[Teszt] I Am Alive

I Am Alive

dragCsető Zsolt2012.03.14. 18:00

Napok óta kísértenek annak a férfinak az utolsó szavai a toronyházból. Azt mondta gyilkos vagyok. Megöltem, mert nem volt más választásom: a két ismeretlen tekintet találkozásakor feltörő félelmet, bizalmatlanságot és túlélési vágyat általában csak a gyilkolás tudja kioltani ebben az elfajult, ösztönök által vezérelt világban. Hogy gyilkos lennék? Igen, az vagyok - jó ideje tudom már, hogy csak így élhetem túl. Mégsem tudok másra gondolni, csak azokra a szavakra, pedig nem először hallom őket. Ezúttal viszont teljesen másképp hangzottak. Megvetőnek és végtelenül igaznak.

A kisfiú, akivel néhány perccel később találkoztam a következő emeleten rádöbbentett, hogy miért van így. Azt kérdezte, hogy találkoztam-e a szüleivel az előző szinten.

Olyan volnék, mint ők? Mint azok az undorító kannibálok, akik embereket rabolnak és nőket erőszakolnak? Ezen jár a fejem már a napok óta. Pedig én csak a családomat szeretném viszontlátni. De talán pont ezért nem megy. Mert már meg sem érdemlem, hogy velük lehessek.

Egy év telt el az Esemény óta. Egészen pontosan háromszáznyolcvanöt nap és tizenegy óra - tudom, mert ennyi ideje nem tudok már semmit a feleségemről és a gyönyörű kislányomról. Egy évig gyalogoltam Haventon irányába annak reményében, hogy talán otthon várnak rám. De nincsenek itt, nem találtam semmit, csupán azt, amit utam során már annyiszor: egy elbaszott, önmagából kifordult világ szörnyűségeit. Agressziót, könyörtelenséget, embertelenséget, port, éhezést és örök félelemet, olyan dolgokat, amikről az ember korábban azt gondolta, hogy csak a fikcióban léteznek. Cormac McCarthy is így írta le. Még szerencse, hogy a könyvesboltokat nem fosztotta ki senki: pár hónapja olvastam el a The Roadot, hátha tanulok belőle valamit. Tudom, őrültség. De lassan én is azzá válok: egyre inkább úgy érzem, hogy felemészt az örök rettegés és kétségbeesés. Na meg annak tudata, hogy talán sosem látom többé a családomat. És ezek a hangok is. Én sem tudom már, hogy ezek igaziak-e, vagy csak az elmém szüleménye. Vagy a félelemé, ami egy sötét folyosón kerít magába. Mintha egy tíz éves horrorjátékba csöppentem volna, azokban éreztem ilyet. Na igen, amikor még volt időm videojátékokkal játszani...

Harcolni is csak azokból tudok, nem voltam katona. Már ha tudásnak lehet egyáltalán nevezni azt, hogy meg tudom húzni a ravaszt. Sokat amúgy sem érek vele: töltény kevés van, nagyon-nagyon kevés. Most épp ez az egyetlen darab. Akkorra tartogatom, amikor igazán szükségem lesz rá... bár ez igen relatív. Marad az íjam, a bozótvágó késem, valamint a legfontosabb, a fegyelmezettségem: ha valamit megtanultam a hónapok folyamán, akkor az az, hogy miként tudok elbánni a túlerővel. Ez akkor tudatosult csak bennem igazán, amikor a múlt héten belefutottam egy öt fős bandába a metróalagútban. Kettejüknél pisztoly volt, úgyhogy feltettem a kezem, bízva abban, hogy továbbengednek. Amikor azonban a szemükbe néztem, biztossá vált bennem, hogy nem élem túl. Ennyi idő alatt egyből felismered azt halált sugalló, primitív, állatias tekintetet. Ezután minden pillanatok alatt történt. Amikor az egyik odalépett hozzám, hirtelen előrántottam a machetémet és elvágtam a torkát, majd lelőttem a másik fegyverest is, mielőtt reagálhatott volna. A maradék három rögvest megtorpant, a nagy darabnak azonban még ekkor sem állt be a pofája. Azt hiszem ő volt a főnökük. Azt mondta nem merem meghúzni a ravaszt. Biztos belenézett ő is az én szemembe, és látta, hogy nem olyan vagyok, mint ő. Belerúgtam a mögötte ropogó tűzrakásba, aminek már a szagából tudtam, hogy mit sütöttek benne. Szánalmas, undorító állatok. A maradék kettőnek legalább volt annyi esze, hogy megadja magát.

A nagy darab egyébként tévedett: nem azért néztem úgy, mert nem merném lelőni. Azért volt olyan a tekintetem, amilyen, mert én tudtam azt, amit ők nem: hogy nincs több töltény a pisztolyomban. Bátorság? Nem, ehhez inkább már egy egészséges őrültség kell. Bár ennyi szörnyűség után az enyém már kezd lassan egészségtelenbe átcsapni.

Persze lehet, hogy csak a fáradtság beszél belőlem. Tapasztalt hegymászó vagyok, de bármennyire is ügyesen közlekedek a város romos betondzsungelében, azért pihenni nekem is kell. Erre a biztonságosnak tűnő háztetőre is alig jutottam fel, el is kellett használnom az egyik hegymászószegemet, hogy visszanyerjem az erőmet félúton. Csak ezt a pár korty vizet találtam itt egyébként, úgyhogy végül nem érte meg, de nem vagyok dühös. Ezt a napot erre szántam, és tudtam, hogy nem fogok minden sarkon valami hasznosat találni. Pláne nem ekkora porban. Csak ez a szűrt fény ne vakítana... Délelőtt egyébként hosszú idő után szerencsém volt, találtam egy lelakatolt helyet, amin látszott, hogy túlélők használták. A töltényem is onnan van. Igaz, az előzőt el kellett használnom a zárra, de valahogy tudtam, éreztem, hogy megéri kockáztatni. Találtam fájdalomcsillapítót, egy akkumulátort, néhány paradicsomot, és még a muníciót is sikerült visszaszereznem. Nem mindig van ez így persze, de eddig is kihúztam valahogy, a jövőben is menni fog. Szerencsére nem csak a készletek fogynak, hanem a túlélők is. Meg az idő és a remény...

Az egyik paradicsomot egyébként elvittem a rossz passzban lévő fiúnak. Sok benne a vitamin, remélem jobban lesz tőle. Ő mesélt nekem eddig a legtöbbet az Eseményről, nem szeretném, ha meghalna. Már belőlük is egyre kevesebb van. A jókból, akiken megéri segíteni. Akik mesélhetnek. Tegnap is meglátogattam a ketrec mögé zárt nőt, akinek pár napja adtam egy gyümölcskonzervet. Felakasztotta magát.

Hogy mi tartja bennem a lelket ennyi szörnyűség után? Mei. A legbájosabb, legszerethetőbb, legaranyosabb kislány, akivel valaha találkoztam. Mondhatnám, hogy csak a második, de valójában kiköpött mása az enyémnek. Már ha hihetek még egyáltalán az emlékeimnek. Ezért filmezek most is - ez legalább megmarad olyannak, amilyen. Na meg azért, hogy ha esetleg nem élném túl, akkor legyen valami, ami eljuthat hozzájuk. Hogy tudják: szeretem őket. Úgy hiányoztok... de hiszek abban, hogy ha egy olyan kislány, mint Mei életben tudott maradni, akkor az én gyönyörűségem is itt van kint valahol.

Megtalállak titeket, ígérem! Mára ennyi.

A cím egyes szám első személye hamar rátelepszik az élmény egészére, az I Am Alive azonban néha ügyetlenül kirántja a játékost a körülötte gyűrűző atmoszférából. A befogadó irányába intézett felesleges kikacsintások (például a rossz haladási irány jelzése) nehezen nevezhetők hibának, sokkal inkább a koncepció egészét tekintve idegennek érződő segély-üzenetekről van szó - olykor teljesen feleslegesen ragadják meg a kezünket. A technikai jellegű gondok, konkrétan fagyások azonban már nehezen megbocsáthatók - mert hogy ilyenek is vannak, és akár húsz-harminc percnyi játékot is semmissé tehetnek. Ezeken túl azonban sok kifogásolnivalóm nem volt az I Am Alive kapcsán: egyedül az irányítás terén éreztem még némi csiszolatlanságot - a harc az automata célzás révén problémamentes, a mászás esetében azonban elviseltem volna egy picivel precízebb, reszponzívabb, pontosabb, kevésbé csúszkáló modellt.

Az I Am Alive végül egy jóval kisebb valami lett, mint aminek eredetileg szánták, a Ubisoft Shanghai fejlesztése azonban így is egy különleges gyöngyszem napjaink felhozatalában, amely egyszerre nyújt egyedi játékélményt és repít vissza bennünket egy kicsit a túlélő-horrorok fénykorába, ahol a rettegés, a feszült harcok és a szűkös készletek még fontos játékmenetbeli elemek voltak. Az I Am Alive inspirációs forrásai ugyan nyilvánvalóak, atmoszférája azonban így is megkapó és erőteljes, pattanásig feszített megoldásai - legyen az a kiszolgáltatott harc, vagy a feszültséget folyamatosan fenntartó mászás és felfedezés - valamint kegyetlen világa pedig összességében egy rendkívül érett élménnyel ajándékoznak meg bennünket, melynek íze napokig elkísér.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

22 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==