Egy szürke jövő?

Egy szürke jövő?

Oldern2007.02.28. 19:30

Egy szürke jövő?

A cikkíró szeretné magát a japán piac nagy megfigyelőjének, szakértőjének tartani. Amikor anno bejelentették a Nintendo DS-t, még fogalma nem volt arról, hogy vajon hogyan fog rá reagálni a piac. Amikor azonban, látván a DS sikerét, felfedték a Wii nevét, és szép lassan körvonalazódni kezdett a PlayStation 3 koncepciója is, váltig hangoztatta, hogy a gép koránt sem lesz olyan siker kezdésből, mint tette azt elődje. Mindenezen túl egyre növekvő félelem töltötte el annak láttán, hogy a végletekig butított koncepcióval rendelkező játékokon (és a Square Enix Dragon Quest, respektíve Final Fantasy szériáin) kívül szinte semmi nem számít odaát sikeresnek: sorra buknak a nagy franchise-ok újabb és újabb tagjai (RR, Wild Arms, csak hogy nemrégiben megjelent játékokról beszéljünk) - ami egy változást, új idők szelét hozta a piac számára.

"Shifting to the West"

A tendencia egyértelművé vált: a videójátékokat egyre nehezebb lett egyetlen piacra koncentrálva eladni, már-már lehetetlen erőfeszítéseket igényelt. A nagyobb cégek előre látták ezt, és őrült fúziókba kezdtek még 2003-2006 között: a Square Enix és a Namco Bandai mind ezen nyomvonalon haladva született meg. Kapóra jött nekik az európai és amerikai játékosok (és úgy ánblokk az egész világ) anime-mániája. Emlékezzünk, a Ubisoft nemrég örömmel jelentette be, hogy a Naruto játékok az európai régióban is megjelennek majd, az ő jóvoltukból (megvágva bár - de ez most részletkérdés...). Úgy tűnt, a japánok megpróbálkoznak azzal, hogy játékaikat nem elsődlegesen a japán piacnak szánják, vagy legalábbis a csak oda szánt szériák mellé "beújítanak" egy pár, nyugati ízlésnek is tökéletesen is megfelelő fejlesztést. Példálózzunk? A Final Fantasy XII abszolút felnőttesebb, a Csillagok Háborújára hajazás nem véletlen, meg is lett az eredménye: szépen fogy nálunk is, amerikában is (bár ez utóbbi megkérdőjelezhető, de bukásnak semmiképp nem nevezhetjük). A Lost Planet bár egy koreai színészről mintázott főszereplővel operál, mégis, míg japánban abszolút érdektelen darabról van szó, az egy millió eladott példányszámot a nyugati régióban nevetve lépte át. A Capcom elkötelezettnek tűnt az Xbox360 mögött, és remek motort alkottak - függetlenül attól, hogy a színfalak mögött vajon milyen szerződések és pénzösszegek forogtak a cég és a Microsoft között. A SquareEnix pedig szintén remekül haladt, s bár a DS-es Dragon Quest IX bejelentés MINDENKIT meglepett (attól eltekintve, hogy titokban sokan számítottak rá - nemegyszer elhangzott szerkesztőségi berkekben is a "figyeljétek meg, hogy a Square tesztel az FFIII-al. Ha az bejön, jöhet bármi. FFVI remake, folytatás, bármi!" mondat...), a White engine (mely kifejezetten a Playstation 3 erejét volt kihaszálni hivatott) pedig több játék alatt duruzsol: a XIII és a Versus XIII is alig várta, hogy világra jöjjön.

Unreal 3 - az új Renderware?


RenderWare

A RenderWare névre hallgató middleware a Criterion "találmánya", akik folyamatosan csiszolgatták motorjukat, egyre nagyobb sikereket érve el ezzel. RenderWare-re épül a GTA széria összes konzolos három dimenziós kivetülése, az újabb Mortal Kombatok, a Headhunter Redemption, de olyan nextgen játékok is, mint a Crackdown vagy a Sonic the Hedgehog. A Renderware négy kiadást élt meg, majd az EA visszavonta a nyílt piacról, egyre inkább csak saját fejlesztésekben használva fel a motort.

Aztán megváltozott minden. Megérkezett a Gears of War, amely (elnézést a fanoktól, de) egy egyszerű, de ötletes koncepcióra felépített pár órás cukormáz: egy franchise építésének tökéletes alapja, kiváló Halo-pótló, remek játékoscsalogató, egy szóval: kívánatos kirakatbaba. (A legminőségibb fajtából, az kétségtelen.) És ezt a babát milliók vették meg. Melyik az a motor, amelyik a játékot hajtja? Naná, hogy az Unreal 3. Ezek után az eddiginél is többen jelentették be, hogy licenszelik a motort, kifejezetten a konzolos fejlesztések kedvéért. Előnyei számosak: csodaszép grafika, effektparádé, könnyű portolhatóság PS3, X360 és PC platformok között, remek testreszabhatóság. Sokan odáig "merészkedtek", hogy az U3-at nevezték el az új "renderware"-nek (lásd infóbox!). Hogy hol itt a probléma? Nos, a renderware, mint lehetőség, jelen volt a mostani generációban is, és a Criterion évről évre bebizonyította, hogy csodát lehetett művelni vele: a nagy japán kiadók mégsem licenszelték. Most azonban egészen más forgatókönyv lépett működésbe, hiszen nemrég a Square egyik vezetője nyilatkozta azt, hogy az FFXIII is az Unreal 3 engine-al fog futni (ami meglehetősen nagy kérdőjeleket helyez a White engine életképessége mögé)... Érdekes lenne: az U3 hajtotta MMORPG-ben még lenne ráció, hisz a Huxley is ezt a nyomvonalat követi - de hogy magát a XIII-as epizódot így készítsék el? Példaértékű. Ugyanez igaz a Capcomra is: a remek nextgen motorjukkal vajon mi a probléma? A Lost Planet, Dead Rising, Devil May Cry alatt duruzsoló engine vajon nem elég flexibilis ahhoz, hogy tucatnyi játékot húzzanak rá? Hatalmas kérdőjelek vannak minden területen, de ha megpróbáljuk kívülről szemlélni a helyzetet, levonhatunk bizonyos következtetéseket.

Konklúzió?

A mostani generációban jóval tudatosabb fejlesztésekre kell számítanunk: nagyok a költségek, sokáig tart egy hosszú és tartalmas játék fejlesztése: nagyon úgy néz ki, hogy a kiadók legelőször a technológiai részen szeretnének spórolni. Ugyan miért lenne szükség a WHITE engine kifejlesztésére, amikor (nem konkrét adat, csak éreztetni szeretnénk a lényeget:) harmadennyi pénzből licenszelhető az Unreal 3 technológiája, amiből pedig a tanult grafikusok és dizájnerek úgyis szinte teljesen hasonlót alkotnak majd? Ahogy tehát az előző generáción a RenderWare volt az a motor, amellyel viszonylag kevés idő alatt lehetett tűrhető kinézetű játékokat készíteni (és nagy munka belefektetésével csodák születtek - lásd még: Burnout 3/Revenge), úgy valószínűleg az Unreal 3 lesz a jelen generációban ez a könnyű és "olcsóbb" megoldás. Arról nem is beszélve, hogy a könnyű átportolhatóság egyfajta mentőöv is lehet: ha egy ilyen motor által hajtott játék exkluzívként indul, és nem hozza be a várt összeget a megadott időn belül, szinte azonnal érkezhet az átírat a másik platformra, hogy egy második esélyt kapjon ez a fejlesztés. Persze feltehető a kérdés, hogy jó-e ez nekünk? A játékosok számára mindenképpen. Az elvont, művészi alkotások (lásd még Rez, Okami, Shadow of the Colossus címszó alatt) soha nem ilyen költségkímélő szituációkban születtek, így ez a változás abszolút nincs rájuk hatással - ha pedig attól tartanánk, hogy a játékok egyre hasonlóbbak lesznek majd? Nos, ez már egy másik beszélgetés témája lehetne: amíg nem a művészeti részleg fölé emelkedik az a bizonyos bárd, addig abszolút nem kell ettől félnünk. Mit is mondhatnánk még? Reméljük a legjobbakat.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

10 órája

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

18 órája
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

3 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

6 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

7 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

8 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

9 napja
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==