I Saw Black Clouds

VegaNagy-Sz. Ferenc2021.04.12. 19:00

A Wales Interactive full motion videoi témaválasztásukban jóval szélesebb skálát járnak be, mint játékmenetükben. Utóbbiak tekintetében általában két megoldás jellemző a kiadó játékaira, vagy párbeszédeken keresztül próbáljuk befolyásolni az élőszereplős történetek kimenetelét, vagy az akció kellős közepén kell rövid idő alatt két opció közt választani és ezzel formálni a sztorit. Az I Saw Black Clouds ez utóbbi kategóriába tartozik, ami azt jelenti, hogy nagyjából ugyanazt tudja, amit a kilencvenes évek közepének hasonló címei, csak épp a témaválasztásával próbál valami váratlant húzni.

A gyász ugyanis valljuk be, viszonylag ritkán szerepel a népszerű videojátékos témák között, itt pedig ez került a középpontba. Egy barátnőnk halála után egyszerre próbáljuk feldolgozni a történteket és kinyomozni, hogy miért lett öngyilkos. Az I Saw Black Clouds mint film (merthogy muszáj eként is tekinteni rá) kimondottan zavaros: belekap a különböző témákba, aztán hirtelen váltással teljesen váratlan helyzetbe hozza a szereplőket. Na nem úgy, mint egy David Lynch filmben, inkább mint egy álomban, vagy még inkább, mint egy rosszul, átgondolatlanul megírt sztoriban. Az események egymásutániságát ugyanis nem mindig érezzük indokoltnak, még a játék kétharmadánál bejövő hatalmas csavar is csak a kontextust tisztázza, a miérteket nem.

Döntéshozós játékról lévén szó, azt gondolhatnánk, hogy azért a furán összekötött helyszínek, történések és jelenetek, mert a választott opciók ilyen irányba viszik a történetet. A probléma azonban az, hogy a döntések teljes egészében nélkülözik az előkészítést. Nem olyan szituációkban dönthetünk, ahol értelmes elágazásokat lehetne nyitni, sokkal inkább előzmény és gyakran kontextus nélküli, információhiányos helyzetekben, ahol nem érezzük semmi súlyát, hogy melyik opciót válasszuk. Ahelyett, hogy beszélgetésekben lenne két markánsan különböző lehetőségünk a választásra, bedobnak például minket egy elhagyatott épületbe, és megkérdezik, hogy jobbra vagy balra (ugyanúgy néz ki minden folyosó - honnan tudjam?), vagy úgy kutattatnak át velünk egy szobát, hogy bármilyen vizuális segítséget adnának arról, hogy hol érdemes keresgélni. Éppen ezért hamar azt fogjuk érezni, hogy nem is igazán van következménye annak, hogy mit választunk, ami persze csak félig igaz, mert nyilván a háttérben olyan fastruktúra működik, amit el sem tudunk képzelni, csak épp nem érezzük azt játék közben, hogy lenne kapcsolat a döntések és a történések között. Az különösen sokkoló, amikor a vége felé elkezdenek megjelenni a lezáratlan szálak. Az egyik opció vezet valahová, a másik lehetőséget kiválasztva pedig megkapjuk, hogy ez biztosan nem így történt, és visszatölt a játék arra a pontra, ahol ebből a "kettőből" választhatunk újra. Egy döntéshozós játékban teljesen megbocsáthatatlan, ha bizonyos opciók kimenetele nincs lekezelve.

Ami a kicsit kusza sztorit illeti, tulajdonképpen érdekes a maga módján, bár a gyász feldolgozása hamar átcsap egy középszerű szellemtörténetbe, hogy aztán a már említett csavarral teljesen újraértelmeződjön minden addigi jelenet. Amiben valóban impresszív az I Saw Black Clouds, hogy tényleg sok elágazással dolgozik, a jó másfél órás végigjátszás alatt a hatszáz jelenetből nagyjából a negyedét fogjuk látni, aki tehát szeretne elmélyülni benne, az valóban elő tudja csalni a történések meglehetősen különböző értelmezéseit és kifutásait, de a négy különböző befejezésért is meg kell izzadni. A Supermassive Games játékaiban szereplő skálákat és a karakterek közötti viszony számszerűsítését itt is átvették kicsit más formában, de ez látszik, hogy ezt inkább a modernizálás kedvéért tették bele, nem igazán ad hozzá semmit az összképhez.

Az I Saw Black Clouds legnagyobb baja, hogy a huszonöt év alatt sem sokat fejlődött FMV-zsánernek az alapjait sem tudja hibátlanul prezentálni. A döntési opciók nagy része érdektelen, az eleve a vasárnap délután három órás tv-sorozatokat idéző történet fordulópontjait ebből adódóan nem érezzük magunkénak. Nyilván interaktivitásról beszélni egy ilyen játék esetében eleve ironikus, de itt hiába az ezernyi elágazás, valahogy mégis sokkal passzívabbnak érezzük a szerepünket, mint hasonló címek esetében. Legyünk őszinték, ha valaki leül egy ilyen játék elé, az eleve valamilyen guilty pleasurre számít, de ebből a pleasure sokkal inkább megvan a kiadó portfoliójában szereplő többi játékban, így azokat sokkal nyugodtabb szívvel ajánlom.

Platform: macOS, Nintendo Switch (tesztelt), PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series S|X, | Kiadó / Fejlesztő: Wales Interactive / Ghost Dog Films | Megjelenés: 2021. március 30. | Ár: Kb. 4500 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon, vagy buymeacoffee platformon!

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

Days Gone - a PC változat

Bár a közönséget megosztotta, a Days Gone idővel szépen beépült a Sony elsővonalas exkluzív felhozatalába. A Bend játéka folytatja a sort a PC átiratok között, de még mindig kvázi az úttörők közé tartozik. Megnéztük, hogy mire elég ma egy gaming notebook, ha azzal az oregoni erdőkbe akarunk virtuális túrát szervezni.

38 perce

EDGE #359 pontszámok

A brit kollégák nem élvezték a falusi kalandot, az ismerős furcsa lények fotózását és a még furcsább idegen lények halomra lövését viszont annál inkább!

9 órája
6

Before Your Eyes

10 órája

Mario Golf: Super Rush áttekintő

Nyáron ismét gyepre lépnek az ismert figurák egy barátságos mérkőzésre, mutatjuk mire számíthatunk!

14 órája

Ratchet & Clank: Rift Apart aranylemezen

A dimenziókat átívelő intergalaktikus kaland elnyerte véglegesnek tekinthető formáját és megindult a tömeggyártás felé!

15 órája
2

Megalakult a Lightforge Games

Ismét egykori Epic Games és Blizzard veteránok csapódtak össze, hogy új fejezetet nyissanak a szerepjátékok világában!

15 órája

Final Fantasy XIV: Endwalker megjelenés

A tíz év epikus történetszálait lezáró új kiegészítőt a PlayStation 5 változat megjelenése készíti elő a hónap végén.

15 órája
2

Hades: érkezhet a PlayStation verzió

A koreai korhatár-besorolás rendszerében tűnt fel a tavalyi év egyik indie sikercímének PlayStation 4 változata.

16 órája

The Falconeer: átszáll új konzolokra?

Az Xbox Series X|S egyik apró exkluzív nyitócíme tűnt fel nemrég a japán digitális piacterek kínálatában PlayStation platformokra.

16 órája

Biomutant: így futnak a mutánsok

Minden platformra külön gameplay előzetest készített össze a fejlesztőcsapat, hogy pontosan tudd mire számíthatsz!

16 órája

Scarlet Nexus: demo érkezik

Egyelőre masszív előzeteseket vehetünk szemügyre, de alig pár héten belül próbakörre is csábít a brainpunk kaland.

17 órája
3

Cozy Grove

A Spyr Fox gyönyörű játékával nyugodabb vizekre evezünk: relaxáció, felderítés, barkácsolás és egy halottakkel teli sziget felfedezése vár ránk - a jó értelemben. Cozy Grove teszt.

19 órája
6

Heti megjelenések

22 órája
1

Podcast #202105

Itt van május podkesztje, énekszó és tánc köszöntse! Zeng és dalol az élet, szállj csak, zeneszó, ének, ébresszed a gamer népet!

2 napja
6

Régi SEGA sikercímek térhetnek vissza

Ez derül ki a japán cég üzleti jelentéséből.

2 napja
11

Folytatódhat a Ghostrunner

Mégpedig az 505 égisze alatt, dupla költségvetésből.

2 napja

Elstartolt a Mass Effect: Legendary Edition

A BioWare egy utolsó launch trailerrel ünnepel.

3 napja
12

Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack

3 napja
3

A Sony súlyosan odavág: huszonöt saját játék készül PS5-re

A jövőképről Hermen Hulst, a PlayStation Studios feje árulkodott.

3 napja
28

Lehet mégis menthetünk majd a Returnalban?

De ez az opció még nem most kerül implementálásra - olvasható ki a finn direktor szavaiból.

3 napja
11