[Teszt] Assassin's Creed: Revelations

Assassin's Creed: Revelations

dragCsető Zsolt2011.11.17. 17:10

Sűrű hózivatar fedi el a megőszült bérgyilkos alatt tátongó szakadékot, aki húszéves énjét idéző könnyedséggel tart Masyaf kastélyának csúcsa felé - álleejtős koreográfia, hatásvadász operatőri munka és látványos akciójelenetek teszik emlékezetessé az Assassin's Creed: Revelations felütését, egyszersmind bizonyítva az Uncharted franchise hatását napjaink videojátékaira. Mindez persze csak bevezetés: sztoribeli alapozás Ezio Auditore da Firenze és Altair Ibn-La'Ahad történetének összefűzésére, melyet követően megfáradt hősünk Konstantinápolyban köt ki, hogy elorozza a Templomosok orra elől a legendás asszaszin-felmenő könyvtárát nyitó kulcsokat. Az Oszmán Birodalom központjába érve pedig sok minden kiderül - leginkább az, hogy miként képes összeroskadni egy játék a saját súlya alatt.

Na nem mintha a mai Isztambullal komoly gondok lennének: méretében és változatosságában ugyan nem tud versenyezni az előd Rómájával, de így is csodás atmoszférával csábítja a játékost - az itáliai kalandok után egyértelműen felüdülés az európai és az ázsiai kultúra ezen különös kavalkádja. A látnivalók is helyszínről helyszínre csalogatják az erre fogékony szemeket: a város fölé magasló Galata-torony, a monumentális Hagia Szophia vagy éppen a Boszporusz partján elterülő Aranyszarv-öböl színekben gazdag kikötője által árasztott hangulat továbbra is olyan, amilyenhez hasonlót nem igen találunk napjaink játékfelhozatalában. Az alapanyag azonban hiába varázslatos: a Revelations nem tudja mindezt megtámogatni az Assassin's Creed sorozat legnagyobb erősségével - azzal, hogy egyfajta időutazásként pumpálja belünk az élményeket. Legalábbis nem olyan mértékben, mint a zseniális elődök.

A kellően erős immerzió hiányának okait könnyen felfedezhetjük: a játék egyrészt keveset tesz azért, hogy igazán beleélhessük magunkat Ezio bőrébe, másrészt pedig túlságosan sűrűn visszaránt bennünket a valóságba. Ne kerteljünk: a sztori első fele piszok gyenge, túlzás nélkül a sorozat mélypontja. A Revelations a kezdeti motiváció - a kulcsok megszerzése - időnkénti meglebegtetését leszámítva bábuként rángatja Eziót, hol a helyi bérgyilkos-testvériség, hol az uralkodói család nem különösebben izgalmas ügyeibe bevonva hősünket. A másik probléma a játékmenet mélysége - pontosabban annak túlzott mélysége. Amíg ugyanis a Brotherhood újításai - a bérgyilkos-tanítványok, a felszabadítható körzetek és a kétszintű kihívást nyújtó missziók - tökéletes építőelemként illeszkedtek az Assassin's Creed formulába, addig a Revelations több próbálkozásával is alaposan mellélőtt.

Utóbbi bővebb magyarázatra szorul, hiszen nem feltétlenül egyértelmű, hogy a "több" és a "jobb" miért nem következik rögtön egymásból. A kellékrepertoárunkat kibővítő bombák jó példák a jelenségre. A gyilkolásra, figyelemelterelésre és ártalmatlanításra is egyaránt alkalmas gránátok rengeteg helyen visszaköszönnek: vannak gyűjtögethető alapanyagok (többszáz különböző variációval), vannak utcai árusok és vannak külön pontok a városban a készítésükhöz is. Méghozzá rengeteg - szó szerint kipróbálásért könyörögnek. A rendszerrel önmagában nincs is baj: tényleg könnyen használható és tényleg számtalan variációt kínál. Csak éppen az a baj, hogy totálisan felesleges: már így is kismillió lehetőségünk volt a harc és a lopakodás során, a bombák pedig egész egyszerűen nem tesznek hozzá az egészhez annyit, hogy ekkora figyelmet érdemeljenek.

Szintén szükségtelen mélységekbe ásott a Ubisoft a területfoglalás terén. A Brotherhoodhoz hasonlóan itt is van lehetőség a templomos erődök elfoglalására az egyes körzetekben, ami lehetővé teszi új boltok megnyitását, most azonban már nem nyugodhatunk meg siker esetén: az ellenség vissza is foglalhatja azt. A maximális hírnév elérésekor (ami - miután az egész testvériségre vonatkozik - már csak a hírnökök lefizetésével és a hivatalnokok kiiktatásával csökkenthető) előfordulhat, hogy a központok egyike támadás alá kerül, amit egy hagyományos tower defence játék keretein belül verhetünk vissza. Totálisan valószínűtlen. Értem én kedves Ubisoft, hogy változatosság mindenek felett, de úgy érzem, hogy mindennek megvan a határa.

Ritka az, amikor a játékmenet mélyítése a visszájára sül el, a Revelations azonban kiváló példa erre: egész egyszerűen annyi mindent szeretne csinálni, hogy elveszti a fókuszt, rendre kirángatva ezzel a játékost az élményből. Csalódást keltő fejlemény ez a rendszer-szinten is remekül működő második rész és Brotherhood után.

A tesztnek még nincs vége, katt az oldalválasztóra a folytatásért!

Szerencsére nem minden újítással van baj: ott van például a hookblade, amely abszolút dícséretre méltó. A török pajtások tudástárából elcsent kampós penge valamelyest a harci repertoárt is kiegészíti, de igazán a város átszelésekor fogjuk hasznát venni: egyrészt felpattanhatunk vele a rendkívül élvezetes és a háztetőn történő közlekedést jelentősen felgyorsító kötélpályákra, másrészt pedig az épületek oldalán történő mászáskor is jelentősen kibővíti a lehetőségeinket. Örömmel fogadtam emellett a harc némileg átgondoltabb és kényelmesebb gombkiosztását - sokkal könnyebbé vált a másodlagos fegyverek használata -, a részletesebb eszköztárat, az új lehetőségekkel kibővített eagle visiont, valamint a korábbi példákkal ellentétben éppen kellő mértékben mélyített bérgyilkos-tanítványos minijátékot is.


MULTIPLAYER - VÁR AZ ABSTERGO INDUSTRIES

Radikális változtatásra nem volt szükség, már ami az Assassin's Creed multiját jelenti: a Brotherhood szerencsére remek alapokat fektetett le tavaly. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem változott semmi: az új, barátságosabb interfész, a jobb matchmaking, a kiegyenlítettebb erőviszonyok és a jobban előtérbe helyezett történeti háttér mindenképpen említést érdemelnek. Természetesen nem maradunk tartalmi újítások nélkül sem: új pályák és karakterek mellett olyan új játékmódok várnak minket, mint a rendkívül izgalmas radar nélküli Deathmatch, vagy épp a hagyományos CTF szabályokra épülő Artifact Assault.

Ha a sztori és az újdonságok terén nem is, a küldetéseknél már konzisztens (méghozzá a konzisztensen magas) minőséget képvisel a Revelations. Már nem is nagyon emlékszünk az első rész monoton misszióstruktúrájára: a második rész és a Brotherhood után az idei epizód is rendre remek ötletekkel és új szituációkkal lep meg bennünket. A korai példálózás sem volt véletlen az Uncharted sorozattal: akad néhány egészen elképesztően megrendezett lineáris küldetés, mint ahogy járműves misszióból is van pár - a változatosságra nem lehet panasz. És akkor még nem beszéltünk a rövid kitérőről Kappadókiába, a számtalan gyűjtögetnivalóról, a rajongói kedvencnek számító - és ezúttal sem hiányzó - rejtett lokációkról, valamint a mellékküldetések garmadájáról.

A két legkomolyabb mellékvágányról, vagyis a sorozat másik két kulcsszereplőjéről, Altairról és Desmondról természetesen külön kell (és érdemes) szót ejteni. Előbbi életébe amolyan "emlék az emléken belül" módon kapunk nosztalgikus érzéseket keltő bepillantásokat: a könyvtár egyes kulcsai egy-egy üzenetet hordoznak, melyeket Ezióval interaktív formában élhetünk át. A hangsúly első sorban a narráción van, és nem a játékmeneten - olyannyira, hogy utóbbit gyakran beáldozzák előbbi oltárán, méghozzá igencsak hatásos módon. Remekül mélyítik ezek a jelenetek a sorozat mitológiáját. A kómában fekvő és az Animus által életben tartott Desmond kalandjai ellenben már opcionálisak - talán nem is véletlen, a sokkolóan elvont, és leginkább a Mirror's Edge, a Portal, a Minecraft és a Rez keresztezéseként jellemezhető önmegismerő kirándulás már csak jellegéből adódóan is meg fogja osztani a játékosokat. Bőséges információtartama és egyedisége minden esetre vitathatatlan.

Na de mit ér mindez igazi sztori nélkül? Nyilván semmit - óriási szerencse hogy a Revelations a játék második felére alaposan felpörgeti az eseményeket, hogy aztán egy olyan befejezést vezessen fel, amely méltó eme két karizmatikus karakterhez. Ne feledjük ugyanis: a Revelations első sorban nem prelúdium, sokkal inkább búcsú, amely pontot tesz Altair és Ezio történetének végére. Méghozzá gyönyörű, szívhezszóló pontot: amennyire ügyetlen a Revelations a korai órákban, olyannyira elkapja a fonalat az utolsókban. A játék fináléját felvezető jelenet talán az idei év legmélyebb érzelmi töltetű perceit tartogatja videojáték-fronton.


EMBERS - BÚCSÚ EZIÓTÓL

A Revelations gyűjtői kiadásai mellé egy közel húsz perces animációs film is jár - az Assassin's Creed: Embers Ezio életének utolsó napjait mutatja be. A különös grafikai stílusú és rendkívül jól animált rövid történet szép, méltó módon küldi nyugalomra az immáron a családjával élő firenzeit - rajongóknak mindenképpen ajánlott a megtekintése. A jövőben az Xbox Live-ról és a PlayStation Networkről is le lehet majd tölteni. Requiescat in pace, Messere Auditore.

És hogy mi marad Altair és Ezio után? Hiányérzet? Üresség? Egyik sem: Desmond története és a jövő évi lezárás egészen elképesztő izgalmakat tartogat. Konstantinápoly, a naplemente, a kikötőben lobogó vitorlák, a nyüzsgő bazár és a hatalmas tornyok pedig továbbra is ott várnak téged - immáron kötelezettségek, ál-motivációk és korlátok nélkül. Szabad vagy.

A Revelations a sztori első felének lagymatagsága, valamint a beleélést gyengítő felesleges újítások miatt sem történetileg, sem a játékmenet szempontjából nem pályázhat a legjobb Assassin's Creed játék címére, a változatos és látványos küldetések, a mesés Konstantinápoly és a két bérgyilkos történetének gyönyörű lezárása azonban összességében jócskán megérnek egy kalandot.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eladó a Gearbox, leépít a Sega - ez történt csütörtökön

Továbbá: Nine Sols, Predator: Hunting Grounds, Don't Nod, Visions of Mana, The Triple-i Initiative, Witcher 4.

7 órája
4

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

1 napja
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
8

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

2 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

2 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

3 napja
9

Heti megjelenések

4 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

5 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

6 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

6 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

7 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

8 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

8 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

8 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

9 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

9 napja
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==