[Teszt] Back 4 Blood

Back 4 Blood

ne5hVáradi Dániel2021.10.16. 22:46

Több, mint 10 évvel ezelőtt. 2008. A Turtle Rock Studios a Valve-be való beolvadás (és az ezzel járó névváltoztatás) után elkészíti a Left 4 Deadet, ami napjainkig is az egyik legelismertebb kooperatív zombi hentelős shooterként él a köztudatban. A csapat néhány évvel később független stúdióként alakult újjá, hogy a korábbi sikerüket megpróbálják megismételni egy aszimmetrikus multiplayer shooterrel. A siker elmaradt, így következhetett a visszatérés az alapokhoz. De másodjára (sokadjára) már nem szól akkorát egy poén.

A Back 4 Blood esetében le sem tagadhatjuk, hogy mik voltak az inspirációs források és fölösleges is lenne, hiszen a Turtle Rock is szemmel láthatóan a már bejáratott formulára igyekezett építkezni, persze kötelezően hozzányúlva ahhoz. Ezúttal is kapunk egy maximum 4 fős csapatot, melynek tagjai eltérő egyéni és csapatspecifikus bónuszokkal rendelkeznek, a feladatunk pedig hol rövidebb, hol hosszabb szakaszokon túlélni és túljutni az élőhalott hordákon.

Ez a maga idejében kellően jól kidolgozott felállás volt, azóta azonban sok víz lefolyt a Dunán, így a csapatnak is meg kellett próbálnia újítani valamit. Ez lett (az egyébként egyre több játékban előforduló) kártyagyűjtögetős és pakliépítős rendszer, ami rögtön két fronton képviselteti magát. Adva van egyik oldalon a játék által, ellenünk kijátszott lapok együttese, aminek lényege, hogy az egyes küldetések alatti játékstílusunkra reagálva igyekszik az AI olyan kártyákat előhúzni, melyek megnehezítik a továbbiakban a dolgunkat. Nekünk sem kell tétlenkedni és a már összeszedett lapokból kontrázhatunk, hogy kiegyenlítsük az erőviszonyokat.

A fentiek papíron egy megfelelően változatos helyzetet sejtetnek, hiszen ha a játék mindig hozzánk igazodik, akkor nekünk is folyamatosan alkalmazkodnunk kell ebben az adok-kapok szituációban. Azonban a lapok gyűjtögetése kicsit körülményes, szerepük pedig a játék nehézségének árnyékában könnyen letörpül.

A Back 4 Blood egészen sajátosan értelmezi az egyéni és a csapatban történő előrehaladást. Egészen pontosan az egyikről nemes egyszerűséggel nem hajlandó tudomást venni. Jelen sorok írásakor a játék nagyjából semmilyen mértékben nem támogatja azt, hogy valaki egyedül játssza a játékot, kizárólag a multiplayerre koncentrálva van értelme a zombimészárlásnak. Kezdődik az egész ott, hogy egyedül nekivágva a küldetéseknek, a játék semmilyen eredményünket nem regisztrálja, ennek megfelelően például a benne található trófeák sem szerezhetőek meg ilyen módon. De persze ez csak apróság (bár akadnak, akiknek ez is sokat számít), ennél jóval fontosabb, hogy egyedül játszva a játék teljesen mentesít minket a már említett kártyák gyűjtögetésétől, ugyanis szóló módban az összes megszerezhető lap a rendelkezésünkre áll.

Az előbbiekhez még hozzájárul az is, hogy a gép által irányított társak nem éppen a legélesebb kések a fiókban. Bár képesek lemondani a náluk lévő lőszerkészletekről a javunkra és felhívják a figyelmünket ha felszedhető pénzmag vagy esetleg másik fegyver van a közelünkben, képesek szemrebbenés nélkül a célkeresztünk elé sétálni és ezzel felfogni a zombiknak szánt golyókat vagy egyszerűen lépten-nyomon áldozatul esni a különlegesebb élőhalottak támadásainak.

Akkor sem feltétlenül rózsás a helyzet, ha többedmagunkkal vágunk bele a küldetésekbe. Ilyenkor ugyan mentesülünk a gépi társak sutaságától, ám felüti a fejét a már említett nehézségi kérdés. A Back 4 Blood három eltérő nehézsége között olyan látványos ugrás van, hogy ember legyen a talpán, aki megfelelően a csapat tudásához tudja azt igazítani. És itt üti fel a fejét a kártyák szerepeltetésének jelentéktelensége is. Alacsony szinten bár tud néha kemény pofonokat osztani a játék, összességében nem sok vizet zavarnak a kijátszott lapok, magasabb szinten pedig nem biztos, hogy érzékeljük a pozitív hatásukat a keményebb ellenfelek miatt.

Nem esett még szó a kártyák gyűjtéséről, pedig ez is megér egy misét. Ahelyett, hogy valamiféle csomagokat kellene vennünk (akár valós pénzért), amolyan szetteket teljesíthetünk, melyekben a különböző lapok mellett kozmetikai tárgyakat is találunk, amik nyilván semmiféle játékbeli előnnyel nem járnak, ugyanakkor kötelező ezeket is megszereznünk, ha a lapokra is szert akarunk tenni. Egy 8 elemet tartalmazó szettben például helyet kaphat egy embléma és egyéb jelentéktelen holmi, viszont a sorban mögöttük található lapokat csak akkor tudjuk megszerezni, ha ezeket is begyűjtjük.

Fizetni pedig az úgynevezett Supply pontokkal tudunk, amiket pedig a küldetések teljesítése után kapunk. Pontosabban a kooperatív módban teljesített küldetések után, ugyanis egyedül játszva ebből is kimaradunk. Ráadásul a játék nem titkoltan a nehezebb szintek felé terel minket, hiszen ezeknél az egyes küldetések több elköltendő pontot adnak, vagyis gyorsabban tudjuk a lapokat megszerezni. Itt viszont ismét előjön a már említett nehézségi ugrás, azaz hiába szeretnénk mi hatékonyak lenni a kártyák gyűjtésében, ha éppen azok hiánya miatt sem tudunk előrejutni.

A Back 4 Blood tehát egyedül elég sovány élményt ad, ami viszont még ilyenkor is megmenti, az a korrekt fegyverkezelés, amivel még sokadik alkalommal is élmény egy-egy zombi fejének lerepítése. Az egyes fegyverek karakterisztikája megfelelően van ábrázolva, legyen szó egy shotgun erejéről, egy vadászpuska visszarúgásáról vagy egy gépfegyver tűzgyorsaságáról. Ezeket ráadásul menet közben még különböző kiegészítőkkel erősíthetjük is, legyen az nagyobb tár, lézercélzó a pontosságért vagy más hasznos kiegészítő. Az viszont sajnálatos, hogy ezen extrákat csak feltenni tudjuk a fegyverre, leszedni már nem, így ha véletlenül egy távcső kerül a shotgununkra (igen, megtörtént eset), akkor vagy a fegyvert cseréljük le vagy megbarátkozunk a kialakult helyzettel.

Technikai oldalról viszont nem kifejezetten tudnék belekötni a játékba, az eltöltött idő alatt a kissé időigényes matchmakinget leszámítva (ami betudható a tesztidőszak korlátozott hozzáférésének) más problémába nem ütköztem, legyen szó emberi vagy gépi társakkal való játékról. Audiovizuális oldalról is jól muzsikál a Back 4 Blood, a karakterek elejtett egysorosai és beszólogatásai például jól tudják megtörni a monoton fegyverropogást és a zombik hörgését, a helyszínek pedig bár alapvetően éjszakai homályban tetszelegnek, igyekeztek kellően változatosra alkotni őket, még ha ez nem is mindig sikerült.

A Back 4 Blood kissé megkésve próbálja elhozni azt, amivel a Turtle Rock Studios egyszer már nagyot alkotott. A közben eltelt idő alatt azonban elhaladt a kor a formula felett, ami bár a nosztalgia húrjait meg tudja pendíteni egyeseknél, újításai azonban némileg erőtlenre sikerültek. Csapatban természetesen ez is tud élvezetes lenni, viszont sem egyedül, sem vadidegenekkel nem tanácsos a bázis falain túlra merészkedni.

Pontosan
7
Platform: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series
Kiadó: Warner Bros. Interactive Entertainment
Fejlesztő: Turtle Rock Studios
Megjelenés: 2021. október 12. | Ár: 23990 Ft.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

18 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

22 órája
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==