[Teszt] FIFA 23

FIFA 23

dragCsető Zsolt2022.10.04. 11:30

Az EA Sports focis szériája nem ér véget, 2023-tól azonban új néven folytatja. Az idei év tehát egyfajta búcsúnak tekinthető - nézzük, mit sikerült összehozni ezen alkalomból.

Az évenként jelentkező sportjátékszériáknál meglehetősen ritka, hogy egy korszak lezárásáról beszélhetünk, hiszen itt nincs érdemi sztori vagy bármi hasonló elem, ami keretet adhatna az egésznek. Mind közül a legnagyobb, a FIFA azonban most mégis elérkezett egy fejezet végére, lezárul ugyanis a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség és az EA Sports régóta íródó közös története: a franchise 2023-tól EA Sports FC néven folytatja. Az optimista gamer azt gondolná, ez ideális alkalom egy nagy hajrára, ahol – focis párhuzammal élve – be lehet vetni az utolsó energiatartalékokat, a FIFA 23 esetében azonban sokkal inkább az az ember érzése, hogy bár nem vették fél vállról meccset, ahol azért lehet, ott már a következő mérkőzésre tartalékoltak.

Ez utóbbit talán mi sem szemlélteti jobban, hogy a FIFA 23 legtöbbször hangoztatott újítása a HyperMotion technológia ami... nos, igazából itt volt velünk már tavaly is, csak most megkaptuk a kettőpontnullás változatot is. Szó se róla: a valódi mérkőzéseken rögzített, minden eddiginél élethűbb és sokrétűbb animációk valóban sokat hozzátesznek az élményhez, arról nem is beszélve, hogy az átmenetek, illetve a megszakítási-irányváltási lehetőségek sem voltak még ennyire jók soha. Az új generációban immáron viszonylag mélyen lépdelve azonban egyre inkább alapelvárásnak érzi ezt az ember, mintsem ünnepelnivaló újításnak.

Ne legyünk azért szőrösszívűek: a FIFA 23 játékmenete – részben a még jobb animációknak is köszönhetően – összességében jó irányba lépett előre. Egyrészt tovább lassult az egész, ami örömteli hír az élethűbb játékképre vágyóknak, és bár az árkád jellegű „ping-pong” passzokat még mindig könnyű előhúzni, támadásépítésben – legalábbis a magasabb nehézségi fokozatokon – kevésbé támaszkodhatunk már erre. Ami nagyon tetszett, hogy talán egyik korábbi FIFA-játékban (de akár a megboldogult PES-szériát is ide vehetjük) sem éreztem azt, hogy ennyire meg kellett volna dolgozni egy-egy progresszív megoldásért, ami nemcsak arra ösztökéli a játékost, hogy kicsit jobban mélyüljön el a gameplayben, túllépve az alap repertoáron, de a modern futballal is jobban rezonál – az idők során rengeteget kritizálták a FIFA-t az egyénieskedő és direkt megoldások túlzott hatékonysága miatt, de most nem érzem úgy, hogy ez lenne a helyzet. Az egyik új lövéstípus, a Power Shot is inkább egy Tsubasa kapitányos geg (konkrétan bezoomol a kamera közben, wtf), mintsem a Szent Grál, a nagyjából két ütemmel hosszabb felkészülést igénylő bombát ugyanis leginkább olyan helyzetekben süthetjük el, amikor már amúgy is van elég területünk jó megoldást választani. Hogy összességében mennyire lesz erős, az úgyis hosszú távon, az online meta alakulásával fog kikristályosodni. Ilyen szempontból a helyzet hátul sem különb: ahogy szinte minden új résszel, úgy idén is kicsit újra kell tanulni a védekezést, a hátrálás és a szerelés néhány éve újragondolt rendszere azonban továbbra is jól működik, és aminek sokan örülhetnek, hogy újból érdemben használhatóvá váltak a becsúszó manőverek – egyedül a gépi társak reakcióideje és helyezkedése az, ami még mindig hagy kívánnivalót maga után, de ez már csak egy ilyen műfaj.

Tartalmi fronton túl sok érdemi újításról nem beszélhetünk sajnos. Ami mindenképpen örömteli, hogy az egyre nagyobb figyelmet kapó női futball immáron klub szinten is képviselteti magát (az animációk itt is sokat javultak!), illetve az erősen kétes megítélésű (joggal) téli világbajnokság sem marad ki a repertoárból. A közelmúlt egyik nagy újításának szánt Volta azonban eléggé háttérbe szorult (sebaj, mekkora újítás lesz, amikor pár év múlva megint lesz benne sztori mód, taps!), de a karrier mód sem változott különösebben. Oké, új játékost kreálva saját személyiséget alakíthatunk ki, ami alapvetően határozza meg, milyen jellegű spíler lesz belőlünk a pályán, a menedzserek közül pedig minden eddiginél többen képviseltetik magukat (köztük poénos húzásként Ted Lassóval), de minden egyes apró újítást aláásnak az olyan bosszantó dolgok, mint például az, hogy az átvezetőknél teljesen random, hogy éppen melyik karakternek van hangja és melyiknek nincs – pedig nem hiszem, hogy épp itt ne lenne pénz szinkronszínészekre.

És ha már pénz: ideje rátérni a szobában bujkáló elefántra. Igen, természetesen az Ultimate Team az, az EA Sports aranytojást tojó tyúkja, ami a legkevésbé sem távolodott el a legális szerencsejáték jellegtől – na, nem mintha bárki is számított volna hasonlóra. De legalább vannak itt is újítások – még ha a megítélésük nem is feltétlenül lesz egyöntetűen pozitív. Jelentősen megváltozott például a FUT talán legfőbb alapja, a Chemistry rendszer, és bár az új pontszámítási módszer (ahol immáron 33 a maximális érték) papíron nagyobb rugalmasságot tesz lehetővé a csapatok összeállításánál, éppen a Squad Building Challenge-ek azok, amiknél ez vissza fog ütni, az „SBC puzzle-ök” kirakása ugyanis nehezedik az új szisztémában, ami természetesen a pakkvásárlás felé tolja el a játékmód gazdaságát. Mondhatjuk, hogy mindezt próbálták némileg ellensúlyozni az új FUT Moments menüponttal, ahol konkrét játékhelyzeteket kell „megoldanunk”, amolyan meccs közbeni minikihívások formájában, de az ezek teljesítéséért járó jutalmak nyilvánvalóan limitáltak – még ha várhatóak is időszakos események. Azt mondjuk nem tudom, ki találta ki, hogy mindegyik után kötelező visszalépni a menübe (nem lehet sorban teljesíteni őket, mint a training drilleket), de igazából ez a komplett FUT mód rákfenéje, ahol még akkor is több időt fogunk eltölteni a képernyők között lépkedve, ha amúgy a lehető legáramvonalasabb módon szeretnénk játszani.

Szomorú, de pont ez utóbbi az, ami talán a leginkább megragadt bennem a FIFA 23 kapcsán: a kezelőfelület és a komplett UI dizájn olyan szinten archaikussá vált az évek során, hogy tényleg itt volna az ideje egy nagyobb megújulásnak. A menütenger kényelmetlensége nagyrészt persze abból is fakad, hogy rengeteg dolgot szerver oldalon tárol a játék, ami tovább lassítja az egész menetét, de ettől még igaz, hogy amennyire kikapcsoló (és néha végtelenül bosszantó – pláne az új, hatékonyabb kapusokkal) élmény a FIFA a tényleges gameplay közben, annyira időpazarlásnak érez az ember minden mást, ami két meccs között történik. A legjobb dolog, amit a fejlesztők tehetnek, hogy fogják az asztalt, és lesöpörnek róla mindent – erősen megkérdőjelezhető persze, hogy meg fogják-e tenni ezt...

Van az a fajta dolgozó, aki az utolsó munkahetén mindent megtesz azért, hogy jó benyomást és szájízt hagyjon maga után, emelt fővel lépve ki a kapun, amikor lezárul egy fontos fejezet az életében. És van az a fajta, aki még a kötelezőt is jóindulattal hozza már csak ekkor, számolva a napokat, fejben már valahol teljesen máshol járva. A FIFA 23 sajnos ez utóbbi kategória. És bár túl jó (sőt: kifejezetten jó) ahhoz, hogy rossznak – vagy akár csak középszerűnek – nevezzük, a puskaport érezhetően jövőre tartogatja, így leginkább akkor érdemes lecsapni rá a futballszeretőknek, ha az elmúlt egy-két alkalommal kimaradtak az EA Sports éves bulijából.

Pontosan
7
FIFA 23 | Platform: PS5 (tesztelt), PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch, PC
Kiadó: EA Sports | Fejlesztő: EA Vancouver
Megjelenés: 2022. szeptember 30. | Ár: €69.99

PC-para

Utószóként még egy fontos téma, ami mellett sajnos nem lehet elmenni szó nélkül: a játék PC-verziója jelenleg nagyon komoly gondokkal küzd. Már a szoftver puszta indítása is kihívás sokaknál, de az optimalizálatlanság miatt az extrém túlmelegedés is gyakori probléma. Úgyhogy aki PC-n játszana, az jobban teszi, ha megvárja a komolyabb javításokat: egyelőre marad a népharag - nem feltétlenül jogtalanul...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

13 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==