[Próbakör] I Am Alive

I Am Alive

dragCsető Zsolt2012.02.17. 13:00

Poszt-apokaliptikus világképek tucatjaival találkoztunk már ebben a generációban. Nincs is már mit mutatni - vélekedhetnek így sokan a számtalanszor feldolgozott témáról. Cáfolat szerencsére mindig van, olykor pedig a legváratlanabb irányból érkezik: az I Am Alive hosszú évek óta készül, ami alatt csapatot is váltott, a bonyodalmakat azonban nevéhez híven túlélte - itt van, lassan elkészül, és kétség kívül egy új szín a világvége-kalandok végtelenjében.

Az egy éve történt Esemény következtében haldokló világ nem sok pozitívat tartogat: a Hős is hiába keresi a családját Haverton romjai közepén heverő otthonában, csupán halállal és ösztön által vezérelt túlélőkkel találja szemben magát - na meg egy kislánnyal, Mei-jel. Remény, névtelen főhős, egy kisgyermek és az örök rettegés a találkozástól: ha az I Am Alive Cormac McCarthy megfilmesítésig is eljutott regényét, a The Roadot juttatja az eszedbe, akkor nem veled van a baj, a mű ugyanis megkérdőjelezhetetlen inspirációs forrása a játéknak. Az I Am Alive persze nem csak ezért működik: a már-már monokrómba öltöztetett világ és a felkavaró emberi interakciók által felépített atmoszféra az említett asszociációk nélkül is egyedi hangulattal tölti meg a Ubisoft Shanghai játékát.

Az említett interakciók során érződik a leginkább, hogy mennyire is a túlélésről szól a játék: az I Am Alive világában egyszerre jelenik meg a karakterek félelme és kegyetlensége. Magányos túlélőkre lelve megfelelő távolságtartással elkerülhető a konfrontáció, egy két-három-négy fős csoportba futva azonban biztosak lehetünk abban, hogy valaki meg fog halni - ne feledjük, egy olyan világban vagyunk, ahol néhány csepp víz vagy pár morzsányi étel mindennél többet ér. Vannak azonban más kincsek is: a muníció is az - az I Am Alive-ban nem ritka, hogy egyetlen tölténnyel vagyunk kénytelenek elbánni négy támadóval. A harc éppen ezért nem is az ügyességről vagy a pontosságról szól, sokkal inkább a mérlegelésről: fel kell mérnünk, hogy képesek leszünk-e megfélemlíteni valakit egy üres pisztollyal, mint ahogyan azt is, hogy miként tudjuk legyőzni a négyszeres, fegyveres túlerőt egy meglepetésszerű machete-suhintással és egy szem golyóval.

Bár szörnyetegek nincsenek benne, az I Am Alive valahol mégis egy kissé szokatlan túlélő-horror: a minimális lőszer-utánpótlás és a gondos kutakodással fellelhető vizespalackok és egyéb tárgyak gyakran fognak emlékeztetni bennünket a stílus klasszikusaira. Utóbbiaknak azonban nem csak az életerő töltése lesz a szerepe: a Ubisoft játéka első sorban nem a harcról szól, sokkal inkább a felfedezésről. A város romjai között történő mászkálás pedig csak részben követi a hagyományos akció-kaland receptúrát: bár főhősünk ügyesen közlekedik a különféle csöveken és kapaszkodókon, olykor elképesztő magasságokba kényszerülve, a mászásnak bizony az ára is megvan a folyamatosan csökkenő stamina személyében. Ennek menedzselésére több lehetőség van: étellel-itallal valamelyest vissza lehet tölteni, a jóval ritkább kötelek felhasználásával meg lehet pihenni és regenerálódni lehet, de bevállalhatjuk azt is, hogy teljesen elfogyasztjuk, ekkor ugyanis még nem esünk le rögtön, hanem a skála maximális értéke kezd el nullára csökkenni. A mérlegelés tehát itt is beköszön: elmásszak a cső végén heverő kötélig, megkockáztatva azt, hogy totálisan kimerülök és el kell használnom egy vizespalackot, vagy inkább hagyjam a fenébe?

Mindennapinak tehát semmiképp sem nevezhető az I Am Alive: mind a harcot, mind pedig az épületeken és romokon történő platformer-jellegű közlekedést olyan formában tálalja, ahogyan azt garantáltan nem láthattuk mostanában. Hogy sikerül-e kiköszörülni az előzetes verzió apróbb irányításbeli nehézségeit, biztosítani a hosszú távú változatosságot és - ami talán a legfontosabb - kihasználni a világban és annak atmoszférájában megbúvó potenciális érzelmi töltetet? Ez egy hónapon belül kiderül.

A fejlesztői pokol nem valami jó hely, az I Am Alive azonban talán profitálni tudott abból, hogy megjárta annak bugyrait: a fejlesztőváltást és a több éves csendet követően egy egyedi, és napjaink felhozatalában abszolút üdítőnek mondható koncepció kerekedett ki, amely erőteljes és felkavaró atmoszférájával akár az idei év egyik nagy meglepetésévé is válhat.

Fejlesztő: Ubisoft Shanghai / Platform: XBLA, PSN / Megjelenés: március

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

10 órája

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

18 órája
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

3 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

6 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

7 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

8 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

9 napja
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==