A Gamescomon első kézből, vagyis kontrollert ragadva, illetve prezentáció és elbeszélgetés formájában is volt alkalmunk ismerkedni a Forza Motorsport 4-gyel - a fejlesztést vezénylő Dan Greenawalt mutatta be számunkra a sorozat ősszel debütáló következő felvonását.
Különösebben sok újdonságot nem tartogatott a Turn 10 a kölni expóra, így mi is inkább a korábbról már ismert dolgokról szerezhettünk személyesebb, erősebb benyomásokat. Az egyetlen friss bejelentés a Hockenheimring virtuális változatának leleplezése volt - emellett Greenawalt kérdésünkre elárulta, hogy a német ringen túl egyéb új valós aszfaltcsíkok is szerepelni fognak a negyedik részben. Ha már kérdések: mivel sokan kértétek, ezért kíváncsiskodtunk egy sort az időjárást és az éjszakai versenyeket illetően, ám válaszul - ahogyan arra egyébként számítottunk is - csupán egy egyszerű "no comment" megjegyzést kaptunk, így továbbra sem tudni, hogy ilyen téren a nagy rivális nyomába ered-e a játék.
Ahol egészen biztosan komoly előrelépésre kell számítani, az a látvány. Erről leginkább az új Autovista menüpontban kirándulva bizonyosodhattunk meg, ahol közelről és alaposan megvizsgálhatjuk négykerekűinket: körbejárhatjuk őket, kinyithatjuk az ajtókat és a motorháztetőt, beülhetünk a kormány mögé, mindeközben pedig különféle kommentárok igyekszenek bővíteni az adott kocsival kapcsolatos ismereteinket. Azonban nem csak az efféle vizsgálódás közben látható abszolút szuper-aprólékos modellek miatt beszélhetünk komolyabb külsőről: szót kell ejteni a Pixar segítségével kifejlesztett új bevilágítás-rendszerről, illetve a pályák határozottan csinos, minőségi környezetéről is.
A karrier - amely most a World Tour nevet viseli - a harmadik részhez hasonlóan erőteljesen épít arra, hogy kedvenc autóid köré igazítsa a kupák és sorozatok láncát: a játék rendre olyan versenyeket fog ajánlani, amelyek éppen az aktuális kocsidhoz illenek. Jobban befolyásolhatjuk majd emellett garázsunk tartalmának alakulását is: ezúttal nem egy fix autót kapunk a győzelemért, hanem több ajándék négykerekűből választhatjuk majd ki a nekünk szimpatikusat, melyek száma mindig más lesz. A karriert illetően néhány speciális versenyre is lehet számítani újításként: Greenawalt egy olyan futammal példálózott, ahol adott számú versenyzőt kell megelőznünk.
A közösség mindig is központi témája volt a sorozatnak: nem lesz ez másképp most sem, a Community részleg külön menüpontként kacsintgat majd ránk, sok-sok új funkcióval kibővítve. Ott van kapásból a klubszervezési lehetőség, amely lényegében klánosodást jelent, és legfőbb előnye az, hogy a tagok teljesen ingyen (mármint kreditekben értve persze) megoszthatják egymással garázsukat, amihez még csak online sem kell majd lenniük. Emellett persze rengeteg más célja is lehet egy klubnak: összejöhet például egy olyan csapat, amelynek dedikált tuningoló valamint festő emberei vannak. Az új funkciók mellé új tartalmak is járnak: olyan mókákról esett szó, mint például az autókkal történő foci (!). Greenawalt elmondása szerint házon belül már odáig jutottak, hogy a védők, a középpályások és a csatárok szerepére a "feladatkörüknek" megfelelő autókat választottak.
Szépséges külső, új tartalmak és közösségi lehetőségek ide vagy oda, a műfaj lényegét szem előtt tartva mégis csak a szimuláció a játék legfontosabb eleme. Nem meglepő, hogy a Forza 4 ilyen téren is előrelépésre készül: ennek érdekében a Turn 10 rendkívül szoros együttműködést folytatott a Pirellivel, de maga a vezetési modell is tovább mélyült, amit személyes tapasztalataink alapján mi is alá tudunk támasztani. Az igazán a harmadik résszel bevont könnyed szórakozásra vágyó réteget sem hagyják persze cserben: a Kinecttel történő játszadozás, illetve a még részletesebben és még jobban skálázható segítségek pontosan nekik szólnak.
A Forza Motorsport 4 a jól bevált recepte használva az evolúció elvét követi a revolúció helyett: szebb, mélyebb és tartalmasabb élmény a cél, melynek ezúttal is a fókuszba helyezett közösségi finomságok lehetnek majd a fő megkülönböztetői.