Colin McRae a Rally sport versenyek egyik legismertebb ikonja. Kár lenne vitatni az érdemeit, mert attól függetlenül, hogy az elmúlt pár évben nem volt túl sikeres, előzőleg bucira verte a világot. Kár lenne viszont azt tagadni, hogy népszerűségét a sportágat rendszeresen nem nyomon követő laikusok körében az általa fémjelzett, 1998-ban világhódító útjára induló Colin McRae Rallynak köszönheti. A jövőre jubiláló sorozat az évek során megérdemelten vívta a ki a tiszteletet a játékosok körében. A kisebb nagyobb megszakításokkal megjelenő sorozat, hamar a rally fanatikusok egyik kedvencévé vált, köszönhetően a magas minőségnek a rengeteg beállítási lehetőségnek, amik által nem csak a szimulátor fanatikusok, hanem a koca rallysok is megtalálhatták számításaikat. Ezért is vártuk annyira az első next-gen epizódot, ami egy előzetes verzió erejéig meg is érkezett. Vágjunk is bele!
Az elmúlt hónapokban, ahogy az már lenni szokott szépen lassan csordogáltak a képek és a videók a játékból, semmi kétséget nem hagyva a felől, hogy a game valami bődületesen jól fog kinézni. A puding próbája az evés, így én is csak azt hiszem el, amit látok. Az előzetes kópiával - az Xbox 360 verzióhoz volt szerencsénk - érkezett hivatalos dokumentumban a fejlesztők korrekt módón leírták, hogy hol tart ez a verzió a boltokba kerülő teljes játékhoz képest, és ezen információk tükrében kezelendő jelen pillanatban. A lemez behelyezése után, a korábbról ismert trailer fogad minket, ami egy nagyon hangulatos render videó (igen render, és semmiképpen sem ingame) és a végignézése után rögtön kedvet is kapunk egy kis sárdagasztáshoz. A Codemastersnél valaki valamit nagyon tud, mert valami elképesztően stílusos menü rendszert sikerül nekik évről évre összehozni. Megfelelő design a megfelelő aláfestő zenével. Sok másik fejlesztő cég tanulhatna tőlük. Ebben a verzióban összesen 8 pálya és hét autó elérhető, ami elméletileg bőven elég egy alapos kis előtesztelésre.
Elméletileg. Mert sajnos a designerek ugyan értik a dolgukat, a programkód optimalizálásával foglalkozó arcok viszont valószínűleg még vadul túlóráznak, mivel a játék jelenleg hihetetlenül instabil. Tíz próbálkozásból jó esetben kétszer sikerült ténylegesen eljutni a versenyzésig. De annyi baj legyen, szívjon csak ezzel a tesztelő, a végleges verzió biztosan megfelelően lesz majd optimalizálva. Apropó, optimalizálás és sebesség. A játék jelen pillanatban fix 20 frame per szekundummal fut, amit csak néha, nagyobb sebesség és kanyarodás során lehet észrevenni. A kész játékban ez már fix 30 fps lesz. Pár pályán nincsenek még megfelelően belőve a fény-árnyék hatások, és egyelőre bő két perces töltési időkkel kell számolni, ami majdan szintén jelentősen redukálva lesz. De lássuk miből élünk, induljon a verseny.
A menüben a legtöbb pont sajnos inaktív, viszont bekukkanthatunk a Karrier módba, ahol egy 66 eseményt számláló piramis fogad minket, amiből rögtön leszűrhető, hogy nem egy-két perces szórakozás vár majd ránk. A Bajnokság pont szintén inaktív, így marad a Rally World. Ide belépve két lehetőségünk van, nyomhatunk egy single race-t vagy küzdhetünk az idő ellen a time trial-ban. Én a verseny mellett döntöttem méghozzá ebben a párosításban: San Ysidro Mountains, USA - Mitsubishi Pajero EVO MPR11. Két perces várakozás után, ami meglepő módón nem is tűnik soknak, mivel a fejlesztők nagyon okosan különböző ránk vonatkozó adatokkal bombáznak közben. Hány százalékot teljesítettünk a karrier módból, hány autót szereztünk eddig meg, hányszor voltunk dobogósok, hány métert mentünk két keréken és ehhez hasonló hasznos és haszontalan ámde érdekes információkat kaphatunk. Betöltődtünk, indulhatunk.
[Nincs vége, katt a lenti oldalválasztóra a folytatásért!]
Na, itt akkor le is tettem a hajamat. A játék bődületesen jól néz ki, emberek. Erre várok amióta hivatalosan is beköszöntött a next-gen korszak. Így kell kinéznie egy autós játéknak 2007-ben. Sivatag, hegyek, 6 gyönyörűen lemodellezett, felcicomázott, dögös verda. Süt a nap, csillognak az alkatrészek, felbőgnek a motorok és elindulunk. Elsuhan a táj mellettünk, oldalt a dombon néhol ritkásan néhol sűrűbben burjánzik a fű, fújja a szél, és minden egyes szál le van modellezve. Elbambulok, kisodródom, és fennakadok egy fémhálóban. Jobb első kerék kiszakadt, kocsi eleje rommá tört, totál kár, ennyi volt. Mindez közepes sérülési beállítások mellett. Persze rögtön restart, de a legkevésbé sem érdekel a verseny, próbálgatom, hogy mit bír a kocsi. Minden alkatrész szépen egyenként megtörhető. Ha valami leszakad rólunk, akkor az még körök múlva is megtalálható a pályán. Mind a 4 kerék kiszakítható, a szélvédő szépen bepókhálósodik, majd tokostul kiviszi a huzat, amit egy kis animációval is érzékeltettek. Ez annyit tesz, hogy bármelyik kamera nézetben is versenyzünk, ha a szélvédő vagy a motorháztető lerepül, egy pillanatra belső pilótafülkés nézetbe kerülünk, és testközelből izgulhatjuk végig, hogy nem látunk semmit. Ez pontosan ezért néha zavaró is tud lenni, így remélem a végleges verzióban fakultatív lesz ennek használata. Ha már kamera nézeteknél tartunk, maradt minden a szokásos. Van egy első lökhárítós, egy motorháztetős, két pilótafülkés és két kocsi mögüli. Mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbbet, viszont a feeling szempontjából én abszolúte valamelyik belső nézeteset ajánlom, mivel egy Xbox3 60-on játszunk, amibe már megfelelő erőt pakoltak, és ezt a készítők nagyon okosan ki is használták. A por, emberek, amit felvernek a kocsik! Ez végre igazi por! Nem két poligonból áll és nem csak spriteok kusza hada! Ha pont előtted megy az ellenfél, nem látsz tőle SEMMIT, ha meg konvojban repesztetek, senki nem lát semmit. Egy gyönyörűen lemodellezett homokvihar, ami gyilkos kecsességgel nehezíti meg az életedet.
Felkapaszkodva egy dombra belátod az egész előtted elterülő tájat. Látsz a messzeségben egy kis utat a hegy oldalában, amin hirtelen megjelenik valami mozgó folt. Ekkor rádöbbensz, hogy azok a te ellenfeleid, akiktől a tesztelgetés miatt jócskán leszakadtál. A pályák alapvetően lineárisak, ez ugye elég természetes egy rally játéknál, viszont van köztük pár nagyon nagy. Találkoztam lezárt útelágazásokkal, amik előrevetítik a már jól megszokott, egy pályát több útvonalon is teljesíthetsz metódust. Az irányítás nagyon kézre áll, tipikusan nem a nyomod a gázt ész nélkül játék, bár ezen gondolom, senki sem csodálkozik. Szépen tanulható az irányítás, az én példámon okulva totál károsra lehet törni a kocsit 1 perc alatt is, viszont szépen megtanulva a kanyarokat, lehet majd döntögetni a rekordokat. Az ellenfelek intelligenciája hagy még némi kívánni valót maga után, nem túl okosak, mondhatni kicsit buták. Második helyről csúsztam ki, be a mezőny elé keresztbe és vagy hárman hajtottak nekem teljes sebességgel. Az örökbecsű aranyköpés jelen esetben is igaz, ha lemaradsz, kimaradsz. Túl tökéletesen vezetnek az ellenfelek, nem csúsznak ki, nincs karambol, sajnos a szokott “húzzuk őket a síneken” történet itt is érvényesül.
Röviden és tömören, egy nagyszerű játék van itt készülőben, ha a meglévő kisebb-nagyobb hibákat a nyári megjelenésig orvosolni tudják (...és miért is ne tennék, a jelek szerint már tényleg csak a finomhangolás van hátra), valószínűleg megszületik az idei év legjobb Rally sport játéka. Természetesen ezen előzetes alapján senki se vonjon le messzemenő következtetéseket - ez még csak egy félkész verzió. A pozitív dolgoknak viszont lehet örülni, mivel reményeink szerint egy még szebb és még jobb játékot kaparinthatunk a portól már mocskos kezeink közé!