Egy ösvényen haladsz az erdőben. Ennek az ösvénynek a végén van egy kunyhó. És ennek a kunyhónak a pincéjében ott van egy Hercegnő. Azért vagy itt, hogy végezz vele. Ha nem teszed meg, a világnak annyi.
A Slay the Princess a tavalyi évben már futott egy igencsak sikeres kört, ahol jutott számára bőven az üdvrivalgásból – a cikk szempontjából talán nem spoiler elárulni, hogy cseppet sem érdemtelenül. Akkor azonban csak a PC-s közönség kapott a Black Tabby Games játékából, így mindenképpen örömteli, hogy az éppen ma megjelent The Pristine Cut kiadásnak köszönhetően immáron a konzolos közönség is megismerkedhet a súlyos döntésekkel teli vizuális regénnyel, amely teljesen a feje tetejére állítja a klasszikus “mentsd meg a hercegnőt a toronyból!” premisszát.

A történet kiindulási pontja tehát adott, amely rögtön felvet jó néhány dilemmát. Ki ez a Hercegnő? Miért van bezárva? És mi történik, ha kiszabadul onnan? A fejlesztők persze ügyesen gondolkodtak a játékos fejével, így ezeket a kérdéseket rögtön neki is hajíthatjátok az utatokat kísérő Narrátornak, aki hiába öltötte magára a mindentudó jelleget, gyors válaszokat semmiképp se várjatok tőle. Bárhogy is döntötök, hamarosan megérkeztek annak a bizonyos kunyhónak annak a bizonyos pincéjébe, és valamilyen úton-módon jó eséllyel meg is fogtok halni. És igazán itt kezdődik a Slay the Princess.

…mert hogy újból az erdőben ébredsz majd, ahol ugyanaz a Narrátor fogja elmondani neked ugyanazt a szöveget, de te mégis emlékezni fogsz mindenre, ami korábban történt. És ami újabb csavart visz a történetbe, az az, hogy nemcsak te, hanem a Hercegnő is, ami egyben lehetőséget ad arra, hogy megpróbáld feloldani ezt a feloldhatatlannak tűnő szituációt. Hiszel neki? Megbízol benne? És a Narrátorban? Nagyon nehéz konkrétumok nélkül beszélni a Black Tabby Games alkotásáról, így legyen elég annyi, hogy nem egyszer, és nem is kétszer fogsz végigmenni ezen a cikluson, az pedig, hogy a körülötted lévő világ, valamint a Hercegnő milyen személyiséget (sőt, alakot!) vesz fel, az kizárólag a választásaidon fog múlni. És ami a legfontosabb: nincsenek jó és rossz döntések, csupán utak, melyek közül az egyik erre, a másik pedig amarra vezet, a Slay the Princess pedig úgy lett felépítve, hogy egy végigjátszáson belül mindegyiken csak egyetlen alkalommal mehetsz végig, így egészen biztos, hogy minden egyes alkalommal teljesen más szituációba fogsz keveredni. És így minden egyes alkalommal egy nagyon picivel többet fogsz megtudni arról, hogy mi is folyik itt tulajdonképpen.

Jellegéből adódóan hiába nem mondható klasszikus videójátéknak, a Slay the Princess bizony mindenféleképpen egy újabb hatalmas diadala a videójátékos történetmesélésnek, nagyjából hasonló vonalon mozogva, mint a szintén zseniális Immortality. Hiába ugyanis az előre meghatározott panelek, az interaktivitás, a döntési helyzetek, meg persze a tálalás miatt ez az élmény semmilyen más formában nem működne. A “megbízhatatlan narrátor”, mint írói eszköz ilyesfajta alkalmazása például már önmagában megérdemel egy kalaplengetést, de az sem éppen gyenge húzás, ahogy az egyes ciklusokkal újabb és újabb belső hangok jelennek meg, alaposan ráerősítve a főhős dilemmáira. Ezekből jó néhány akad, mint ahogy utakból és Hercegnőkből is nagyjából két tucat, így egészen biztosan nem lesz két ugyanolyan végigjátszás – és akkor még a különböző befejezésekről nem is beszéltünk.

A The Pristine Cut (amely a Steamen ingyenes frissítésként is elérhető az alapjátékhoz) alaposan megtoldja egyébként az eredetit, hiszen jó néhány új, illetve kibővített történetszálat kaptunk, valamint egy teljesen új befejezés is elérhető, így a nagyjából 3 órás egyszeri végigjátszás a sokszorosára tud nőni az újabb nekifutásokkal. Természetesen az új útvonalak is megkapták az egyszerű, de roppant stílusos ceruzarajzos animációkat, Jonathan Sims és Nichole Goodnight színvonalas szinkronját, valamint a szintén minőségi nagyzenekari aláfestés is új témákkal bővült. Egy szó mint száz: a tartalom mennyiségére sem lehet panasz – na, nem mintha egy ennyire egyedi, és ennyire erős újrajátszhatósággal rendelkező cím esetében ez jogos kritika lett volna a korábbiakban.

A Slay the Princess egy horrorjáték, de olyasfajta, amilyennel egészen biztosan nem találkoztál még. Nemcsak a titokzatos alaphelyzet válik egyre hátborzongatóbbá a történet előrehaladtával, hanem magának a történetmesélésnek a puszta módja is olyan kreatív csavarokat tartogat, amihez hasonlót ritkán tapasztalni videójátékban. Szórakoztató? Félelmetes? Elgondolkodtató? Ez csak a döntéseiden múlik. Egyvalami azonban biztos: az a Hercegnő, akire számítasz, most egészen biztosan egy másik kastélyban van…
PLATFORM PC, PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ Serenity Forge FEJLESZTŐ Black Tabby Games
MEGJELENÉS 2024. október 24. ÁR €17,99