MotoGP21

StingerCsere Krisztián Gábor2021.05.01. 10:00

A RIDE4 tavaly októberi debütálásával már sejteni lehetett, hogy a simcade irányvonalból idén ismét a Grand Prix szimulátorok felé nyomják az olaszok a gázpedált. Így is lett, ami valójában nem igazán nagy meglepetés: a kétkerekű versenyszériákat szinte teljes spektrumában letaroló olasz Milestone idestova lassan már tíz éve szállítja a MotoGP és testvérligáinak virtuális lenyomatát, így menetrendszerűen jósolható volt a MotoGP21 érkezése is. Az egyértelmű, hogy az autóversenyekkel ellentétben ebben tényleg népszerűségnek örvend a csapat – a kérdés csak az, hogy idén miben rejlik az elődhöz képest a fejlődés.

MXGP, Monster Supercross, RIDE, MotoGP és az SBK franchise: több, mint húsz évet átívelő felhozatal – kb. mintha a Codemasters brigádját vennénk alapul, csak épp az autóverseny ligában. A GP megfelelője az F1 széria lenne és alapvetően nincs is fejlődés szempontjából túl nagy eltérés közöttük: mindegyik installáció frissített járgányokra, a nemzetközi szövetség által elfogadott pályaszakaszokra, valamint a realizmus közelségéért felelős elemek szebbé-jobbá-valódibbá tételére törekszik.

Mindazonáltal a Milestone játékai nem épp a könnyed játékmenetéről ismertek, habár valahol ez a zsáner és a valós sport sajátossága is: a tanulási folyamat egy kétkerekű versenyjátéknál (akár simcade, mint a tavalyi RIDE4, akár sim racing, mint a MotoGP széria) teljesen eltérő skillsetet, gondolkodásmódot és gyakorlatot igényel. Az előző szériákkal kapcsolatos nehézségi kifogások többsége pont ezekből származik:

az átlag játékos számára már a játékkal való ismerkedés is túlmegy egy határon,

pedig ez egy kényszerszerű és érthető fal, amit a későbbi sikerek miatt muszáj lerombolni. A MotoGP/RIDE sorozat még az Assetto Corsa és a Project CARS tanulási nehézségein is túltesz, így gyakorlatilag nincs más megoldás, mint elfelejteni szinte mindent, amely az évek során a versenyjátékokból belénk rögzült és a nulláról kezdve gyakorlatilag vissza kell ülni az iskolapadba.

Mi akkor a siker kulcsa? Két dolog. Az egyik a motorversenyek általi ideális ívek újratanulása, illetve ami fajsúlyosabb: a pilóta súlypontjának megfelelő áthelyezése és ezáltal a motor bedöntése. Minden ezen a két tényezőn és a belőlük fakadó helyzetek kezelésén múlik. Tradícionálisan a versenyjátékokban a kanyar előtti fékezés, az ideális ív megtartása és a kigyorsítás hármasának TÖKÉLETES időzítése a győzelem kulcsa – a MotoGP-ben erre tevődik rá súlyként a motor terelésének mozzanata, a kétkerekes kanyarodás és az ehhez szükséges bedöntés. Az ideális kanyarodáshoz viszont a testsúly áthelyezése szükséges, amely azonnali reakció helyett IDŐBE telik és ezt a holtidőt kell szinkronizálni fejben a két kerékből fakadó eltérő ívek hosszával és irányával.

No és itt a probléma. A fentiek már alap szintű elsajátítása is nagy elszántságot és kitartást igényel, ami az ún. definitív selling point az ilyen játékoknál. Ha fogékony vagy az efféle gyakorlásra és kihíváscsomagra, akkor tetszeni fog: ha viszont felhőtlen és fokozatosan nehezedő játékra vágysz, akkor könnyen instaragequit és delete lesz a következmény. Ha elsőre nem tiszta, akkor némi adalék: laikusként, vagy autószim rajongóként számolhatsz azzal, hogy órákig tart majd, míg egyáltalán egy tökéletes kört sikerül futnod és újabb órákat vesz el az is, hogy ezt mondjuk vállalható, nem utolsó helyre elegendő idő alatt tudod teljesíteni (feltételezve, hogy végigjátszod a MotoGP21-ben amúgy teljesen vállalható és a korábbi epizódhoz képest sokkal befogadhatóbb tanulási játékmódot, tutorialokat).

Tapasztaltabb játékosok körében a kötelező körök akár már néhány óra alatt is letudhatóak, így akár már eséllyel lehet a rajtrácsra gurulni (a tavalyi RIDE-hoz képest pl. egyértelmű pozitívum, hogy nem kötelező végigmenetelni a szigorú gyakorláson a fő játékmódok megnyitásához – ráadásul a MotoGP-ben ez az első alkalom, hogy a játék a segítőkész oldalát mutatja). Éééés… ekkor fog érni a második hidegzuhany, ugyanis az első kanyarba időben beérkezni, a versenytársakat kikerülni és adott idő mellett talpon maradni már korántsem olyan “könnyű”, mint az üres aszfaltcsík alkalmával. Ez egy újabb dimenziója a MotoGP21-nek, amit abszorválni kell – ha itt helyt állsz és kitartó vagy, onnantól már esélyed lesz élvezni is a játékot. A fejlődés (esetleges pozitív) élménye jó dolog, de nem feltétlen ennek kellene lennie a fő fókuszban egy motorverseny játéknál (és most itt rugózhatnánk azon, hogy mennyire legyen valami realisztikus, vagy árkád – talán a kettő skálázhatósága az arany középút). Még szerencse, hogy a MotoGP21 újragondolta kicsit az assist rendszer használatát és akár verseny közben, on-the-fly is állítható a motorfék, a kipörgésgátló, vagy a kormányzás. Szintúgy segítség egyébként az idő tekergetésének lehetősége, amely pl. a Supercross 4-el szemben most akár a verseny elejéig visszarántható.

Általában a játékosok döntő többsége nem merül bele a finomhangolásokba, és a MotoGP sem követeli meg ezt: a próbakörök alapján tesz egy megfelelő ajánlást, amely alatt valójában az segítségek engedélyezését és %-os finomhangolását érti. Persze mindent felülbírálhatunk, de alapvetően jól lövi be az intelligencia a határértékeket a próbakörök alapján. Egyébként sincs túl sokféle opció amely rendelkezésre áll, a legtöbben úgyis vagy a karrier módba, vagy az online versenyekbe fognak bele ugrani elsőre (nagyon nincs is másba lehetőség). Utóbbi sajnos csak ilyen egyszeri versenyeket kínál ahelyett, hogy létrehozhatnánk benne online ligákat – itt kicsit hiányérzetünk is támadhat, mármint ami a barátaink, vagy idegenek ellen vívott csatározások sokszínűségét érinti.

A karrier viszont tartalmas, már amennyire egy MotoGP-ben az lehet: túlontúl sokat nem változott az elődhöz képest, a játék által válogatott kihívások mentén lehet a Moto3-as kategóriából egészen a MotoGP elit ligájáig (és a társbajnokságokba, pl. az eMoto-ba) elmanőverezni. Ehhez igénybe vehetjük a gyári csapatokat, de akár sajátot is alapíthatunk, sőt: úgymond junior csapatok létrehozására is lehetőségünk nyílik, ami egy kissé másfajata menedzsment aspektust ad a játéknak. A csapatmenedzsment sajátosságga, hogy a karrier egyengetését a MotoGP gyakorlatilag a játékos kezébe adja: a csapat és a motor folyamatos technikai fejlesztéséhez, a megfelelő előnyöket adó reklámszerződések kezeléséhez külön-külön mérnököket, managereket és elemzőket vehetsz fel, amely ugyan nem túl komplex, de kellő mértékben segít kibillenteni a versenyzés feszült idegállapotából.

MotoGP
21

Ha már a motorok fejlesztési lehetőségeiről is szó esett, íme néhány további apróság, amelyben a MotoGP21 megelőzi elődjét: dinamikus a gumiköpenyek kopása, egy elnyűtt abronccsal sokkal könnyebben csúszik meg a motoros, nehezebb az ívek bevétele és kockázatos a magasabb sebességen történő száguldozás is. Szintúgy fontos tényezőhöz jut az üzemanyag fogyasztás: félig üres tankkal jóval gyorsabban haladhatsz és dinamikusabban vezethetsz, de menedzselni kell a kiállásokat, ha pedig elfogy az üzemanyag, akkor lőttek az első (hehe) helynek is.

Hasonlóan fontos szerephez jut az autószimulátorokból ismeretes fékrendszer hevülése, a széria során először került ez a funkció bele a fizikai modellezésbe, így az agresszív stílustól függően csökkenhet a rendszer hatásfoka - talán mondani sem kell, milyen helyzeteket okozva ezzel. Ami viszont mind közül a legparádésabb, a motor felfüggesztésének látható és hathatós kezelése: sokkal autentikusabb és akkurátusabb a vezetési élmény és végre nem tükörsima aszfaltokon versenyzünk, az összes úthibát, bukkanót és egyenletlenséget átveszi a motor, hatva a fékekre és az irányzékra - ezzel pedig tovább növeli a realizmus hatását.

Ha pedig machzoisták vagyunk és assist nélkül, pusztán ösztönből vezetünk, akkor bizony nincs többé automata “respawn” funkció sem: csak rajtunk áll, hogy milyen gyorsan pattanunk fel a mocira úgy, hogy folytathassuk a versenyt. Hivatalos játék révén a MotoGP21 amellett, hogy követi a nemzetközi szövetség versenynaptárát és pilótáit, a versenyekben hozott szabálymódosításokkal is párhuzamban áll. A játékban ezért helyet kapott a Long Lap Penalty intézménye is, amely az új FIM megegyezés alapján ún. safe pontokat határoz meg a pályák vonalvezetésein, ahol rendszerint 1-2 mp-el lassabb haladásra van lehetőség. Ha a bírák szabálysértést ítélnek meg valakinek, ezekre az ún. safe track szakaszon történő haladásra szólítják fel a versenyzőt, így büntetve időveszteséggel az érintett csapatot.

Minden egyes szezon elején lehetőség van arra,hogy a versenynaptárt vegyük alapul, vagy a saját alternatív menetrendünk alapján lépdeljünk tovább. A pandémia miatt néhány track akár többször is szerepelhet a teljesítendő játékok közt, vagy egyszerűen kikerülhet a naptárból – ettől függetlenül a felhozatal igen széles és ízléses. Mind a húsz hivatalos helyszín képviselteti magát (noha végül csak 19-en zajlik verseny), bekerült a portugál Algarve, emellette néhány egyéb rajongói kedvenc is tiszteletét teszi (Mugello, vagy a Motegi track). Néhányunk kedvencei, mint pl. a Mazda Laguna Seca és még két másik helyszín (Donnington Park és az Automotodrom Brno) úgymond “historical” történelmi trackként van jelen – természetesen elérhető mindegyik versenykategória számára. Ez a fajta generációs visszatekintés egyébként több tucatnyi legendás pilótára és mocijaira is igaz, a felhozatal több, mint bőséges.

Ha már pilóták: a MotoGP21 grafikus szerkesztője lehetőséget nyújt arra, hogy a motor festése mellett a sisakokat, az öltözetet, de még a kiegészítőket is testre szabja, sőt ezeket meg is ossza a közösséggel – szerencsére azonban nem csak a pilóták lettek színesebbek (oké, a fotó mód se kutya), de az ún. Neural AI-re keresztelt intelligenciának köszönhetően gyorsabb, okosabb és tanulékonyabb ellenfelekkel hozhat össze a sors az offline versenyek alkalmával. Ehhez a motor minden cselekvésünket, reakciónkat ellenőrzi és folyamatosan figyeli az AI egymással vívott harcát is, ebből kerekedik ki végül a realtime versenyszellem.

A fentiek alapján szépen fejlődik a Milestone játéka, nem vitás: a változatos felhozatal, a technikai és fizikai motorban tapasztalható fejlődés mind hozzátesz a több évtizedes hagyomány új szintre emeléséhez. A MotoGP21 képében egy sokkal felhasználóbarátibb, engedékenyebb, de még mindig szigorú kihívásrendszerhez hű játékot kapunk a pénzünkért, amely – bár a dinamikus időjárás effekteknek, a 4k UHD felbontásnak (XSX/PS5/PC) és gyorsabb töltési időknek köszönhetően - a legszebb motorverseny jelenleg, de az olyan alma-körte párosítású játékok esetén, mint az Assetto Corsa, vagy a Forza Horizon grafikailag még bőven van mit hoznia. Persze ez mit sem számít, hiszen a zsáner rajongóinak szívéhez végülis a motorozás élményén keresztül visz az út, azt pedig a tavalyihoz képest ismét sikerült egy szinttel feljebb tornászni.

Pontosan
8
Xbox One (X, XSX, XSS) / PS4 (Pro), PS5, PC Steam
Kiadó: Milestone S.r.l. | Fejlesztő: Milestone S.r.l.
Megjelenés: 2021. április 22. | A játékot a Magnew-tól kaptuk tesztelésre!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon, vagy buymeacoffee platformon!

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

EDGE #359 pontszámok

A brit kollégák nem élvezték a falusi kalandot, az ismerős furcsa lények fotózását és a még furcsább idegen lények halomra lövését viszont annál inkább!

8 órája
5

Before Your Eyes

9 órája

Mario Golf: Super Rush áttekintő

Nyáron ismét gyepre lépnek az ismert figurák egy barátságos mérkőzésre, mutatjuk mire számíthatunk!

13 órája

Ratchet & Clank: Rift Apart aranylemezen

A dimenziókat átívelő intergalaktikus kaland elnyerte véglegesnek tekinthető formáját és megindult a tömeggyártás felé!

14 órája
2

Megalakult a Lightforge Games

Ismét egykori Epic Games és Blizzard veteránok csapódtak össze, hogy új fejezetet nyissanak a szerepjátékok világában!

14 órája

Final Fantasy XIV: Endwalker megjelenés

A tíz év epikus történetszálait lezáró új kiegészítőt a PlayStation 5 változat megjelenése készíti elő a hónap végén.

14 órája
2

Hades: érkezhet a PlayStation verzió

A koreai korhatár-besorolás rendszerében tűnt fel a tavalyi év egyik indie sikercímének PlayStation 4 változata.

15 órája

The Falconeer: átszáll új konzolokra?

Az Xbox Series X|S egyik apró exkluzív nyitócíme tűnt fel nemrég a japán digitális piacterek kínálatában PlayStation platformokra.

15 órája

Biomutant: így futnak a mutánsok

Minden platformra külön gameplay előzetest készített össze a fejlesztőcsapat, hogy pontosan tudd mire számíthatsz!

15 órája

Scarlet Nexus: demo érkezik

Egyelőre masszív előzeteseket vehetünk szemügyre, de alig pár héten belül próbakörre is csábít a brainpunk kaland.

16 órája
3

Cozy Grove

A Spyr Fox gyönyörű játékával nyugodabb vizekre evezünk: relaxáció, felderítés, barkácsolás és egy halottakkel teli sziget felfedezése vár ránk - a jó értelemben. Cozy Grove teszt.

18 órája
6

Heti megjelenések

21 órája
1

Podcast #202105

Itt van május podkesztje, énekszó és tánc köszöntse! Zeng és dalol az élet, szállj csak, zeneszó, ének, ébresszed a gamer népet!

2 napja
6

Régi SEGA sikercímek térhetnek vissza

Ez derül ki a japán cég üzleti jelentéséből.

2 napja
11

Folytatódhat a Ghostrunner

Mégpedig az 505 égisze alatt, dupla költségvetésből.

2 napja

Elstartolt a Mass Effect: Legendary Edition

A BioWare egy utolsó launch trailerrel ünnepel.

3 napja
12

Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack

3 napja
3

A Sony súlyosan odavág: huszonöt saját játék készül PS5-re

A jövőképről Hermen Hulst, a PlayStation Studios feje árulkodott.

3 napja
28

Lehet mégis menthetünk majd a Returnalban?

De ez az opció még nem most kerül implementálásra - olvasható ki a finn direktor szavaiból.

3 napja
11

Horgászat, vadászat és kirándulás az Open Country nyílt világában

Az 505 Games egy érdekes nyílt világú koncepciót hoz, többféle mechanikával.

3 napja
1