Forza Motorsport 2 - próbakör

GhzSzabó Ákos2007.05.11. 21:00

FORZA. Az Xboxosok Gran Turismoja. Legalább is erről szólt a fáma pár évvel ezelőtt, amikor Xbox-ra megjelent az első rész. Lehet vitatkozni és hezitálni, hogy melyik volt a jobb játék, egyszerűen maradjunk annyiban, hogy mind a kettő korszakalkotó volt a maga nemében. Korszakalkotó, mivel Xboxon a Forza 1 volt az első (és az utolsó) fecske a szimulátorok sorában. Már bő egy éve csepegtetik nekünk a különböző photoshop-olt és valódinak mondott képeket, amik mindenkiből felemás érzéseket váltottak ki. Voltak irtó gagyik és nagyon büntetősek is. Ettől függetlenül a Boxos tábor rendületlenül kántálta, hogy „FORZA-t AKARUNK!!!”. Természetesen azért kaptunk magunk alá zöldre festett lovat bőven, hiszen lett itt nekünk (szokás szerint) fű meg fa ígérve, méghozzá rettentő sok poligonból. Élethű fizika, évek óta csak a kerekeket fejlesztjük, rengeteg autó, mindegyik az utolsó csavarig lemodellezve. Egyszóval ki lesz nyalintva a rajongók szebbik fele. És hogy mi lett ebből a sok ígéretből? Lássuk.

MAGYARUL A MENÜ

Kicsit kacifántos volt az előzetes verzió útja mire nálam landolt, de pár nap idegeskedés és telefonálgatás után csak sikerült megszerezni. Redőny lehúz, hangfalak bekapcs, nagyi teája kitöltve, kényelmes ülő pozíció, papucsom a rajtvonalon és felvillannak a zöld ledek, bebootolt a debug gép. Első meglepődés (holott tudtam róla, csak még olyan nehéz megszokni az eddig sanyarú sorsú közép-európai tesztelőnek) a magyar szöveg örvendetes arcomba csapódása volt. A menürendszer mondhatni tökéletes, nem csak hogy szép, hanem jól átgondolt és okosan megtervezett. Az előző részhez képest mindenképpen fejlődést mutat, amelyben helyet kaptak olyan praktikus elemek, amelyek megkönnyítik a játék kezelését. Például a karrier módban az RB megnyomására egyből a garázsunkba juthatunk, a verseny után felugró menüből pedig kiválaszthatjuk, hogy "Hogyan tovább?". Itt említeném meg még az autóválasztásnál található kis ficsört, hogy ha a jobb analóg kart mozgatjuk, a képernyőn lévő összes menü eltűnik és nem marad más mint egy homogén sötét háttér, ahol az autót olyan pozícióból nézegethetjük ahogyan azt csak kedvünk tartja. Az autókat kiválaszthatjuk listából is, ami azon kívül, hogy egy gyorsabb metódus még rengeteg plusz segítséget nyújt a laikusoknak is. Szépen sorrendbe állíthatóak a verdák, aszerint, hogy mekkora a teljesítményük, első vagy hátsó kerék meghajtásúak, melyik gyártótól származnak, mekkora a végsebességük, milyen a gyorsulásuk, egy szóval szinte mindenre gondoltak, ami segíthet a választásban. Az egész menü rendszer kialakítása nagyon dizájnos és legfőképpen internetező pap (felhasználó barát). (bocs)

Miután kiválasztottuk a számunkra szimpatikus játékmódot - két fő csoport van, az Arcade rész és a karriermód, az arcade részen belül mehetünk rögtön versenyezni, nyomulhatunk az idő ellen vagy szimplán cruisonalhatunk a kedvenc összeállításunkban - némi (meglepően rövid) töltési idő után átvehetjük az irányítást virtuális autónk fölött. Térjünk is át a vizuális körítésre.

GRAFIKA ÉS FELNIK

Biztos vagyok benne, hogy sokak számára ez lesz a legvitatottabb rész. Egész egyszerűen azért, mert a játék furcsa módon felemás élményekkel bombázza a látó idegeinket. Egyes pillanatokban olyan érzése van az embernek mintha egy valódi verseny(autó)t bámulna, máskor viszont olyan bosszantó, és érthetetlen hibákba ütközünk, mint például, hogy az autók árnyéka helyenként nem megfelelő, recés, elnagyolt, ugrál, de nem csak az árnyékok, hanem néhány kameraállásból maga a kasztni is. A pályák néhol fakók, néhol gyönyörűek (pl. naplemente Laguna Secában). És hogy ismételten bebizonyíthassuk, hogy az ördög a részletekben rejlik muszáj megemlíteni a kerekeket. Igen, az autók kerekeit. Egyszerűen fenomenálisak. Ennyire tökéletesen lemodellezett felnikkel még soha sehol nem találkozhattunk, élmény számba megy, ahogy forognak. Természetesen ez nagyrészt az egész játékra kiterjedő 60 fps-nek köszönhető, amitől a sebességérzet is nagyban megnő és nem csak, hogy megnő, hanem szinte tapintható. Végre tényleg érezni, a különbséget 60 meg 180 Km/h között. Aki ezt nem érzi, az üljön le egy picit a GT csiga lassú autói mellé és rögtön megérti, hogy miről beszélek. A másik dolog, ami még a demo megjelenése utáni negatív kritikák legfőbb témája volt, az a törésmodell. Igen, nem törnek annyira nagyon azok a fránya autók. Persze, hisz a demo csak az arcade mód beállításait tartalmazza. Tessék csak szépen karrier módban át állítani a törést szimulátor szintre. Két (néha csak egy) frontális ütközés után, felejtsük el a váltót, a hűtővizet, meg úgy zusammen az autó elejét. Tény, hogy nem lehet darabokra törni az autót, (mint mondjuk a nemsokára megjelenő Colin McRae DIRT-ben) de a főbb alkatrészek simán leszakíthatóak. Az üvegek betörnek, a karosszéria karcolódik, behorpad, az autó füstöl, döcög, a kormány félrehúz és hát természetesen mindez könyörtelenül kihat az autó viselkedésére, teljesítményére. Mindezek orvosolhatóak az újdonságszámba menő Box kiállással, ami viszont értékes másodpercekbe kerül. Nem kell amúgy nagydologra gondolni, ráhajtva a keskeny depo sávra, a gép automatikusan elveszi tőlünk az irányítást, fix sebességgel begurul a szerelő ajtónkhoz, mindenféle animáció nélkül lecseréli a gumikat és teletankolja a kocsit. Apropó gumik és benzin. Nem csak a levegőbe beszéltek a fejlesztők, amikor azt ecsetelték, hogy mennyi időt és energiát fektettek a gumik fizikájának tanulmányozásába. Játék közben a digitális pad-al behozható infó menüben, nyomon követhetjük autónk állapotát. Milyen erők és hogyan érik a kerekeket, mennyire koptak el a gumik, mennyi benzinünk maradt még, milyen a gumik hőmérséklete, ezt most már három fázisban (külső, középső és belső) mérhető, valamint milyen sérülései vannak a járművünknek.

CSAK A TUNING, AZT SZERETI

Minden verseny indítása előtt beléphetünk a tuning menübe, ahol a hozzáértők, kényük és kedvük szerint alakíthatják a beállításokat, attól függően, hogy az adott autó és pálya milyen kombinációt kíván meg. Erre a későbbiekben szükség is lesz, mivel a gumik tényleg kopnak, és már egy 20%os elhasználódás után, érezhetően nehezebb irányítani az autót. Még arra is figyeltek, hogy a gyári gumik nehezebben kenhetőek szét az aszfalton, mint a versenygumik. Ha már a tunningnál tartunk, térjünk ki egy kicsit a vizuális cicomázásra. Na, itt aztán mindenki megmutathatja mennyire élénk a képzelőereje, hiszen szinte bármi megvalósítható a 4000(!!!) layer által, és nem elhanyagolható tényező az sem, hogy ez milyen gyorsan és könnyedén hajtható végre. Most már tényleg végtelen a lehetőségeink száma, kizárólag az egyén fantáziájára és kreativitására van bízva, hogy mit hoz össze. Eszméletlen dolgokat lehet művelni az autóval, cirka fél óra alatt simán össze lehet dobni egy olyan fényezést, matricázást, amilyet igazi versenyautókon lát az ember. Hab a tortán, hogy minden autóhoz külön, több dizájn és layout menthető le, amiket úgymond „ráhúzhatunk” más kasztnikra is.

A ZAUIDIO

A Hangok teljesen rendben vannak, nem vagyok egy motorhang b*zi de hozzáértő barátom szerint közel tökéletes az audió körítés. Nem is beszélve a fantasztikus soundtrack-ről (a lista itt van valahol oldalt), ami igazi nagyágyúkat vonultat fel. Érdekes és mindenképpen előremutató dolog, hogy a versenyek alatt kikapcsolódik a zene, nem vonva el a figyelmünket a versenyről, hiszen aki komolyan nyomja, annak minden zúgás információ értékkel bír. Ettől függetlenül, aki szeretne a saját kis muzsikájára zúzni, pár gombnyomás után megteheti.

EGY FORZA MIND FELETT

Elérkeztünk ahhoz a részhez, ami kiemeli a Forzát az autóversenyek közül, sőt nem csak, hogy kiemeli, hanem helyben a fejére is teszi, a Bridgestoneból faragott koronát! Kezdjük ott, hogy nagyon nem mindegy mennyi segítséget veszünk igénybe. Aki komolyan gondolja, az mindent kikapcsol (beleértve a segédvonalakat is, amik most már két verzióban érhetőek el, teljes vagy csak fékezést segítő üzemmód válaszható), felteszi a nehézséget „bajnok” fokozatra, jó esetben beszerez egy kormányt, de ha marad is a kontrollernél a váltót mindenképpen manuálisan kezeli. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy megszületett a legjobb fizikai motor, amit konzolos verseny játékhoz valaha írtak. Olyan érzés vezetni a virtuális verdákat, mint amikor az ember arról álmodik, hogy a Hungaroringen száguldva fel csulázik a levegőbe, ami a mögötte „kullogó” Alonso sisakján landol. Eszméletlen. Az autóknak van súlya, hibátlanul lehet játszani a fék-gáz adagolással, a motorfékkel, egyszerűen mindennel. És sikerült a srácoknak elérni azt, hogy hihetetlenül ADDIKTIV a játék. Nem tudod abba hagyni. Ahogy egyre több kört mész, annál jobban élvezed, mert van sikerélmény és egyre jobb és jobb akarsz lenni. Viszont az tény, hogy a Forza rétegjáték. Pontosabban ez ebben a formában nem igaz, mert egy laikus is jól elszórakozik vele, ha minden segítség be, minden sérülés meg ki van kapcsolva, de akkor az ember nem látja csak a jéghegy csúcsát, körülbelül a játék 50%-át élvezheti ki. Lényeg az, hogy a Forzával játszani kell, nem szabad elsőre ítélni, pláne nem egy pálya után.


FORZA 2 - MAGYAR BAJNOKSÁG

Június 2-án szombaton 3 Saturn áruházban (Europark, Mammut, Győr) rendez a hazai Microsoft Forza2 bemutatót/versenyt. Ahova szeretettel várják az érdeklődőket, akik a megjelenés előtt egy héttel kipróbálhatják a végleges verziót. És az sem mellékes szempont, hogy ha minden jól megy, mindezt úgy tehetik meg, ahogy azt a [MELLÉKELT KÉP](http://www.gamer365.hu/_article/91/91/media/Forza2-fanatic.jpg) mutatja!

A szavatossággal sem lehet senkinek sem problémája, bőven el vagyunk látva autókkal és pályákkal, a karriermód tunning részeiről már nem is beszélve. Nagyon komoly a többjátékos módozat is, liveon és hálózatban játszva, rengeteg mindent beállíthatunk. Szortírozhatjuk az autókat kategória szerint, márka szerint, teljesítmény vagy kerék meghajtás szerint, így biztosítva a tökéletes fairplayt a versenyek során. Ja és direkt megkért a szakértő barátom Mac (akinek ezúton is köszönöm a sok hasznos információt és segítséget), hogy említsem meg azt is, hogy végre akár 75(!!) kört is lehet autókázni egymás ellen! Természetesen ez csak fanatikusoknak javallott! Ettől függetlenül nem szabad elfelejteni, hogy a nálam járt verzió egy áprilisi buildje a játéknak, az elkövetkezendő két hónapban még csiszolhatnak az apró hibákon. Addig is tessék szépen kipróbálni a már mindenki számára elérhető demót, és nyugodtan várni a végleges verziót, mert nekem elhihetitek, hogy megéri a várakozást.

The Medium: 9 rejtélyes furcsaság

Ha a Maw hátborzongató jelenlétét nem is érezzük egyelőre a hátunk mögött, a marketing anyagok elől már most sincs menekvés.

5 órája
1

Olija: történet a pixelek mögött

A Devolver Digital egy pixelart gyöngyszemet csapott le a Sony indie részlegének kezéről? Pár nap múlva kiderül!

7 órája
5

Sherlock Holmes: Chapter One

Hey, Detektívek! Csak egy tipp: a Frogwares hangulatos videó formájában válaszolja meg az eddig felmerült kérdéseiteket.

7 órája
1

Resident Evil Showcase

Nézzük csak: Resident Evil Village kedvcsináló. Előző generációs verziók. Megjelenési dátum. Gameplay villanások. Na meg exkluzív próbakör!

19 órája
43

Destruction AllStars: bemutatkozik a mezőny

Hősök. Ikonok. Legendák. A bajnokság résztvevőit az egész világ ismeri, szóval ideje, hogy mi is vessünk egy pillantást a színes társaságra.

22 órája
7

Apex Legends: komolytalan őrület

Kirobbanó előzetesen az új szezon.

23 órája
1

Team Ninja: tervek a jövőre

Lehetséges Nioh folytatás, Ninja Gaiden hírek, open world játék. Ezek vannak a stúdió tarsolyában.

1 napja
1

Odabenn: a magyar hangjátéksorozat

A hatvanas/hetvenes évek klasszikus rádiójátékait idézi meg modern köntösben az új magyar kezdeményezés. Hallgassatok bele!

1 napja
2

Új játékokon dolgozik a Valve

De hogy pontosan miken, arról természetesen most sem tudtunk meg részleteket.

1 napja
14

Curse of the Dead Gods: konzolos megjelenés

Unod a görög isteneket? Itt az új roguelike kaland egy folyton változó sötét templommal, csapdákkal és szörnyekkel.

1 napja
2

Encodya: euro point and click Neo Berlinben

Cyberpunk stílus, egy árva kislány és egy robot - vajon mi kerekedik ki ebből?

1 napja

Norco: új kaland a Raw Fury-nál

Furcsa sci-fi kalandjáték, bizarr, ámde méregerős hangulattal. Éljen a dolgok különös mivolta!

1 napja

A The Medium: Marianne képességei

A Bloober Team legújabb horrorjátékának különleges képességekkel rendelkező főhősnője megmutatja mire is képes. A PC-s hardverigényről is be tudunk számolni

2 napja
11

Atomic Heart: RTX bemutató

Látványos RTX és DLSS erődemonstráció a Mundfish és az NVIDIA együttműködésének hála. Megjelenési dátum mondjuk továbbra sincs.

2 napja

Project: MARA és a realizmus hajszolása

A Ninja Theory videónapló sorozatának harmadik felvonása a kísérleti projekt mögött megbújó technológiával foglalkozik.

2 napja
1

Curved Space: bejelentés

Egy klasszikus formula újragondolása. Avagy old-school twin-stick lövölde készül egy kanadai házaspár otthonában.

2 napja

Balan Wonderworld: érkezik a demo!

Alig egy hét múlva masszív főpróbát tart a Sonic the Hedgehog alkotóinak színes társulata. Lássuk mi vár minket a függöny mögött!

2 napja
2

A Generáció Igazolatlan Hiányzói

A nyolcadik konzolgeneráció lezárása után úgy gondoltuk érdemes lehet óvatosan megemelni a szőnyeg szélét és megnézni mit sepert alá az elmúlt pár évben a videojáték-ipar! Jelentjük az igazolatlan hiányzókat!

2 napja
32

Game Pass: január második fele

Egyre csak gyülekező japán bűnözők, régóta várt pixelharcosok, kiváló vadnyugati stratégák és a nagy Series X|S exkluzív.

3 napja
9

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning Switchre is

A Switch tulajok újabb 100+ órás szerepjátékkal gazdagodnak. Mondjuk a jó hírt? Erre nem is kell sokat várniuk!

3 napja
1