[Teszt] Donkey Kong Country Returns

Donkey Kong Country Returns

Oldern2010.12.09. 21:15

Ha videójátékosok beszélgetni kezdenek a múltbéli kedvenceikről, akkor általában felmerül az a bizonyos misztikus "öregedési faktor". A Gamer365 podcastjeiben is gyakran előkerül egy-egy játék neve, és általában mindig sikerül megegyeznünk abban, hogy az adott játék "jól öregedett-e", vagy éppen rosszul. Ha akad játék, ahol nem nagyon lehet dönteni erről, az bizony a Donkey Kong Country széria. Az a játék, amivel egész egyszerűen játszanod kellett ott és akkor. A játék, ami ha bekerült az ember szívébe, akkor onnan soha, de soha nem fog eltűnni. A játék, amelynek jellegzetes dalait tizenöt év távlatából is az első dallamtól az utolsóig az igazi rajongó bármikor képes eldúdolni, józanul vagy részegen, ébren vagy álmában. Nem véletlen egyébként, hogy a förtelmes Donkey Kong 64 után a Nintendo csak nagyon, nagyon finoman mert hozzányúlni ehhez az ikonikus sorozathoz, és gyakorlatilag az előző generációban a mellékszereplések és a zenés ritmusjáték zsánerébe való belépés mellet csak egyetlen Donkey Kong cím, a zsenialitás határát kínosan megközelítő, mégis sokak által méltatlanul hanyagolt Jungle Beat jelent meg.

Az E3-as bejelentés talán pont ezért volt roppant meglepő és megdöbbentő egyszerre: új Donkey Kong Country játék készül, a Metroiddal már bizonyított Retro Studios által. Nem kellett éveket várni a megjelenésre, hiszen már a boltokban van a Donkey Kong Country Returns - mi pedig leteszteltük, és feltettük a megfelelő kérdéseket. Country vagy Jungle Beat? Retro, nosztalgia vagy teljesen innovatív jövőbetekintés? Donkey vagy Diddy? Totemek vagy krokodilok? A kérdések jelentős részére választ kapunk tesztünk végére.

A Donkey Kong Country Returns - a továbbiakban DKCR - alapvetően egy két dimenziós platformjáték, ahol a feladat roppant egyszerű: jussunk el a pálya egyik végéből a másikba. A játékos Donkey Kongot irányítja, akihez még csatlakozhat a hordóból kiszabadítható Diddy Kong - ő egy bónusz képességet, a rövid ideig használható jet packet adja hozzá mozgás-repertoárunkhoz. A játék fő témája ezúttal is hőseink banán-készletének eltűnése, a tettesek azonban most nem a krokodilok, hanem néhány ősi azték totem, amelyik hipnotizálja a sziget állatait. Ez tökéletes alapot ad arra, hogy a legelső dzsungeltől a legutolsó barlangig végigmenjünk a helyen, visszavéve azt, ami a miénk, és persze ez utunk során ellátjuk az elszabadult totemek baját is. Bár krokodilok nincsenek, a DKC korábbi mechanikái azért sikeresen visszatértek: a hordókba ugorva kilőjük magunkat máshová, a csillékbe pattanva síneken és egyéb pályákon megyünk majd végig (ilyenkor csak ugorni lehet, megállni vagy hátrálni nem), illetve a pályákon nagyon interaktív módon viselkedhetünk gorilláinkkal: indákba kapaszkodhatunk, növényzettel benőtt falakon mászhatunk, kapcsolókat aktiválhatunk és fújkálhatunk is, ha a helyzet úgy adódik.

Ami a játékélményt illeti, a DKCR ügyesen elkülöníti magát a piacon lévő többi riválisától. A játékban nagyon nagy szerepet kapnak a hátterek, amelyekbe nemcsak be is ugorhatunk, kvázi síkot váltva, hanem gyakran érkezik onnan a veszély, illetve van ott a továbbjutás kulcsa. A játék során végig érezni, hogy a fejlesztők egyre nagyobb magabiztossággal, egyre vadabb módszereket bevetve manipulálják a körülöttünk lévő pályákat, az élmény pedig mindenképpen párja nélküli a generációban. Sebesség szempontjából szó nincs a Sonicról, de a Mariónál egy kategóriával gyorsabbak vagyunk, már ahol hagyja a játék - néhol ugyanis alaposan le kell lassítani, ha nem akarunk újra és újra elhalálozni. Beszéljünk egy kicsit arról a körítésről, amely a játékra jellemző: zeneileg néhol visszatérnek a klasszikus Donkey Kong Country dallamok, de persze akadnak kevésbé erőteljes, teljesen saját zeneszámok is. Ami központi szerepet kap, az a Jungle Beat-hez hasonlóan a törzsi eszközök, a dobok, az üvöltések, az állatvilág hangja, a kihívással egyenes arányban fokozódó tempójú kisérő nóták vannak főszerepben, már ami a zenéket illeti.

A látványvilágot tekintve is egy nagyon egyedi darabról van szó, amely szinte teljesen figyelmen kívül hagyja az eredeti játék komorabb atmoszférájú pályáit, és inkább a trópusi sziget témáját meríti ki minden lehetséges bónusz eszközt bevetve. Technikailag nincs mibe belekötni, belassulástól és bármiféle grafikai problémától mentesen játszunk végig, a játék motorja pedig gond nélkül zoomol ki és be, ha a helyzet úgy adódig, és bámulatos módon varázsol a tévénk képernyőjére sajátos atmoszférát, ködöket, füstöt, tüzet, naplementét, vizet, vihart - gyakorlatilag bármit, amit csak el tudunk képzelni.

Tartalmilag a saját stílusán belül bár már nem számít a legjobbnak (legalább ennyire hosszú például a New Super Mario Bros Wii, hogy a prezentáció terén jóval visszafogottabb, de mégis tartalmas Super Meat Boy-ról ne is beszéljünk) a DKCR, mégis, elegendő mennyiségű extrát rejt a játék azok számára, akik szeretnek egy játékot maximálisan kiismerni. Ebben a részben felkavarták a régebbi rendszert: a szem előtt lévő, de néhol trükkös kihívást biztosító elemek a minden pályán elszórt K O N G betűk - ha egy adott világban minden pályán megszerezzük a KONG szót, akkor megnyílik az adott világ legnehezebb, legösszetettebb rejtett pályája.

Ezen felül változó számú puzzle darab is elrejtésre került, ezeket a minijátékokkal vagy a fújás/rombolás megfelelő helyen való használatával lehet elérni: extra zenéket, képeket, artokat nyithatunk meg velük. Végül jön a time attack, ahol a lehető leggyorsabban kell elérnünk a pályák végére - ide már elkél a memorizálás és a speciális mozdulatok tökéletes időben való használata. A Retro Studios tudta (de ha nem tudták volna, elég Youtube-ra beírni, hogy DKC speed run), hogy a speed runoknak érdemes kiemelt fontosságot biztosítani: a betonbiztos alapokra épülő irányítás és a nagyon jól megtervezett pályák garantálják azt, hogy a profik sokkal gyorsabban teljesítik majd a pályákat, mint kezdő társaik.

A Retro Studios nagyon, nagyon ügyesen nyúlt hozzá a már lefektetett alapkhoz, alapvetően jó újdonságokat pakoltak a játékba, és bár a környezet és a választott ellenfelek szubjektív módon lehetnek jobbak vagy roszabbak a játékosok számára, mint az előd krokodiljai és darazsai, azért végeredményben nyugodtan mondhatjuk, hogy a Nintendo és a Retro Studios remek módját választotta annak, hogy a Donkey Kong Country franchise ismét visszatérjen közénk. De... igen, most jön az a feketeleves, amely miatt a játék nem a stílus leges legjobbjait megillető 10-est, hanem "csupán" egy kiváló játéktot jelentő kilencest kapott.

A Donkey Kong Country Returns egy nagyon jól sikerült játék, mégis akadnak csiszolásra, továbbgondolásra váró elemei. Van hely a fejlődésre a pályadesign terén: a változatos és sokszor interaktív hátterek ötlete mellett a különböző pályákon többször is előkerül egy-egy már Mario sorozatokban látott megoldás, átszínezett, "Donkey Kongosított" ellenfél, esetleg egy konzervatívabb, netán egyenesen rosszul megvalósított szakasz. A DKC:R, ahogy arról már korábban beszéltünk bámulatosan néz ki, az atmoszféra azonban sosem akadályozhatja a játékmenetet. Nem úgy a DKC:R esetében, ahol bizony néha előfordulhat az is, hogy egy-egy akadályt túl későn veszünk észre, és nem a reflexeinkre, hanem az emlékezetünkre kell hagyatkozni, ahogy sokadjára is nekiugrunk egy-egy problémás, a háttérbe túlságosan beleolvadó akadály miatt. Aztán itt van a talán már egyre unalmasabbá váló problémánk a Wii platformjátékaival kapcsolatban: a DKC:R nem használja túl gyakran a mozgásérzékelést, de ahol használja, ott is feleslegesen teszi.

A föld ütlegelése rendben van, a fújás azonban egy teljesen felesleges és a játékmenetet is totálisan megakasztó elem (..és ahogy azt az 'Iwata Asks' leleplezte, ezt a mozdulatot maga Miyamoto javasolta a fejlesztőknek. Köszi..) - egy esetleges folytatásban a lehető legnagyobb nyugalommal ki lehetne hagyni ezt a dinamikátlan mozgást. Ami talán a legfájóbb probléma, az a zenét érinti: amíg a főcímzene alatt percekig csak bámultam a képernyőt, és dúdoltam ezt az időtlen nótát, amelyet sosem felejt el DK rajongó, addig a játék során a nem feldolgozott és felújított dalok teljesen jellegtelenre, felejthetőre sikerültek. Persze sehol nem éreztem gyengének, oda nem illőnek a ritmusokat, de a klasszikus dallamok szerepeltetése mellett nehéz lenne bárkinek is emlékezetes új dallal előrukkolnia.

A Donkey Kong Country Returns ügyesen hozta vissza a tetszhalott állapotból a DKC nevet, és saját, teljes értékű epizódként rengeteg újítást, egyedi játékelemet hozott el a Wii játékosok számára. A jövő nyitva áll a széria előtt: a egy esetleges folytatásban tovább mozdulhatnak az eredeti trilógia többi része felé, aktualizálva azokat is mind zeneileg, mind a játékmenetet illetően - vagy egyszerűen csak javíthatják a majdnem tökéletes formulát, és egy teljesen saját utat taposhatnak ki maguknak a Donkey Kong játékok dzsungelében. A döntés a Retro Studios kezében van: egy ilyen nagyszerű játék után bízunk bennük, akármilyen irányba is menjenek tovább a nagydarab gorillával és különös barátaival.

A játék erősen ajánlott mindenkinek, aki szereti a platformjátékok műfaját. A hardcore Donkey Kong Country rajongók azért vigyázzanak, a Returns ugyanis nem adja fel a saját egyéniségét azért, hogy teljes egészében a régi részek hangulatát, pályáit, zenéit és stílusát utánozza. A legjobb játékélményben akkor lesz részünk, ha örülünk az esetleges utalásoknak, és nem szomorkodunk, ha egy-egy, korábban sosem látott, semmi régebbi részre nem hasonlító pályával találkozunk.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

18 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==