Tacoma

siklaraSimon Klára2018.05.27. 15:00

A Gone Home készítőinek tavaly nyáron PC-re és Xbox One-ra megjelent sci-fi narratív kalandjátéka, a hasonló jellegű, ám családi ház helyett egy űrállomáson játszódó Tacoma idén tavasszal megérkezett PS4-re is, mi pedig 2-5 óra alatt a végére járhatunk, mi történt a Hold körül keringő, elhagyatott Tacoma űrállomáson.

2088-ban járunk, és miután a tulajdonos Venturis cég tulajdonában álló űrállomáson dolgozó hatfős személyzet egy rejtélyes baleset miatt evakuálni kényszerült, a cég a játékos által irányított Amy Ferriert küldi a helyszínre, hogy kiderítse, mi áll a történtek hátterében, és hogy begyűjtse az állomást irányító mesterséges intelligenciát, Odint. A Venturis állomáson működő megfigyelő rendszere 3D-s AR felvételeket készített a személyzet tagjainak fedélzeten töltött mindennapjairól, és ezekhez adott hozzáférést Amynek. Ez adja a játékmenet legérdekesebb mechanikáját, és a gyakorlatban annyit jelent, hogy a központi hubból az állomás egy-egy részét átvizsgálva ezeket lejátszhatjuk, megállíthatjuk és akárhányszor visszajátszhatjuk. Erre azért is van szükség, mert hat ember ritkán tartózkodik egy helyen, így azonban lehetőségünk van végignézni, illetve hallgatni az összes szobában párhuzamosan lejátszódó jelenetet és párbeszédet, illetve ha valaki épp megnyitja a számítógépét, a levelezését és chat előzményeit is megpróbálhatjuk helyreállítani.

Mindezekből egyre jobban kirajzolódik a számunkra csak arc nélküli, egyszínű és áttetsző sziluettként megjelenő emberek személyisége és a köztük lévő viszony, kidolgozottságuk és a szinkronszínészek hiteles alakításai miatt a történet végére pedig megismerjük és megkedveljük őket annyira, hogy rájuk emlékezzünk leginkább az egész nyomozósdiból. Kár, hogy őszintén aggódni sosem tudunk a sorsukért, mivel a játék kicsit abszurd módon előre lelövi a poént, és kezdettől fogva tudjuk, hogy sikeresen megmenekültek, ami elég nagy öngól, még ha a fő csavar csak részben kapcsolatos is velük. Az események kibontakozását kívülállóként végig az ő szemszögükből élhetjük át utólagosan, mindössze pár nappal azok megtörténte után, miközben azért régebbi felvételeken keresztül bepillantást nyerünk a katasztrófa előtti, dolgos és idilli mindennapjaikba is. A Gone Home-hoz hasonlóan bejutunk mindegyikük szobájába, pontosabban kabinjába is, áttúrhatjuk a személyes holmijukat és némi utánajárással (kódok és kulcsok megszerzésével) ilyen-olyan titkaikra is fényt deríthetünk.

A Tacoma étkezője Rebecca Mock tervrajzán, illetve a játékban.

Habár a Gone Home - elsősorban a rosszul belőtt ár-érték arány miatt - némiképp megosztotta a szerkesztőséget, azt el kell ismerni, hogy világépítésben a Fullbright már akkor nagyon jó volt, és második játékuk gerincét is leginkább ez adja, hiszen sétaszimulátor révén a Tacoma a címadó helyszínt is maximálisan felhasználja a történet szavak nélküli közvetítéséhez. Akárcsak a Gone Home-ban, itt is meg lehet fogni és jó alaposan meg lehet nézni szinte valamennyi tárgyat, amelynek sokszor ugyan nincs különösebb értelme, de egy újságban félig kitöltött keresztrejtvényből vagy pár sarokba dobott noteszbe firkantott gondolatból is érdekes dolgok rajzolódnak ki. Emellé jön a már említett AR felvételek és személyes desktopok átbogarászása, ami egyébként eleinte igényel némi beleszokást, de alapvetően nagyon egyszerű, mégis kellemesen felrázza a máshonnan már untig ismert tárgymanipulálást.

Maga az űrállomás kívül-belül lenyűgözően fest és nagyon hangulatos, hogy az állandóan mozgásban lévő gyűrűiről olykor beszűrődik a fény az ablakon, az egyes modulok és azokon belüli helyiségek pedig úgy lettek kialakítva, hogy az díszlet helyett egy valóban működő és belakott helyszínnek hasson. Az egy-egy funkcióra specializálódott modulok mindegyikében megjelennek mindenféle kényelmi vagy gyakorlati célt szolgáló elemek, amik megkönnyítik a hosszabb ideig űrben töltött életet, például a növények szinte mindenütt jelen vannak. A műfaj kedvelőit, így engem is lenyűgöznek ezek a részletek és ezeknek hála a végigjátszás viszonylag rövid idejére teljesen be tudott szippantani ez a mikrokozmosz. A történet háttérben lassan felépülő fő fonala az olyan alaposan körüljárt toposzok mellett, mint például egy mesterséges intelligencia személyiségi jogai, vagy az egyén és a profitot minden elé helyező óriásvállalat érdekellentétei, meglepően sötét témákat is érint, viszont az alighanem ihletül szolgáló sci-fi irodalommal ellentétben kifejezetten bizakodó végkicsengésű.

A Tacoma űrállomás Rebecca Mock tervrajzán.

A játék 2-5 órára becsült hossza annak függvényében változik, hogy mennyire ássuk bele magunkat a részletekbe, és bár én kifejezetten kényszeres vagyok ilyen tekintetben, első alkalommal nem sikerült mindent megtalálnom, márpedig ezek az apró adalékok sokszor hozzátesznek az összképhez is. Vannak persze jópofa apróságok is, például az egyik achievement/trophy akkor nyílik meg, ha az állomás különböző pontjain alvó összes macskát megtaláljuk, akit pedig igazán érdekel minden részlet, most már a Fullbright csapatának kétórás fejlesztői kommentárját is meghallgathatja, ami korábban nem volt a játék része. Újrajátszani nem igazán érdemes, hacsak ezek vagy a kihagyott titkok miatt nem, és mivel minden interaktivitás ellenére egy roppant lineáris cselekmény viszonylag passzív résztvevői vagyunk, megint lehetne vitázni, hogy a Tacoma pszeudo-játék-e, ugyanakkor a Gone Home legnagyobb hiányosságai közül párat orvosolt. A helyszín ezúttal kétségkívül látványos, a többrétegű narratíva izgalmas, és a minimalista játékmenetet feldobó AR-felvételek révén félig-meddig jelen lévő szereplők megelevenedő jelenetei hatásos ellentétet képeznek az egyébként néma és kihalt folyosókkal.

Bár terjedelmét tekintve a Tacoma is inkább desszert, semmint lakoma (elnézést), és a stúdió előző játékához hasonlóan nem forradalmasítja a videojátékok történetmesélését, nagy gonddal felépített világa és szokatlan módon megelevenedő karakterei révén mégis a műfaj teljes értékű tagjai közé tartozik. Egy űrszappanoperába oltott detektívregény a Gone Home családi drámájánál több izgalmat tartogató témákkal és jobban belőtt árcédulával, amely ugyan lábon lövi magát az egyik fő rejtély szándékos leleplezésével, sci-fi kedvelőknek mégis kifejezetten ajánlott egyestés kaland.

***Tacoma | Platform: PC, PS4 (tesztelt), Xbox One

Kiadó: Fullbright | Fejlesztő: Fullbright

Megjelenés: 2018. május 8. (PS4) | Ár: 5.990 Ft (PSN)***

Csúszik a Guilty Gear -Strive-

Sajnos késik a manga-anime stílusú verekedős széria legújabb része.

5 perce

Rhythm Doctor

A Rhythm Doctor egyik fórumbejegyzése egyetlen mondat: „Hogy lehet, hogy a space gombot megnyomva könnyekben török ki?” és ez az egyetlen mondat tökéletesen jellemzi a játékot, mely ha nem lesz az idei év egyik indie szenzációja, akkor nincs igazság a világban.

25 perce

Mail Mole

Carrotland low-poly világa ma megnyitotta kapuit mindenki számára, aki egy bájos, gyors és precíz platformerre vágyik.

2 órája

Nintendo Switch 7''-os OLED kijelzővel?

Csöndesen készül a Super Nintendo Switch? Egyes források máris érdekes dolgokat kezdtek pletykálni a konzollal kapcsolatban.

4 órája
8

After the Fall

Az Arizona Sunshine fejlesztőinek új játéka teljes cross-platform támogatású kooperatív opciót kapott. Meg egy új előre renderelt mozgóképet.

18 órája
2

I Expect You To Die 2 platformok

The Spy And The Liar alcímmel érkezik a virtuális valóság legjobb kémkomédiás, szabadulószobás logikai játéka. PlayStation VR platformra is.

18 órája
1

Zenith: The Last City

PlayStation VR headsetekre is érkezik a klasszikus japán szerepjátékok inspirálta MMORPG. Készen állsz egy újabb véget nem érő kalandra?

18 órája
1

Fracked

A remekül sikerült Phantom: Covert Ops megalkotói úgy néz ki PlayStation VR exkluzív fejlesztésébe fogtak. A kajakot sílécre cseréljük?

18 órája
1

Song in the Smoke

A Skulls of the Shogun és a GALAK-Z fejlesztői egy különleges túlélő kalanddal lépnek be a virtuális valóságba. Irány a kőkorszak?

19 órája

DOOM 3: VR Edition

6 PSVR bejelentés egyetlen nap? Ez a VR Spotlight, aminek első leleplezése rögtön a pokolba visz! Kiegészítőkkel megpakolva érkezik a rettegés.

19 órája
7

Echtra Games x Zynga

A Max Schaefer vezette veterán fejlesztőket felvásárolta a mobiljáték piacának egyik cápája. Konzolokra és PC-re vágynak ők is a jövőben.

19 órája

Game Pass: március első fele

Egy kis űrkaland kíséretében főleg sportjátékokkal bővül a szolgáltatás a következő napokban. Néhány komolyabb távozó is akad.

20 órája
12

Tonic x Epic Games

Az óriásvállalat kezébe került ezzel a tavalyi év egyik sikercíme, a Fall Guys: Ultimate Knockout is. Épül az Epic metaverzum!

1 napja
6

Fantasian: a Final Fantasy alkotóitól

Hironobu Sakaguchi továbbgondolja a JRPG alapokat, több mint 150 valóban felépített dioráma között. Apple készüléleken.

1 napja
11

ScourgeBringer: PlayStation megjelenés

Egy villámgyors rogue-platformer érkezik PlayStation 4-re. Na meg. Dobpergés. PlayStation Vitára! Tudjátok. Volt olyan is...

1 napja
10

Aliens: Fireteam - új Aliens játék érkezik

Milyen az, amikor a Gears of War találkozik az Aliens franchise-al? Az Aliens: Fireteam egy koop TPS játék lesz, idei nyári megjelenéssel.

1 napja
13

Werewolf: The Apocalypse - Earthblood

Ha poént akarnánk a játék címe köré fűzni, azonnal kiderülne tudatlanságunk a fantasy-szerepjátékok vonalán, úgyhogy megkímélünk titeket meg magunkat is. Cserébe viszont hoztunk egy tesztet az Earthblood című játékról.

1 napja
9

If on a Winter's Night: négy utazó

Kalandjáték brutálisan kidolgozott pixel art grafikával, négy utassal és egy maszkabállal, ami a szürreális világ táptalajából épít valami újat, valami innovatívat.

1 napja

The Sinking City: kalózváltozat van Steamen?

A Frogwares nyílt lapokkal játszik: részletes videón mutatja be, hogyan kerülhette meg őket a francia kiadó.

2 napja
5

Szünetel a Need For Speed fejlesztése

Az Electronic Arts minden fejlesztőt átvezényelt a DICE mellé. Idén az új Battlefield felvonás kap csak figyelmet.

2 napja
24