[Teszt] B.I.O.T.A

B.I.O.T.A

StingerCsere Krisztián Gábor2022.04.25. 21:30

Metroidvania játékokból lassan dunát lehet rekeszteni - hogy ez jó, avagy sem, ki-ki döntse el maga, de annyi pozitívum biztosan akad az egész sztoriban, hogy indie-mezsgyén néha egészen szürreális vadhajtások is keletkeznek ennek köszönhetően. Nos, ha már van miből mazsolázni, ezúttal egy igazán retroidista pixelart akadt fenn a rostán, amely ráadásul afféle GameBoy-ihlette esztétikában környékezi meg a klasszikus spacepunk szinorgia képviselőit.

Mi a bánatot jelent mindez?

Nagyjából annyit, hogy a 22. században játszódó B.I.O.T.A igazi retro stílusban igyekszik KÖNNYED kikapcsolódást okozni, erős Gameboy korszak áthallást cipelve a hátán: legnagyobb erénye a zenei irányzatokból jól ismert és szeretett chiptune-synthwave életérzés, amely nem csak a prüntyögő aláfestésben, de a pl. Quixotic által is élt színspektrumban is visszaköszön. A játékos bármikor dönthet, hogy a játék egészét a rendelkezésre álló (54!) színpaletta valamelyikére cserélje, amely felhozatal idővel a rejtett dolgoknak köszönhetően ki is bővülhet. A repertoár klasszikus ‘80-as évekbeli szinorgia, a korhű párosítások tónusok között azonban akadnak egészen groteszk párosítások is, amelyben nemhogy a játék kap vérszemet, de garantáltan mi is.

Spacepunk ?

De hogy felvezessük, mi is tulajdonképp a B.I.O.T.A, egy kis spacepunk adalék: a jövőben az emberiség a galaxis benépesítésére tör, de a növekedés fájdalmas. Nem is menne az újonnan felfedezett viridium nélkül, amely a csillagközi utazás egyik hajtóanyaga és amelyet kifejezetten világvégi bányászkolóniák segítségével állítanak elő. Az egyik ilyen létesítménnyel azonban váratlanul megszakad a kapcsolat és a kivizsgálásra küldött osztagnak is nyoma vész. A Gemini II osztag marcona specialistáin van a világ szeme, hogy kiderítsék, mi a bánat történt a háttérben és amelynek tulajdonképp mi, játékosok leszünk a szem- és fültanúi, az elkövetkezendő 6-7 óra idejére.

A játék alapvetően a bányászkolónia egyes szektorainak felderítéséről és bebarangolásáról szól: az akció odalent zajlik, a felszínen található bázishoz tulajdonképp csak fejlesztések, karakterváltás, tréning és gyógyulás szempontjából térünk majd vissza időnként. A Gemini Squad II összesen nyolc féle marconából áll (ebből néhány csak az első walk után nyílik meg), akik közt az összes klisés karaktermodell felsorakozik, így a tank, a mesterlövész, kommandós és még sorolhatnám. A valódi játék viszont akkor kezdődik, mikor az LV427-re.. akarom mondani, a tisztogatásra kiszemelt alany alámerül a pokol hetedik bugyrába és lecsusszan a mélysötét katakombákba száguldozó liften.

Innentől fogva tapasztalható némi Metroidvania érzés, ugyanis a stílushoz masszívan ragaszkodó pályafelépítés, ellenfelek és maga a labirintus is ismerős lesz annak, akinek már volt dolga hasonszőrű játékokkal. A kisebb-nagyobb, akár több szintes területek bonyolult láncolata természetesen ellenfeleket is rejt, kilövésük nyomán viridiumot zsákolhatunk be, amelyet aztán a felszíni black marketen adhatunk tovább, némi fejlesztésért cserébe. Őszinte leszek: a játék igazából csak azon a ponton köthető a metroidvania zsánerhez, hogy az egyes pályaszakaszok újrahasznosításra és az újonnan szerzett cuccok erőszakolására visszarugdossa a játékost néhány korábbi lezárt, vagy ún. blocking helyszínre, ahol aztán megnyitja a lehetőséget a továbbhaladás felé.

A B.I.O.T.A-ban ne keress Metroid Dread-szintű ötletelést és átlagon felüli pályaterveket sem. A játékot fejlesztő néhány fős olasz Small Bros csapatnak biztosan nem volt efféle fixa ideálja, ők csak egy szórakoztató és színes retroid shootert akartak tető alá hozni. Őszintén? Kis túlzással, de sikerült is nekik: a Retrovibe által kezelt játék egy afféle átlagos metroidvania loop, szép lassú karakter fejlődéssel, látványos pixel art körítésben, nem túltolt, teljesen emészthető szavatossággal és ellenfelekkel.

Habár a színpaletta limitált, de ettől függetlenül minden egyes szektor sajátos külsőt, ellenfeleket és progresszt kapott, ez mindenképp a mérleg pozitív oldalára írható. Ami nem, az a játék másik tartalmi fele, az ún. járműves szakasz: vannak ugyanis helyzetek és sztori-események, ahol az osztag különböző jármű egységeket vehet igénybe, lásd például a bányász mech robotot, a dokk rakodó gépet (erős Alien áthallással), vagy épp egy siklóhajó modulját, de akad majd pillanat, amikor még tengeralattjáróval is bazíroznunk kell a képernyőn. Ezek utóbbi kivételével általában mezei shooter-szekciók, de szvsz kissé fantáziátlanok és hazudnék, ha azt mondanám, nem repetitívek. Még szerencse, hogy a sztori lényegi része valóban az akció-platformer szakaszokon és a lövöldözésen nyugszik - így még azt is megbocsáthatjuk neki, hogy a párbeszédek közt sincs igazán sziporkázó darab - semmiről se maradsz le (a kétféle endinget azért érdemes megvárni), ha elskippeled, a térkép úgyis minden kulcsfontosságú dolgot jelöl a végigjátszás szempontjából.

Összegezve, a B.I.O.T.A egy rövid, élvezetes és látványvilágában mindenképp kiemelkedő indie lövölde. Nincs masszív térképe, se misztikus körítése, nem is túl nehéz. De van neki tempója, ‘80-as évek színvilágában fogant látványa és über retro körítése.

Pontosan
7
Platform: PC Steam (tesztelt), GoG.com
Kiadó: Retrovibe | Fejlesztő: small bros
Megjelenés: 2022. április 12. | Ár: 8.99 EUR ~ 3400 FT

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

7 órája
1

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

1 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

3 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

3 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

4 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

5 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

5 napja
21

Heti megjelenések

5 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

7 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

8 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

9 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

9 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

2024.04.10.
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

2024.04.10.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==