[Teszt] Recompile

Recompile

WarhawkLusztig Zsolt2021.09.09. 23:30

Két módon lehet a Recompile-t értékelni, egyrészt nézhetjük egyszerűen önmagában, felsorolva erényeit és hibáit, másrészt összevethetjük azzal, amit a fejlesztők ígértek, ami a virtuális doboz hátulján szerepelne. Én most eltekintenék az utóbbitól, méghozzá azért, mert az, ami például a játék Steam oldalán szerepel, az vagy irreleváns, vagy erős túlzás, vagy egész egyszerűen nem igaz. Arra viszont mindenképp jó, hogy keretet adjon ennek a tesztnek, mert dacára a be nem váltott ígéreteknek a Recompile ha nem is tökéletes (oké, vagy nem is kifejezetten jó), azért egy kedvelhető kis alkotás lett.

A két John

Kezdjük például ott, hogy metroidvaniaként hivatkoznak rá és bár értem miért, de még akkor is, ha már végtelenül elinflálódott ez az egyébként is erőszakkal létrehozott stílus, a Recompile csak szeretne az lenni. Viszont számomra az, hogy a pályák bizonyos részein el vannak helyezve újabb és újabb képességek és fegyverek, attól még nem fogom annak nevezni. Márpedig itt ez történik, olyannyira, hogy bármennyire is próbál minket a játék rávenni, hogy igenis fedezzünk fel, induljunk a négy lehetséges irány bármelyikébe el, igazából van egy, valószínűleg a fejlesztők által is végigpróbált útvonal és minden attól eltérő előbb-utóbb megugorhatatlan akadályt gördít elénk. Méghozzá szó szerint, mert ha valaki van annyira peches, hogy mondjuk a piros helyett először a zöld irányba indul el (ami teljesen elképzelhető, inkább csak egyfajta érzés, hogy a piros legyen az első célpont, nem tudatos iránymutatás a játék részéről), akkor csak az adott fejezet legvégén, a főellenfél előtt tudatosul azzal, hogy hiányzik repertoárjából egy kritikus képesség, melynek hiányában egész egyszerűen nem tud a legyőzendő programhoz eljutni – és mindenféle teleport lehetőség hiányában kénytelen több pályányit visszagyalogolni és ugrálni, hogy a megfelelő irányba indulhasson el.

A két John

Így igazából ez egy, a szabadság látszatával kecsegtető, de egyébként igenis erősen behatárolt platformer-akciójáték, viszont ha erről az oldalról szemléljük, akkor meg az lesz zavaró, hogy másik, még ha nem is létszükséglet, de kifejezetten fontos fejlesztéseket úgy eldugtak, hogy simán elmehetünk mellettük és ennek megint később isszuk meg a levét. Saját példa, rögtön az első pályacsomagnál - ami még egyszer: a piros - én otthagytam egy képességet (sajnos a térkép se volt nagy segítség ezek számontartásában), mely a fejezet végén lévő főellenségnél ütött vissza, tucatnyi újraéledés után lényegében csak egy programhibát kihasználva tudtam legyőzni, majd később kiderült, hogy ezen képesség használatával az izzasztó csata kifejezetten egyszerű lett volna. Szóval: tessék megpróbálni olvasni a térképet és mivel az nem jelzi, hogy mennyi van meg, legalább észben tartani, hogy mennyi fegyvert és fejlesztést szedtünk össze!

A két John

A vicces az egészben az, hogy bár eddig leginkább a különböző csatákat hoztam fel példának, a Recompile-ban alapvetően nem ezek vannak túlsúlyban, ez bizony (újabb identitászavart felvállalva) inkább egy ügyességi játék – vagy legalábbis az szeretne lenni. Bizony, itt is vannak problémák, leginkább az, hogy egész egyszerűen a kamerakezelés, illetve az irányítás komoly akadályokat tud elénk görgetni, előbbi hajlamos elég rossz szögben mutatni az előttünk lévő akadályokat, utóbbi pedig korántsem annyira dinamikus és pontos, amilyennek egy ilyen játéknál lennie kellene.

És a fenti problémák azért különösen fájóak, mert máshol viszont kifejezetten jól sikerült ez a játék. Ezek egyike a vizualitás, nem is feltétlen technológiai oldalról (azért a képekre nézve látszik, hogy nem ez olvasztja el az újgenerációs konzolokat, vagy a méregdrága videókártyát), hanem stílusában. Ez a mértani formákkal tömött, alapvetően sötét, neonhatású fényekkel bevilágított világ, szerintem kifejezetten ízléses lett, később pedig kifejezetten szexi világokat és effekteket kapunk, dacára a nehézkes irányításnak öröm járkálni és ugrálni ezeken a helyszíneken, már-már tényleg egy számítógép belsejében érezhetjük magunkat.

A két John

Ez pedig a játék másik nagy és jól sikerült dobása, ugyanis a Recompile minden eseménye egy másodperc alatt zajlik le, egy öntudatra ébredt AI-t irányítva fedezzük fel és próbáljuk újra életre lehelni ezt a haldokló digitális világot – úgy, hogy közben „odakint” valós emberek várják, hogy történjen valami. Közben pedig különböző memóriafoszlányokat szedhetünk össze (írott formában), melyek elmesélik, hogy mi is történt itt, amit pedig mesélnek, az rendkívül megkapó, jól megírt, olyan dolog, amit érdemes összegyűjteni és végigolvasni. És nem csak azért, hogy teljes képet kapjunk a történetről, hanem azért is, mert a Recompile-nak van vagy fél tucat különböző befejezése és bár mindegyiket egy furcsa, hibrid-szöveges formában ad elő, de kellően érdekesek ahhoz, hogy látni akarjuk őket egytől egyig. Szerencsére ez nem igényel nagyon komoly erőfeszítést, amennyiben az egyes fejezetekben összeszedtünk megfelelő mennyiségű emlékfoszlányt, lényegében mi választhatjuk ki, hogy melyik befejezést „töltsük be”, majd annak lefutása után visszakerülünk az utolsó pályarészbe, így egy pillanat alatt elindíthatjuk a következőt.

A két John

Az pedig, hogy egy számítógép belsejében vagyunk nem csak a játék vizualitásában és történetében érezhető, hanem a „nagy dobásban”, amit szándékosan a végére hagytam, mert valóban egész ügyes dolog. A Recompile világa ellenséges programok és nehezen eltalálható platformok mellett különböző puzzle feladványokat is rejt, a tematikánál maradva kis kapcsolókat kapcsolgatva kell elindítanunk bizonyos dolgokat. Mely kapcsolók a klasszikus ÉS/VAGY/NEM vonalon mozognak, azaz egyikhez elég például egyik oldalról küldenünk a jóságot, másiknál mindegyik csatlakozott oldalról kapnia kell, harmadik pedig, izé, akkor működik amikor nem, tetszik érteni, ugye? Vannak egyszerűbbek és vannak nehezebbek, viszont ha már úgyis kis digitális szösszenetek vagyunk, miért kellene a szabályok szerint játszanunk? Itt kerül a képbe a recompile-mód, egy gombnyomásra „lefagy” a világ, mi pedig egy célkeresztet irányítva keringhetünk. Ha egy ilyen kapcsolót jelölünk ki, akkor (bizonyos, felszedhető képesség birtokában) akár át is állíthatjuk, lényegében meghackelve a feladványokat, így téve egy-egy komolyabb puzzle-t nevetségesen egyszerűvé. Sőt, ha kellően ügyesek vagyunk, akkor olyan fejlesztéseket is találunk, mely az ellenfeleket egy „gombnyomásra” megöli, vagy akár a mi oldalunkra állítja. A csavar az, hogy minden komolyabb műveletnek bitekben mért ára van, melyet viszont csak a lelőtt ellenfelek adnak, így azért nem alakíthatjuk át a világot kedvünkre.

Dühös vagyok, nagyon dühös, mert a Recompile kevés, de komoly dolgon csúszik el, miközben ott van mellette egy olyan különleges világ, történet és játékmeneti trükk, amiért szívem szerint ajánlanám az arra fogékonyaknak. Így is azt mondom, hogy érdemes lehet betölteni, de azért biztos nem ez lesz az a játék, mely leformázza az agyunkat. Sajnos.

Pontosan
7
Platform: PC, PlayStation 5, Xbox Series X|S (tesztelt)
Fejlesztő: Phigames | Kiadó: Dear Villagers
Megjelenés: 2021. augusztus 19. | Ár: 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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

Amikor az Angry Video Game Nerd és a Commodore 64 találkoznak

A Nerd éppen a C64 felhozatalt szemelte ki a következő bemutató témájaként.

10 órája

PlayStation-re is jön az art of rally

Direkt írtuk kisbetűvel, bár ez az oldal layoutján nem látszik, így van a hivatalos neve a játéknak.

13 órája
1

Lost Judgment

A Lost Judgment a Yakuza széria mellékága, amely a japán alvilági viszontagságok helyett, egy magánnyomozó életébe enged bepillantást. A második rész folytatja az előd hagyományait, és az anyasorozat rajongóit sem hagyja lógva. Teszteltük a játékot.

14 órája
1

A Netflix új játékában is véresen hentel Kate a méregzsák

A Kate: Collateral Damage az akciódús filmet követi stílusban és játékmenetben.

15 órája
1

Októberben korai hozzáférésben játszható a Shelter alkotói által készített Book of Travels

A játék amúgy a TMORPG címkét kapta a játék zsánerének meghatározásánál.

15 órája

A hét egyik legjobb trailerét hozza a The Plane Effect

A melankolikus narratív kalandjáték igényes videóval ünnepli a megjelenést.

19 órája
3

Samudra: tengeri szeméthegyekre hívja fel a figyelmet a gyönyörű 2D platformer

A játék az Unity ösztöndíjas fejlesztéseként szeptember végén érkezik.

20 órája

A Heroes stílusát keveri zsiványkodással a The Dragoness

Command of the Flame alcímmel készül a játék, amiből demót is tudunk mutatni.

21 órája
3

Konzolokra is megjelent a Gaijin sztalker-pótléka, a Shadow of Kurgansk

Bár a játék inkább kuriózumnak tűnik, mint trónkövetelőnek.

1 napja
1

Szuper összehasonlító traileren az Alan Wake Remastered

A friss változat csap össze az Xbox 360 kiadással.

1 napja
6

Lost in Random

Az EA Originals által felkarolt egyedi játékok sorába tökéletesen simul be a Lost in Random, melyben Tim Burton stílusa elegyedik a valós idejű és körökre osztott harcok keverékével.

1 napja
8

Perfect Dark: Crystal Dynamics x The Initiative

A modern Tomb Raider trilógia és a Marvel's Avengers alkotói segítenek be a Microsoft sztárstúdiójának a Perfect Dark fejlesztésének további munkálataiban.

1 napja
9

Switch Online: N64 és Genesis címekkel?

Feltéve, hogy előfizetünk az Expansion Pack névre keresztelt új előfizetési csomagra. Indulás a tervek szerint még idén októberben.

1 napja
11

A Super Mario Bros. szinkronhangjai

Az animációs film jövő év végén kerülhet a mozikba. Most pedig azt is megtudhattuk, hogy kik kölcsönzik majd a hangjukat kedvenc karaktereinknek.

1 napja
8

Splatoon 3: a Mammalianok visszatérnek

Friss mozgóképpel jelentkeztek az Inkling kutatólaborból, a vizsgált lények pedig szőrösek. Nagyon. Jövőre trilógiává bővül a sorozat!

1 napja

Metroid Dread: a rettegés hangjai

Természetesen a pár napon belül érkező 2D metroidvánia sem maradhatott ki a műsorból. Sounds of Dread címmel hozott új kedvcsináló mozgóképet.

1 napja

Triangle Strategy megjelenési dátum!

A HD-2D látványvilágával érkezik a Final Fantasy Tactics szellemi örököse jövő év márciusában! A próbakör visszajelzéseire reagáltak.

1 napja
1

Hyrule Warriors: Guardian of Remembrance kiegészítő

Alig több, mint egy hónap múlva érkezik az Age of Calamity második tartalmi bővítése új történetszállal. karakterekkel és helyszínekkel.

1 napja

Voice of Cards: a NieR alkotójától

The Isle Dragon Roars alcímmel és Yoko Taro kreatív irányításával érkezik egy kártyákra építő új szerepjáték. A próbakör már most elérhető!

1 napja

Monster Hunter Rise: Sunbreak bejelentés

Masszív kiegészítőt kap az idén márciusban megjelent Switch exkluzív szörnyvadászat jövő nyáron! Itt vannak az első információk.

1 napja