Steamworld: Heist

StingerCsere Krisztián Gábor2016.01.05. 16:00

Remek egymondatos tesztet tudnék kanyarítani a Gamer365 Twitterére az Image & Forms legújabb, Nintendo 3DS-re megjelent Steamworld: Heist című játékából, amennyiben közhelyes Star Wars hasonlatokra épített SMS textben kellene véleményt formálnom róla - például így:

Steamworld Heist, avagy: a Kiborg Han Solo és Doggie Robot Csubakka rozsdás kalandjai az űrben. Merész, körökre osztott taktikai lootvadász akciójáték, ajándék bónusz rozsdagátlóval.

Nyugalom, óvatos voltam. Mindösszesen annyi beszédes spoilert engedtem át a kedves olvasónak, hogy elkottyintottam néhány alap összetevőt a játék lényegi mivoltából, amely momentán csak a jéghegy csúcsa. Bár a Steamworld: Heist ugyanazon univerzumba vackolja be magát, mint a két évvel ezelőtti rogue-like bányász-platformer, de ezzel vége is a párhuzamok feszegetésének. Ez ugyanis nem Metroidvania, mégcsak nem is platformer.

Meg kell hagyni, a Nintendo eShop platformja remek felület a szárnyukat próbálgató fejlesztőcsapatok számára, és az indie szekció által telített zsákot most már a Nintendo is gyakorta tömi olcsó finomságokkal. Nem csoda tehát, ha az Image & Forms decemberi 3DS eShop frissítéssel debütált játéka is új utakra téved és bőszen felfedezhető benne a kísérletezgetés: a remek fogadtatásra talált előd után a Steamworld Heist egy teljesen más stílust és küllemet céloz meg, egyedül csak a steampunk robotika rozsdás, ám annál jópofább nyekergő vizeskupeceit tartja meg főszereplőként.

A platformer helye tehát a múlté, a helyére egy steam világűrbe ágyazott sidescrolling-szerű, ámde körökre osztott taktikai lövöldözős játék került, melybe a játékkal töltött órák alapján nagymennyiségű XCOM faktort is beleszőttek a dolgos kezek. A szuper kombinációból született szellemi utód egy néhány száz évvel a Dig után játszódó történetet mesél el, amelyben a robotok felrobbant anyabolygójának szétszóródott roncsaiban serénykedő szakadárok elpusztítása a cél, persze az ártatlanok védelmével, mentőexpedíciókkal és az elengedhetetlen vízutánpótlással vegyített mókás fosztogatással felkavarva. Ahogy haladunk előre a fő cselekménnyel, a galaxis térképen mászkálva úgy nyilnak majd sorra a lehetséges alternatív uticélok, ám sehol sincs kényszer: valójában a játékos dönt, mihez kezd az opciókkal.

Piper Faraday kapitánynak (stílusra kiköpött Han Solo az öreg) kezdetben csak egy társra (robo-Csubakka) és egy navigátorra futja rozzant hajóján, ám a sztori előrehaladtával egész szép kis kompániát kalapálhatunk össze magunknak az elszánt, de mókás-szellemiségű SzuperJancsikból. Míg a nehézfiúkat (- és lányokat) saját rozzant bárkánkon és a bárok és kocsmák olajssaras szegleteiben bírhatjuk szóra, a gépolajkiszolgáló egység melletti zugárusnál fejlesztéseket, Tier 1-2-3 szintű vágó- és lőfegyvereket, különböző bombákat, vagy páncél alkatrészeket vásárolhatunk magunknak a megszerzett vízmennyiség fejében. A jelentősebb sidequestek egy része is a bárokban csíphető el, persze néha hasznos lesz faggatni a legénységet is - egyrészt a jópofa beszólásokért, másfelől némi loot lehetőségért cserébe. A bolygóközi ténfergést a cél kijelölését követő eligazítás löki tova, ahol már csak a (max. 4 fős csapat) magunkkal vitt cuccokat variálhatjuk össze.

Onnantól fogva viszont már csak a loot és a túlélés a legfontosabb. A harc mozgás-akció hibrid lépésekből áll, azaz: az általunk kiválasztott útvonal, az egy kör alatt megtehető távolság és / vagy támadási pont alapján lövöldözhetünk vaktában át a padozaton, aktiválhatunk kapcsolókat, zárszerkezeteket, vagy oszthatunk ki néhány gyomrost a gaz víztolvajok között. Lépéseink maximális hossza a karakter statjaitól és aktuális szintjétől függ, amit a teljesítményünk függvényében később a defense értékekkel együtt akár javítani is lehet. Utóbbi is fontos, hiszen szívósabb páncélzatot eredményez arra az esetre, ha mozgáspontunk limitációja miatt nem tudjuk a gőzkatonáinkat hordók, vagy ládák fedezéke mögé juttatni az adott körben.

Nem mindegy a célzási képesség sem: egy jól irányzott fejlövés akár egy uzival, akár robbanótöltettel de egy visszacsapódó ún. “tricky shot” eldurrantásával is lehet halálos, ha az aktuális gépkarabély robbanótöltettel, vagy lézeres irányzékkal bír. A megfelelő karakter-fegyver kombó eltalálásához a tapasztalat alapján kísérletezgetésre van szükség, a 6-7. szint környékén már nem lesz elég a puszta szerencse a győzelemhez; főleg, ha hardcore módban toljuk, ahol a permadeath szörnyű ténye bizony kockázatossá teszi a játékot, azaz ha egyszer ellövik a fejünket, nem éledünk többé fel a gyengélkedőn, fuccs lesz az adott karakternek - méghozzá örökre.

Bár a játék alkalmasint hasznos tanácsokkal is segíti a kezdőket, a belátható területek bármikor átpásztázhatóak a kamerával, a random generált ellenfelekkel és pályákkal pedig meghagyja a szerencsefaktort a szavatosság kinyújtásához. Nem kell aggódni, ha nem pattanunk mindjárt szét a gőz erejétől és egy elhibázott mozdulat miatt esetleg szétlövik a csapatot, mert bármikor újra lehet farmolni a már teljesített és mellékküldetésként felkutatott roncsokat is a pénz és XP harácsolás fejében. Az ilyenkor lootolt javak szintlépéskor további plusz hasznos képességekkel bővítik a repertoárt, amely a megfelelő mordály társításával már elégséges lehet egy újbóli próbához. Célszerű ugyanakkor olyan taktikus lépésekben gondolkodni, amellyel a lehető legtöbb lootot sikerül ellopni, mert a vízespalackok megszerzése mellett az őrzött szobák ládái elit cuccokat is rejthetnek, amelyek nagyban növelik egy-egy zsoldosunk hatékonyságát.

Szerethető karakterek, szépen kidolgozott, ugyanakkor egyszerű modellek és remek hangulatú körökre osztott lövölde 2015 utolsó nagyszabású 3DS játéka: ez röviden a Steamworld Heist, amely nagyszerűen egyensúlyoz a newbie és hardcore kihívások ingoványos mezsgyéjén. A tizenöt-húsz órányira rúgó történet kínálta kaland ideális lehet egy a stílussal csak most ismerkedő játékosnak, ám a nehézségi szint variálásával röpke idő alatt komoly fejtöréssel támadó fenevaddá válik, így az edzett XCOM-osok is megtalálhatják a benne kellő kihívást. A variálhatóság, a jópofa narratíva és zenei körítés már csak hab a tortán, így a játék minden bizonnyal sikert arat majd a többi platformon is - merthogy Piper Faraday és bandája 2016-ban szinte minden masinát átgőzöl egy kaland erejéig.

Csúszik a Guilty Gear -Strive-

Sajnos késik a manga-anime stílusú verekedős széria legújabb része.

36 perce

Rhythm Doctor

A Rhythm Doctor egyik fórumbejegyzése egyetlen mondat: „Hogy lehet, hogy a space gombot megnyomva könnyekben török ki?” és ez az egyetlen mondat tökéletesen jellemzi a játékot, mely ha nem lesz az idei év egyik indie szenzációja, akkor nincs igazság a világban.

56 perce

Mail Mole

Carrotland low-poly világa ma megnyitotta kapuit mindenki számára, aki egy bájos, gyors és precíz platformerre vágyik.

3 órája

Nintendo Switch 7''-os OLED kijelzővel?

Csöndesen készül a Super Nintendo Switch? Egyes források máris érdekes dolgokat kezdtek pletykálni a konzollal kapcsolatban.

5 órája
9

After the Fall

Az Arizona Sunshine fejlesztőinek új játéka teljes cross-platform támogatású kooperatív opciót kapott. Meg egy új előre renderelt mozgóképet.

18 órája
2

I Expect You To Die 2 platformok

The Spy And The Liar alcímmel érkezik a virtuális valóság legjobb kémkomédiás, szabadulószobás logikai játéka. PlayStation VR platformra is.

19 órája
1

Zenith: The Last City

PlayStation VR headsetekre is érkezik a klasszikus japán szerepjátékok inspirálta MMORPG. Készen állsz egy újabb véget nem érő kalandra?

19 órája
1

Fracked

A remekül sikerült Phantom: Covert Ops megalkotói úgy néz ki PlayStation VR exkluzív fejlesztésébe fogtak. A kajakot sílécre cseréljük?

19 órája
1

Song in the Smoke

A Skulls of the Shogun és a GALAK-Z fejlesztői egy különleges túlélő kalanddal lépnek be a virtuális valóságba. Irány a kőkorszak?

19 órája

DOOM 3: VR Edition

6 PSVR bejelentés egyetlen nap? Ez a VR Spotlight, aminek első leleplezése rögtön a pokolba visz! Kiegészítőkkel megpakolva érkezik a rettegés.

19 órája
7

Echtra Games x Zynga

A Max Schaefer vezette veterán fejlesztőket felvásárolta a mobiljáték piacának egyik cápája. Konzolokra és PC-re vágynak ők is a jövőben.

20 órája

Game Pass: március első fele

Egy kis űrkaland kíséretében főleg sportjátékokkal bővül a szolgáltatás a következő napokban. Néhány komolyabb távozó is akad.

20 órája
12

Tonic x Epic Games

Az óriásvállalat kezébe került ezzel a tavalyi év egyik sikercíme, a Fall Guys: Ultimate Knockout is. Épül az Epic metaverzum!

1 napja
6

Fantasian: a Final Fantasy alkotóitól

Hironobu Sakaguchi továbbgondolja a JRPG alapokat, több mint 150 valóban felépített dioráma között. Apple készüléleken.

1 napja
11

ScourgeBringer: PlayStation megjelenés

Egy villámgyors rogue-platformer érkezik PlayStation 4-re. Na meg. Dobpergés. PlayStation Vitára! Tudjátok. Volt olyan is...

1 napja
10

Aliens: Fireteam - új Aliens játék érkezik

Milyen az, amikor a Gears of War találkozik az Aliens franchise-al? Az Aliens: Fireteam egy koop TPS játék lesz, idei nyári megjelenéssel.

1 napja
13

Werewolf: The Apocalypse - Earthblood

Ha poént akarnánk a játék címe köré fűzni, azonnal kiderülne tudatlanságunk a fantasy-szerepjátékok vonalán, úgyhogy megkímélünk titeket meg magunkat is. Cserébe viszont hoztunk egy tesztet az Earthblood című játékról.

1 napja
9

If on a Winter's Night: négy utazó

Kalandjáték brutálisan kidolgozott pixel art grafikával, négy utassal és egy maszkabállal, ami a szürreális világ táptalajából épít valami újat, valami innovatívat.

1 napja

The Sinking City: kalózváltozat van Steamen?

A Frogwares nyílt lapokkal játszik: részletes videón mutatja be, hogyan kerülhette meg őket a francia kiadó.

2 napja
5

Szünetel a Need For Speed fejlesztése

Az Electronic Arts minden fejlesztőt átvezényelt a DICE mellé. Idén az új Battlefield felvonás kap csak figyelmet.

2 napja
24