13 Sentinels: Aegis Rim

V. Miki2020.10.13. 23:00

Nem könnyű meló, de a hegyre néha fel kell mászni! De mi van akkor, ha úgy érezzük, soha nem jutunk fel a csúcsra? Az egyik kedvenc regényem Umberto Eco-tól A rózsa neve. Zseniális olvasmány! Dióhéjban és nagyon leegyszerűsítve a regény egy középkori kolostorban játszódik, ahol egy különös gyilkossági ügy eseményei kavarják fel a szerzetesek életét. Az első száz oldal a két főhős útját mutatja be, ahogy eljutnak a cselekmény helyszínét adó apátságba. Eco a regény utószavában elmondta, hogy barátai és szerkesztői megakarták vágni ezt a száz oldalt, mert kimerítőnek és nehéznek érezték. Eco azonban kitartott, úgy vélte az olvasónak át kell mennie a beavatáson. Mert a kalandhoz, mondanivalóhoz és magához az élményhez vezető út olyan mint a hegymászás, meg kell tanulni lélegezni, iramot tartani, mert különben kifullad az ember. Ha valakinek pedig ez nem tetszik, akkor ott marad a hegy lábánál. Gyakran felidézem magamban Eco gondolatait, amikor egy-egy nehezebben induló könyvet olvasok, vagy filmet nézek. Megéri-e a fáradság? Néha igen, néha nem. Videojátékoknál nem fordult elő túl gyakran, hogy ezzel a gondolattal kellett biztatnom magam, de most az 13 Sentinels: Aegis Rim kapcsán adta magát a gondolat. Vajon érdemes-e megmásznom a hegyet?

13 Sentinels-hez hasonló videojátékot még soha nem láttam. Egyszerre keveredik benne a sztori orientált visual novel, a J- és SRPG, és az RTS stílus. Az biztos, hogy ha bele szeretsz, akkor ez lesz számodra az év játéka! De bele lehet szeretni egyáltalán? Egy biztos, a program, és a történetvezetés nem könnyíti meg a dolgunkat. Sőt, olyan érzésem volt, hogy Vanillaware, akiknek az Odin Sphere-t is köszönhetjük, szándékosan tesztel minket, és elengedte a fejlesztői kezét: csináljátok úgy, ahogy a legjobbnak látjátok, ne foglalkozzatok a konvenciókkal, és ne kössetek kompromisszumot. És az alkotók ezt maximálisan kihasználták. Az egyszeri játékos meg csak pislog. A felütés egyszerű. Tipikus anime főhősök, mechák, anime-s inváziós sztori, kicsit elcsépelt az egész, de leírva az Evangelion sem más, aztán tudjuk mi lett belőle. Az első percek sokkolóak, a játékos belecsöppen a valami egészen lendületes, kavargó és zavaros sztoriba. És öt perc után ott marad a hegy lábánál. Aztán ha mégis csak tovább megy, meglátja a harcot, ami semmilyen módon nem kapcsolódik az elején a sztorihoz. És megint csak lent marad a hegy lábánál. Esetleg lesznek olyanok, akik átmennek a kb. 5 órás tutorial részen, tovább mennek és várják, hogy összeálljon az egész, de valahogy nem fog. És ők is ott maradnak a hegy lábánál. A sztori megértése bizony figyelmet és fegyelmet kíván. Az alkotók felrúgtak mindent, amit a lineáris történetvezetésről tudunk. Emlékeztek a SaGa sorozatra? Na azt szorozzátok meg százzal! A 13 Sentinels egy téren és időn átívelő kalandot mutat be, ráadásul 13 szereplő szemszögéből. Az első pár tíz órában az egésznek se füle, se farka. Mégis valahogy az első pillanattól vonzó volt számomra az egész. Az 1985-ben játszódó részekben a '80-as évek japán iskolai hangulata fogott meg. Az 1945-ben játszódóaknak a II. világháborús áthallásai tetszettek. 2025 jövőképe pedig letaglózott. És persze a karakterek is nagyon érdekesek az első pillanattól kezdve. Van itt minden. Számtalan sci-fi elem és klisé, időutazás, alternatív történelmi referenciák, irodalmi és pop kulturális utalások tucatjai, J-pop mánia, érdekesebbnél érdekesebb egyéniségek és drámák. Ezek egyvelege különös mélységet és hangulatot ad a sztorinak. Higgyétek el, hogy amikor megértjük mi van, akkor zseniálisnak fogjuk tartani az egészet. Csak figyelni kell, kitartani, és legfőképpen intellektuális munkát bele rakni. Megéri!

A tutorial rész teljesítése után, amikor a sztori és a harc egymást felváltva követi egymást, kapunk szabad kezet. A játék alapvetően három részből áll. A Remembrance-t választva csak a sztorira koncentrálhatunk. Gyönyörű, oldalnézetes, 2D-s hátterek előtt görgethetjük tovább az események sorát. Ezzel szemben a Destruction epizódoknál a játék átmegy egy SRPG elemekkel tele rakott RTS-be, ahol óriási mechákal vehetjük fel a harcot az idegen invázió ellen. Ez a rész sem lett túlzottan játékos barát, hisz a harci tér stilizált formában tárul elénk, ami sokakat elriaszthat. Maga a harc az elején talán egy kicsit könnyű, de mindenképpen izgalmas epizódok ezek is. A két rész között szinte teljesen szabadon válthatunk, és nem szabad elfelednünk, hogy a két rész hatással van egymásra. Lesznek ugyan megkötések is, amikor egy-egy szereplő csak akkor nyitható meg, ha a Destruction részben vagy a Remembracne-ban haladtunk, de nagyjából szabadon választhatunk. A harmadik epizód az Analysis, ami egy óriási információs oázis, feladata, hogy a két részt és a sztori egészét átfogja. Vissza lehet itt nézni jelenteket, eseményeket, méghozzá időrendben, ami nagy szó! Az legyen a játék titka, hogy a Remembrance és a Destruction rész hogyan viszonyul egymáshoz, de az tény, hogy nem lesz könnyű követni az eseményeket. A kronológiai rendet felejtsétek is el. Nekem a sztori rész jobban tetszett, mert izgatott mi lesz, de azért jól esett néha a stratégai fejezetekben is elmerülni. A teljes történetet úgyis csak a két rész teljesítésével lehet megérteni. A körítéssel nincs baj. A 2D-s grafika egészen kiváló, a harci részek mondjuk lehetnének egy kicsit kevésbé stilizáltak. A szinkron jó (vagy japán és angol is) és a zenék is kellemesek.

Ha már Umberto Eco-val kezdtük, fejezzük be vele. A rózsa neve utószavában van egy másik figyelemre méltó gondolat. Eco azt mondja, hogy a jó író nem a közönségnek ír, tehát nem kiszolgálja a trendeket, hanem maga teremti meg az olvasóját. Videojátékoknál manapság ritka az ilyesmi. A legnagyobb kérdés számomra ez maradt az 13 Sentinels kapcsán, hogy vajon sikerül-e létrehoznia saját nagyobb közönségét vagy marad egy szűk kör által felmagasztalt kult játék? Az utóbbira valószínűleg több az esély, de ezt csak az idő fogja megmondani. Magunk közt szólva lehet a készítők helyében hajlottam volna a kompromisszumokra, és egy kicsit befogadhatóbbra csináltam volna legalább az elejét, ami ügyesebben behúzza a szélesebb közönséget is. Annyit mondanék zárszóként, hogy adjatok neki egy esélyt, legyetek türelmesek, nyitottak, mert ilyen különös és fantasztikus élményben ritkán lesz részetek. Szóval kalandra fel. Ne maradjatok a hegy lábánál!

9/10

13 Sentinels: Aegis Rim | Platform: PS4 | Kiadó: Atlus | Fejlesztő: Vanillaware

Astrologaster

Kigyógyult a pestisből, olvas a csillagokból, csodafőzetei gyógyítják az összes betegséget is, most pedig orvosi címre vágyik. A XVI-ik században élt Simon Forman helyett most a játékos dönthet az összes páciense sorsáról - szegény, szerencsétlen lelkek!

18 órája

Halo Infinite: a Spartan új ruhája

Gőzerővel folyik a munka Joseph Staten irányításával. Master Chief következő kalandja ma már teljesen más arcát mutatja.

1 napja
12

Star Wars Pinball: irány a VR!

Mando fejére is VR sisak kerül! Nyolc asztal, köztük két teljesen új leosztás, három fő platform - komoly csomaggal készül a Zen Studios.

1 napja
4

Idén tutira jön a Tormented Souls

A PQube horror játéka idén már minden bizonnyal megjelenik - nextgen és fizikai kiadásokat is kap az indie Resi-Silent HIll követő!

1 napja
2

Space Otter Charlie: hódító űrvidrák

Márciusban a kvantumfizika és az űrakciózás határait egy DOS-os időket idéző kabalfigura, Space Otter Charlie fogja feszegetni.

1 napja

PS Plus: a márciusi kínálat

Ezúttal négy címmel gazdagítja az előfizetőket a Sony. A négy cím között pedig bomba robban, visszafojtott rengéshullámmal.

1 napja
14

Átalakul a Japan Studio

Az Astro kalandokért felelős Team ASOBI lesz a japán részleg középpontja. A támogató csapatokat átmozgatják.

2 napja
1

Mortal Shell: Enhanced Edition bejelentés

4K. 60 FPS. Feljavított textúrák. Kell még indok arra, hogy ismét magadra öltsd egy nagy harcos elesett tetemét?

2 napja

Ghosts ‘n Goblins Resurrection

A Nintendo hibridje nyitotta fel Arthur lovag sírját 35 év elteltével. A páncél újként csillog, a kérdés, hogy mennyire bűzlik.

2 napja

Bomb Rush Cyberfunk: csak 2022-ben!

A Jet Set Radio szellemi örököse csak jövőre érkezhet, akkor viszont már úgy néz ki konzolokra is begurul!

2 napja
3

Narita Boy: megjelenési dátum

A '80-as évek varázslatos Digitális Királysága egy kedves szerelmi történetet és narratív-központú játékmenetet ígér.

2 napja
3

The Nioh Collection

A Team Ninja hack ’n’ slash öröksége finoman fonódik össze a soulslike formula által elindított újhullámos akció-szerepjáték elemekkel. A kollekció így őrzi meg az utókornak.

2 napja
7

Hot Wheels Unleashed: gyermeki lelkülettel

A Hot Wheels márkanév a Milestone versenyjáték-iparos talján csapattal fonódik össze az új bejelentésben. Trailert is tudunk mutatni.

2 napja
2

Kena: Bridge of Spirits megjelenés!

Három percen keresztül igyekszik elvarázsolni az Ember Lab mesés kalandja, majd a végén bedob egy dátumot is az utolsó képkockákra.

2 napja
14

Returnal: gameplay bemutató

A Housemarque három percben igyekszik összefoglalni álomprojektjének alapjait. Új irányvonal, a régi alapokra építve. Prémium kategóriában.

2 napja
6

Final Fantasy VII R Intergrade: bejelentés

Kiegészítő tartalommal karöltve érkezik a tavalyi év egyik legkiemelkedőbb szerepjáték élményének újgenerációs változata. Yuffie beköszön!

2 napja
12

Deathloop: Deja Vu trailer

Mintha láttuk volna már ezt valahol? Az Arkane Lyon csapata viszont ügyesen keveri újra az elemeket ahhoz, hogy ismét valami egyedit kapjunk.

2 napja

Oddworld: Soulstorm megjelenés!

A PlayStation Plus előfizetők egyik áprilisi játékaként debütál majd hamarosan Abe legújabb szökése. Újabb részletes bemutatót is kaptunk.

2 napja
6

Solar Ash: gameplay bemutató

A Hyper Light Drifter alkotói kilépnek a harmadik dimenzióba és egy nagyszabású akció-platformer kalandra csábítanak még az idei évben.

2 napja

SIFU: bejelentés

Az Absolver fejlesztőinek következő projektje sem távolodik el a keleti kultúrától. A kung-fu harcos bosszútörténete pofonokban gazdagnak ígérkezik.

2 napja
4