[Teszt] Uncharted: Golden Abyss

Uncharted: Golden Abyss

mcmackoGéczy Attila2012.02.15. 20:30

Ha létezik játéksorozat, amellyel egy adott konzolt teljes magabiztossággal lehetne definiálni, akkor a Playstation 3 esetében az Uncharted trilógia bizonyára ilyen mintapélda lenne. Naugthty Dog-ék sikeres franchise-a utat mutatott az új prezentációs fortélyokat minduntalan hajszoló ipar számára. Sőt, bevetette a Cell és az RSX teljes arzenálját, és a hardcore tömegek számára tette kívánatossá a generációba másodikként belépő Playstation 3-at.

A Vita rajtánál ezt a húzócímet nem lehetett a spájzban tartogatni, így teljesen logikus lépésként az első PSV megjelenések között érkezett egy Uncharted leágazás, a Golden Abyss. Lássuk, hogy a Sony Bend csapata fel tudott-e nőni a sorozat nagyságához, és sikerült-e a Vita képességeihez mért, hangosat durrantó premierjátékkal előrukkolni.

A Golden Abyss az eredeti Uncharted -trilógia elemeiből építkezik. Mindenki kedvenc Drake fiúja ismét egy kincskeresős kalamajkába keveredik, ahol barátok és ellenségek, valamint régmúlt kultúrák csapdái között telnek a napok. A történetszál ezúttal az első epizód elé helyezi az eseményeket, kulturális vonalon pedig a közép-amerikai spanyol hódítást, valamint a vizigótok örökségét kavarja egy izgalmas eleggyé. A sorozatra oly jellemző filmes narráció a kézikonzolos változatból sem hiányzik - gyakorlatilag lépten-nyomon apró ingame átvezetők terelik előre a történet menetét, a karakterek pedig megállás nélkül kotyognak, kommentálják az eseményeket.

Játékmenet terén nagyjából ismerős darabkák alkotják a Golden Abyss szabályrendszerét, ám a legfőbb újítások is ezen a fronton bukkannak fel. A szokásos ügyességi részeket lövöldözős (itt-ott aréna-jellegű) csetepaték fűzik össze, ám a Vita érintőképernyői, illetőleg a beépített giroszkópok eddig nem látott apróságokat tesznek hozzá az összképhez. Monoton a sínre fűzött peremmászás? Fessük meg az ujjunkkal a bejárni kívánt útvonalat, Drake pedig végigcsimpaszkodik, és automatikusan átugrál a kijelölt pontokra. Lengedezni szeretnénk egy liánon? Netalántán a célzásra szeretnénk finom mozdulattal rásegíteni? Mintha csak ezekre a feladatokra találták volna ki a giroszkópot. A sort bőven lehetne folytatni - a fejlesztők izzadtságmentesen aknázzák ki a gép adta lehetőségeket, így olyan ötleteket, ízes kis apróságokat kapunk az alap játékmechanika mellé, amelyekkel első körben nem is számolunk. A leporolós, szénceruzás feladványokon túl még egy olyan apró zsenialitást is sikerült becsempészniük a tervezőknek, amelyet az egyik DS-es Zelda epizód térképmásolós ötletével együtt sokáig fogunk még emlegetni. Kreativitásból mindenképp jelest érdemelnek az oregoni srácok.

A screenshotok közzététele után nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a fejlesztők a Vita hardveréből is megpróbálták kihozni a kezdetekben kiaknázható maximumot. Ez olyannyira sikerült is nekik, hogy a látvány és az összkép általánosságban megközelíti, néhány helyen pedig le is pipálja a Drake's Fortune szintjét. A dzsungel dús növényzete, a fények játéka vagy éppen a víz gyönyörű megvalósítása kézikonzolon soha nem látott grafikai nívóval vértezi fel a Golden Abyss-t, amely - a felbontását leszámítva - jónéhány HD konzolon látott TPS játékot is leiskoláz. A piramis oldalán történő harc után a padlón keresed majd az állad. A Szellemek Tavánál nem hiszed el, hogy a látványt a tenyeredben tartott kütyü préseli ki magából, és így tovább.

Azért ha nagyon sasolunk, akkor kilóg a lóláb. Láthatóan alacsony néhány helyen a poligonszám, itt-ott buták a sprite-ok, sőt bizonyos effektusok körül (pl. tűz), mintha a felbontás is dinamikusan csökkenne. De ez a tenyérnyi képernyőn nem igazán tűnik fel, akció közben pedig pláne nem is fog.

A prezentáció gyeplőjének visszafogása viszont egyértelműen tetten érhető a Golden Abyss-szen. Bár a négy-öt fő helyszín mindegyikén (kétféle dzsungel/barlang és a viskóváros) találunk monumentális díszleteket, azért látszik, hogy a tér kisebb, a szájtátós scriptelt jelenetek nagyon megfogyatkoztak, és alapvetően kompaktabbá vált az Uncharted-hatás.

A nagygépes változatok monumentális jellegét sok-sok titokkal és leágazással helyettesítették a készítők. Persze nem kell gigantikus (és bejárható) nyílt terekre vagy óriási szabadságra gondolni, de mindig van egy-két nehezen kiszúrható rejtekút, amelyek végén értékes kincsek várnak majd minket. Apropó kincsek és titkok - a Golden Abyss minden átfogó fejezethez tematikusan rendezi a gyűjtögetnivalókat, lefotózandó emlékműveket és egyebeket. Ezeknek köszönhetően a játékidő az alap 8 órához képest jócskán feljebb tornászható, és az ember szívesebben vág bele másodszor is a játékba, ha látja: sok-sok elmaradt kincs maradt árván a 34 fejezet mozgalmas térképein. És hogy belevágunk-e másodszor is? Garantáltan - a Golden Abyss, mint első számú premierjáték, eteti magát, és garantáltan háttérbe helyezi a nyitókínálat többi darabját.

Minden szép és jó, azonban egy elem nem passzentos a teljes koncepciót nézve, ez pedig a harc. No, nagy bajok nincsenek vele, de kicsit lassú, kicsit fárasztó a sok lövöldözés. Egy idő után - jó Uncharted szokás szerint - Drake szinte átmegy Rambóba, haramiák százait küldi a másvilágra (akik max 7-8 féle változatban támadnak ránk az egész játék során), amikor pedig hősünk egy helikopterágyúval darálja le a barlangfolyosón folyamatosan áramló páncélos zsoldosokat, akkor a főszereplő addig felépített képe hirtelen önmaga paródiájává válik. A harc monotonitását ráadásul fokozza, hogy az AI sem éppen túl erős - a fedezékharc sokszor a klasszikus “akkor dugja ki a fejét, ha elemelem onnan a célkeresztet” elven alapszik, összehangolt támadásokról, élvezetes lopakodós aprításról pedig nem is érdemes álmodozni; a Golden Abyssnak nem éppen ez a legnagyobb erőssége. Mint ahogy az ujjmozdulatokkal vezérelt QTE harcokra sem volt feltétlenül szükségünk a játék csúcspontján...


BLOCKBUSTER JÁTÉKFEJLESZTÉS KÉZIKONZOLRA?

Az Uncharted: Golden Abyss sok-sok tekintetben mérföldkő - handheld platformon mindenféleképp. A korábbi Uncharted-ekből átemelt grafikai elemek és a rendelkezésre álló technológiai “know-how” ellenére óriási munka, nagygépes fejlesztéseket megszégyenítő produkciós értékek állnak a játék mögött. A Bend stúdió sok tekintetben a hordozható játékipar egy új mércéjét fektette le. Ez a tény azonban Damoklész kardjaként lebeg a Vita koncepciója felett. Mennyi játékot kell majd eladni ahhoz, hogy a kézikonzolhoz mérten magas fejlesztési költségek megtérüljenek? Megéri-e egy olyan sztenderdet bevezetni, amely fenntartásához bizonytalan még a játékosok jövőbeli támogatása? Mi játékosok honoráljuk-e majd ezt az új nívót? Vevők leszünk-e majd a tenyérben hordott blockbusterekre, vagy maradunk inkább az olcsó, kétperces mobil-mókáknál? Az idő minden bizonnyal választ ad ezekre a kérdésekre...

A Golden Abyss jött, látott és győzött. A stáblistához érve az ember elégedetten teszi le a hordozható Uncharted által megizzasztott Vitát, az élmény pedig még napok után is kísért, vissza-visszahúz majd Drake világába. A Vita-élményt alapjaiban meghatározó játék azért nem tökéletes, a nagygépes verziókhoz képest is érezhetően kisebb volumenű, és a multi is kimaradt ezúttal. Ezek a tények mégsem akadályozhatnak meg minket abban, hogy minden friss Vita tulajdonosnak meleg szívvel ajánljuk a programot. Ha egy játékot tehetsz a kosaradba a gép mellé, akkor mindenképp a Golden Abyss legyen az.

A tesztpéldányt köszönjük a Console Corner-nek!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

11 órája

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

19 órája
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

3 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

6 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

7 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

8 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

9 napja
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==