Az ukrán FPS-ek legendája nem a Stalkerrel kezdődött: már 1997-ben elkápráztatták a shooterek rajongóit a Chasm című lövöldével, ami egy ideje Steamen is elérhető, frissített állapotban.
No nem kell megijedni, az októberben megjelent steames kiadás nem változtat semmit a klasszikus játékmeneten. A Chasm: The Rift maradt az a kissé nyers és kezdetleges, ám pont ezért sajátos bájjal rendelkező FPS, ami 1997-ben volt. Egy évvel járunk a Quake után, a teljesen 3D-s játékmotorok még relatíve újdonságnak számítanak. A kijevi Action Forms DOS-ra adja ki a Chasm-t, mint a stúdió első játéka – a nagyközönség talán a 2008-as Cryostasisról ismeri az egyébként 2011-ben bezárt céget. A sajtó és a játékosok érdeklődve fogadják a játékot, ami sok újat nem hoz a palettára, technológiai szempontból mégis főhajtást érdemel.
Sőt igyekszik történetmesélésben is fokozni az ismert megoldásokat. Hősünk, a névtelen kommandós azt a feladatot kapja, hogy állítsa meg az időutazó idegeneket, akik a világon bárhol, bármikor képesek felbukkanni – utóbbit vegyük szó szerint. Emberünk a játék elején egy tudós és egy parancsnok eligazítása után munkához is lát, hogy négy fejezeten és tizenhat pályán billentse fenékbe a téren és időn át támadó rohadékokat. A jelenben kezdünk, majd megjárjuk a középkort és az ókori Egyiptomot is – igen, mindezt egy 1997-es játékban. Sok-sok esztendővel később a hasonló ígéretekkel berobbanó, majd pofára eső Daikatana is hasonló dolgokkal próbálkozott. Főnökeink kimerítő magyarázata az időutazásos balhé tudományos hátteréhez pedig egy esztendővel a Half-Life előtt igyekszik érdekessé tenni a sci-fi sztorit. Sajnos többé-kevésbé sikertelenül.
Akárhogy is, a feladat adott, eszköztárunk pedig a korabeli FPS-eknek megfelelően shotgunt, super shotgunt, rakétavetőt, gránátvetőt és lézert lövő íjpuskát foglal magába – akad még egy-két apróság, például a helyi BFG-pótlék, de nem fogunk meglepődni, az arzenál megfelel a késő kilencveneséveknek. És hát annak a játékmeneti iskolának, amit az ukrán fejlesztők munkája képvisel: elindulunk a pálya egyik végén, hogy kapcsolókat állítgatva, kulcsokat keresgélve eljussunk a szűk labirintusokat idéző térképek végére. A hangsúly ezúttal a „szűk labirintusokon” van, és nem csak azért, mert össze-vissza kell bolyonganunk olyan helyszíneken, amiket egyik kor épeszű építésze sem húzna fel. Hanem mert alig férünk el a sötét, objektumokkal teletömött folyosókon, amiket bizony a gonosz időszörnyek is benépesítenek.
Ellenfeleink emberi és démoni formában is megjelennek (kedvencem a fűrészkezű udvaribolond), és általában túlerőben vannak, amit csak ront, hogy a szűk pályákon alig van hová menekülnünk, bújnunk előlük. A Chasm nem különösebben nehéz játék, és kimondottan rövid is, 3-4 óra alatt még egy, a korszellemhez ügyetlen gamer is végig tud szaladni rajta. De itt-ott frusztráló lehet a pályatervezés, még ha a maga technikai megoldásai miatt meg is érdemli a főhajtást. És ezzel el is jutottunk a Chasm legfontosabb tulajdonságához, a cikk elején már említett 3D-s motorhoz. A saját fejlesztésű engine csontozott, 3D-ben modellezett ellenfeleket vonultat fel, akik kimondottan részletes animációkat villantanak, hogy aztán szó szerint végtagonként szakadjanak cafatokra. A sérülésmodell korát megelőző eleme a programnak, és még most, 2022-ben is buli úgy lábon lőni az időgenyákat, hogy szó szerint kiszakadjon a combjuk a helyéről. Ez, valamint a maga korából szintén kilógó speciális effektek ellensúlyozzák a tényt, hogy a pályák nem teljesen 3D-sek: magasságok és mélységek nincsenek rajtuk, geometriájuk nem lép túl a Doomon.
Nem úgy a boss-harcok, amelyek afféle logikai kihívásként működnek: a játék kiírja, mi a teendő, mi pedig az utasításnak megfelelően nem csak az ólmot pumpáljuk, hanem az adott helyre állva / célozva segítjük át a bossokat az örök időmezőkre. A fejezetek között meghallgatjuk a fárasztó technoblablát, majd a játék egyszer csak véget ér, mi pedig elégedetten dőlünk hátra.
A kilencvenesévek nosztalgiájából élő boomer-shooterek korában vittünk végig egy valóban régi játékot, ami még ma is nagyon szórakoztató. Egyedül az árba tudok belekötni: a konkurenciát nézve masszívan soknak érződik a 20 eurós árcédula.
Platform: PC | Kiadó: SNEG Fejlesztő: Action Forms, General Arcade Megjelenés (Steam): 2022. október 10. | Ár: 19,99 euró (kb. 8000 forint)