[Teszt] Solasta: Crown of the Magister - tömlöctaktika

Solasta: Crown of the Magister - tömlöctaktika

LotharFuchs Róbert2021.06.29. 18:00

Nem mondhatni, hogy el lennénk kényeztetve Dungeons and Dragons szerepjátékokkal, főleg, ha mindezt az ötödik kiadásra (5e) is leszűkítjük. Ezért is dönthetett úgy az Amplitude Studios (akiknek a remek Endless sorozatokat köszönhetjük) társalapítója, Mathieu Girard, hogy egy új csapat élén csatlakozik a klasszikus RPG-k videójátékos reneszánszába.

A D&D-ben jártas olvasó most felhorkanhat, mondván a Larian épp nagyban fejleszti a Baldur’s Gate III-at, ami szintúgy 5e szabályokkal operál. Igen ám, de az ominózus RPG egyrészt jóval komolyabb erőforrásokkal dolgozik, ambícióját tekintve pedig össze sem hasonlítható a tesztalannyal. Másrészt pedig erre még várnunk kell, míg a Solasta elérte az 1.0 mérföldkövét. Legalábbis a fejlesztők szerint.

A nagyjából 15-20 fős csapat érezhetően nem a prezentációra és a történetmesélésre helyezte a hangsúlyt. A madártávlatból még decensen festő karakterek például az átvezetők és dialógusok során (amikből akad bőven) a rossz értelemben repítik vissza a múltba a játékost. A szerény költségvetés persze sok mindenre magyarázat lehet, de arra például nem, hogy miért tartja úgy magát minden szereplő, mint akinek vérvonala minimum öt emberöltő óta non-stop a monitor előtt görnyedt. A párbeszédek többsége inspirálatlan és blőd, pedig a személyiségjegyek szerint változó kommentárokban ott van a potenciál. A sztori is meglehetősen középszerű: az elfek világát egy rejtélyes dimenziókapun át elözönlik az invazív emberek, akiknek a sarkukban ott sziszegnek az alakváltó gyíkemberek (nem vicc!). A konfliktus feloldására természetesen egy misztikus ereklyét, az alcímadó koronát kell megszereznünk, majd mindenféle mágikus kövekkel teleraknunk (ez is ismerős lehet valahonnan).

A kezelőfelület tagadhatatlanul az Endless Space 2 minimalista, és nem mellesleg sci-fi settingre szabott UI-ját örökölte, ami egy fantasy játékban kifejezetten tájidegen. Működését tekintve sem hibátlan: olykor nem vesz be parancsokat, ami egy nem valósidejű játékmenet esetén legfeljebb zavaró, de így 2021-ben akkor is szokatlan probléma. A kamerakezelés is finomításra szorul, ahogy a mentésrendszer is tud kellemetlen meglepetéseket okozni, ha a manuális lehetőséggel nem vagyunk elég alaposak. A pályák közti utazás és a döntések oroszlánrésze súlytalan játékelemek, amit nehéz nem a műfaj kötelezően letudott köreként értelmezni, de cserébe legalább nem is követel sokat a játékostól. A sok negatívum után adódhat a jogos kérdés: érdemes egyáltalán a Solasta-val foglalkozni? A válasz igen, amennyiben a D&D-s karakterfejlesztés és a (körökre osztott) harc az, amiket keresünk benne. Ezekben ugyanis nem rossz.

Bár ezeken a területeken sem adja könnyen magát: legalább tíz óra, mire a karaktereink mechanikai szempontból érni kezdenek, és valódi mélységet tudnak adni az amúgy igen gyakori összecsapásoknak. A pályák többsége vertikálisan is tervezettek, ami szintén pozitívum, az esetek többségében ugyanis taktikázásra is lehetőséget adnak. A jó pozíciókból, lesből való támadások hatalmas előnyt tudnak biztosítani, amire olykor szükség is van. Az ilyen helyeket pedig jellemzően az atletikusabb karaktereink érhetnek el, de akár repülést / falmászást garantáló varázslatokkal és tárgyakkal is lehet trükközni. És ami persze elmaradhatatlan, hogy az egyre bővülő bestiárium ismeretében célirányosabb felszerelés, képesség és mágia felhozatallal növelhetjük a siker esélyét. Ahogy az egy RPG-ben ildomos. Ehhez adódik még a háromállású fényrendszer. A sötét rendszerint rossz, a félhomály középmezőny, a teljes világosság pedig a legjobb találati esélyeket jelenti. A pályák többsége felgyújtható fényforrássokkal rendelkezik, ahogy a mágia is több módot ad a láthatósági viszonyok manipulálására. És persze ezen a linearitáson is csavarhat néha a fantasy keret: vannak lények, amik félnek és sérülnek tőle, ahogy egy elf karakternek sem feltétlenül probléma a vaksötétség. A kaszt repertoár terén még van hova fejlődni, de legalább a meglévőek hűen hozzák a D&D életérzést. Például még hiányzik az amúgy alapvetőnek számító sorcerer kaszt, ám nemsokára ingyenes DLC formájában pótolják. Nincs mód a dual kaszt létrehozására, de a harmadik karakterszinten specializálódhatunk, ami ha nem is radikálisan, de mélyíti embereink egyediségét és használhatóságát. Láttunk már rosszabbat... de jobbat is.

A Solasta: Crown of the Magister ugyan jobb pillanataiban a klasszikusokat idézte, de lássuk be, az sosem túl hízelgő, ha alkalmi szinten is csak 15-20 éves játékokhoz tud felkapaszkodni. Sok hibája van, amiknek egy része minden bizonnyal javítva lesz, de legalább ugyanennyi, ami nem. Nem fog díjakat nyerni a sztorival, a dialógusaival, sem a narráció terén. Ugyanakkor a csaták élvezetesek tudnak lenni, ahogy a D&D viszketést is tudja enyhíteni... legalább a Baldur’s Gate III érkezéséig. Erre azonban a jelen állapotában kicsit drága mulatság a maga 30+ eurós árcédulájával. Pár hónap múlva azonban a műfaj harcias rajongóinak egy kellemes mellékküldetés lehet.

Pontosan
6
Platform: PC | Kiadó / Fejlesztő: Tactical Adventures / Tactical Adventures | Megjelenés: 2021. május 27. | Ár: 32€ (Kb. 11200 Ft)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

16 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==