[Teszt] F.E.A.R. 3

F.E.A.R. 3

mcmackoGéczy Attila2011.06.24. 10:00

A paranormális horror hálás műfaj, pláne ha jóféle akcióval vegyítik. A F.E.A.R. első része ügyesen mutatta be a stílusgyakorlatot némi technológiai erőfitogtatással vegyítve. Bizony a FEAR (engedjetek meg annyi pongyolaságot, hogy a pontokat ne írjuk ki) anno kiemelkedő technológiával bírt, amely egyfajta átmenetet képezett az előző generáció és a mostani hardverek látványvilága között. Monolith-éknak sikerült elérni, hogy az akkor már igencsak közkedvelt (értsd: elcsépeltté váló) bullet-time effektus is jól álljon az ijesztgetős lövöldözésnek. A sikeres program hosszas jogi huzavona után folytatást is kapott, amely továbbvitte az előd történetét, félredobva a kiegészítők által szőtt sztorivonalat. Szerettük a folytatást, érezhető volt a fejlődés és a fejlődésre való törekvés az elődhöz képest. A Project Origin megjelenése után két évvel folytatódik a történet, a FEAR 3 pedig visszatér az eredeti hőshöz, Point Man-hez és a játszható karakterek közé csapja a szellemes Fettel öcsikét is.

A FEAR sorozat egyik legmarkánsabb eleme, azaz a pattogós, intenzív tűzharc szinte teljes pompájában tér vissza a trilógia befejező epizódjában. Emlékeztek a korábbi részek fedezékkeresős, agresszív katonáira? Na, ők most is itt vannak és bizonyos helyzetekben (pl. nagy túlerő esetében) igencsak megnehezítik majd a dolgunkat. Taktikáznak, bekerítenek, és kíméletlenül hatásosan vadásznak ránk. A játék ügyesen porciózza az egyre erősebb és bikább páncélban felbukkanó változataikat egészen a játék végéig. Visszatérnek a mechák és az időlassító reflex-lövölde lehetősége is, sőt, Fettelt irányítva akár meg is szállhatjuk az ellenfeleket. A mozgásrepertoárunk ezúttal egy letisztult fedezékrendszerrel is kibővült, ami nélkül gyakran esélyünk sem volna a vérszagra gerjedő ellenfeleinkkel szemben. A fedezék magával hozta a regenerálódást és eltüntette az egészségügyi csomagokat. Nehezebb fokozatokon a készítők már-már kegyetlenül durva szituációkba pakolják be a játékost, a kihívás tehát nagyon is rendben van. Ideje lesz beolajozni a rozsdásodó FPS reflexeinket, ha a FEAR 3-at magasabb fokozatokon akarjuk ledarálni.

A Single módot egész ügyesen adalékolták Day 1-ék, hogy kooperatív élményként is helyt álljon. Ilyenkor a testvérpárt irányítja a két aktív játékos, ahol a két játékstílus (Fettel és Point Man teljesen eltérő és egymást tökéletesen kiegészítő mechanikája) kicsit felpaprikázza az amúgy száraz és rövidke (4-6 órás) kampányt. A készítők egyébként nagyjából jól mérték fel a mai FPS trendeket, így kerülhetett pontrendszer is a játékba, amely a rangot és a pontokat nem csak a multiplayer módoknál számolja, hanem az egyjátékos / koop kampány során is gyűjtögethetjük a szintlépést elősegítő kombinációkat. Miért is kapjuk ezeket? Adott számú fegyveres gyilokért, vagy például az időlassítás vagy a fedezékrendszer használatáért. A rendszer nem rossz, bár láthattunk már kidolgozottabbat is a stílustársak esetében. Mindenesetre dicséretes a törekvés, hogy a szériát kicsit elpofozzák a mai divatos megoldások felé, és jó látni minden egyes szintlépésnél, hogy valamely tulajdonságunk ismét táposabb lett. Ráadásul a pontok segítségével értékelést is kapunk, így a koop egyfajta árkádos versengéssé is válhat idővel, amit a játék befejezése (nem lövünk le spoilereket) reflektálni is fog!

Amint említettük, az egyszemélyes kampánnyal nem voltunk teljesen kibékülve. A pályák helyszínei egyértelműen változatosabbak a korábbi FEAR epizódok környezetéhez képest, viszont minden ötletes térképre jut legalább egy baromira lapos, felesleges arénaharcokat és száraz folyosókat ismétlő szint is. Hagyományszerű már a FEAR sorozatnál, hogy az első helyszínek tetézik a felvázolt problémát - itt is el kell jutni a harmadik pályáig, hogy érdekes és egyáltalán kicsit is félelmetes lokációval találkozzunk. Ijesztgetés? Rettegés? Bizony, hiába hívják Point Man történetének folytatását FEAR-nek, ha a játék csak nagyritkán képes az emberre hozni a frászt. A szörnypark leredukálódott két-három Condemnedből és Darknessből szabadult monszta típusra, ezek pedig inkább a túlerővel ijesztgetnek, mintsem hatásos belépőikkel. Az Almaverzumban játszódó jelenetekre pedig az edzett játékos pedig már szinte fel se kapja a fejét. Ha nem lenne a pontrendszer, az ütős AI által koreografált harc, az egyjátékos élmény igencsak egy középszerű, korosodó FPS-é degradálódna.

A tesztnek koránt sincs vége, katt az oldalválasztóra a folytatásért!

A történetmesélésben is sikerült visszalépni a második részhez képest, hiszen itt inkább a pályákat felvezető animációk viszik tovább az amúgy zagyva, buta dialógusokkal tarkított, nehezen követhető sztorit. Ezek a videók általában azért igényesen össze vannak rakva (a fáma szerint mégiscsak Carpenter mester ült a rendezői székben), de az interaktív narrációt közel sem olyan jól használják a készítők, mint amit ma már elvárunk. A karakterek is elég esetlen figurák, Fettel viszont kiemelkedik a maga beteg stílusával és túlvilági cinizmusával.

Grafikailag - bár nem a megszokott Lithtech motor kattog a felszín alatt - sikerült elkapni Day 1-éknak a klasszikus FEAR hangulatot. Látványos fények, fényes felületek, ütős ellenfél-animációk... ezeket a házon belül készült Despair Engine is ügyesen prezentálja. Érdekes viszont, hogy a belső nézetben vagy a karaktereket érezhetjük jóval nagyobbnak, mint korábban, vagy a terek mentek össze - mindenesetre az egyes helyszínek sokkal szűkösebbnek hatnak, mint azt a FEAR 2 esetében átéltük. (Csak én érzem így?) Mellesleg a grafikai minőséget sem képesek végig szinten tartani a srácok, és volt olyan érzésünk egyik másik pálya esetében (a multiplayer szintek közül is tessék ide érteni néhányat), mintha a naptárat visszapörgettük volna a generáció elejére.

Audio szempontból viszont kifejezetten ütős technológiai hátteret sikerült a FEAR 3 alá pakolni. A játék nagyon jól szól, a lövöldözések zaja szinte a csatatérre repíti a játékost, és az ellenfelek kommunikációja, egymáshoz (vagy épp hozzánk) fűzött bekiabálásai is példaértékű megvalósítással bírnak. Egyik-másik helyen lehet jobb munkát végeztek a hangmérnökök a feszültségkeltésben, mint a grafikusok, vagy a szkriptírók.

A FEAR 3-nak van a koop mellett egy másik nagy ütőkártyája - ez pedig a különleges és egyedi multiplayer. A Contradictions egyfajta horda-mód / zombiinváziós újraértelmezés, ahol egy elbarikádozott FEAR osztaggal kell levernünk a támadó hullámokat. A dologban az a legjobb, amikor két wave között elrohanunk fegyver-utánpótlásért, miközben a csapattagok vadul építik vissza a lerohant bunker barikádjait. A mindent elemésztő köd is félelmetes - gyakorlatilag ez az effektus teszi idővel igazán nehézzé a játékmódot. A Soul King lidérc szerepbe bújtatja a játékosokat, akiknek a pályára özönlő katonákat kell megszállni (a'la Fettel), majd azokkal darálni a többieket. Itt a pontokra megy ki a játszma - érdekes árkád megközelítésű versengés alakulhat ki a Soul King meccsekből.

A SoulSurvivor a Sötétség 30 napja című filmből merít, ahol az özönlő Armacham katonák mellett a csapatnak az idővel megszállt és a másik oldalra átálló társakkal is meg kell küzdeni. A mókás nevű Fuing Run! során pedig egy Alma által gerjesztett paranormális fal elől menekülünk, bele a felfegyverzett Armacham katonák karjaiba. A FEAR 3 dobozában egy kód található, aminek a segítségével e két utóbbi módot lehet aktiválni. Sajnos a tesztverzió nem tartalmazta ezen kódokat, így a SoulSurvivor és a Fuing Run! mintavételezése ezúttal kimaradt a tesztelési folyamatból.

Mindent összevetve így is látszik, hogy a FEAR 3 nagyon komolyan veszi a többjátékos módok rajongóit és az innovatív játékmódjaival próbál alternatívát kínálni az igencsak túlszaturált piacon. Tapasztalataink alapján a már neten lévő játékosok összedolgoznak; trollokkal és hasonló állatfajtákkal nem találkoztunk. A lobbira és a játék-kereső algoritmusra azért ráfér majd idővel egy áramvonalasító patch, de a multiplayer így is impresszív benyomást tett ránk.

Kissé kontransztos játék lett tehát a FEAR trilógia befejező darabja. Az egyjátékos kampány kicsit visszavesz abból a fejlődésből, amit a második epizód produkált, sőt néhány tekintetben még visszalépés is történt. Bár az AI továbbra is kiemelkedik, a helyszínek változatosabbak és színesebbek, mint korábban - az élmény és grafika kimeneti karakterisztikája nem mutat konstans minőséget, és az ijesztgetések is ellaposodtak. Röviden: a single játék alig mutat túl a középszeren. A FEAR 3-at azonban nem (elsősorban) arra találták ki, hogy egyedül játsszuk. A koop kampány olyan élménycsatornákat nyit meg, amire egyedül nem találnánk rá, és a masszív, különleges játékmódokkal operáló multiplayer is kiemelkedő kezdeményezés az alkotók részéről. A kérdés most már csak az, hogy egyedül vágsz bele az Alma-vadászatba, vagy sikerül a cimbiket is összecsődíteni egy kis össznépi paranormális lövöldözésre...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

10 órája
1

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

18 órája
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==