[Teszt] Legend of Mana - Legendák meséje

Legend of Mana - Legendák meséje

V. Miki2021.07.14. 14:52

Meglátni és megszeretni egy pillanat műve volt. A Legend of Mana 1999-ben jelent meg először PS1-re. Nagyszerű játék volt. Egyrészt mert gyönyörű, ami a remaster (PS4, Switch) kiadásra hatványozottan igaz. Másrészről a Mana sorozatot mindig kedveltem - örülök, hogy a Square az elmúlt években nem feledkezett meg róla.

Először jött a Secret of Mana remake-je, aztán a Collection of Mana Switchre, mindjárt három Mana játékkal, benne az angolul először kiadott Trials of Manával, aminek aztán teljes újrázása is elkészült tavaly. És most itt a sorozat újabb része, a Legend of Mana, ami nekem minden hibája ellenére az egyik kedvenc Mana játékom.

Két okra vezethető ez vissza, a hangulatra és a gameplay-re. A Legend of Manát egy szóval tudnám jellemezni: varázslatos! Varázslatos a minden ízében. Mindjárt a grafikát hadd dicsérjem egy kicsit. Gyönyörű, kiváló stílusban rajzolt hátterek, amelyek leginkább festményeket és nem videojátékokat idéznek. A Mana széria high fantasy világát a dizájn tökéletesen kiszolgálja. A látvány megnyugtatja a szemet és melengeti a lelket. Csakúgy mint a Zene. Igen, így nagybetűvel. Yoko Shimomura muzsikái magasan kiemelkednek a JRPG-s mezőnyből, fülbemászóak, hangulatosak, tökéletes összehangban vannak a világ grafikai dizájnjával. Tényleg varázslatosak. Nem csoda, saját bevallása szerint Shimomurának is ez a kedvenc munkája, amit a remaster kiadásban most újra is hangszereltek, így csodásabb mint valaha.

A grafika és a zene egészen egyedi hangulatot teremt. Bekapcsolod és megszűnik a külvilág, átlépsz egy pihentető, szépséges mesébe. Talán a Dragon Quest XI-nél éreztem hasonlót. Néha jól esik kiszakadni a mindennapi darálóból, megszabadulni a világunk nyűgjétől és bajától, és átlépni és átlényegülni valahová máshova mint tették azt Narnia hősei, amikor a szekrényen keresztül átléptek a varázsföldre. A Legend of Mana az eszképizmus magas foka, és ezt most pozitív értelemben mondom, mert igazán profin kevés játék képes erre.

A gameplay varázslatos egyedisége mai szemmel is rendben van, kiválóan öregedett. Felejtsük el a lineáris történetvezetést. A sztoriba most nem mennék bele, de a lényeg, hogy a játékban a célunk a világ újjáépítése, újjáteremtése lesz. Ennek jegyében lehet a városokat, egyéb helyszíneket megszerezni és újra alapítani a térképet. Ha egy helyet újraépítünk, akkor bemehetünk és ott karakterközpontú kalandokat, küldetéseket szerezhetünk, amelyek jutalma újabb helyszínek megnyitása lesz, ahol újabb kalandok várnak. Mindebből következik, hogy bár kirajzolódik ugyan egy főbb sztori vonal, de valójában a linearitást felrúgva tudunk haladni. És ez nem egy rossz érzés! Járjuk be a régi, már megnyitott helyeket, hátha maradtak ott elhagyott sztorik vagy nyissunk új helyek felé, ahol új kalandok várnak. Édes dilemma! A sztorik kedvesek, szórakoztatóak, szerettem őket. Bár a teljes történetet összetartó koherenciát néha nem éreztem elég erősnek, összességében, a „csak még egyet” érzés szépen működött.

Szóval itt egy szépséges, hangulatos játék, kiváló gameplay-jel. Mégis van egy komoly hibája, ami megtöri a varázst. A Legend of Mana egy tökéletesnek tűnő, kívánatos hamburgerre emlékeztet, amiből hiányzik a hús. A játéknak egyetlen súlyos gyenge pontja a harc. A harc, ami már a Trials of Manánál sem tetszett – pedig ott ugye egy teljes remake-ről beszéltünk – tulajdonképpen teljesen súlytalan. Bemész egy helyre, csapkodod a szörnyeket, amelyek képernyőről képernyőre jelennek meg, de az egész olyan monoton és értelmetlen egy idő után. A remake újdonsága, ami jól jellemzi mennyire komolytalan a harc, hogy egy gombnyomással ki lehet kapcsolni, mindezt következmények nélkül. Ilyenkor persze az öreg JRPG játékosokban bekapcsol az ösztön: de akkor nem fejlődünk, és nem tudunk majd haladni. Én ezt nem tapasztaltam. A harcot kikapcsoltam mert idegesített, amikor labirintusokban ténferegtem, és aztán úgy is maradt. Simán tudtam haladni, a boss-ok sem okoztak nehézséget. Viszont ha súlytalan a harc és könnyű a játék, akkor mi értelme fejleszteni, cuccokat vásárolni? A harci rendszer kidolgozatlansága miatt a fejlődési rendszer is értelmetlen. Ebbe a részbe érdemes lett volna belenyúlni és kicsit nagyobb kihívás elé állítani a játékosokat, mert így a játék inkább hasonlít egy interaktív visuel novel-re mint JRPG-re. Ráadásul a harci rendszer nagyon egyszerű, már 1999-ben sem volt éppen modern, ma meg már inkább ósdinak tűnik. Egy jó dolog azonban mégis van benne, lehet ketten is játszani, ami azért tud szórakoztató perceket szerezni.

Sajnálom, hogy ilyen suta lett a harc és a nehézség, mert ha ezt a részt is jobban megcsinálják egy klasszikus JRPG született volna. Ha a harc izgalma és feszültsége is fontos, akkor lehet van jobb választás a piacon. Viszont ha könnyed, meseszerű kalandra vágysz, akkor érdemes tenni a Legend of Manával egy próbát. Hátha a varázslat téged is magával ragad!

Legend of Mana - Remastered
Square Enix | PC, PS, Switch | 2021. 06. 24.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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

Rekord negyedévvel indította a Sony az új üzleti évet

Az iparágban senki nem produkált még ilyen erős negyedévet ebben az időszakban: a PS5 tovább szárnyal, a PS4 ugyanakkor egyre inkább leköszönőben van.

4 órája
6

Activision Blizzard: visszaesés, csúszás és újabb távozó

A Blizzard elnökének távozását követően megérkezett a kiadó negyedéves üzleti jelentése, amely jó és rossz hírekkel is szolgált.

5 órája
6

Game Pass: augusztus első érkezői

Díjnyertes roguelike szerepjátékok. Pihentető logikai címek és némi extrémsport. Többek között ezzel bővül hamarosan a szolgáltatás!

23 órája
12

Távozik a Blizzard elnöke

Az elmúlt hetek botrányai után J. Allen Brack távozik a vezetői posztról, helyét Jen Oneal és Mike Ybarra veszik át.

1 napja
12

A Sony nemet mondott a McDonalds nem túl csinos PS5 kontrollereire

Különleges ajándékkal készült az 50. évfordulóra az ausztrál McDonalds - a gond csak az, hogy elfelejtettek engedélyt kérni.

1 napja
19

Újabb hihetetlen mérföldkövet léptek át a Grand Theft Auto V eladásai

A Take-Two bejelentette, hogy sikerjátékuk átlépte a 150 millió eladott példányt.

1 napja
4

Minden eddiginél nagyszabásúbb játékon dolgoznak az Astro Bot fejlesztői

Elindult a Team Asobi honlapja, amely belengeti a stúdió következő projektjét is.

1 napja
2

Heti megjelenések

2 napja
2

Aranylemezen a King's Bounty 2

Gameplay videót is kapunk a befejezett játékfejlesztés híre mellé.

2 napja
3

A világ és a tennivalók mutatkoznak be a Tales of Arise trailerében

A Tales of sorozat a következő epizód megjelenésére hangol.

2 napja
2

Iparági szakértő szerint a Cyberpunk 2077 nincs jó pályán a felemelkedéshez

A CD Projekt le van maradva a Cyberpunk 2077 gatyába rázásával.

2 napja
19

SkateBird: egy hónap még a keltetőben

A madaras-gördeszkás indie csoda csúszik egy kicsit.

2 napja

A Valve szerint a Steam Deck a bukott Steam Machine PC-k tanulságaiból nőtte ki magát

A sikerhez pedig kell a Linux támogatás és a Proton réteg.

3 napja
4

Life is Strange: True Colors - íme a kisváros

Bemutatkozik Haven Springs.

3 napja
2

A PC-s Game Pass előfizetők butább verziót kaptak a The Ascent-ből

De nincs ok az aggodalomra, a készítők már rajta is vannak az ügy megoldásán.

3 napja
9

Hivatalos támogatást kaptak a Half-Life 2 remasterén dolgozó rajongók

A HL2 Update készítői remasterelik az egész játékot.

3 napja
2

Hétvégi program: repüld be a klasszikus 3D kedvenceid pályáit, böngészőből

Mario, Zelda, Metroid, Final Fantasy, Counter Strike... noclip módban.

3 napja

Minden jel szerint jövő évre csúszik a Horizon Forbidden West megjelenése

Hivatalos bejelentés még nem történt. De csak idő kérdése valószínűleg.

4 napja
30

Nextgen látványt villant a FIFA 22 új trailere

Mozgásban a HyperMotion Technology!

4 napja
1

Visszavonjuk az előkészületben lévő Hideo Kojima interjúnkat

Az internet kollektív tudata úgysem bírná el az anyag mélyen szántó, intim szellemiségét.

4 napja
12