a túl nagy ambíciók kombinációjába. Ez a magyar cím ellenben a szimpla felszínt képes egy jó alapötlettel a saját javára fordítani, remekül rámutatva arra, hogy a játékélmény szócska még a videójátékok világán belül is milyen sokféle dolgot jelenthet.
PLATFORM PC
KIADÓ Glitchy Frame Studio FEJLESZTŐ Glitchy Frame Studio
MEGJELENÉS 2024. augusztus 14. ÁR €4,99
Vegyél részt nyereményjátékunkon, ahol 3 példányt sorsolunk ki a játékból!