[Teszt] Forza Motorsport 4

Forza Motorsport 4

mcmackoGéczy Attila2011.10.06. 09:01

Egy korábbi cikkünkben elmélkedtünk arról a tényről, hogy a motorsport játékok kínálata kis túlzással soha nem volt ennyire színes és minőségi, mint mostanában. A fejlesztők és a kiadók helyén kezelik a zsánert; talán nincs is még egy ilyen stílus, amelyet ennyire komolyan és fegyelmezetten gondoznának az alkotói. A Forza Motorsport negyedik epizódjánál sincsen ez másképpen. Miközben az intro képkockái peregnek, Jeremy Clarkson (a Top Gear atyaúristene) szól hozzánk. Azaz hozzád és hozzám, valamint minden kiválasztotthoz, akik megértik, hogy a lóerők ünnepét miért csak ilyen hozzáállással lehet feldolgozni. Aztán eltelik néhány játékóra, és a Forza Motorsport 4 élőben is bizonyítja, hogy Dan Greenawalt és csapata továbbra is méltó a fentebb vázolt feladathoz.

A Forza 3 az Xbox 360-as közönség számára egy komoly mérföldkő volt annak idején, hiszen olyan fejlődést mutatott be a korábbi epizódokhoz képest, amelyet sokan nem is vártak. A grafika javult, a tartalom bővült, az online funkciók pedig példátlan módon építkeztek a közösség stabil összetartó erejére. A negyedik rész hasonló varázslatra készül: a Forza-formulát ismét ott csiszolták, ahol csak érték.

Kezdjük mindjárt a játékmenetet ért vérfrissítéssel, amelynek szinte minden apró szeletkéjét finomhangolták a brit stúdióban. Az egyjátékos mód javát kitöltő karriermód ezúttal egy világ körüli turné kulisszáihoz hasonlít leginkább, ahol minden egyes versenyosztályban több országot, több helyszínt látogatunk meg. A helyszíneken a verseny típusát, és a hozzá tartozó jutalmakat, bónuszokat mi választhatjuk ki a három felajánlott lehetőségből, amely a preferált (és éppen aktív) autónk szerint változhat. Taktikázhatunk is a bónuszvariációk által nyújtott szabadsággal, így magunk választjuk meg, hogy az anyagias úton szeretnénk haladni, vagy a pilótánk szintjét szeretnénk magasabbra tornászni.

Autónyeremény esetén általában több lehetőség közül is választhatunk, amely szintén egyfajta flexibilitást nyújt a saját stílusunk és preferenciánk erősítésére. Az autókínálat egyébként a műfajhoz mérten igen impresszív számokkal operál: 80 gyártó kábé ötszáz automobilja várakozik ránk a két korongot betöltő játék virtuális garázsaiban.

A Forza 3 egyik legmeghökkentőbb momentuma az volt, mikor rádöbbentünk a CPU által vezérelt autók képességeire. A négyes epizód esetében a kóderek még inkább arra törekedtek, hogy emberi stílusban vezessenek az ellenséges pilóták. A mesterséges intelligencia ugyanis harcol, küzd a pályán, erősebb autó esetén kitör a hosszú egyenesekben, a kanyaroknál viszont teret enged az ügyesen kiszámított előzéseinknek. Edzett Forza pilótaként is meglepő momentumok sorozatait éljük majd át a gépi ellenfelek mellett, ahol az MI erősebb fokozaton is hibázik, lehetőségeihez mérten próbál minket leelőzni, és első pozíció esetén sem lehetünk biztosak a győzelemben. Hogy miért? Mert CPU hátulról is próbára tesz minket, szinte végig nyomás alatt tartva a figyelmünket.

A visszatekerés gomb használatával még arra is felfigyelhetünk, hogy egy adott helyzetben sem történik kétszer ugyanaz az esemény; egy újrajátszott pillanatban az ellenfél ugyanis lehet, hogy épp a másik oldalról próbál majd minket beelőzni, vagy épp egy jól időzített fékezéssel próbál a mögötte jövőkre ráijeszteni. Nyilvánvaló, hogy a mesterséges intelligencia által vezérelt autók nem csak minket tekintenek elsődleges célpontnak - a CPU járgányok egymás között is vadul kakaskodnak a kívánatos pozícióért. Az ellenfelek nem hiper-agresszívek, de a dinamikus kergetőzés közepette még így is nehéz koccolások nélkül venni az akadályokat. Apropó koccanások - az autók sérülésmodellje ezúttal sem a destruktív játékosok lelkivilágához van igazítva, de moderáltan azért kopik a festék, horpadnak a kasztnik, nagyobb ütközésekkor pedig repülnek a lökhárítók.

A tesztnek nincs vége - a következő oldalon folytatódik a játék elemzése!

Minden autós játéknál, ahol a szimuláció és életszerűség alapkövetelmény, kulcsfontosságú szerepet kap a fizika. A Forza 4 esetében komoly meglepetésekre számíthat az, aki az előzményekben szerzett tapasztalatát óhajtja kamatoztatni. A játék vezetési modellje ugyanis sokkal természetesebbnek, életszagúbbnak tűnik, mint eddig bármelyik Turn 10 autóverseny esetében. Ennek érezhető velejárója, hogy az autók kicsit hajlamosabbak csúszkálni, de ez csak tovább fokozza az amúgy kielégítően szórakoztató vezetési élményt.

Próbaképp egymás mellé tettük a 3-as és 4-es epizódokat, felállítottunk a Maple Valley-n egy versenyt teljesen megegyező paraméterekkel, ugyanazzal a Ford Mustanggal a főszerepben. A tapasztalatok a Forza 4 felé billentik a mókafaktor mérlegét: az autó súlya sokkal jobban átjött az új fizikai modellezésnek hála és a Mustang feneke is úgy táncolt, ahogyan mi fütyültünk. Bár a különböző gyorsulási vektorokat, gumihőmérsékletet, súrlódási erőket és kismillió egyéb más paramétert is kiírattuk a képernyőre, ezt a sok, aprólékos információt már nem tudtuk pontosan feldolgozni. Csak abban lehettünk ösztönösen biztosak, hogy az átadott érzés kiforrottabb, természetesebb, mint a 2009-es epizód esetében. A nehézségi szintek egyébként ismét sok-sok rétegen keresztül hangolhatók, így az abszolút kezdők is megtalálják a nekik megfelelő irányítási modellt, egyúttal a profik is találnak ínyükre való beállításokat. Sok más játékkal ellentétben a Forza 4 vezetési segítségek nélkül is tanulható, a befektetett munka pedig az aszfalton hozza meg a gyümölcsét, ahol egy idő után élményszámba megy majd minden tökéletesen bevett kanyar, vagy szépen kidolgozott előzési manőver.

A platformok és exkluzív címek csatájában általában a legkézenfekvőbb fegyvertény a grafika szokott lenni. Mit csináltak a Turn 10 grafikusai? Fogták a korábbi bevilágítási modellt, majd azt a kukába dobták. Ezt követően szóltak néhány halivúdi cimborának, akik segítettek a kép alapú bevilágítási modell elkészítésében. (Ehhez hasonlót láthattunk tavaly a rivális platform autós csodajátékában is.) A technikának köszönhetően a fényhatások közvetlenül függnek a környezettől, valamint az ég textúrájától. Az összhatás pompás, az atmoszféra élethű és lágyan stimulálja az érzékeinket. Ráadásul a Forza 4 látványmesterei nem teketóriáztak a hátterekkel sem, így több objektum, néhány extra effekt (pl. füst), valamint rafináltabb shaderek díszítik az új és régi pályákat egyaránt. Maple Valley például kapott egy fedett hídszakaszt, ahol a vakító HDR effektust demonstrálja az ablakokon beszűrődő napfény, Fujimi Kaido pedig végre kezd úgy kinézni, ahogyan azt a generáció vége felé el is várjuk tőle. Az új színhelyekről meg nem is érdemes áradoznunk, hiszen legyen szó a GPS technológiával centiről-centire modellezett Hockenheimringről, vagy a Berni Alpok szájtátós hótakaróiról - minden tekintetben az Xbox 360 legjavát kapjuk, atomstabil 60 FPS-el prezentálva.

Már-már egy álomban érezhetnénk magunkat, ám a régi kívánságok közül sajna nem teljesülhet minden. Idén sincsen éjszakai versenyzés, és az esős, havas Forza futamok debütálásának sincs még itt az ideje. Vannak viszont hajnali kvalifikációk, ahol a hűvösebb viszonyok miatt másképpen viselkedik az autó, mint ugyannak a versenysorozatnak a délutáni, napsütéses fordulójában. Ez is valami, bár túl sokáig nem halogathatják már az általános elvárás beteljesítését a Turn 10 munkatársai.


AZ AUTOVISTA MÓD

Az igazi autófetisiszták álma válik valóra, amikor a Top Gear stáb hangárja megnyitja kapuit. Itt közelebbről is megvizsgálhatjuk a külön erre a módra szelektált autócsodákat és ekkor láthatjuk igazán, hogy milyen irdatlan befektetett munka lehetett lemodellezni az autókat. A járgányok poligonokból komponált műalkotásként járhatók körbe, természetes alapszínek esetén pedig fotorealisztikusnak tűnik minden egyes kamerabeállítás. A narrátor szinte az összes jellegzetes autóegységről tud nekünk mesélni valamit, amikor pedig Jeremy Clarkson veszi át a mikrofont, akkor a show is átvált magasabb fokozatba. A sztár fanyar humorával színesíti a mondanivalóját, mindeközben mi magyar felirattal követhetjük a prédikációit.

Az Autovista mód is egy kézzel fogható bizonyítéka annak, hogy a Forza Motorsport 4 az autók szerelmeseitől készült az autók szerelmeseinek.

A tesztnek nincs vége - a következő oldalon folytatódik a játék elemzése és megnézzük, hogy a KINECT funkciók mit tesznek hozzá az összképhez!

A platform szempontjából fontos esemény volt tavaly a Kinect megjelenése - mint zászlóshajó, a Forza 4 sem engedheti meg magának, hogy kihagyja a játékból a Kinect funkcionalitást. Ennek segítségével akár kézzel, kontroller nélkül is kormányozhatjuk a játékot. Ilyenkor csak az irányokra kell koncentrálni, a gáz- és fékpedálokat magától kezeli a program. A Kinectes kormányzás a szenzor limitációihoz képest úgy működik, ahogyan azt egy maximalista fejlesztőstúdió esetében elvárjuk, mindenesetre a módszer inkább csak kiegészítő, és az eseti játékosok számára vonzó kísérlet, mintsem a kontrollert, vagy a kormányokat helyettesítő irányítási fundamentum. Az Autovista esetében is használható a szenzor, ahol az autó felderítésében segítenek gesztusaink. Nekünk mégis leginkább a fejkövetés mozgatta meg a fantáziánkat. A Forza 4 először meri bevállalni az Xbox 360 játékok történetében, hogy a Kinect a tényleges játékmenetet logikusan kiegészítő funkciókat is az élményhez csempésszen. A fejlekövetés teljesen korrektül működik (az egyetlen követelmény, hogy ülve ne nagyon süppedjünk bele a fotelunkba), sőt skálázható is. A játékmenetre gyakorolt hatása pedig hosszú távon érvényesül, hiszen szokni kell azt, hogy a fejünk mozgatásával, csak a kameranézet változik, a négykerekűnk iránya nem.

El sem tudunk ma már Forza játékot képzelni masszívan kidolgozott többjátékos lehetőségek nélkül. Nem kell messzire menni: ha a mai napig részese vagy a különböző versenyeknek, fotóbajnokságoknak az oldalon, bizony tudod miről beszélünk. Na de lássuk sorban, hogy miben is bővült a community-szolgáltatás.

A Forza 4 Rivals módja hasonló az Autologhoz, ahol a barátaink-riválisaink idejét szégyeníthetjük meg, a másik aktuális hálózati állapotától függetlenül is. Dicsérendő kezdeményezés az Autó Klubok kialakítása, ahol viszont már magunk mellé gyűjthetjük a cimborákat, hogy közösen domináljuk a LIVE rendszer többi klubját. Kíváncsian várjuk, hogy idővel miként forrja ki magát ez a klán-jellegű lehetőség, és hogy hányan kapnak rá például a nagy csinnadrattával beharangozott négykerekű focira.

A szokásos fotó- és videómód most is elérhető, mint ahogy a leaderboardok, direkt versenyek, autópingálások és aukciók is a nagyközönség rendelkezésére vannak bocsátva. Van egy olyan érzésünk, hogy a F3 közösség hamarosan átáll majd az új rendszerre, az online komponens igazi erősségei-gyengeségei viszont csak hónapok múlva kristályosodnak igazán ki, miután az eddig kialakult kommuna összefonódik a frissen érkezett, Forza 4 által nevelt lelkes újoncokkal.

Mint azt említettük, a vágyaink nem teljesültek minden tekintetben. A Forza 4 iránti hardcore rajongói elvárások nem csak az éjszakai és időjárással bolondított körökben rejlenek. A karrier mód bizony a hangulatos narráció és kellemes műholdas Föld-túra ellenére is szárazzá válik idővel, és ezen az sem segít, hogy a Top Gear pályán bowlingozunk, vagy épp aktív forgalom színesíti a következő kihívást. Tudjuk, hogy a steril, letisztult műfajba nem illik bele a túlságosan harsány pörgés, de nem is erre vágyunk. Pusztán egy kicsit vibránsabb, változatosabb kampányra, amely nem csak a kihívások porciózásán képes ütős újítást felmutatni.

Apróság, kukacoskodás és egyéni sirám, de picit hiányoltuk a komolyabb zenei körítést a játék mögül. Az elhangzó elektronikus dallamok ugyan passzolnak a korszellemhez és jól is szólnak, de valahogy hiányzik egy-két éneklős dal, ami a F3 esetében is képes volt egy-egy visszajátszást, vad futamot feldobni. A kemény mag persze úgyis a motorhangra koncentrál, de az legalább annyira rendben van, mint az egyéb ambiens háttérzajok, vagy a sokszor dicsért kommentár.

Nem nagyon érdemes tovább ragoznunk a dolgot: a Forza Motorsport 4 követi a már-már közhelyesen hangzó több-szebb-jobb elvet, és ott javult, ahol csak lehetett. A játék minden szegletéből süt a fejlesztői precizitás, és bár a Turn 10 stúdió ezúttal sem vállalta túl magát, az ígéreteket legalább sikerült ezúttal is betartani. Ennek eredménye a platform legjobb, legkifinomultabb motorsport játéka lett. Nem nagyon látjuk, hogy a fentebb ragozott tartalmi variációkon túl hová lehetne még ebben a generációban fejlődni, de egy biztos: a Forza 4 ismét hónapokra, sőt évekre szóló szórakozást nyújt majd neked, nekem, és mindenkinek, akit kicsit is megmozgat az autósportok világa.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

6 órája
4

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

18 órája
6

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

22 órája

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

4 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

8 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==