[Teszt] Journey

Journey

GhzSzabó Ákos2012.04.19. 20:30

Gyerekkoromban imádtam a meséket. Grimm-testvérek, magyar népmesék, Hans Christian Andersen és még sorolhatnám. Pár évvel később, már felnőtt fejjel jöttem rá, hogy a legtöbb történet igazából nem is gyerekeknek szól. Ahogy a Journey sem.

Vannak napok, amikor nagyon jó videojátékosnak lenni. Amikor tudod, hogy amit éppen átélsz vagy átéltél, azt kevés más médium tudná visszaadni. Olvashatsz egy jó könyvet vagy nézhetsz egy jó filmet, de ilyenkor csak a képzeleted vagy az érzékszerveid azok, amiket használsz. Nem vagy benne, nincs beleszólásod, nem te irányítod. Nem te éled át. A szabadságod korlátozott.

A Journey nem más, mint egy csodálatos mese, aminek te vagy a főszereplője. Nem ismered a világot, nem ismered a történetet, még azt sem tudod, hogy te magad ki vagy mi a létezésed célja, miért vagy itt. De látod a célt a távolban. Nem tudod, hogy miért, de el kell jutnod oda. Érzed a késztetést belül, és tudod, hogy a világ sorsa múlik ezen.

A játék nem könnyíti meg a dolgodat, rögtön bedob a mélyvízbe és el is engedi a kezed. A minimális betanító rész abból áll, hogy megmutatják, mikor és hogyan használd azt a két gombot, amire szükséged lesz. Igen, kettő, se több, se kevesebb. Aki precíz harcokra vagy ügyességi részekre számit, annak tovább kell keresgélnie. A Journey csak nagyon óvatosan nevezhető tradicionális játéknak, és bár megizzadni nem fogunk, az a két óra maradandó élmény lesz. Igen, két óra, elsőre. Másodjára talán még kevesebb is. Viszont ez a két óra nem más, mint egy igazi vizuális orgazmus. Multi-orgazmus. Amit ha akarsz, nem egyedül élsz át. Kalandozásaid során belebotlasz más játékosokba, akikhez csatlakozhatsz. Ha akarsz. Kommunikálni egymás közt csak hangjegyekkel lehetséges, nem tudtok a szó konvencionális értelmében beszélgetni, csak jelezni egymásnak. Egyszerű jelek ezek, amik igazából csak arra szolgálnak, hogy megmutass helyeket, vagy átvigyél valakit egy bonyolultabb szakaszon. Vagy csak simán zenéljetek egyet a sivatag közepén egy dünén csücsülve, miközben lágyan fújja a szél a hatalmas homoktengert. Nem tudod, hogy ki ő, nem tudod még a virtuális becenevét sem (legalábbis a játék végéig), és mégis, ahogy telnek a percek, egyre jobban összenőttök, megvárjatok egymást, vigyáztok egymásra és a kaland végén már mint bajtársak nézitek végig a záró képsorokat. Nem kell rohanni vagy keresgélni, ha nem akarsz, azt csinálsz, ami csak jól esik, és ez itt a lényeg, a szabadság. Első alkalommal csak ámulsz és bámulsz, ahogy a csodásabbnál csodásabb tájakon száguldasz végig, másodjára pedig már tele szájjal vigyorogsz, mint egy kisgyerek, stresszmentesen, lazán. Csak élvezed a tájat és csodálod a világot.

És van mit csodálni, az egyszer már biztos! Talán a generáció legegyedibb, legcsodálatosabb világát dobta össze a thatgamecompany, ami nem is igazából technikai, sokkal inkább művészi bravúr. Nem kell poligon-milliókra számítani, de a vizuális dizájn egész egyszerűen döbbenetes. Lemászik a képernyőről és beleég az agyadba, soha többet nem felejted el. Hasonló a helyzet a zenékkel: dinamikusan változnak attól függően, hogy éppen mi történik, tökéletesen hozzájárulva a hangulathoz, ami aztán van bőven.

Viszont nem lehet elmenni szó nélkül a problémák mellett sem, amikkel nem árt tisztában lenni, mielőtt csengetünk a virtuális kasszába. A Journeyben nem nagyon lehet meghalni, ergo nincs igazan kihívás. Nincsenek logikai feladványok vagy nagyobb volumenű harcok. Igazából harc sincs benne. Ezen tényezők hiánya miatt jogosan merülhet fel pár emberben, hogy ez akkor igazából nem is egy játék, hanem egy "interaktív mozi". Meg kell érteni, hogy az Utazás valami más. Valami sokkal mélyebb, nagyobb volumenű dolog, amit egyszerűen látni kell. Akárcsak a fejlesztő cég korábbi játékánál, vagy elkap és teljesen magával ragad a hangulat, vagy szitkozódva állunk fel a két óra után, és fenyegető levelekben követeljük vissza a pénzünket.

A Journey-t nem lehet értékelni, mert nincsenek rá szavak. Nem lehet elmesélni, mert át kell élni. De legfőképpen érezni, mert ez valami nem evilági csoda.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 órája
1

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

1 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

3 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

4 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

5 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

5 napja
21

Heti megjelenések

5 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

7 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

8 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

9 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

9 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

2024.04.10.
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

2024.04.10.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==