[HW] Steam Deck - az első tapasztalatok

Steam Deck - az első tapasztalatok

InsectVértesi István2022.05.04. 13:33

Milyen az, amikor az ember egy nem tervezett vásárlás következményeivel kell, hogy szembenézzen? Ilyen – a Steam Deck beférkőzött a mindennapokba, az így gyűjtött tapasztalatokat pedig összefoglaljuk olvasónk segítségével.

Kezdjük az elején: tervben volt egy PS5 beszerzése a nextgen konzolok "megjelenése" óta. Mivel ez közel két éve volt, és továbbra sem hajlandó a Sony a kisujját mozdítani, hogy ne a scalperek kapják a gépeiket, valami más után kellett néznem. Nálam az Xbox a múltbeli tapasztalatok miatt eleve nem is játszott, harmadik gaming pc -t összerakni unalmas a videókártyagyártók pedig szintén a bányász/scalper piaccal vannak elfoglalva, nem érnek rá a játékosokat kiszolgálni. Így kapóra jött a Valve handheld bejelentése, ahogy lehetett, ment is a klikk a rendelésre. Mint később kiderült itt is óriási mákom volt, hogy bekerültem az első körbe, sőt meg is kaptam a gépet a mostanában már szokásos 2 hónap csúszás után. Aztán a doboz meg is érkezett. Semmi extra, ronda karton, a gép és a töltő, plusz a géphez való tok, ami mint kiderült kiemelkedően jó minőségű. Minimál verziót rendeltem, szóval microSD kártyáról jó előre gondoskodtam. Itt kiemelném hogy aki ilyesmit tervez, mindenképp a sebességet figyelembe véve szerezze be a háttértárat. Részemről a Samsung EVO Plus lett a befutó, mert az volt akciós (hehe), 256 GB 100 MB/s olvasás 90 MB/s írás paraméterekkel – ennyi nekem elég is egyelőre.

Külső, anyagok, ergonómia, perifériák:

Szép nagy, na jó csak nagy. Az anyaghasználatról sok mindent nem írnék, műanyag, enyhén érdesített, jó a fogása, nem csúszkál a kézben, az analóg karok teteje puhább műanyag vagy gumi, plusz Xbox mintára konkáv a test. Érzésre jól összerakott cucc, tekergetésre nem recseg-ropog nyöszörög, de erre majd visszatérünk két év múlva. Méretre jóval nagyobb mint a Switch és nehezebb is: 660 grammot mértem (SD kártya nélkül - hehe). A fogása kényelmes, ami mondjuk teljesen kézméret/emberfüggő, így kicsit szokni kellett, hogy messzebb vannak egymástól az analógok mint a megszokott távolság. Nekem a súlya sem okozott problémát, másfél-két óra után sem kényelmetlen, de ez pozíciófüggő is, én az alátámasztott könyökös fekvejátékot preferálom. A kijelző mind fényerő, mind színek tekintetében nem éppen egy OLED, de nem rossz kategória. Direkt napfényben nem teszteltem, de ki a fene akar direkt napfényben játszani? Mivel csak a legdrágább változat kapott matt bevonatot, érdemes megemlíteni a tükröződést is, ami nincs, csak ha ki van kapcsolva a Deck, amúgy elnyomja a kijelző háttérvilágítása. Irányítási lehetőségből van választék: a szokásos két analóg, XABY gombok, 4 shoulder button (várom a magyar fordítást ehhez, ami nem hangzik hülyén). Kapunk plusz két notebook stílusú tapipadot, négy plusz „pedált” a hátlapra, és van gyro is, valamint természetesen a képernyő is érintős. Persze ezek teljesen szabadon konfigurálhatóak szoftverből. Külső kontrollereket simán kezel, amivel próbáltam: Xbox One, Steam Controller, DualShock 4, és 8bitdo PRO mindegyik simán ment Bluetooth rendszeren keresztül. A kontrollereken kívül próbáltam BT egér+billentyűzettel, sima ügy, és amin meglepődtem, hogy az amúgy mindenre allergiás BT fülesemmel is simán párosodott (H/K FLY TWS, Windows alatt egy oldalon szól, Linux alatt egyáltalán nem) szóval akinek valami normálisabb BT cucca van, azzal biztos működőképes lesz a masina.

Első nekifutás:

A beüzemelés kb. másfél óra volt nálam, ebből egy óra volt nagyjából mire sikerült felimádkozni a gépet az itthoni Wi-Fi-re, de ez nem a Deck hibája volt úgy érzem. Utána simán ment minden, az első indulás kicsit sokáig tartott, aztán frissítés, aztán irány a Steam accountom, és malmozás amíg letöltődik pár játék.

Kompatibilitás

Nem értek meglepetések, mivel 4 éve kizárólag Linuxot használok játékra (is) tisztában voltam vele, hogy ami a Steamen van, annak a 90% simán fut, kivéve a Tim Sweeney féle anticheat-et használók. Szóval aki multizni akar a Decken nézzen utána alaposan, hogy fu -e amivel játszani akar (tömören: Apex fut, Fortnite nem). Nálam többnyire single cuccok, főleg RPG-k, és startégiák mennek, úgyhogy eddig semmivel nem volt probléma amit kipróbáltam (Witcher 3, Fallout 4, Dying Light, Octopath Traveller. Dark Souls 2. Dead Cells, Dirt Rally, XCOM, The Surge 2, Slay the Spire, Fable Anniversary, Rustler). Természetesen folyamatosan jönnek a frissítések, és a Steamen külön kategóriát kapott a kis gép Great on Deck taggel, de bármit ki lehet próbálni, a dolog bármikor bejöhet (az XCOM pl. nem támogatottként szerepel, mégis simán fut).

Akkuidő, mennyi az annyi?

Az attól függ. Mivel kismillió lehetőség van az akkukímélésre, a beépített lehetőségeken kívül (fényerő levétele, framerate korlát, nemsokára jön a képfrissítés állításának a lehetősége, stb.) ugye a játék grafikai beállításaitól is függ hogy mennyi ideig játszhatunk konnektor közelsége nélkül. Nálam a 30 FPS + a TDP visszavétele 10 W-ra kombinációval a komolyabb 3D cuccok mint a Witcher vagy a Fallout 4 medium grafikával simán hozza a fix 30 képkockát és 3,5-4 óra játékidőt. Az indie napokon a 2D-cuccokkal ez simán 5-6 óra. Persze kimaxolva a TDP -t és a grafikát könnyedén le lehet tornászni 1-2 órára az akkuidőt. Ez nem túl sok.

Stabilitás és sebesség:

Eddig nagyjából 50-60 óra játék alatt zéró problémám akadt a stabilitással. A töltési időkkel sincs semmi gáz, bár én a Playstation+Bethesda kombót veszem alapnak, a Fallout töltési ideje nagyjából a harmada a PS4-en tapasztaltnak. (Itt jön képbe ugye az SD kártya kiválasztása).

Mióta megvan a Deck nem játszok sem konzolon, sem asztali PC-n... egyáltalán. Van valami megmagyarázhatatlan vonzereje, ráadásul sokkal kevesebbet kell belefektetni az idődből… Kinek van kedve munka után még leülni a gép / tv elé, mikor kiveszem a táskából a Decket, és simán ott folytatom a játékot ahol "ebédszünetben" abbahagytam. Ja, van desktop mód is, de az meg kit érdekel, amíg nincs Dock? Ami még említésre méltó az a gép hangja, egyrészt ami speakerekből jön, valami fantasztikus, tisztán szól, plusz valami egészen meglepően jó 3D-t tud. A másik hangtól annyira nem vagyok oda, ugyanis a gép hűtése elég zavaró hangú, nem olyan hangos, mint a PS4 (még szép) de valami rohadt idegesítően magas frekivel szól a hűtés hangja. Megfelelő hangerővel, vagy fülessel ezen könnyen lehet segíteni, de erre ugye nem mindig van lehetőség.

Ha esetleg valaki eljutott idáig és kérdése van, ne kíméljen - no megyek is vissza Octopath Travellerezni!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 órája

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

12 órája
8

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

3 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

5 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

6 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

7 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==