[Teszt] Itt a Playstation Vita

Itt a Playstation Vita

mcmackoGéczy Attila2012.02.15. 10:30

Mindig öröm egy új konzol megjelenése, és pláne örömünkre szolgál, amikor egy technológiai ugrás, vagy valamiféle innováció is áll az érkezés mögött. A maga korában a PSP egy igazi méregzsáknak számított, kézikonzolon addig nem tapasztalt számítási teljesítménnyel, és széles-kiterjedt multimédia funkcionalitással. Most itt az utód, a Playstation Vita, amely tovább viszi a hagyományokat és eddig soha nem tapasztalt erőt, fejlődést, valamint felhasználói sokrétűséget ígér. Lássuk mit sikerül neki ebből megvalósítani.

A fenséges külalakkal megáldott konzolt kézbe véve egyértelműen szembetűnő a PSP-örökség, de korunk trendje is: a szép nagy lapos kijelző (ami a teljes összképet dominálja) a mobil okos-eszközök esztétikáját és hangulatát csempészi a Vita alapvetően Playstation vonalvezetésű designjába. A teljesen sík előlap első pillanatra (és a PSP után is) furcsa, második megfigyelésre már viszont kifejezetten vonzó, mint ahogy a gombok érzete, és úgy alapvetően az ergonomikus leosztás is csak pozitív ingerekkel bombázza a kütyü-bolond idegrendszerünket. Az analóg karok gomba formája ugyan más dinamikát kölcsönöz az irányításnak, mint a csúszós PSP-kar, de hosszas nyúzás után is stabilabbnak, mechanikailag tartósabbnak tűnik, mint a régi megoldás.

A gép felső és alsó éleit a memóriakártya foglalatok dominálják. A PSV működéséhez alapesetben egy darab memóriakártya szükséges, amely a gép alján található kicsi slotba csúszik bele. A saját formátumú memóriakártya alig nagyobb egy MicroSD-nél, tárhelyben pedig egészen 32 gigabyte-ig szaladhatunk fel, amennyiben pénztárcánk engedi. Miért van szükség memóriakártyára? A gép ehhez rendeli hozzá az accountunkat. Értelemszerűen a mentések, online letöltések, appok, játékok, fényképek és egyéb médiafile-ok is erre másznak fel. További félreértésnek adhat okot, hogy a dobozos játékok is memóriakártyákon érkeznek, de ezek nem egyeznek meg az előbb taglalt flash alapú hordozókkal. A játék kártyákat (cartridge-ket) a felső foglalatba töltjük be, méretük és alakjuk pedig a Memory Stick Pro-ra, egy régebbi Sony szabványra emlékezteti az embert.

A gép tetején található hangerőszabályzó gombok kényelmesen elérhetők akár játék közben is, a játék cartridge nyílása mellett pedig egy kiegészítő-csatlakozó található - feltételezhetően a később érkező, opcionális külső perifériák illeszkednek majd ide.

A gép esztétikus külsőségei mellett a belsője is mérnöki remekműnek tűnik az egyszerű halandó számára. A PS Vita processzora négymagos ARM Cortex-A9 architektúrán alapul, amely bődületes számítási teljesítményt és példaértékű energia-menedzsmentet ígér. Az Apple termékekben is bizonyított központi egység egy bitangerős PowerVR SGX543MP4 GPU-val társul, amely szintén négy maggal fáradozik azon, hogy a DX9-es shader modellek mellett sok más apró okossággal varázsoljanak el minket a Vitára érkező játékok. Az első tapasztalatok azt mutatják, hogy a csökkentett poligonszámot és szub-hd felbontást nagyszerűen kompenzálják a brutálisan alkalmazott shaderek és effektek. Ezek okos kiaknázásával fantasztikus grafikai nívót lehet majd a közeljövő PSV játékaitól várni, amelyek bár végül részleteiben nem fogják elérni a jelenlegi HD generáció szintjét, de ügyesen alkalmazott effektparádéjukkal megközelíthetik azt.

A grafikai minőség megvalósításában óriási szerepet játszik a gépben található 5 inches AMOLED kijelző, amely nem csak a remek kontrasztosságával és enyhén színtelített, pompás képével bünteti meg az eddigi kézikonzolos displayeket, hanem a 220 DPI-s (960x544) felbontásával és az energiatakarékos elektronikájával is. A képernyő elé pakolt multitouch megoldás tökéletesen működik, a hátsó tapipaddal kiegészülve pedig olyan egységet alkot, amely szintén egyedi és innovatív a maga kategóriájában.

A cikknek koránt sincs vége, katt az oldalválasztóra a további részletekért!

Üröm az örömben, hogy a fényes, csillogó képernyő a napfényben nem igazán muzsikál jól. A hétvégi napsütésben, kinn a szabadban gyakorlatilag használhatatlannak bizonyult a készülék - egyelőre leginkább a belterekre, vagy az árnyékosabb helyszínekre korlátozódik így a PSV-vel töltött idő. Apró megfigyelés, de semmiképp sem elhanyagolható, hogy teljesen sötét térben, teljesen sötét képernyőn (például két pálya közötti töltés során) apró beégés foltok látszódhatnak bizonyos pontokon - ezek nyomát azonban bármi nemű aktív tartalom megjelenése eltűntette a méretes AMOLED felületről.


EGY ACCOUNT EGY MEMÓRIAKÁRTYA?

A PS Vita felhasználói rendszerének egyik megkérdőjelezhető pontja a személyre szabott accountok kezelésében keresendő. Az állandó webes kapcsolat, a hálózati funkciók és a különböző csatlakozási lehetőségek nagyon fontossá teszik a saját fiókunk (account-unk) jelentőségét. Igen ám, de egy memóriakártyához egy profilt tudunk csak csatlakoztatni. Ez eléggé faramuci megoldás a Sony részéről. Bár a géphez csatolt (és PC oldalról is elérhető) tartalom menedzserrel backup mentéseket végezhetünk a személyi számítógépünkre, azért az ide-oda másolás, kártya-formázgatás, és a factory reset nem számítanak elegáns megoldásnak egy olyan hardverkombináció esetében, ahol a memóriakártya nem alapfelszerelés. Bár tudjuk, hogy a kérdéskör egyszerűen orvosolható lehet egy hivatalos firmware frissítéssel, bízunk benne, hogy a jövőben meglépik a dolgot, és a fentebb vázolt szituációtól rugalmasabb-okosabb megoldást is ki tudnak találni a PSV arculatának tervezői.

Nincsen divatos konzol mozgásérzékelők nélkül, így a Vitából sem maradhattak ki a jól ismert gyorsulásmérők és giroszkópok. A MEMS-alapú szenzorok mellett természetesen két kamera is helyet kapott a gépben, melyek a csevegéshez, és bizonyos játékbeli funkciókhoz is használhatóak lesznek. Sem az első, sem a hátsó kamera képe sem konkurál az átlag kompakt fotómasinák szintjével, de a közepes mobilkamerák VGA minőségét nyilván hozza a két beépített CCD szenzor.

Mivel a gép egyik alapvető üzenete összecseng a mobil világ által hangosan kántált hálózati összekapcsoltsággal, a Vita támogatja a 2.1-es Bluetooth szabványt, képes bármely elérhető b/g/n Wifi hálózattal kapcsolatot létesíteni, a 3G modell pedig értelemszerűen a mobilnetes kapcsolatra van felkészítve, sőt egy GPS modult is tartalmaz. Hogy ezeknek milyen szerepe lehet, az majd mindenkinek nyilvánvalóvá válik, az applikációk böngészgetése közben.

A friss kézi eszközöknél állandó jelleggel felmerül az akkumulátor-élettartam kérdése. A PS Vita szofisztikált energiagazdálkodási sémái több szintű készenléti időt biztosítanak. Ha csak zenét hallgatunk, állítólag 8-9 órás működést is kicsiholhatunk a berendezésből. Ha teljes pörgés mellett internetezünk, játszunk, és bömböltetjük a hangszórót, akkor 3-4 órát ígérnek a gép alkotói. Saját tapasztalatunk szerint egy töltéssel meglepően sokat el lehetett szórakozni, a rendelkezésre állási időt azonban nem tudtuk laborkörülmények között mérni. Jó közelítéssel, körülbelül két töltésnyi naftával vittük végig az Uncharted-et, ami azt jelenti, hogy játék közbeni terheléssel, néha standby üzemmódban hagyva a masinát, bizony 4-5 órát elketyegett az új hordozható Playstation. Ez kifejezetten impresszív teljesítmény a berendezéstől, azt figyelembe véve, hogy például egy izmosabb okostelefon milyen hamar lemerül egy-egy nagyobb számítási igényt támasztó játék alatt. Melegedés? Gyakorlatilag elenyésző: a játékórák végén nem tudtuk eldönteni, hogy a tenyerünktől vagy a dolgos hardveregységek disszipációja miatt langyosodott át enyhén a hátlap.

A cikknek koránt sincs vége, katt az oldalválasztóra a további részletekért!

A PS Vita komolyan veszi korunk elvárásait akkor is, ha a szoftveres alapszolgáltatásairól beszélünk. A XrossMediaBar-t felváltotta a Live Area felhasználói felület, amely hatalmas ikonjaival, húzható-nyúzható tapi menüpontjaival, lefejtős gesztúráival roppant kellemes felhasználói élményt nyújt. A teljes PSV-ergonómiába simán integrálódik a klasszikus irányítási módszer az érintőképernyő gyors és intuitív használatával, ez pedig a Live Area rendszerében is tükröződik.

Az előlapon lévő PS gombbal gyakorlatilag bármikor visszaléphetünk a rendszer főmenüjébe, a Vita pedig egyidejűleg több applikációt is kezel, parkolópályára állítva az éppen lepauzált alkalmazásokat. A több képernyőt betöltő buci ikonok, valamint a sarokban található gyorselérés-pont kölcsönöz némi Xperia hangulatot is a Live Area-nak, így a Sony-szemlélet körbeér; a masina otthonaként szolgáló főmenü pedig egyaránt ismerős és kellemes lesz mind a PS, mind pedig a mobilos vonal felől érkező Sony rajongóknak.

Az alapszolgáltatások között megtalálható a már-már alapvetésnek titulálható Music, Photos és Video részleg, csetelhetünk akár játéktól függetlenül is (!) a Party applikációban, meglátogathatjuk az accountunkhoz tartozó PS store-t (ahonnan appokat, demókat, teljes verziós Vita avagy PSP játékokat tölthetünk le), de van egy egyelőre HTML5 és Flash szabványokat nélkülöző browserünk is. Manapság úgy tűnik, nem létezhet okos-eszköz beépített térkép nélkül - a PS Vita alapfelszerelésben tartalmaz egy Google Maps applikációt, amely első körben kicsit döcögősen működött, még jóféle WiFi kapcsolat mellett is.

A gépet összekötöttük vezeték nélkül egy PS3-mal, hogy kipróbálhassuk a RemotePlay funkciót. A stream természetesen tömörített képanyagot juttat a Vita képernyőjére, így a hatás egyelőre elüt attól a kristályszerű tisztaságtól, amit a PSV többi részlegéből csapódik a retinánkba.

A Vita alkotói tanultak a 3DS egyik legfondorlatosabb alkalmazásbeli újításából: ezúttal a PSV-k is képesek egymással kommunikálni (például játékbeli tartalmakat, ajándékokat és infókat egymásnak küldözgetni) a Near applikációnak köszönhetően. Értelemszerűen ezt a lehetőséget még nem tudtuk hasznos tapasztalat céljából górcső alá venni, de amint a hazai Vita-populáció rohamosan megduzzad, nekiszaladunk a kérdésnek még egyszer.


TARTALOMMENEDZSMENT

PS3 vagy PC tulajként különböző tartalmakat mozgathatunk a Vitára. A PS3-as boltból Vita játékokat vásárolva például megkerülhetjük a WiFi vagy a 3G hálózat szükségességét. Teljes verziós Vita címet ugyanis PS3-ra letöltve később a Vitára másolhatjuk a mellékelt USB kábel segítségével.

A PSV persze a PC-vel is összecsattintható, ehhez azonban a Content Manager Assistant for Playstation programot kell telepítenünk. A számítógépünkről a memóriakártya tartalmát menedzselhetjük, és a Vita tartalmainkat is backup-olhatjuk, ha épp arra van igényünk.

*Foglaljuk össze a lényeget: a Vita továbbviszi a PSP örökséget. Technológiai kivitelezése egyedülálló, smart-világból érkező szolgáltatásaival rálicitál a konkurenciára, ereje pedig tartós munícióval bír majd a látvány-őrült fejlesztőknek és játékosoknak egyaránt. Ugyanakkor a PSV egy merész lépés így 2012 elején. Kíváncsian figyeljük majd, hogy a piac miként fogadja a kissé borsos beugró árat (tokkal-vonóval, játékkal-memóriakártyával még az alap WiFi csomag is vaskos végösszeg felé tendál). Arra is figyelni fogunk, hogy a jövő szoftverkínálata milyen arányban lesz majd képes egyensúlyt találni a letölthető olcsóságok, és nagy fejlesztési költségeket behúzó, dobozos csodajátékok között. A PS Vita sikere talán ezen a faktorokon múlik majd leginkább, mert minden más téren bizony kompromisszumoktól mentes az új kézi-Playstation.

A mai nap folyamán folytatódik a Vita bemutatónk, egy friss-ropogós Uncharted teszttel!

A tesztgépet és a tesztelési lehetőséget köszönjük a Console Corner-nek!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

11 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

23 órája
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==