[Teszt] I Saw Black Clouds

I Saw Black Clouds

VegaNagy-Sz. Ferenc2021.04.12. 19:00

A Wales Interactive full motion videoi témaválasztásukban jóval szélesebb skálát járnak be, mint játékmenetükben. Utóbbiak tekintetében általában két megoldás jellemző a kiadó játékaira, vagy párbeszédeken keresztül próbáljuk befolyásolni az élőszereplős történetek kimenetelét, vagy az akció kellős közepén kell rövid idő alatt két opció közt választani és ezzel formálni a sztorit. Az I Saw Black Clouds ez utóbbi kategóriába tartozik, ami azt jelenti, hogy nagyjából ugyanazt tudja, amit a kilencvenes évek közepének hasonló címei, csak épp a témaválasztásával próbál valami váratlant húzni.

A gyász ugyanis valljuk be, viszonylag ritkán szerepel a népszerű videojátékos témák között, itt pedig ez került a középpontba. Egy barátnőnk halála után egyszerre próbáljuk feldolgozni a történteket és kinyomozni, hogy miért lett öngyilkos. Az I Saw Black Clouds mint film (merthogy muszáj eként is tekinteni rá) kimondottan zavaros: belekap a különböző témákba, aztán hirtelen váltással teljesen váratlan helyzetbe hozza a szereplőket. Na nem úgy, mint egy David Lynch filmben, inkább mint egy álomban, vagy még inkább, mint egy rosszul, átgondolatlanul megírt sztoriban. Az események egymásutániságát ugyanis nem mindig érezzük indokoltnak, még a játék kétharmadánál bejövő hatalmas csavar is csak a kontextust tisztázza, a miérteket nem.

Döntéshozós játékról lévén szó, azt gondolhatnánk, hogy azért a furán összekötött helyszínek, történések és jelenetek, mert a választott opciók ilyen irányba viszik a történetet. A probléma azonban az, hogy a döntések teljes egészében nélkülözik az előkészítést. Nem olyan szituációkban dönthetünk, ahol értelmes elágazásokat lehetne nyitni, sokkal inkább előzmény és gyakran kontextus nélküli, információhiányos helyzetekben, ahol nem érezzük semmi súlyát, hogy melyik opciót válasszuk. Ahelyett, hogy beszélgetésekben lenne két markánsan különböző lehetőségünk a választásra, bedobnak például minket egy elhagyatott épületbe, és megkérdezik, hogy jobbra vagy balra (ugyanúgy néz ki minden folyosó - honnan tudjam?), vagy úgy kutattatnak át velünk egy szobát, hogy bármilyen vizuális segítséget adnának arról, hogy hol érdemes keresgélni. Éppen ezért hamar azt fogjuk érezni, hogy nem is igazán van következménye annak, hogy mit választunk, ami persze csak félig igaz, mert nyilván a háttérben olyan fastruktúra működik, amit el sem tudunk képzelni, csak épp nem érezzük azt játék közben, hogy lenne kapcsolat a döntések és a történések között. Az különösen sokkoló, amikor a vége felé elkezdenek megjelenni a lezáratlan szálak. Az egyik opció vezet valahová, a másik lehetőséget kiválasztva pedig megkapjuk, hogy ez biztosan nem így történt, és visszatölt a játék arra a pontra, ahol ebből a "kettőből" választhatunk újra. Egy döntéshozós játékban teljesen megbocsáthatatlan, ha bizonyos opciók kimenetele nincs lekezelve.

Ami a kicsit kusza sztorit illeti, tulajdonképpen érdekes a maga módján, bár a gyász feldolgozása hamar átcsap egy középszerű szellemtörténetbe, hogy aztán a már említett csavarral teljesen újraértelmeződjön minden addigi jelenet. Amiben valóban impresszív az I Saw Black Clouds, hogy tényleg sok elágazással dolgozik, a jó másfél órás végigjátszás alatt a hatszáz jelenetből nagyjából a negyedét fogjuk látni, aki tehát szeretne elmélyülni benne, az valóban elő tudja csalni a történések meglehetősen különböző értelmezéseit és kifutásait, de a négy különböző befejezésért is meg kell izzadni. A Supermassive Games játékaiban szereplő skálákat és a karakterek közötti viszony számszerűsítését itt is átvették kicsit más formában, de ez látszik, hogy ezt inkább a modernizálás kedvéért tették bele, nem igazán ad hozzá semmit az összképhez.

Az I Saw Black Clouds legnagyobb baja, hogy a huszonöt év alatt sem sokat fejlődött FMV-zsánernek az alapjait sem tudja hibátlanul prezentálni. A döntési opciók nagy része érdektelen, az eleve a vasárnap délután három órás tv-sorozatokat idéző történet fordulópontjait ebből adódóan nem érezzük magunkénak. Nyilván interaktivitásról beszélni egy ilyen játék esetében eleve ironikus, de itt hiába az ezernyi elágazás, valahogy mégis sokkal passzívabbnak érezzük a szerepünket, mint hasonló címek esetében. Legyünk őszinték, ha valaki leül egy ilyen játék elé, az eleve valamilyen guilty pleasurre számít, de ebből a pleasure sokkal inkább megvan a kiadó portfoliójában szereplő többi játékban, így azokat sokkal nyugodtabb szívvel ajánlom.

Platform: macOS, Nintendo Switch (tesztelt), PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series S|X, | Kiadó / Fejlesztő: Wales Interactive / Ghost Dog Films | Megjelenés: 2021. március 30. | Ár: Kb. 4500 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

13 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==