A Generáció Igazolatlan Hiányzói

sQrNagy Csaba2021.01.19. 19:00

Ködös marketingstratégiák vagy labilis üzleti lépések nyomására idő előtt színpadra vitt bejelentések. Műfajformáló elképzeléseket és forradalmi ígéreteket puffogtató, majd évekig konok hallgatásba burkolódzó projektek. Hibás kalkulációk és váratlan akadályok miatt elhúzódó fejlesztési idők. Az új masinák érkezésével talán érdemes óvatosan megemelni a szőnyeg szélét és megnézni mit sepert alá az elmúlt pár évben a videojáték-ipar. Lássuk a nyolcadik konzolgeneráció igazolatlan hiányzóit!

DYING LIGHT 2
Bejelentés éve: 2018

A lengyel Techland élőhalottas, nyílt világú, szabadfutós játékának folytatása a Microsoft E3 konferenciáján mutatkozott be 2018-ban. Mégpedig hatalmas ígéreteket demonstrálva! Döntéseink következtében folyamatosan változó nyílt világ. Cselekedeteink függvényében reagáló nem játékos karakterek. Fokozatosan fejlődő és mutálódó zombik. Na meg egy ezerfelé ágazó narratíva, aminek a szálait a dizájner és képregényíró veterán, Chris Avellone szövögeti! Az elképzelések megvalósításához hamar egyértelművé vált azonban, hogy több időre van szükség. 2020 januárjában határozatlan időre elhalasztották a megjelenést, amit nyáron Chris Avellone szexuális zaklatásának ügye súlyosbított – a stúdió megszakította a kapcsolatot az amerikai segítséggel. Néhány hónap múlva Pawel Selinger vezető író és művészeti rendező szintén távozott a csapattól. Azóta teljes hírzárlat van.

SKULL AND BONES
Bejelentés éve: 2017

Az Assassin's Creed IV: Black Flag tengeri harcaiból merítő külső nézetes, taktikus, nyílt világú akciójátékot 2017-ben láthattuk először az Ubisoft E3 konferenciáján. Az Indiai-óceán területét felölelő térképre teljes egészében személyre szabható kapitányunkkal merészkedhettünk volna az ígéretek szerint, a hajónkat kedvünkre alakítgatva, továbbfejleszthetve, korhű pusztító eszközökkel felszerelve. Hosszú és kidolgozott egyjátékos kampányról, masszív többszereplős ütközetekről beszéltek a készítők. A 2018-as megjelenést azonban folyamatos csúszások tolták egyre távolabb a naptár lapjain. Végül 2020 szeptemberében kaptuk az utolsó hivatalos nyilatkozatot: több Ubisoft stúdiót bevonva jelentősen átalakítják és új irányba terelik a projektet. Megjelenési dátum ismeretlen.

METROID PRIME 4
Bejelentés éve: 2017

Nintendo konferencia. E3. 2017. A pillanat, amikor több millió Metroid rajongó egyszerre ugrott fel a kanapéból egy sötét, csillagos égboltra. Majd könnyes szemmel nézte a lassan kirajzolódó négyes számot . A konferencia után csepegtetett első információk viszont óvatosságra intettek. Kiderült, hogy a Nintendo helyett a Bandai Namco felügyeli közvetlenül a projektet, a Retro Studios összeszokott csapatát pedig az egykori Star Wars 1313 fejlesztők váltják a veterán Kensuke Tanabe vezetésével. Aztán csönd. Az elkövetkezendő hónapokban semmilyen új információ nem került ki. Végül a Nintendo fejlesztésekért felelős igazgatója, Shinya Takahashi ült kamerák elé 2019 januárjában: az eddig felmutatott eredmények nem feleltek meg a Nintendo elvárásainak, így a projektet mégis inkább a Retro Studios csapatánál kezdik újra. KEZDIK. ÚJRA. A kiotóiak részvényein jól látszott a csalódottság.

BAYONETTA 3
Bejelentés éve: 2017

A naptár még mindig 2017-et mutat, a helyszín viszont a The Game Awards évzáró gálája, ahol a PlatinumGames villantott egy csinos boszorkányt és egy hármas számot. Hideki Kamiya legendás hack ’n’ slash játénak első része még a 2008-as SEGA megállapodás része volt, azonban hiába emelték piedesztálra a kritikusok, a kasszáknál messze a kiadó elvárásai alatt teljesített. A sündisznós vállalat ezért pár hónappal később megvonta a készülő folytatás további finanszírozását, hogy végül a Nintendo karolja fel a formás fúriát. Persze a második rész még szerényebb számokat produkált a Wii U aprócska felhasználói bázisának köszönhetően, a kiotóiak azonban újra látni szerették volna a boszorkát. Mi is! A kérdés csak az, hogy mikor? Időközben a stúdió bejelentett és a boltok polcaira juttatott nekik egy Astral Chain-t, a Square Enix felügyelete mellett kalapálják a Babylon's Fall-t, valamint tavaly Project G.G. kódnévvel és teljes kreatív kontrollal csaptak a Kaijuk közé.

WITCHFIRE
Bejelentés éve: 2017

A The Vanishing of Ethan Carter misztikummal átszőtt nyomozása egy rendkívül erős debütáló alkotás volt 2014-ben. A lengyel The Astronauts második projektje viszont azóta is a fejlesztői pokolban vergődik a maréknyi lelkes fejlesztő keze között. A Witchfire egy akciódús, ügyességre építő, a mozifilmes eszközöket elutasító, vegytiszta lövöldözős anyag, ami nyilván nem állhat kimondottan messze az egykori People Can Fly alkalmazottaktól. A 2017-es The Game Awards műsorában bemutatkozott játék azóta viszont maximum villanásnyi gifek és kósza blogbejegyzések formájában tűnt fel a hivatalos honlapon. Legutóbb pont múlt év decemberében: a játék lassan, de biztosan formálódik. A cél jelenleg, hogy az alap „gameplay loop” harminc másodperc helyett, mondjuk harminc percig szórakoztató és változatos maradjon. Szerintük közel állnak hozzá!

IN THE VALLEY OF GODS
Bejelentés éve: 2017

A Campo Santo projektje szintén a The Game Awards műsorában hívta fel magára a figyelmet 2017-ben. A trailer által felvázolt izgalmas alapfelállást és a letisztult vizuális stílust Laura Pergolizzi (LP) igéző dallamai tették végleg felejthetetlenné, a stúdió bemutatkozó játékának (FireWatch) ismeretében pedig már dobtuk is be a kívánságlistánkra! A Valve meg a bevásárló kosárba. A csapatot. 2018 áprilisiában felvásárolta őket a washingtoni óriás, így aki ismeri némileg az ottani szokásokat az már sejtheti mi volt a következő lépés: a fejlesztők beolvadtak a közösségbe és szabadon megválaszthatták, hogy min szeretnének dolgozni. Pár hónap múlva az írói gárda jelentős része már a Half-Life: Alyx virtuális kalandján munkálkodott tovább, míg mások a Dota Underlords fejlesztésében vették ki a részüket. Az In the Valley of Gods hivatalosan is parkolópályára került, bár Jake Rodkin (alapító) szerint ez mindenképpen egy olyan projekt, amihez később örömmel térnének vissza - és talán fognak is.

PAYDAY 3
Bejelentés éve: 2017

Az Overkill kooperatív lövöldözős sorozatának folytatása először a Starbreeze üzleti jelentésében szúrt szemet 2017-ben. A projekt akkor még bőven pre-produkciós fázisban hányódott a tervezőasztalon, így a bejelentés inkább szólt a csőd szélén egyensúlyozó svéd kiadó részvényeseinek, mintsem a játékosoknak. Ennek fényében nem meglepő, hogy egészen tavaly októberig nem érkezett a kooperatív lödölvde foytatásáról újabb információ. Bár akkor sem túl sok: a fejlesztés jelenleg a dizájn kidolgozásának fázisában tart, Unreal motort használ és valamikor majd készen lesz. Az időközben boltok polcaira kerülő közös projektjük (Overkill's The Walking Dead) bukása után azonban már külsős segítséget is keres a kiadó a Payday 3 befejezéséhez.

PROJECT RE FANTASY
Bejelentés éve: 2016

A Persona és Shin Megami Tensei sorozatokról ismert Atlus 2016-ban hozott létre egy harmadik belsős stúdiót, egyúttal lerántva a leplet bemutatkozó alkotásukról is. A nagyrészt Persona és Catherine fejlesztőkből kovácsolt Studio Zero rendezői székébe Katsura Hashino ült, Shigenori Soejima a művészeti részleget, míg Shoji Meguro a zenei oldalért felelős embereket terelgeti. Az eddigi információk szerint a Projekt Re Fantasy egy hagyományos értelemben vett fantáziavilág, a már megszokott harcossal, varázslóval, pappal és tolvajjal. Na meg persze sárkányokkal. A csavar a dologban talán, hogy a középkori körülmények úgy tűnik a modern világ romjain alakultak ki. 2020 decemberében a japán Famitsu oldalain Hashino azt mondta, hogy a fejlesztés elérte a csúcsát és hamarosan részletesebben is beszélnek majd a játékról.

THE TALOS PRINCIPLE 2
Bejelentés éve: 2016

A Serius Sam old-school pusztításával megspórolt agysejteket 2014-ben öntötte logikai / puzzle feladványokba a horvát Croteam. Meglepő profizmussal. A Nordic Game konferencián Alen Ladavac, a stúdió alapítója természetesen már a folytatásról beszélt zárt ajtók mögött két évvel később. A prezentáció szóban forgó diaképe futótűzként járta végig a rajongói fórumokat, így néhány nap múlva Twitteren a szűkszavú hivatalos bejelentés is megtörtént. Később a stúdió írója, Jonas Kyratzes hozta szóba a The Talos Principle 2 munkálatait a PC Gamer interjújában. Elárulta például, hogy az első rész és a kiegészítője szépen lezárta az események sorát, így a folytatás története kihívás elé állította a fejlesztőket. Akkor úgy tűnt, hogy a Serius Sam 4 befejezése után a teljes csapatot átmozgatják majd erre a projektre. Kérdés, hogy a tavalyi Devolver Digital felvásárlás változtatott-e a terveken.

PIKMIN 4
Bejelentés éve: 2015

2015-ben egy Eurogamer interjúban Shigeru Miyamoto nem csak elkotyogta a következő Pikmin felvonás érkezését, de arról is beszélt, hogy a csapat az utolsó simításokat végzi a be sem jelentett projekten. Éppen ezért a 2017-es Hey! Pikmin (3DS) leleplezésekor némileg értetlenül vakarták a fejüket a rajongók, míg a Nintendo ismét meg nem erősítette: a Pikmin 4 fejlesztése szintén zajlik a háttérben. Új információ viszont azóta sem érkezett. Az apró növény-lények kedvelőit mindössze a 2013-ban Wii U-n landoló előd felmelegített Switch kiadása vigasztalhatta több... de feltehetően inkább kevesebb sikerrel.

DEAD ISLAND 2
Bejelentés éve: 2014

A 2011-ben megjelent Dead Island váratlan sikere után a Deep Silver rögtön a folytatásért kezdett kilincselni a Techland irodáiban. A lengyel stúdiónak viszont teljesen más elképzelései voltak a következő lépésekről (Dying Light), amire a Warner Bros kiadói részlege jó érzékkel le is csapott, így jogokat birtokló német vállalat kénytelen volt a Yager Development bevonásával visszakapaszkodni a nyereséget termelő IP-re. A Dead Island 2 első mozgóképe végül 2014-mutatkozhatott be a Sony E3 prezentációján. Minden sokkal vibrálóbb, lazább, groteszkebb lett. A fiktív szigetet napjaink Kaliforniája válttotta Hollywood felirattal, angyalok városával és San Francisco meredek utcáival. A kiadó elvárásai és a fejlesztők kreatív víziója viszont láthatóan nem egy irányba tartott, ezért a projektet a Sumo Digital próbálta tovább pofozgatni 2016 és 2019 között míg végül a Homefront: The Revolution-t is jegyző Dambuster Studios! tervezőasztalán landolt. A csapat tehát jelenleg az űrlövölde Chorus mellett igyekszik végre ‘murica napsütötte betondzsungelébe juttatni a zombikat. Elvileg.

WILD
Bejelentés éve: 2014

A Sony 2014-es Gamescom konferenciáján tűnt fel először a Wild Sheep Studio bemutatkozó alkotása, egy jól ismert francia dizájer legendával a projekt élén. Michel Ancel (Rayman, Beyond Good & Evil) kontinens méretű nyílt világról beszélt procedurálisan generált elemekkel, évszakokkal, változó időjárással, alakváltó sámánnal és nyüzsgő állatvilággal. A hangzatos ígéretek viszont azóta is a levegőben lógnak. Ahogy arról mi is beszámoltunk, Ancel úr tavaly visszavonult hús-vér élőlényeket tanulmányozni. Akkor azt mondta mindkét projekt jó kezekben van, ennek bizonyítékaként viszont 2020 áprilisában csupán néhány kósza képlopat került fel a hivatalos honlapra. A kezdetben kiadóként bejegyzett Sony Interactive Entertainment honapjairól azonban már régen eltűnt a játék.

DEEP DOWN
Bejelentés éve: 2013

PlayStation Meeting. 2013. Yoshinori Ono, a Street Fighter sorozat atyja büszkén mutatja be a Capcom legújabb "Panta Rhei" kódnevű motorját és a Deep Down munkacímen futó letaglózó erőfitogtatást. A free-to-play modellel kecsegtető, akár négy fős kooperatív mókára is fogható katakomba-kaparó procedurálisan generált útvesztőkbe terelte volna a megszokott középkori fantasy környezetet. A történet szerint azonban ez csupán több ezer éves emlékek felidézése, valójában 2094-et írunk és egy New-York-i szervezet, a Ravens próbál meg fontos információkat előbányászni a múltból. Ismerősen hangzik? A tervek szerint a szigetországban nyitócímként debütált volna az ígéretes akciójáték, a PlayStation 4 megjelenését követő hónapokban viszont feltűnően mélyen hallgatott az oszakai vállalat. 2015-ben Kazunori Sugiura végül azt nyilatkozta, hogy a játék potenciálját felmérve inkább tovább bővítik a projektet. Ez minden bizonnyal a mai napig tart, hiszen 2018-ban a Capcom megújította a védjegyet. Yoshinori Ono egy évvel későbbi interjúja szerint a Capcom „nem engedte el teljesen a projektet”, tavaly azonban őt már igen - így a hivatalos állásfoglalást továbbra is várjuk.

BEYOND GOOD AND EVIL 2
Bejelentés éve: 2008

A 2003-ban megjelent kult-klasszikus akció-kalandjáték folytatásáról közel 14 éve kezdtek először pletykálni. A hivatalos bejelentésre a 2008-as Ubidays műsoráig kellett várni, majd a hangulatos kedvcsinálót pár hónappal később még egy kiszivárgó látványos mozgókép követte, ahol nyüzsgő tömegen, sikátorokon és háztetőkön keresztül menekült Jade. Aztán látszólag teljesen megfeledkeztek róla. Michel Ancel két fantasztikus Rayman felvonással engesztelt, de a Beyond Good & Evil neve egészen a 2017-es E3-ig nem került elő többet! Ekkor kiderült, hogy a narratív központú, lineáris folytatás helyett egy nyílt világú előzmény készül csöndesen a franciáknál, ami legalább egy generációval Jade története előtt veszi fel a szálakat. Hangsúlyosabb szerepjáték elemek, számtalan kidolgozott bolygó, döntéseink következtében változó közös univerzum, minden játékosra egyaránt kiható globális események - ígéretekből ezúttal sem volt persze hiány. A lelkesen elindított „Űrmajmok” program levelei viszont egyre ritkábban csapódnak azóta az elektronikus postaládánkba...

A felsorolás nyilván közel sem teljes. Néhányan például biztosan megmosolyogtuk a Tunic névét is a Microsoft 2021-es megjelenéseit böngészve. Lehet, hogy egyesek még mindig naponta írnak Harada-sannak a Tekken x Street Fighter miatt, míg mások türelmetlenül frissítgetik a Agent aloldalt a Rockstar Games weblapján.

Te mit hiányoltál a fenti listából? Jöhetnek a System Shock 3 kódsorokért imádkozók, az Elden Ring esőtáncát járók és a feledés homályába vesző további játékcímek!

Halo Infinite: a Spartan új ruhája

Gőzerővel folyik a munka Joseph Staten irányításával. Master Chief következő kalandja ma már teljesen más arcát mutatja.

15 órája
4

Star Wars Pinball: irány a VR!

Mando fejére is VR sisak kerül! Nyolc asztal, köztük két teljesen új leosztás, három fő platform - komoly csomaggal készül a Zen Studios.

16 órája

Idén tutira jön a Tormented Souls

A PQube horror játéka idén már minden bizonnyal megjelenik - nextgen és fizikai kiadásokat is kap az indie Resi-Silent HIll követő!

17 órája

Space Otter Charlie: hódító űrvidrák

Márciusban a kvantumfizika és az űrakciózás határait egy DOS-os időket idéző kabalfigura, Space Otter Charlie fogja feszegetni.

17 órája

PS Plus: a márciusi kínálat

Ezúttal négy címmel gazdagítja az előfizetőket a Sony. A négy cím között pedig bomba robban, visszafojtott rengéshullámmal.

18 órája
10

Átalakul a Japan Studio

Az Astro kalandokért felelős Team ASOBI lesz a japán részleg középpontja. A támogató csapatokat átmozgatják.

19 órája
1

Mortal Shell: Enhanced Edition bejelentés

4K. 60 FPS. Feljavított textúrák. Kell még indok arra, hogy ismét magadra öltsd egy nagy harcos elesett tetemét?

19 órája

Ghosts ‘n Goblins Resurrection

A Nintendo hibridje nyitotta fel Arthur lovag sírját 35 év elteltével. A páncél újként csillog, a kérdés, hogy mennyire bűzlik.

19 órája

Bomb Rush Cyberfunk: csak 2022-ben!

A Jet Set Radio szellemi örököse csak jövőre érkezhet, akkor viszont már úgy néz ki konzolokra is begurul!

20 órája
3

Narita Boy: megjelenési dátum

A '80-as évek varázslatos Digitális Királysága egy kedves szerelmi történetet és narratív-központú játékmenetet ígér.

20 órája
2

The Nioh Collection

A Team Ninja hack ’n’ slash öröksége finoman fonódik össze a soulslike formula által elindított újhullámos akció-szerepjáték elemekkel. A kollekció így őrzi meg az utókornak.

20 órája

Hot Wheels Unleashed: gyermeki lelkülettel

A Hot Wheels márkanév a Milestone versenyjáték-iparos talján csapattal fonódik össze az új bejelentésben. Trailert is tudunk mutatni.

22 órája
2

Kena: Bridge of Spirits megjelenés!

Három percen keresztül igyekszik elvarázsolni az Ember Lab mesés kalandja, majd a végén bedob egy dátumot is az utolsó képkockákra.

1 napja
13

Returnal: gameplay bemutató

A Housemarque három percben igyekszik összefoglalni álomprojektjének alapjait. Új irányvonal, a régi alapokra építve. Prémium kategóriában.

1 napja
6

Final Fantasy VII R Intergrade: bejelentés

Kiegészítő tartalommal karöltve érkezik a tavalyi év egyik legkiemelkedőbb szerepjáték élményének újgenerációs változata. Yuffie beköszön!

1 napja
9

Deathloop: Deja Vu trailer

Mintha láttuk volna már ezt valahol? Az Arkane Lyon csapata viszont ügyesen keveri újra az elemeket ahhoz, hogy ismét valami egyedit kapjunk.

1 napja

Oddworld: Soulstorm megjelenés!

A PlayStation Plus előfizetők egyik áprilisi játékaként debütál majd hamarosan Abe legújabb szökése. Újabb részletes bemutatót is kaptunk.

1 napja
6

Solar Ash: gameplay bemutató

A Hyper Light Drifter alkotói kilépnek a harmadik dimenzióba és egy nagyszabású akció-platformer kalandra csábítanak még az idei évben.

1 napja

SIFU: bejelentés

Az Absolver fejlesztőinek következő projektje sem távolodik el a keleti kultúrától. A kung-fu harcos bosszútörténete pofonokban gazdagnak ígérkezik.

1 napja
4

Ma este State of Play!

Nagyjából félórás műsorral készül a Sony. A középpontban néhány új bejelentés és a júniusban bemutatott külsős és indie címek lesznek.

1 napja
44