A 2010-ben alakult seattle-i székhelyű kis indie csapat, a Spry Fox eddig jobbára az ingyenes mobiljátékok szintjén mozgó logikai-ügyességi zónában szerzett ismertséget. Ezért is érdekes legújabb játékuk a Cozy Grove, amely lassú és pihentető játékmenetével ezúttal a videójátékos platformokon próbál érvényesülni.
A szabad fordításban talán Kényelmes Ligetnek becézhető játék ugyanis nem az a klasszikus sietős fajta: játékmenetében talán a Harvest Moon és Animal Crossing-szerű, 20-30 perces relaxációs játékként fogható fel és tulajdonképp semmi agytekergetős-fókuszálós dolog nincs benne. Kényelmesnek kényelmes, mert semmire sem “kötelez” - egyedül talán a liget nem passzol, mert a játéktér inkább egy folyton-folyvást változó sziget, amely minden alkalommal és napszakban más és más képben tűnik fel, a változásért pedig maga a játékos cselekedetei a felelősek. Egy lélek-felderítőt alakítunk benne, amely gyakorlatilag túlvilági vígaszt nyújt a holt szellemeknek úgy, hogy az ügyes-bajos problémáikkal megbírkózva segíti őket a megbékélés útján. Ez számtalan módon teljesíthető attól függően, hogy az adott szellemke éppen miért kesereg: némelyiknek csak egy-egy eltűnt lap hiányzik a kedvenc regényéből, mások halat szeretnének a vacsorájukhoz, vagy gyümölcsöt gyűjteni a szigeten található fák valamelyikéről.
Előfordulnak persze hosszabb - komplexebb feladatok is, például megkeresni egy eltűnt szemüveget, vagy kideríteni, épp merre kószál a sétáló fa, amit egyébként a nyugati fertáján láttak utoljára bandukolni. A feladatok egy része jópofa és tényleg megmosolyogtató, a bonyolultabbakhoz természetesen a beszélgetések alkalmával kaphatunk segítséget. Az egészben az a jó, hogy nincs konkrét javaslat, tulajdonképp a párbeszédekből és a sziget felderítéséből rá lehet jönni, hogy mit hol és milyen módon érdemes keresni. Persze elkölthetjük a nehezen megszerzett pénzecskénket is konkrét javaslatokra, de ezzel tulajdonképp a játék lényegét dobjuk sutba.
Az egymásra épülő küldetések mindegyike egy többfordulós történet, valójában ezek segítségével építhető fel a cuki lakók és a felderítőnk közti baráti viszony és a párbeszédekből derül fény arra is, hogy milyen életet éltek, vagy hogy mi vezetett végül a szellemmé válásukhoz. Ez tulajdonképp a Cozy Grove fő sodronya, ami valójában nem is a játékosról, sokkal inkább a kis sziget karaktereiről szól - ráadásul ahogy egyik-másik problémát megoldjuk, úgy színesedik ki a történet (a sziget is) és úgy botlunk bele újabb és újabb bohókás karakterekbe, akik előrelendítik majd a történetet. Ha egy szellem beteljesedik, általában egy lélek-rönkkel (spirit-log) ajándékoz meg, amellyel a tábor melletti lélektüzet táplálhatjuk: ez a fő mozgatómotor, minél nagyobb a fénye, annál több mindent látunk a valódi szigetből, így akár újabb kis lakók kerülnek látómezőbe, de gyakran a háttérben futó feladatokhoz is segítséget nyújthat - tippekkel, tanácsokkal lát el, hogy hova és merre indulj, ha valamelyik feladat esetleg fejfájást okozna.
Egy játékban eltöltött nap általában kb. 20-30 perc alatt teljesíthető: a teendőket persze mi is megválogathatjuk, ha egy-egy alkalommal például csak a kutyuskánkat szeretnénk megetetni, sétálni vele egyet a parton, vagy összegyűjteni a lehullt faleveleket, semmi büntetés nem jár érte. A napok váltakozása azért fontos, mert egyrészt előidézi a sziget változását, másfelől akadnak feladványok, amelyek csak éjjel, vagy másnap gördülnek előre. Külön pozitívum, hogy a szigetet idővel teljesen a saját képünkre formálhatjuk, vagy berendezhetjük – minden egyes tárgy a játékban mozhatható és átvariálható, így egészen otthonosan mozoghatunk idővel jópofa és megmosolyogtató tárgyakkal körülvéve. Ez egyébként a Cozy Grove art stílusából is fakad: egészen egyedi, gyönyörű és kézzel rajzolt minden tárgy és az egész látványvilág, ami a hátterekkel kiegészülve igazán színes és impozáns látványt nyújt. Nappal minden éles és színgazdag, éjjel pedig az egészet körülöleli a lámpák pislákoló fénye, az árnyékok gyönyörű íve, a lobogó tűz fény-árnyék játéka, amely az egész környezetet belengi. Az összkép még impozánsabb, ha a saját képünkre formáljuk a körülölelő világot, az idő előrehaladtával igazán otthonos és szívmelengethető kis kuckó hozható létre a világtól elzárva afféle Animal Crossing és Harvest Moon mintára.
Nem véletlen az említés, ugyanis a Cozy Grove-ban sok játékmenet-beli apróság párhuzamba állítható a cikk elején is említett sorstársakkal. Egy dolog, hogy meghódíthatunk egy alapvetően lakatlan kis szigetet és a saját képünkre formálhatjuk, de a sztori melletti hétköznapi cselekvések ugyanúgy jelen vannak itt is: tárgyakat készíthetünk, pecázhatunk, növényeket pakolhatunk ide-oda, dekorálhatunk kedvünkre (akár magunkat is) – leszámítva, hogy a halott szellemecskék lelkét is ápolgatni kell közben.
Valóban megnyugtató, a hétköznapi pörgéstől távolabb álló időtöltést ad a Cozy Grove. Habár lebegő barátocskáink idővel repetitívvé is válthatnak, a lelkü(n)k megnyugtatásáért tett jó cselekedetek, a gyönyörű színes képi világ és a szabadjára engedett játékmenet hosszú ideig kikapcsolhat minket a napi stressz okozta fásultságból.