A gép orrából kinyúló ágyúm fényesen pengő hangon szórja az áldást, az ellenség hada pedig zúgó hangyaboly, és cikázó darázsraj formájában özönlik rám. A hajóm még tartja magát, de a távolból úgy árad az ellen, mintha gátakat tört volna át a bolytudatuk. Egyszerre figyelem a mélységben zsongó harcokat, és próbálom az égi lövedékpoklot kerülgetni. Ám ekkor az egyik kanyonból egy éktelen méretű robotlény emelkedik fel, a felkavart porfelhőből dühös Góliátként tekint le rám. Energiát át a pajzsról az ágyúkra, a legjobb védekezés a támadás!
A Cygni az utóbbi évek egyik legizgalmasabb STG játéka, amely korábban bemutatott videói és a Steam Demo alapján már megvillantotta erejét. Emellett a stílusával és észbontó látványával is próbált valami újat letenni az asztalra. A programról meg nem mondanád, hogy skótok és nem harminc éve shooter játékokat fabrikáló japánok csinálták. A játékmenet pedig jóféle keverékként áll össze a szemünk előtt, mintha egy next-gen Treasure játékot hozott volna a nyári Mikulás.
Szépséges átvezetők ide vagy oda, sztori szinten nem érdemes sokat várni a játéktól - a felvázolt történet csak azért kellett, hogy keretbe foglalja az epikus háttereket és a csatákat, amiket a pályatervezők kínálnak. A Cygni mozgalmas szintjein tényleg ezerszámra jönnek az ellenfelek, a készítők pedig érdekes kettősségek mentén szervezik a gameplay egyedi megoldásait.
Például mindjárt itt van az ég-föld kettőssége. A játékmenet leginkább az égi eseményekre koncentrál, de támadásunkat földi célzásra is le tudjuk váltani, hogy bizonyos pályaszakaszokon a lenti egységeinket segítsük, vagy ilyen módon vágjunk utat magunknak. A fegyvereink célzása intuitív; a föld felé akár komplett XY-célzást is alkalmazhatunk, fönn pedig jobbra-balra húzhatjuk a sugarakat; ilyen féllábú twin-stick módra tessenek gondolni.
Emellett ott a másik nagy újítás: a felszedhető bónuszok az energiatartályokat töltik vissza, amelyek szintén a dualitás rendszerében szervezhetők. Kétfelé húzhatjuk ugyanis az erőt. Vagy védekezünk, és a pajzsra húzzuk mindig a felszedett energiát, vagy fegyverre adagoljuk a naftát és így hamarabb hullanak ripityára az elénk kerülő jószágok. Mindkét megközelítésnek van stratégiai szerepe. Értelemszerűen bizonyos helyzetekben inkább húzod csutkára az ágyúkat, hogy hamarabb átlődd magad a kutyaszorítón. Máskor inkább védekezel, mert esélyed sincs taktikus pusztításra, csak keresed a réseket a lövedék- és ellenféláradat közepén.
A Cygni ügyes és modern prezenzációt tud villantani. A látvány bizonyos pillanatokban letaglózó, de "rosszabb" pillanataiban is minimum izgalmas. Imádom, hogy több ellenfélnek van egyfajta természetellenes, robotikus-rovarszerű rángatózó alapmozgása, mások meg full rajszerűen mozognak... És a pályák is komolyan kihasználják az alattad lévő térben rejtőző lehetőségeket. Told meg mindezt epikus dallamokkal, kiválóan kevert hangképpel és szexin puttyogó lövedékkekkel, és máris kész az audiovizuális löketsorozat, ami a fotelbe szegez!
Érdekes hogy a Konami által gondozott cím Epic-en ingyenes játékként debütált, de talán ennek az élménynek a legjobb helye egy méretes képernyőn van, konzolos irányítással. A Cygni nem könnyű, nehézségével, és hullámzó stílusban felépített pályáival szívatós klasszikusokat idéz. Talán túl hosszúak is a pályák, talán repetitívvé is válik az egész, és a pályák közötti power up rendszer sincs a szánkba rágva. Egyesek szerint ahhoz, hogy mesterévé válj, nem eléggé precíz, és nem eléggé jól kimért. Megosztó darabról van tehát szó. De van könnyű fokozat, ahol hamar teljesítheted a pályákat. Nem túlzás persze állítani, hogy a Cygni savát-borsát minimum egy medium nehézségi szinten tudod megérezni. De vigyázat, a sav meg a bors ingerli az ember orrát - lehet az ilyesmit tényleg csak az élvezi igazán, aki nem bánja, ha egy játék odadörgöli mindkettőt az ember arcába.
PLATFORM Xbox , PC, PlayStation
KIADÓ Konami FEJLESZTŐ Black Salt Games
MEGJELENÉS 2024. augusztus 15. | ÁR 12 EUR