For Honor

Oldern2017.02.17. 19:10

Vannak néha játékok, amikor néhány óra után azon jár az agyam, hogy mégis: hogy a francba nem sikerült ezt már korábban másoknak megalkotni? Ennyire nem fér bele az év végére időzített blockbusterek..izé, tökéletesen simára csiszolt, és gyakran legalább ennyire meglepetésektől mentes AAA-gyöngyszeremek mellett egy kis kisérletezés? A Ubisoftnak most mégis belefért, és gyanús, hogy ezúttal nem csak a kiadó járt jól, hanem a játékosok is, a For Honor ugyanis valóban egy egyedi, üde színfolt lett az online multiplayer játékok palettáján.

Definiálom a játékot gyorsan: végy egy adag Dark Soulst, annak minden szivatósabb részével (beleértve a fizikát, az eséseket, a környezeti veszélyeket), sózd meg rakás verekedős játékból kölcsönzött mechanikával (védhetetlen támadások, fogások, hitstun, recovery frémek, stb), majd az egészet helyezd bele egy divatos - és egyre inkább kikerülhetetlen - online keretbe, szintlépésekkel, presztízseléssel, speckó képességekkel, ezer meg egy megnyitható tárggyal, szezonokkal, mindennel. Jól hangzik? Ez nem csoda: a For Honor fejlesztői mintha éppen időben döbbentek volna rá, hogy a Dark Souls vagy a Witcher sikerei mellett csak idő kérdése, hogy mikor jön egy fejlesztő, aki normális büdzsé mellett előáll valami középkori akciójátékkal, amely hasonló ambíciókkal bír, mint az adott évre szánt Call of Duty: hogy a műfaj rajongóit hosszú heteken, hónapokon át lekösse elég tartalommal. Ebben a versenyfutásban most a For Honor volt a leggyorsabb.

Az első dolog, amit tényleg le kell szögezzek a játék kapcsán: ezt bizony jól összerakták. Kitalálták a témát, összefogdosták hozzá azokat az elemeket, amik a célt a lehető legjobban szolgálják, és a végeredmény egy friss hatással bíró, üde középkori bunyós-moba-akció hibrid lett. Már néhány meccs után viszonylag gyorsan felismerni az ellenfelek sziluettjéről, testtartásáról, sebességéről, hogy kikkel van dolgod, a párbajok bármelyik pillanatban halálossá válhatnak mindkét (vagy több) fél számára, és egészen frissítő érzés az, hogy a bunyós játékokban alapvetőnek számító mechanikák ennyire organikusan illeszkednek ebbe a játékba is. Drasztikus változás számomra az, hogy míg a Dark Souls esetében sikítva húztam ki a netkábelt az Xbox 360-ból, mondván: engem itt ne szopasson senki, addig a For Honornél teljesen becsülettel megyek bele az egészbe. És nem csak azért, mert nyilván ezt nyújtja a játék, hanem azért is, mert így, ilyen feltételek mellett hajlandó vagyok párbajozni másokkal. Ez így több, mint szórakoztató. Sőt, kifejezetten addiktív tud lenni - még akkor is, amikor én húzom a rövidebbet.

Aztán telnek a napok, és a a játék dizájnján lévő repedéseket elkezdem meglátni. Nem kiáltok apokalipszist, mert nem javíthatatlan dolgokról van itt szó. Amennyire jól összerakták a játékmenetet, hogy A Szent Grá...izé, Szent Célt szolgálja, annyira tud fájni ez az identitászavar néha. Most akkor mi a fő játékmódja a For Honornek? Az 1v1-es párbajok, ahol csak magadra számíthatsz? Vagy a deathmatch, esetleg a dominion, ahol nem csak a nagyobb csapatméret számít, hanem az is, hogy egy véletlenszerű közkatona-támadás borítja-e a tervedet, vagy ahol simán ki lehet kapni úgy, hogy amúgy teljesen becsületesen, korrekten nyomtad végig a meccset? Akármi is a válasz, a játék balanszán, szabályrendszerén lehetne (és kellene) finomítani. Az 1v1 korrekt, a 2v1 nem lehetetlen, de kínosan unfair tud lenni - jogosan, elvégre...nos, kettő egy ellen? -, de a 3v1 például kifejezetten frusztráló élmény, és nem úgy, ahogy egy FPS-ben egy hasonló összecsapás. Egy shooterben simán meg lehet oldani ezeket a helyzeteket is, egy stamina-alapú harcrendszerrel már kevésbé. Félreértés ne essék: nem azért sírok, hogy meg tudjak oldani minden helyzetet, inkább csak jó lenne tudni, hogy a fejlesztők mit tekintenek végcélnak.

A jól felépített alapokra ugyanis ráhúzták az Overwatchból vagy a modern COD-okból jól ismert “loot, loot, loot + perkek + presztízselj, mert az neked olyan jó lesz” rendszert. Jönnek a szintek, özönlenek a tárgyak - amik egyébként tulajdonságokat is növelnek. Fair a dolog, mert ha valami egy bizonyos elemet nagyon felerősít a karakteredben, az általában hátrányokkal is jár, mégis kiszámíthatatlanná teszi a játékot: most honnan kéne nekem tudni, hogy az ellenfelem milyen távolságból képes fogni, mert épp a fogás zónáját erősítő cuccokkal pakolta magát tele? Vagy mi jelzi, hogy mindent a sebzésre tett rá, esetleg gyorsabban fog futni? És ha lenne is ilyen jelző valahol, akkor látnánk azt normálisan a pillanatok alatt kaotikusba átfordulni képes meccsek kellős közepén? Tegyük hozzá, hogy a meccsek keretét, a “vége a mérkőzésnek, gyorsan jöjjön a következő” tempót durván belassító fázisok (amikor jön a loot és az xp) hosszú távon számomra inkább unalmasak és akadályoznak a konkrét játékban - emiatt erősen az az érzésem, hogy a kevesebb itt most több lett volna.


Sok a szöveg? Sebaj!

Ha érdekel, hogy hogyan bénázok el a játékkal, legyen szó akár a dominion módról, akár a duelről, akkor tekintsd meg az alábbi videók valamelyikét - így átfogóbb képet kapsz a játékról.

Nem dicsértem agyon még a játék kinézetét, pedig megérdemel egy misét: ha már AAA-büdzsé, akkor tényleg jól odatették magukat a fejlesztők. Az egy dolog, hogy maga az engine is simán tudja látványban néhol hozni mondjuk a Witcher 3 szintjét, multiplayer játékként - az meg egy másik, hogy rengeteg változatos animáció ad valódi súlyt a mozdulatoknak. Oké, még így is át tud néha fordulni komikusba az egész, amikor 2-3 lovag botladozva megakasztja egymás ütését újra meg újra, aztán az egyik tűzbe gurul, a másik leesik, a harmadikat meg egy közkatona üti le végül, de ezt tulajdonképpen a Gyalog-Galopp fanok (mint én) még értékelhetik a maga módján. Az élmény 99 százalékában azonban elismerően fogunk csettinteni, mert tényleg remekül össze vannak rakva a pályák, az effektek, az animációk: profi, modern darabról van szó.

Mindez mondjuk az online élmény egészéről már nem teljesen mondható el: az egy dolog hogy a Ubisoft szerverei alig viselik el a kalandot, és a launch után is mintha még romlott is volna a szerverek állapota (mert az első nap alapján még bizakodtam, de később sokasodni kezdtek a széteső meccsek, disconnectek). Az már másik, hogy minél magasabb szintre megyünk a matchmakingben, úgy lesz egyre kellemetlenebb egy csapatnak, ha ember helyett gépi játékos pótolja ki a teljes létszámot. Büntetés a távozásért? Ranked súlyozások? A szezonokra épített, “a közösség verseng a területekért és a hatalomért” megoldás működik, de a VALÓBAN hosszú távú szórakozáshoz még egy réteg profizmusra és módosításokra szükség lesz. Normális ranked mód kell, botok nélkül, büntetésekkel, sallangmentesen, és akkor boldog leszek. Most csupán bizakodó vagyok.

Nem beszéltem a sztorimódról. Nem véletlen: tulajdonképpen felturbózott tutorial módokról van szó, teljesen feleslegesen rögzített párbeszédekkel és “eksönnel” - a 4-5 órányi tartalom nem fog senkit kárpótolni, ha véletlenül azt hitte, hogy itt most érdemes csak az egyjátékos tartalomért megvenni a For Honort. Nem, nem érdemes. Jobb és őszintébb az egészre online, és csak online élményként gondolni, ahol végülis bármikor gyakorolhatsz botok ellen is - és akkor nem ér majd csalódás.


Letölthető tartalmak, season pass?

Nem tudta teljesen levedleni a Ubisoft a nagy kiadói mivoltát (persze ezt hiába is vártuk), hiszen benne vannak azok a pontok a játékban, ahol a maximalista játékosok pénztárcájának tartalmát be lehet majd húzni. Szerencsére azért nem unfair a játék: a kezdeti kiadáshoz járó vizuális bónuszok jól mutatnak, a szezon pass pedig senki számára nem kötelező, hiszen minden új karaktert megkap minden játékos majd, amikor azok kijönnek - csak épp egy hét előnye lesz a bérleteseknek. A trükk? A trükk az, hogy bár minden elérhető egyelőre ingame Steelből (amit meccsek és napi küldetések után kapunk), de azért természetesen mindezt megveheti az ember valós pénzért is, ha nagyon türelmetlen. Hát persze: ki ne akarna 6000 forintért 25 ezer steelt? Nem a világ vége, nyilván - de mivel a duelen kívül a többi játékmódban a gearek tulajdonságai számítanak, így ez már a “pay to win” terület határa.

Elégedett vagyok a nap végén? Meglepő, de igen. A For Honor roppant erősen kezdett, megmutatván a foga fehérjét. A játékmenet baromi jól működik, és többször szórakoztató, mint frusztráló - legyen szó bármelyik játékmódról. A grafika és a zene a párját ritkítja, az online rendszer pedig első körben pöpecül össze van rakva, hogy a csilivili cuccokkal lefoglaljon mindenkit pár hétre - aztán mire felocsúdunk a mobilos címekre emlékeztető reward-ciklusokból, már jönnek is az újabb karakterek, ingyen. Ez azért egy elég jó ajánlat. Annyira, hogy ha van affinitásod az online multi, vagy a lovagok/szamurájok/vikingek bármelyike iránt, akkor érdemes vetni egy pillantást a For Honor irányába.

@youtube @youtube

Sea of Solitude: Director's Cut

Akció-kalandnak álcázott lélekbúvárkodás, amely két éve EA Originals címként jelent meg, most pedig Switchre is megérkezett. Végigcsónakáztuk a Sea of Solitude-ot.

3 órája

Crusader Kings 3 csaták a Mount & Blade 2-ben?

Legalábbis ezt ígéri egy mod fejlesztő a Crusader Blade nevű projekt keretein belül.

10 órája

Ingyenessé vált az Artifact

A Valve kártyajátéka a 2.0 helyett két ingyenes verzióval próbál új játékosokat toborozni.

11 órája
2

Így hullik a xeno az Aliens: Fireteamben

Közel fél órányi gameplay bemutató a frissen bejelentett Aliens játékból.

1 napja
12

Apex Legends: kaotikus március

A Switch porttal együtt érkezik az új event. És hoz néhány komoly változtatást is.

1 napja
1

Ghosts 'n Goblins Resurrection

Arthur, a hős lovag egy domb oldalában, fa árnyékában, egy szál piros szivecskés boxeralsóban pihengette a legutóbbi (tizenpáréves) megmérettetése fáradalmait. Azonban az ördög soha nem alszik, így ismét van apropója a démonhentelésnek.

1 napja
7

Prinny Presents NIS Classics Vol. 1 - NIS klasszikusok egy helyen

Hé, dood! Az obskúrus kedvenceket ezúttal Prinny felvezetésével hozza be újra köztudatba a japán fejlesztő/kiadó.

1 napja
4

Disgaea 6: friss tartalmak, régi hősök

A bónusz tartalmakat pedzegeti a legfrissebb videós anyag a Disgaea hatodik epizódjáról.

1 napja
1

Elite Dangerous: így fest egy Odyssey küldetés

Izgalmas tartalommal bővül az Elite Dangerous - az Odyssey PC-s alfa fázisa március 29-én indul majd.

2 napja
1

Sea of Solitude: a magány tengere Switchről is hajózható

A Quantic Dream és a berlini Jo-Mei stúdió bejelentette, hogy az eredeti változathoz képest exkluzív funkciókkal és plusz tartalmakkal kibővített Sea of Solitude: The Director’s Cut mától elérhető Nintendo-Switch-re.

2 napja

Csúszik a Guilty Gear -Strive-

Sajnos késik a manga-anime stílusú verekedős széria legújabb része.

2 napja

Rhythm Doctor

A Rhythm Doctor egyik fórumbejegyzése egyetlen mondat: „Hogy lehet, hogy a space gombot megnyomva könnyekben török ki?” és ez az egyetlen mondat tökéletesen jellemzi a játékot, mely ha nem lesz az idei év egyik indie szenzációja, akkor nincs igazság a világban.

2 napja
6

Mail Mole

Carrotland low-poly világa ma megnyitotta kapuit mindenki számára, aki egy bájos, gyors és precíz platformerre vágyik.

2 napja
2

Nintendo Switch 7''-os OLED kijelzővel?

Csöndesen készül a Super Nintendo Switch? Egyes források máris érdekes dolgokat kezdtek pletykálni a konzollal kapcsolatban.

2 napja
18

After the Fall

Az Arizona Sunshine fejlesztőinek új játéka teljes cross-platform támogatású kooperatív opciót kapott. Meg egy új előre renderelt mozgóképet.

2 napja
2

Zenith: The Last City

PlayStation VR headsetekre is érkezik a klasszikus japán szerepjátékok inspirálta MMORPG. Készen állsz egy újabb véget nem érő kalandra?

2 napja
1

I Expect You To Die 2 platformok

The Spy And The Liar alcímmel érkezik a virtuális valóság legjobb kémkomédiás, szabadulószobás logikai játéka. PlayStation VR platformra is.

2 napja
1

Fracked

A remekül sikerült Phantom: Covert Ops megalkotói úgy néz ki PlayStation VR exkluzív fejlesztésébe fogtak. A kajakot sílécre cseréljük?

2 napja
1

Song in the Smoke

A Skulls of the Shogun és a GALAK-Z fejlesztői egy különleges túlélő kalanddal lépnek be a virtuális valóságba. Irány a kőkorszak?

2 napja

DOOM 3: VR Edition

6 PSVR bejelentés egyetlen nap? Ez a VR Spotlight, aminek első leleplezése rögtön a pokolba visz! Kiegészítőkkel megpakolva érkezik a rettegés.

3 napja
9