[Teszt] Chasm: The Rift – Nem csak oldschool, tényleg régi!

Chasm: The Rift – Nem csak oldschool, tényleg régi!

ChochoSmejkál Péter2022.11.20. 23:13

Az ukrán FPS-ek legendája nem a Stalkerrel kezdődött: már 1997-ben elkápráztatták a shooterek rajongóit a Chasm című lövöldével, ami egy ideje Steamen is elérhető, frissített állapotban.

No nem kell megijedni, az októberben megjelent steames kiadás nem változtat semmit a klasszikus játékmeneten. A Chasm: The Rift maradt az a kissé nyers és kezdetleges, ám pont ezért sajátos bájjal rendelkező FPS, ami 1997-ben volt. Egy évvel járunk a Quake után, a teljesen 3D-s játékmotorok még relatíve újdonságnak számítanak. A kijevi Action Forms DOS-ra adja ki a Chasm-t, mint a stúdió első játéka – a nagyközönség talán a 2008-as Cryostasisról ismeri az egyébként 2011-ben bezárt céget. A sajtó és a játékosok érdeklődve fogadják a játékot, ami sok újat nem hoz a palettára, technológiai szempontból mégis főhajtást érdemel.

Sőt igyekszik történetmesélésben is fokozni az ismert megoldásokat. Hősünk, a névtelen kommandós azt a feladatot kapja, hogy állítsa meg az időutazó idegeneket, akik a világon bárhol, bármikor képesek felbukkanni – utóbbit vegyük szó szerint. Emberünk a játék elején egy tudós és egy parancsnok eligazítása után munkához is lát, hogy négy fejezeten és tizenhat pályán billentse fenékbe a téren és időn át támadó rohadékokat. A jelenben kezdünk, majd megjárjuk a középkort és az ókori Egyiptomot is – igen, mindezt egy 1997-es játékban. Sok-sok esztendővel később a hasonló ígéretekkel berobbanó, majd pofára eső Daikatana is hasonló dolgokkal próbálkozott. Főnökeink kimerítő magyarázata az időutazásos balhé tudományos hátteréhez pedig egy esztendővel a Half-Life előtt igyekszik érdekessé tenni a sci-fi sztorit. Sajnos többé-kevésbé sikertelenül.

Akárhogy is, a feladat adott, eszköztárunk pedig a korabeli FPS-eknek megfelelően shotgunt, super shotgunt, rakétavetőt, gránátvetőt és lézert lövő íjpuskát foglal magába – akad még egy-két apróság, például a helyi BFG-pótlék, de nem fogunk meglepődni, az arzenál megfelel a késő kilencveneséveknek. És hát annak a játékmeneti iskolának, amit az ukrán fejlesztők munkája képvisel: elindulunk a pálya egyik végén, hogy kapcsolókat állítgatva, kulcsokat keresgélve eljussunk a szűk labirintusokat idéző térképek végére. A hangsúly ezúttal a „szűk labirintusokon” van, és nem csak azért, mert össze-vissza kell bolyonganunk olyan helyszíneken, amiket egyik kor épeszű építésze sem húzna fel. Hanem mert alig férünk el a sötét, objektumokkal teletömött folyosókon, amiket bizony a gonosz időszörnyek is benépesítenek.

Ellenfeleink emberi és démoni formában is megjelennek (kedvencem a fűrészkezű udvaribolond), és általában túlerőben vannak, amit csak ront, hogy a szűk pályákon alig van hová menekülnünk, bújnunk előlük. A Chasm nem különösebben nehéz játék, és kimondottan rövid is, 3-4 óra alatt még egy, a korszellemhez ügyetlen gamer is végig tud szaladni rajta. De itt-ott frusztráló lehet a pályatervezés, még ha a maga technikai megoldásai miatt meg is érdemli a főhajtást. És ezzel el is jutottunk a Chasm legfontosabb tulajdonságához, a cikk elején már említett 3D-s motorhoz. A saját fejlesztésű engine csontozott, 3D-ben modellezett ellenfeleket vonultat fel, akik kimondottan részletes animációkat villantanak, hogy aztán szó szerint végtagonként szakadjanak cafatokra. A sérülésmodell korát megelőző eleme a programnak, és még most, 2022-ben is buli úgy lábon lőni az időgenyákat, hogy szó szerint kiszakadjon a combjuk a helyéről. Ez, valamint a maga korából szintén kilógó speciális effektek ellensúlyozzák a tényt, hogy a pályák nem teljesen 3D-sek: magasságok és mélységek nincsenek rajtuk, geometriájuk nem lép túl a Doomon.

Nem úgy a boss-harcok, amelyek afféle logikai kihívásként működnek: a játék kiírja, mi a teendő, mi pedig az utasításnak megfelelően nem csak az ólmot pumpáljuk, hanem az adott helyre állva / célozva segítjük át a bossokat az örök időmezőkre. A fejezetek között meghallgatjuk a fárasztó technoblablát, majd a játék egyszer csak véget ér, mi pedig elégedetten dőlünk hátra.

A kilencvenesévek nosztalgiájából élő boomer-shooterek korában vittünk végig egy valóban régi játékot, ami még ma is nagyon szórakoztató. Egyedül az árba tudok belekötni: a konkurenciát nézve masszívan soknak érződik a 20 eurós árcédula.

Platform: PC | Kiadó: SNEG Fejlesztő: Action Forms, General Arcade Megjelenés (Steam): 2022. október 10. | Ár: 19,99 euró (kb. 8000 forint)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

20 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==