[Teszt] Haven

Haven

sQrNagy Csaba2020.12.20. 11:00

Bloot! Még mindig nehezen hiszem el, hogy sikerült... koordinátákat szerezni az archívumból, elkötni egy hajót, átjutni az őrjáratok között, milliónyi fényévet sodródni egy csillagáramláson, majd sikeresen landolni ennek a darabjaira hulló bolygónak a felszínén. Szerencsére túl fáradt vagyok kiszámolni statisztikailag mennyi esélyünk volt erre. Persze, értem én. A szerelem mindent legyőz. Hát fene tudja. A józan észt biztosan.

A francia The Game Bakers lassan tíz éve ügyködik a videojáték iparban. Kezdetben kizárólag mobil platformokra fejlesztettek, majd a Nintendo masináin vetették meg a lábukat. A legtöbben azonban valószínű, hogy a 2016-os Furi miatt kapják fel majd rájuk a fejüket. Pörgős akció! Tölténypokolba forduló hack ‘n’ slash és twin-stick shoot 'em up. Izzasztó főellenfél harcok. Megvan? Na akkor felejtsd is el! Emeric Thoa és csapata ezúttal padlóféket nyomott a tempón és egészen hétköznapi beszélgetéseket, szituációkat és érzéseket kapcsolt a sci-fi környezethez egy narratív szerepjátékban.

Ami egyértelműen a Haven legerősebb pontja! Az eseményekbe “in medias res” kapcsolódunk be. A főszereplő páros néhány napja érkezhetett meg a kiszemelt idegen bolygóra, amit csak Forrás néven emlegetnek. A manuális landolás persze nem volt éppen problémamentes, így az űrhajó számos eleme megsérült. Nem úgy tűnik mintha tovább szeretnének állni, de egyértelműen menekültek valami vagy valaki elől, így a javítás prioritást élvez majd. Hogy pontosan kik ők, honnan jöttek és miért voltak kénytelenek elhagyni az anyaplanétát, az majd az új otthonuk felfedezése közben szépen lassan kiderül. A történet nem a meglepő ötletek és váratlan fordulatok miatt lesz érdekes, hanem ahogyan könnyed természetességgel, “infó-kupacok” nélkül fedi fel magát a két szereplő hétköznapi dialógusaiból. Ezekben olykor mi is választási lehetőséget kapunk, bár ez leginkább az interaktivitás illúzióját szolgálja - egyetlen kivételtől eltekintve nincs valódi kihatása az eseményekre.

Yu és Kay önmagukban is kompetens, komplex és izgalmas személyiségek, néhány közösen töltött évvel a hátuk mögött. Így szerelmük sem a romantikus filmek klisétárából építkezve fog a szemünk előtt kibontakozni. Itt a rózsaszín köd alatt már látni lehet a mindennapi szituációkat. A monotonitást. Az egyensúly megbillenését. A csipkelődéseket. A botladozó érzelmességet. A súrlódásokat. A vitákat. A szentimentális mélypontokat. Szerencsére mindezt a bravúrosan megírt szövegkönyv és a főszereplőpáros szinkronmunkája is szinte tökéletesen kiszolgálja. Janine Harouni és Chris Lew Kum Hoi több mint 80.000 szóból álló dialógust vett fel közösen a londoni SIDE stúdióban. A fizikai közelségüket, valós interakciójukat és a kettőjük közötti kémiát pedig minden sorukban érezni. Talán felesleges kiemelnem, hogy milyen ritkán láthatunk hasonlót. Nem csak a videojátékok világában, de bármilyen narratív központú médiumban.

Bár erre szüksége is van a játéknak, mert a szerelmesek frappáns párbeszédeit önmagában csak minimálisan funkcionáló és olykor a monotonitás határát súroló játékmechanikák támogatják. Egy idegen bolygón például adná magát az ismeretlen felfedezésének öröme, de hamar ráfogunk jönni, hogy az apróbb darabokra hullott planéta jelentős része teljesen egyforma, mindössze néhány variációval és emlékezetesebb helyszínnel. A történet persze igyekszik érdekes momentumokkal ellensúlyozni ezt, ahogyan a gravitációs bakancsok a mobilitásunkat. A surranóknak köszönhetően főszereplőink a föld felett suhanhatnak, később akár vertikálisan is átívelve a távolságokat. A közel negyven, tenyérnyi, lebegő sziget között viszont csak a fokozatosan megnyíló nagyobb áramlatok segítségével közlekedhetünk, ami a jelen generáción is minimum öt-hat másodperces töltőképernyőt jelent. Minden. Egyes. Alkalommal. Ez rettenetesen megtöri az egész játék ritmusát. Gyorsutazásra pedig csak a teljesen kitakarított területeken van lehetőség.

A flórát és faunát ugyanis valami furcsa vörös szennyeződés borítja, amitől az élővilág agresszívvé válik, a gyümölcsök pedig ehetetlenné. Utóbbiak megtisztításához elég csupán az áramlatok energiáját összegyűjtve keresztül rongyolni a lugason, a földönkívüli lények viszont nem adják magukat némi csihi-puhi nélkül. A harcok egy körökre osztott rendszerhez hasonló felállással, de valós időben folynak. A két főszereplőnek párhuzamosan vagyunk képesek parancsot kiadni, ami a közelharci és távolsági támadásból, védekezésből, illetve ezek kombinációiból állhat. Természetesen minden ellenfél eltérő taktikát igényel, ahol később az időzítés is fontos szerepet játszik. Ha kellően elfenekeltük őket, akkor családbarát játék módjára a megtisztításuk folyamata következik - majd a kötelező simogatás, cirógatás miközben a vérző orrunkon keresztül kapkodjuk a levegőt. A készítők meglepően magabiztosan játszanak a maréknyi opciónkkal, így a puritánságuk ellenére is szórakoztatóak maradnak az összecsapások.

Ez azonban nehezen mondható el a gyűjtögetésről. Hőseink alapvetően három hozzávalót találhatnak a főzéshez, három összetevőt a gyógyító készítmények szintetizálásához és ugyanennyi nyersanyagot a harcok alatt használható tablettáknak. Nyilván ezek mindegyike fogyóeszköz, tehát egészen a játék utolsó harmadáig rá leszünk kényszerítve az utánpótlásukra. A kukta-kötelesség még valamelyest ügyesen kapaszkodik a két főszereplő kapcsolatába, így némi motivációt nyújt az új receptek kipróbálásához és a meghitt beszélgetések kezdeményezéséhez. A másik kettő viszont igazi papucs munka. Szóval ha szabad, akkor garantáltan muszáj is. Minden megmozdulásunk hozzájárul viszont a kapcsolatunk építéséhez, amivel maréknyi passzív képességünk is automatikusan fejlődik majd. Ezzel pedig be is zárult a gameplay loop: bepakol, kalandoz, harcol, gyűjtöget, hazatér, főzicskézik, kraftolgat, alszik. Ennyi. Közben pedig folyamatosan beszélget. Ha az a fajta szörnyeteg vagy, aki átlépi az átvezetőket és beleteker a dialógusokba... menekülj!

Muszáj néhány keresetlen szót ejteni a prezentációról is. A kritikát tagoló, saját készítésű képeket átpörgetve valószínűleg feltűnt, hogy a Haven inkább stílusos, mintsem technikailag kiemelkedő. A környezet kicsit low-poly hatást kelt, a karakterek elnagyoltságát cell-shaded effekt takarja, a rengeteg dialógust pedig rajzolt, részben animált portrékkal hidalták át. Egyszóval ügyesen gazdálkodtak a saját erőforrásaikkal. Kevésbé sikerült ezt megoldani a konzolok esetében. A PlayStation 5 verzió például néhányszor képes volt szaggatást produkálni abszolút érthetetlen helyeken a Quality opcióval, a Performance beállítás pedig indokolatlanul nagy áldozatot jelent képminőségben a teljes stabilitásért. Azt is nehezen hiszem el, hogy problémát okozott volna egyben lekezelni a bejárható területet a töltési idők minimalizálása érdekében - talán máris elkényeztetett minket az SSD? A szinkronhangért felelős párost ugyan már méltattam, de mellettük hanyagság lenne nem kiemelni Danger, vagyis a szintén francia Franck Rivoire fülbemászó elektronikus dallamait. Úgy érzem gyakran a zene adott karaktert ennek a világnak.

Kay és Yu személyisége pedig egy különleges élményt, egyediséget és számos emlékezetes pillanatot szolgáltatott a Havennel töltött tizenhét órának. Akár egyedül állunk neki a kalandnak, akár a “randi-játék” fogalmát igyekszünk behozni a köztudatba a kanapé-kooperációs lehetőséggel, ők lesznek a középpontban. Éppen ezért inkább érzem ezt egy narratív kalandjáték formaiságát feszegető próbálkozásnak, mint bármi másnak. A felfedezés, harc, gyűjtögetés, vagy a túlélőelemek önmagukban funkciójukat vesztik. A főszereplők közt lezajló párbeszédek, a közöttük és körülöttük kialakult szituációk, a múltjuk megismerése és a jövőjük alakítása az, ami előreviszi a játékost. A többi? Mindössze a mindennapok monoton robotja. Kötelező körök. A szükséges rossz. Mégis alacsony ár a az önfeledt pillanatokért, nem igaz?

Pontosan
7
Platform: PlayStation 5 (tesztelt), Xbox One, Xbox Series X|S, PC
Kiadó: The Game Bakers | Fejlesztő: The Game Bakers
Megjelenés: 2020. december 3. | Ár: 8.740 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

11 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

22 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==