[Teszt] Ara: History Untold

Ara: History Untold

LotharFuchs Róbert2024.09.27. 20:30

Még a Civilization VII előtt, de a Humankind után a részben Firaxis veteránokból álló Oxide Games elérkezettnek látta az időt, hogy piacra dobja a saját történelmi 4X játékát. Az időzítés érthető, miután első, de akár második ránézésre is a kategória és a súlycsoport is azonos. Játékmechanikai szempontból azonban nagyon fontos különbségek vannak, szóval a szokásos tiszteletkörök helyett egyből rá is térnek ezekre.

Kezdjük egy banálisnak tűnő kérdéssel: hogy lehet az Ara-ban nyerni? Katonai dominanciával? Netán technológiai felsőbbrendűséggel? Ezek ugyan opciók, de korántsem annyira organikusak, mint más hasonszőrű játékban. Ehelyett a két legfontosabb faktor az idő (értsd: menetek száma), valamint a presztízspontok. Beállítástól függően 100 vagy 1250 menet között kell a legtöbb pontot összegyűjteni. És bár legyen szó állami, agrár, kulturális, tudományos, vallási, kereskedelmi, vagy ipari fejlesztésekről, valamennyire mind hozzájárulnak ehhez, ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani - ne adj isten nyerni - a fókusz óhatatlanul lekorlátozódik néhányukra. Ami jelen állás szerint a következő: népünk hasa legyen tele, sokasodjanak, legyenek boldogok (sokkal fontosabb, mint sok más 4X-ben, mert a produktivitásra is nagy hatással van), hogy aztán erejüket építészeti és / vagy kulturális alkotásokba csatornázzák.

Vagyis alapvetően egy elég pacifista irányba tereli a játékost (és ez nem véletlen, de erről egy kicsit később). Igaz, hogy a 43 vezető közül akadnak militáns alkatok, akik az agresszív nevű passzívnak hála részben meg tudják kerülni a háborúzást komolyan lekorlátozó (cooldown alapú) mechanikákat, de még nekik is sokat kell fektetniük abba, hogy ne maradjanak le az élet más területein. A(z elhúzódó) háború a boldogság rovására megy, a technológiai verseny korszakváltásaikor a leginkább elmaradott nemzetek megsemmisülnek (!), az élelem ellátás sok munkát igényel, és akkor még ott vannak az ominózus presztízspontok is, amiket a hadakozás elég szűkmarkúan mér. Vagyis a hadviselés bár adott, mint lehetőség, de kizárólagos fókusszal nem életképes filozófia.

Ennek pedig jó oka van, ami az Ara lelke: a mikromendzsment. Más 4X játékban ez alapvetően úgy nézett ki, hogyha pl. egy városban élelemhiány volt, hát építettünk egy farmot, lehetőleg egy jó adottságú zónában, és kész. Tesztalanyunk ennél jóval tovább merészkedik. Építettél egy farmot, oké, de még fel lehet, és fel is kell turbózni rengeteg aprósággal. Ekékkel, műtrágyával, traktorokkal, szakértőkkel, fejlesztéssel, vagy adott provincián belül szimbiózisra képes épületekkel. Ezeket pedig elő is kell állítani, ami egy külön történet. Az egészet egy (elején) agyzsibbasztóan kiterjedt craft szisztéma foglal keretbe, a fapados tutorial miatt pedig az első pár óra után ijesztően nagy falatnak tűnhet. És az is. Több száz opcióról beszélünk, és a helyzet a birodalom gyarapodásával exponenciálisan bonyolódik. Ez az, ami igazán megkülönbözteti a versenytársaitól, és amitől néhányan beleszeretnek majd, néhányan pedig frusztráltan dobják félre pár óra után. A tanulási ív meredek, de ha az almenükben való rendszeres szüttyögést nem teherként, hanem szórakozási formaként éljük meg (mert díjazni díjazza a játék), akkor nagyjából 10 óra után rá lehet érezni az ízére. Amiből amúgy sokat le tudna faragni egy tökélyre csiszolt kezelőfelület, de ez egyelőre várat magára: alapvetően rendben van, de néhány hiányossága nagyon fájó, melyek pótlásával igazán hatékonyan lehetne finomhangolni. Márpedig ez (és ezt nem győzöm eléggé hangsúlyozni) a játék egyik legfontosabb eleme.

Ettől függetlenül, némi gyakorlattal kifejezetten gyors tud lenni. A körökben szimultán lép mindenki, vagyis nem kell másokra várnunk dolgunk befejeztével, ami gördülékennyé teszi a haladást. Ehhez hozzájárul a sok limitáció is, ami pl. a hadi egységek, vagy épp a városok darabszámára vonatkozik. Látatlanban ez talán rosszul hangzik, de a koncepció, vagyis a mély menedzsment kordában tartásához elengedhetetlen. A legnagyobb gyengesége nem is ez, hanem a diplomácia súlytalansága, ami a gyér lehetőségekben és a csapongó AI-ban gyökerezik. Összesen csak hét darab előre elkészített térkép áll rendelkezésre, azonban ezen sokat javít a random generált pálya lehetősége. Látványra határozottan pofás, a provinciák, de még a kisebb zónák is részletgazdagok, kultúra és korhűek. Ennek azonban meg is kéri az árát, elsősorban CPU és Vram ügyileg. Rosszul optimalizáltnak ugyan nem lehet mondani, de egy i5 6600-ot és egy RTX 3070-es 8 giga memóriáját még 1080p high beállításokkal is felzabál. Joggal lehet mondani, hogy a processzor már nem mai csirke, mégis, régóta ez volt az első játék, amiben kénytelen voltam 30 FPS-re korlátozni a teljesítményt (ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ebben a műfajban ez nem egy nagy kompromisszum).

A verdikt ugyan közhelyes lesz, de indokolt. Az Ara: History Untold egy olyan csavarral megáldott történelmi 4X cím, amit egyedisége miatt legalább annyian fognak szidni, mint ahányan szeretni. A mikromenedzsment és craft fókuszú játékmenet rizikós dizájneri döntés volt, amit bevallom, elején én is nehezen emésztettem, de aztán a nehézségei ellenére is annál inkább megszerettem. Miután egy 60 Eurós tételről van szó, úri mulatság lenne annyival letudni, hogy döntse el mindenki magának, szerencsére azonban Game Pass-ben is elérhető a játék. Szóval mindenkit csak bátorítani tudok, akit kicsit is érdekel a zsáner. Csak adjon neki és magának is pár (tucat) órát… elvégre Róma sem egy nap alatt épült.

PLATFORM PC | FEJLESZTŐ Oxide Games | KIADÓ Xbox Game Studios | MEGJELENÉS 2024. szeptember 24. ÁR 59 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Néhány kisebb bejelentés - ez történt csütörtökön

Benne: Star Wars Episode I: Jedi Power Battles, Bylina, Football Manager 25, The Eternal Life of Goldman, Sunderfolk, Mario & Luigi: Brothership, A Quiet Place: The Road Ahead.

5 órája
6

Bylina: bogatyr akcióban

22 órája

Dragon Ball: Sparking! Zero

Több mint 15 év után tér vissza a Budokai Tenkaichi széria, hogy egy hatalmas kínálattal rendelkező adaptációval tisztelegjen a néhai Akira Toriyama munkássága előtt.

23 órája

Nintendo ébresztőóra, Shinobi film - ez történt szerdán

Továbbá: Metaphor: ReFantazio, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy, Bloodshed, Resident Evil 2, Mentari.

1 napja
8

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

A Zelda sorozat először mondhatja el magáról, hogy valóban Zelda a főszereplője a soron következő játéknak. És valószínű utoljára mondhatja, hogy még a Switch keretei között megpróbál egy emlékezeteset gurítani. Milyen lett a Link's Awakening remake után hasonló szellemben érkező Echoes of Wisdom? Tesztben keressük a választ!

1 napja
5

PC-re költözik a Red Dead Redemption, elindult az Off the Grid – ez történt kedden

Továbbá: Goat Simulator, In Sink, Dinopunk: The Cacops Adventure.

2 napja
1

Silent Hill 2 (2024): szürke minden

Szinte elviselhetetlen lehetett az a nyomás, ami a krakkói székhelyű Bloober Teamre nehezedett az elmúlt hónapok során. Az egy dolog, hogy látszólag megütötték a főnyereményt azzal, hogy elkészíthetik minden idők egyik legkultikusabb horrorjátékának, a Silent Hill 2-nek a feldolgozását, de a játékosok elvárásai is az egekben voltak. Sikerült a lehetetlen? Teszt!

2 napja
28

SNK vs. Capcom: SVC Chaos - újra szól a crossover!

Sorra jelennek meg az újrakiadások, amelyek eredeti kiadásában különböző univerzumok karakterei állnak le püfölni egymást. Cikkünk tárgya is egy crossover, csak itt a Marvel szereplők helyett az SNK (többnyire King of Fighters) harcosai szállnak szembe a kék-sárga cég kabaláival.

3 napja
4

Folytatást kap az Alien: Isolation, nevet vált a 343 Industries – ez történt hétfőn

Továbbá: Pathologic 3, Call of Duty: Black Ops 6, Great God Grove, Bleach: Rebirth of Souls, Neva.

3 napja
14

Metaphor: ReFantazio – Perszónák trónharca

Miután leástak a modern társadalom és az emberi tudat legsötétebb bugyraiba, a Persona-sorozat alkotói ezúttal egy hatalmi harcra megágyazott fantáziavilágot tártak elénk. Tesztlaborban egy furcsa, ám annál izgalmasabb Atlus-alkotás.

3 napja
6

Heti megjelenések

4 napja
8

God of War: Ragnarök - a PC változat

Kicsit morcos az időjárás mostanában odakinn, és valahogy ez a hangulat az életünket is megkarcolja. Úgy, ahogy a God of War: Ragnarök is teszi azt a lelkünkkel. Teszteltük a PC változatot.

5 napja
8

Ubisoft felvásárlási lehetőség - ez történt pénteken

Továbbá: Dragon Age: The Veilguard, Halo Infinite, Silent Hill 2.

6 napja
6

Evotinction

Valahol a jövőben van egy hely. Ez a hely az utópiát építi nekünk, embereknek. Jó is lenne ha minden rendben menne, ugye? Tesztünkben egy újabb AI inváziót fékezünk meg, egy kicsit másabb megközelítésből.

6 napja

Folytatást kaphat az Until Dawn, új Avatar játék bejelentés - ez történt csütörtökön

Továbbá: Day 4 Night, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The First Berserker: Khazan, Chicken Police: Into the HIVE!, Best Served Cold, Windblown.

7 napja
2

Megjelent a STALKER 2 készítéséről szóló dokufilm magyar felirattal

War Game címen vár mindenkit a másfél órás anyag.

7 napja

Aero the Acro-Bat 2

Az első Aero-t nemrég adták ki, máris itt a második része a sorozatnak. Megnéztük, hogy a snowboardos, kissé darkos folytatás hogyan muzsikál. Teszt!

7 napja
7

Átiratok minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: A Quiet Place: The Road Ahead, SlavicPunk: Oldtimer, Crow Country, Kernel Hearts, Nubs!, Amanda the Adventurer.

8 napja
1

EA FC 25 - Újabb szezon a virtuális füvön

Az EA szokásához híven idén is kiadta a legújabb Fifát… Akarom mondani EA FC 25-öt (amit tuti mindenki Fifának hív még mindig), mi pedig rá is vetettük magunkat, mint ahogy anno Roy Keane vetette rá magát Alf-Inge Haaland lábára.

8 napja
10

What the Car?

PC platformra is megérkezett a What the... széria következő felvonása. Négy keréken! Vagyis két lábon. Biciklin ülve. Rakétával a hátán. Teljes képzavar? Elmerültünk a dánok őrült ötleteinek káoszában!

9 napja
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==