Viszonylag jól ismerem az RTS-ek világát, azonban az Age of Mythology valahogy mindig kimaradt. Pedig, ahogy sokan másoknak is, az én kedvenceim között is ott figyel az Age of Empires II (és a HD felújítása).
A Retold az eredeti, 2002-es Age of Mythology felújítása, aminek grafikája leginkább az Age of Empires széria Definitive részeihez hasonlítható; A mostani kiadás a régi látványelemeket részben újrahasznosítva elhiteti velem, hogy mikor megjelent, akkor is így nézett ki (pedig nagyon nem). A friss javítás pedig elég sokat dob az élményen, pláne, ha az ember feljavított látvánnyal akarja játszani egy régi kedvencét.
A realizmusból a misztikumba
Mint ahogy azt a cím is sugallja, mitológiai szereplőkkel, hősökkel, istenekkel karöltve kell történetek mentén, vagy akár direkt csata módban legyőznünk ellenfelünket. A játékmenetre különösebben nem térnék ki, hiszen egy már 20 éves receptről van szó, fát, ételt, aranyat kell gyűjteni, negyedik “anyagként” pedig kő helyett isteni kegyből kell betárazzunk.
A játék igazi motorját az istenségek adják, akikhez kisebb al-istenek is tartoznak. Rajtuk keresztül fejleszthetünk; az új korba lépéskor választás elé állítanak (ahogy az AoE III is csinálta), hogy merre menjünk tovább. A kisebb istenek közt is vannak eltérések, de az igazi változatosságot a nagyobb kultúrák közt vehetjük leginkább észre, hiszen míg az atlantisziakkal akár fakitermelő nagyhatalom is lehetünk, addig az északi kultúrával a bányászatunk és gyalogosaink lesznek előnyben. Az egyiptomiakat némileg visszafogja, hogy náluk fa helyett aranyba kerül a farmok építése, viszont isteni kegyet gyűjteni sokkal egyszerűbb, mint a vikingekkel. Talán a legkiegyensúlyozottabbnak a görögöket mondanám, akik egyik területen sem kiemelkedőek, viszont hátrányuk se nagyon származik semmiből - azonban a játék vége felé, a negyedik korban érik be igazán az erejük.
Legyél disznó!
Alapvetően szeretek RTS játékokat botok ellen játszani, az AoM:Retold esetében ez még fokozottabban így van, hiszen ha egy támadás során már az AI is disznóvá változtatta a fele seregem, nem tudom mit tennék egy valódi játékos esetén. Az biztos, hogy megkerülhetetlen része a játéknak az isteni kegy és a misztikus lények, hősök használata, de érdemes az erőforrásainkat jól beosztani, mert szinte minden egység ellen van counter támadás, egy hős vagy misztikus lény, ami kioltja az egység erejét. Így például néhány óriási szkarabeusszal könnyedén lerombolhatom ellenfeleim házait, de amikor megjelennek a görög hősök, akkor jobb, ha menekülőre fogom.
A csata utolsó felvonásában előkerülhetnek a titánok, akiknek az előállítása erőforrás (kegy) és időigényes, azonban erejük egész birodalmakat dönthetnek romba, így nem csak az a fontos, hogy védekezésre, vagy támadásra használjuk, de az is, hogy mennyivel előbb vagy később szerezzük meg ellenfeleinkhez képest.
Régi idők szelleme
Az AoM: Retold kicsit képes volt visszarepíteni azokba az időkbe, amikor még az Ages of Empires szériával ismerkedtem, és minden megoldás újnak hatott. Most kicsit más köntösben, misztikummal átitatva újraélhettem azokat az időket. A szokásos játékmódokon kívül a játék 3 hadjárattal, vagyis történettel is rendelkezik, amit érdemes azoknak végigcsinálni, akiket vagy a mitológia érdekel, vagy nem ismerik a játék alapjait, így egy irányított történettel tanulhatnak bele az irányításba.
Külön öröm, hogy a látvány mellett a felhasználói felülethez is hozzányúltak. Most végre jól működik a zoom, és nem kell kényelmetlen távolságból, vagy éppen közelségből menedzselnem az egységeket. A sok jó dolog mellett azonban muszáj szót ejteni a most még fellelhető hibákról is: egy új település lehelyezésekor automatikusan falusikat gyárt a városháza, amivel nem csak felzabálja a nyersanyagainkat a játék, de még a maximum lélekszámot is hamar elérjük. Emellett az AI ellenfelekkel két probléma is adódik, például a normál nehézségi szint olyannak felel meg, mint egy tutorial. Az alap nehézségű bot még az alap kilátókat sem fejleszti tovább tornyokká, ami egy játékos szemszögéből viszonylag alapvető fejlesztés. Persze, ezt hamar ki lehet majd javítani, ahogyan azt is, hogy a tétlen katonai egységeket nem tudjuk egyben kezelni, ha szétszórtan helyezkednek el, így egy rakás időbe telik, míg a kisebb csapatokat egy helyre tudjuk irányítani; ez nem óriási gond, de a játékélményt jelentősen rontja.
Sokszor keresek valós idejű stratégiai játékokat, de úgy néz ki továbbra is a Stronghold, Cossacks és persze az Age of játékok azok, amik meghatározóak lesznek, főleg mindaddig, amíg ilyen jó feldolgozásokat csinálnak. Nosztalgiázóknak kötelező, RTS rajongóknak pedig erősen ajánlott darab lett a Retold.
PLATFORM PC (tesztelt), Xbox Series, Game Pass KIADÓ Xbox Game Studios FEJLESZTŐ World's Edge, Forgotten Empires, Tantalus Media, CaptureAge, Virtuos Games | MEGJELENÉS 2024. augusztus 27 (korai), szeptember 4. (reguláris). | ÁR 30 EUR.