[Teszt] Recompile

Recompile

WarhawkLusztig Zsolt2021.09.09. 23:30

Két módon lehet a Recompile-t értékelni, egyrészt nézhetjük egyszerűen önmagában, felsorolva erényeit és hibáit, másrészt összevethetjük azzal, amit a fejlesztők ígértek, ami a virtuális doboz hátulján szerepelne. Én most eltekintenék az utóbbitól, méghozzá azért, mert az, ami például a játék Steam oldalán szerepel, az vagy irreleváns, vagy erős túlzás, vagy egész egyszerűen nem igaz. Arra viszont mindenképp jó, hogy keretet adjon ennek a tesztnek, mert dacára a be nem váltott ígéreteknek a Recompile ha nem is tökéletes (oké, vagy nem is kifejezetten jó), azért egy kedvelhető kis alkotás lett.

A két John

Kezdjük például ott, hogy metroidvaniaként hivatkoznak rá és bár értem miért, de még akkor is, ha már végtelenül elinflálódott ez az egyébként is erőszakkal létrehozott stílus, a Recompile csak szeretne az lenni. Viszont számomra az, hogy a pályák bizonyos részein el vannak helyezve újabb és újabb képességek és fegyverek, attól még nem fogom annak nevezni. Márpedig itt ez történik, olyannyira, hogy bármennyire is próbál minket a játék rávenni, hogy igenis fedezzünk fel, induljunk a négy lehetséges irány bármelyikébe el, igazából van egy, valószínűleg a fejlesztők által is végigpróbált útvonal és minden attól eltérő előbb-utóbb megugorhatatlan akadályt gördít elénk. Méghozzá szó szerint, mert ha valaki van annyira peches, hogy mondjuk a piros helyett először a zöld irányba indul el (ami teljesen elképzelhető, inkább csak egyfajta érzés, hogy a piros legyen az első célpont, nem tudatos iránymutatás a játék részéről), akkor csak az adott fejezet legvégén, a főellenfél előtt tudatosul azzal, hogy hiányzik repertoárjából egy kritikus képesség, melynek hiányában egész egyszerűen nem tud a legyőzendő programhoz eljutni – és mindenféle teleport lehetőség hiányában kénytelen több pályányit visszagyalogolni és ugrálni, hogy a megfelelő irányba indulhasson el.

A két John

Így igazából ez egy, a szabadság látszatával kecsegtető, de egyébként igenis erősen behatárolt platformer-akciójáték, viszont ha erről az oldalról szemléljük, akkor meg az lesz zavaró, hogy másik, még ha nem is létszükséglet, de kifejezetten fontos fejlesztéseket úgy eldugtak, hogy simán elmehetünk mellettük és ennek megint később isszuk meg a levét. Saját példa, rögtön az első pályacsomagnál - ami még egyszer: a piros - én otthagytam egy képességet (sajnos a térkép se volt nagy segítség ezek számontartásában), mely a fejezet végén lévő főellenségnél ütött vissza, tucatnyi újraéledés után lényegében csak egy programhibát kihasználva tudtam legyőzni, majd később kiderült, hogy ezen képesség használatával az izzasztó csata kifejezetten egyszerű lett volna. Szóval: tessék megpróbálni olvasni a térképet és mivel az nem jelzi, hogy mennyi van meg, legalább észben tartani, hogy mennyi fegyvert és fejlesztést szedtünk össze!

A két John

A vicces az egészben az, hogy bár eddig leginkább a különböző csatákat hoztam fel példának, a Recompile-ban alapvetően nem ezek vannak túlsúlyban, ez bizony (újabb identitászavart felvállalva) inkább egy ügyességi játék – vagy legalábbis az szeretne lenni. Bizony, itt is vannak problémák, leginkább az, hogy egész egyszerűen a kamerakezelés, illetve az irányítás komoly akadályokat tud elénk görgetni, előbbi hajlamos elég rossz szögben mutatni az előttünk lévő akadályokat, utóbbi pedig korántsem annyira dinamikus és pontos, amilyennek egy ilyen játéknál lennie kellene.

És a fenti problémák azért különösen fájóak, mert máshol viszont kifejezetten jól sikerült ez a játék. Ezek egyike a vizualitás, nem is feltétlen technológiai oldalról (azért a képekre nézve látszik, hogy nem ez olvasztja el az újgenerációs konzolokat, vagy a méregdrága videókártyát), hanem stílusában. Ez a mértani formákkal tömött, alapvetően sötét, neonhatású fényekkel bevilágított világ, szerintem kifejezetten ízléses lett, később pedig kifejezetten szexi világokat és effekteket kapunk, dacára a nehézkes irányításnak öröm járkálni és ugrálni ezeken a helyszíneken, már-már tényleg egy számítógép belsejében érezhetjük magunkat.

A két John

Ez pedig a játék másik nagy és jól sikerült dobása, ugyanis a Recompile minden eseménye egy másodperc alatt zajlik le, egy öntudatra ébredt AI-t irányítva fedezzük fel és próbáljuk újra életre lehelni ezt a haldokló digitális világot – úgy, hogy közben „odakint” valós emberek várják, hogy történjen valami. Közben pedig különböző memóriafoszlányokat szedhetünk össze (írott formában), melyek elmesélik, hogy mi is történt itt, amit pedig mesélnek, az rendkívül megkapó, jól megírt, olyan dolog, amit érdemes összegyűjteni és végigolvasni. És nem csak azért, hogy teljes képet kapjunk a történetről, hanem azért is, mert a Recompile-nak van vagy fél tucat különböző befejezése és bár mindegyiket egy furcsa, hibrid-szöveges formában ad elő, de kellően érdekesek ahhoz, hogy látni akarjuk őket egytől egyig. Szerencsére ez nem igényel nagyon komoly erőfeszítést, amennyiben az egyes fejezetekben összeszedtünk megfelelő mennyiségű emlékfoszlányt, lényegében mi választhatjuk ki, hogy melyik befejezést „töltsük be”, majd annak lefutása után visszakerülünk az utolsó pályarészbe, így egy pillanat alatt elindíthatjuk a következőt.

A két John

Az pedig, hogy egy számítógép belsejében vagyunk nem csak a játék vizualitásában és történetében érezhető, hanem a „nagy dobásban”, amit szándékosan a végére hagytam, mert valóban egész ügyes dolog. A Recompile világa ellenséges programok és nehezen eltalálható platformok mellett különböző puzzle feladványokat is rejt, a tematikánál maradva kis kapcsolókat kapcsolgatva kell elindítanunk bizonyos dolgokat. Mely kapcsolók a klasszikus ÉS/VAGY/NEM vonalon mozognak, azaz egyikhez elég például egyik oldalról küldenünk a jóságot, másiknál mindegyik csatlakozott oldalról kapnia kell, harmadik pedig, izé, akkor működik amikor nem, tetszik érteni, ugye? Vannak egyszerűbbek és vannak nehezebbek, viszont ha már úgyis kis digitális szösszenetek vagyunk, miért kellene a szabályok szerint játszanunk? Itt kerül a képbe a recompile-mód, egy gombnyomásra „lefagy” a világ, mi pedig egy célkeresztet irányítva keringhetünk. Ha egy ilyen kapcsolót jelölünk ki, akkor (bizonyos, felszedhető képesség birtokában) akár át is állíthatjuk, lényegében meghackelve a feladványokat, így téve egy-egy komolyabb puzzle-t nevetségesen egyszerűvé. Sőt, ha kellően ügyesek vagyunk, akkor olyan fejlesztéseket is találunk, mely az ellenfeleket egy „gombnyomásra” megöli, vagy akár a mi oldalunkra állítja. A csavar az, hogy minden komolyabb műveletnek bitekben mért ára van, melyet viszont csak a lelőtt ellenfelek adnak, így azért nem alakíthatjuk át a világot kedvünkre.

Dühös vagyok, nagyon dühös, mert a Recompile kevés, de komoly dolgon csúszik el, miközben ott van mellette egy olyan különleges világ, történet és játékmeneti trükk, amiért szívem szerint ajánlanám az arra fogékonyaknak. Így is azt mondom, hogy érdemes lehet betölteni, de azért biztos nem ez lesz az a játék, mely leformázza az agyunkat. Sajnos.

Pontosan
7
Platform: PC, PlayStation 5, Xbox Series X|S (tesztelt)
Fejlesztő: Phigames | Kiadó: Dear Villagers
Megjelenés: 2021. augusztus 19. | Ár: 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

12 órája
11

Heti megjelenések

1 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

1 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

3 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

4 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

4 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

5 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

5 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

5 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

6 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

6 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

6 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

7 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

8 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

8 napja
21

Heti megjelenések

8 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

2024.04.12.
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

2024.04.11.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==